Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Megszületett az első magyar Michelin-csillag
A neves Michelin Guide legújabb, európai kiadványában végre szerepel magyar étterem is: a budapesti Ráday utcai Costes kapta meg elsőként a világ legjobb éttermeinek szánt elismerést. A belvárosi étterem már nyitása óta a csúcsgasztronómiát tűzte zászlajára, korábbi konyhafőnökük, a portugál Miguel Rocha Vieira többek közt Ferrán Adriánál, a háromcsillagos spanyol séfnél tanulta ki a molekuláris gasztronómiát. A tehetséges szakáccsal nemrégiben még a TV Paprikán is találkozhattunk, vele készült ugyanis a Jövő konyhája című sorozat. Miguel Vieiria azonban tavaly visszament Lisszabonba, helyét az argentin Nicolas Delago vette át. Az étterem tulajdonosai között található egyébként Gerendai Károly, a Sziget főszervezője is, aki tavaly a Kreatív Konyhafórumon azt nyilatkozta, hogy a csúcsgasztronómia és a nyereségesség nem mindig jár kéz a kézben... A Michelin Guide Bib Gourmand elismerést is adományoz azon éttermeknek, amelyek ár-érték arányban kiválóan teljesítenek. Ebbe a kategóriába idén négy budapesti étterem került, a Várbeli 21 étterem, a XII. kerületi Arcade Bistro, a Bíró Lajos nevével fémjelzett Bock Bistro az Erzsébet körúton, illetve az I. kerületi Csalogány 26. Idén a legtöbb 3 Michelin csillagos étterem nem meglepő módon Franciaországban található, 10 egység Párizsban, egy Lyonban, kettő Londonban, egy Rómában és egy Firenzében kapta meg a legmagasabb szintű elismerést. A brit fővárosban található azonban az egyetlen új háromcsillagos egység, az Alain Ducasse at the Dorchester. Tavaly novemberben a másik neves étteremkalauz, a Gault-Millau két fővárosi éttermet is a nagyjából egy Michelin-csillagnak megfelelő 15 séfsapkával jutalmazott, a Babel Delicate-ot és a Fausto's -t, további séfsapkákat kapott az Alabárdos, az Arany kaviár, a Múzeum, a Gundel, a Csalogány26, a Donatella, a Bock Bistro, a Baraka, a Robinson és a Kárpátia.
Nem szállt fel az ukrán repülőgép, mert tökrészeg volt a személyzet
A személyzet erős ittassága miatt kedden nem tudott elindulni a krími Szimferopolból az ukrán Donbassaero légitársaság kijevi járatának gépe. Az esetről a Krím Autonóm Köztársaság parlamentjének szerdai ülésén számolt be Leonyid Gracs kommunista képviselő, aki elmondta, hogy a repülőgép, amelynek utasai között volt Tetyana Kornyakova, Ukrajna főügyész-helyettese is, azért nem tudott felszállni a szimferopoli légikikötőből, mert személyzetének minden tagja tökrészeg volt. A pilóták és utaskísérők vérében az orvosi vizsgálat 3-3,5 ezrelékes alkoholszintet mutatott ki az előző éjszakai (nőnapi) italozást követően – adták hírül ukrán internetes hírportálok. A krími honatya, aki maga is a gépen tartózkodott, kiemelte: nemcsak az a probléma, hogy a légi járat 86 utasát anyagi kár érte, mert lekéste a nemzetközi csatlakozást, hanem az eset rávilágít az ukrán repülőtéri egészségügyi ellenőrző rendszer működésképtelenségére. Gracs szerint a légi utasok lényegében nem tudhatják, milyen állapotban vannak annak a gépnek a pilótái és utaskísérői, amelyikkel repülniük kell. Hozzátette: a szimferopoli ügy kapcsán Kornyakova büntetőeljárást kezdeményez, de szerinte törvényben kellene szabályozni a repülőgépek személyzetének a hasonló esetekkel kapcsolatos büntetőjogi felelősségét. Gracs rámutatott, hogy a Donbassaero járatával történt incidens újabb bizonyítéka annak, hogy a magán légitársaságok gyakran nem képesek biztosítani a hajózó személyzet megfelelő szakmai színvonalát és a repülésre való felkészültségének ellenőrzését. Mi több, joggal feltételezhető, hogy a szóban forgó légitársaság megpróbálta kikerülni az ellenőrzést, a munkatársai pedig tudatosan félrevezették a járat utasait – emlékeztetett az ismert krími politikus. (MTI)
Még az idén kivetik a 10 dollárt az USA-ba vízummentesen utazókra
Barack Obama amerikai elnök törvényt írt alá az Egyesült Államokba irányuló turizmus támogatásáról.Ösztönözni kívánják, hogy minél több tengerentúli turista látogasson az országba, apró kellemetlenség vár azonban a vízummentes státust élvező országokból, köztük Magyarországról érkezőkre. A turizmus fellendítését célzó program költségeit ugyanis részben abból fogják fedezni, hogy 10 dolláros díjat rónak ki minden vízummentes turistára. Az érintett országok állampolgárai, köztük a magyarok számára jelenleg ingyenes a beutazás előtti kötelező regisztráció az úgynevezett elektronikus utasnyilvántartási rendszeren (ESTA) keresztül. Az amerikai vízummentességi program kibővítésével a magyarok 2008. november 17-e óta utazhatnak vízummentesen az Egyesült Államokba. Ehhez azonban, az ESTA rendszerében elektronikus úton előzetesen engedélyért kell folyamodni, amelyet két évre adnak meg.Az Obama által aláírt törvény szerint minden vízummentes beutazónak ki kell majd fizetni a 10 dolláros összeget, amikor kitölti az ESTA-regisztrációt, sőt, ezen felül még további néhány dolláros adminisztrációs díjat is ki kell fizetni, amelyet a tervek szerint 2011-től már egy összegben szednek a 10 dolláros költséggel. A díjfizetést állítólag még az év vége előtt bevezetik, és az új, Amerikát népszerűsítő reklámok 2011 elején jelenhetnek meg. A turisztikai szakma számára az USA legnagyobb beutaztató vásárán, a Pow Wow-n való részvételt kívánják népszerűsíteni és előmozdítani.A törvény kétpárti támogatást élvez, alkotói szerint meg kell fordítani azt a folyamatot, hogy évek óta csökken az Amerikába látogató külföldi turisták száma. A törvény a kereskedelmi minisztérium keretében egy Nemzeti Turizmus Tanács létrehozásáról rendelkezik. A szervezet az Amerikát népszerűsítő reklámok mellett olyan oktatóanyagokat is készít majd, amelyek eligazítást adnak a beutazási feltételekről és a biztonsági előírásokról. A törvény támogatói úgy számolnak, hogy évente 1,6 millióval több látogató fog az Egyesült Államokba érkezni, és a turisták 4 milliárd dollárral többet fognak költeni, ez több mint 300 millió dolláros adóbevétel-növekedést jelent majd az államnak.A programot üdvözölte az amerikai idegenforgalmi szektor. Roger Dow, az Amerikai Utazási Szövetség elnöke azt mondta, a program több tízezer munkahelyet teremt, és hozzájárulhat az Amerikáról kialakult kedvezőtlen kép megváltoztatásához. A szövetség adatai szerint tavaly 2,4 millióval kevesebb tengerentúli beutazó érkezett az Egyesült Államokba, mint 2000-ben. Az elsősorban a 2001-es terrortámadások után történt visszaesés miatt 440 ezer állás szűnt meg az országban. A turizmust serkentő programot nem az amerikai adófizetők pénzéből fedezik; részben a privátszektor 100 millió dolláros hozzájárulásából, részben a 10 dolláros beutazási díjakból fogják finanszírozni.A törvény bírálói szerint a vízummentes utasokra kiszabott díj nem lesz ösztönző hatással a beutazásokra, sőt, a turisták egy részét, elsősorban Európában még el is idegenítheti az amerikai utazástól. Az elképzelés kritikusai szerint nem kimondottan udvarias dolog beutazási díjat kiróni azokra a turistákra, akik számára a vízummentesség miatt egyébként ingyenes a beutazás. Ráadásul a legtöbb európai országban nagyon magasnak találják az USA reptereien kiszabott repülőtéri illetékek díjait is. (MTI/Napi Turizmus)
Áprilisban fogadhatja az első gépet Sármellék
Ötven plusz ötven évre az SCD csoporthoz tartozó FB Airport Kft. vette bérbe és üzemelteti a Sármelléki Nemzetközi Repülőteret, miután a társaság szerdán megkötötte a tranzakcióról szóló megállapoást a tulajdonos sármelléki és zalavári önkormányzatokkal. A hatósági engedélyek megszerzését, illetve a márciusra tervezett sikeres próbarepülést követően április elsején fogadhatja Sármellék az első nemzetközi járatot.A Fly Balaton repülőtér hasznosítására kiírt nyilvános pályázaton az SCD csoporthoz tartozó FB Airport Kft. tette a legjobb ajánlatot. A tavaly decemberben indított eljárás szerdán szerződéskötéssel zárult. Az FB Airport az elmúlt év végén eszközbérleti szerződést kötött a felszámolás alatt lévő, a repteret korábban üzemeltető társasággal, így minden szükséges feltétellel, eszköz- és ingatlanvagyonnal rendelkezik a sármelléki repülőtér üzemeltetéséhez. A megállapodás értelmében a repülőteret üzemeltető társaság 6 millió forintos, fix összegű éves alapdíjat, továbbá forgalmához kötött prémiumot fizet a tulajdonos önkormányzatoknak. „Az SCD Group elkötelezett a balatoni turizmus fejlesztése mellett, melyhez elengedhetetlen a sármelléki repülőtér kiszámítható működése. Emellett az SCD balatoni turisztikai beruházásainak megvalósításához komoly üzleti hátteret biztosít a repülőtér által bonyolított nemzetközi utasforgalom. Ezért döntöttünk úgy, hogy akár veszteséges üzemeltetés mellett is minden szükséges lépést megteszünk a Fly Balaton repülőtér megmentése érdekében.” – hangsúlyozta Tomcsányi Gábor, az SCD Group Zrt. vezérigazgatója. A társaság úgy számol, hogy a repülőtér működtetése és fenntartása évente félmilliárd forint befektetést igényel majd az SCD részéről. A társaság becslései szerint s a sármelléki repülőtér legkorábban 2012-ben hozhatja vissza a 2008-ban regisztrált, közel 150 ezres utaslétszámot és csak középtávon várható, hogy a forgalom eléri a nullszaldós működéshez szükséges mértéket. Az SCD csoport a repülőtér körül fekvő, további 200 hektáros terület hasznosítási pályázatát is elnyerte. A társaság a földterület kármentesítését követően a légikikötő működéséhez illeszkedő fejlesztéseket kíván megvalósítani. Az egykori szovjet laktanya területének bérletéről szóló szerződést a felek a következő hetekben írják alá, amelynek értelmében az SCD csoport több év alatt összesen 1 milliárd forintot fizet a sármelléki és zalavári önkormányzatoknak.A tulajdonos önkormányzatok részéről Szabó Vendel Sármellék és Berkenyés István Zalavár polgármesteri elmondták, hogy a repülőtér működése létkérdés, hiszen a környéken élők számára kevés más munkalehetőség van, emellett a települések gazdálkodásában rövid idő alatt jelentős tétellé válhat az ingatlanok bérbeadásból származó bevétel. A polgármester reményét fejezte ki, hogy a mindkét fél számára kedvező szerződések aláírását követően véget ér a települések kálváriája, hiszen a napokban indított végrehajtási eljárás megszüntetéséhez szükséges fedezet a bérleti szerződéseknek köszönhetően hamarosan a települések rendelkezésére állhat - adta hírül közleményében az SCD Group.
A Külügyminisztérium nem javasolja az utazást Chilébe
Chilében 2010. február 27-én hajnalban, a fővárostól 500 kilométerre, délre, az ország középső és déli részén (Bío-Bío, Maule és Del Libertador General Bernardo O’Higgins régióban) a Richter skála szerinti 8,8-as földrengés pusztított, amelyet az ország Talcahuano-i partszakaszán szökőár, majd 28-án 6,1-es utórengés is követett (epicentruma Talca városában volt).A dél-amerikai országban akadozik az áramszolgáltatás, nem működnek a telefonvonalak. Az úthálózat komolyan megrongálódott, mintegy másfél millió épület szenvedett károkat. A chilei hatóságok csak lassan és nagy körültekintéssel tudják az áldozatokat azonosítani, így az esetleges külföldi érintettek személyazonosságáról sincs még információ. A Buenos Aires-i magyar nagykövetséghez eddig nem érkezett konkrét információ magyar állampolgárságú áldozatról vagy áldozatokról.A Külügyminisztérium a halaszthatatlan okból utazóknak javasolja a fokozott óvatosságot; felhívja a figyelmet az utazást megelőző, ismételt és körültekintő tájékozódásra. Javasolja, hogy a Chilébe utazni szándékozók folyamatosan kísérjék figyelemmel az ottani hatóságok tájékoztatásait, s lehetőség szerint halasszák el a tervezett utazásukat, mivel jelenleg sem légi, sem szárazföldi úton nem garantált a közlekedés, illetve annak biztonsága. A halaszthatatlan indokú utazás esetén a Külügyminisztérium javasolja továbbá a chilei partnerrel, a fogadó intézménnyel, illetve a szállásadóval való ismételt, a beutazás és a tervezett tartózkodás minden részletére naprakészen kiterjedő kapcsolatfelvételt. A Magyar Köztársaságnak Chilében csak tiszteletbeli konzuli képviselete működik, a hivatásos konzuli képviselet székhelye Buenos Airesben van.
A nők gyomorbántalmaktól, a férfiak nemi betegségektől szenvednek utazásaik során
A nők inkább gyomorbántalmaknak vannak kitéve utazás közben, míg a férfiaknál nagyobb a láz és a nemi úton terjedő betegségek kockázata - állapították meg svájci kutatók.A Zürichi Egyetem munkatársai közel 59 ezer külföldre utazó ember adatait összegezték tanulmányukban, amely szerint a nőknél nagyobb valószínűséggel jelentkezik hasmenés és más emésztőrendszeri probléma, megfázás, húgyúti fertőzés és gyógyszer-mellékhatás. A férfiaknál nagyobb kockázata van a különböző lázaknak, beleértve az olyan fertőzésektől származókat is, amelyeket szúnyogok, kullancsok és hasonló közvetítők (vektorok) terjesztenek. Ilyen például a malária, a dengue-láz vagy a kullancsláz (rickettsia).Szintén gyakrabban kezelték a férfiakat hegyi betegség, fagyás és nemi úton terjedő betegségek miatt. Patricia Schlagenhauf, a Clinical Infectious Diseases című szakfolyóiratban közzétett tanulmány egyik szerzője úgy véli, megállapításaik segíthetik az utazókat és az utazási betegségekre szakosodott orvosokat, hogy jobban felkészüljenek a várható problémákra. A kutatók 58 908 páciens adatait elemezték, akik a világ 44, utazási betegségekre szakosodott klinikáján 1997 és 2007 között jelentkeztek. A 29 643 nő negyedét kezelték akut hasmenéssel, a férfiaknak csupán 22 százalékát. Minden egyéb tényezőt - így az utazás hosszát és az úti célt - is figyelembe véve a nőknél 13-39 százalékkal gyakrabban fordult elő emésztőrendszeri probléma. A férfiak 17 százalékánál fordult elő lázzal járó megbetegedés, míg a nők esetében csak 11 százaléknál. Szexuális úton átadható fertőzéssel a férfiak valamivel több mint 1 százalékát kezelték, ez egyharmaddal nagyobb arány a nőkhöz képest. (MTI)
A világ első légitársasága, amely Airbus A380 repülőgépet üzemeltet Afrikába
Február 17-én csak pár hónappal a 2010-es FIFA Világbajnokságot megelőzően az Air France bevezette az első A380-as repülőgéppel üzemeltetett járatát Johannesburg irányába, és így a világ első légitársasága lett, amely ezt a repülőgépet alkalmazza az afrikai földrészen.A szuperjumbo holnap közlekedik először AF990 járatszámmal Párizs–Johannesburg útvonalon. A repülőgép 23:20 órakor indul a Párizs CDG 2E terminálról, és a következő napon 10:55 órakor érkezik meg, összesen 10 óra 35 perc repülési idő után. Az Airbus A380 repülőgép két fedélzeten és három osztályon várja utasait.Az A380 538 utast szállít három osztályon:  La Première (első osztály) a fő fedélzeten található, és összesen 9 helyet, egy belső bárt és egy új privát öltözőfülkét kínál,Affaires (business osztály), a felső fedélzeten található, 80 helyet kínál, valamint a Première osztályhoz hasonlóan, erről az osztályról is látogatható a fedélzeten található művészeti és kulturális galéria, Voyageur (economy osztály) két fedélzeten található, 449 helyet kínál, valamint a két szinten található három bár használatát. 2009. november 20-án a Párizs – New York bevezető repülőút során az Air France lett az első európai légitársaság, amely tengerentúli járatot kínál A380-as repülőgéppel. A repülőtársaság az első A380-as repülőgépet 2009. október 30-án vette át.
Új jelképe lesz Bécsnek
Tavasszal fektetik le az alapkövét az osztrák főváros új jelképének, a DC Tower 1-nek. Az irodákat, szállodát és apartmanokat magában foglaló torony hatvan emelet magas lesz.Bécs és Ausztria legmagasabb épületét, a 220 méteres DC Tower 1-et a francia sztárépítész, Dominique Perrault jegyzi, aki a Francia Nemzeti Könyvtárat és az Európai Bíróság luxemburgi épületét is tervezte. A hatvan szintes DC Tower 1 várhatóan 2012-re készül el, a komplexumban főként irodák lesznek, de integrálnak bele egy 255 szobás, négycsillagos szállodát is. A 15 emeletre kiterjedő hotelt európa hatodik legnagyobb szállodalánca, a spanyol Sol Meliá működteti majd.A több mint 72 ezer négyzetméter hasznos alapterületű létesítmény Bécs új városrészében, a Donau-Cityben épül fel, és magasságával maga mögé utasítja az eddigi csúcstartót, a 202 méteres Milleniumstowert is. A DC Tower 1 egyike lesz Ausztria azon első irodaházainak, amelyek már az Európai Bizottság „Zöld Épület” energia- és fenntarthatósági követelményeinek megfelelően készülnek. A 300 millió eurós projektet az osztrák bankokból és biztosítókból álló WED jegyzi, amelyet 1991-ben hoztak létre PPP kontrukcióban a világkiállítás levezénylésére. Noha utóbbit végül nem rendezték meg, a Duna-térség fejlesztésére megalakított részvénytársaság új feladata 1995 óta a Donau-City fejlesztése. A torony megépítésével 2 500 új munkahelyet hoznak létre.A befektetők többek között arra számítanak, hogy a komplexum éppen akkorra készül el, amikor Bécsben - a kereskedelmi hasznosítású ingatlanok létesítésének átmeneti visszaesése után - ismét jelentős kereslet támad irodahelyiségek iránt. Bécsben egyébként már most is 29 euró bérleti díjat kell fizetni az irodaházak legfelső szintjein található ingatlanok négyzetméteréért, ráadásul Bécsben a prémiumkategóriás irodáknak csupán 5-6%-a áll üresen. (Világgazdaság)
Újra repül a Ryanair Eszékre
Tamás László, a Ryanair Egyesült Királyságért, Írországért és Közép-Kelet Európáért felelős sales & marketing vezetője február 10-én, Frankfurtban bejelentette, hogy a Ryanair diszkont légitársaság május 5-tõl ismét repül Eszékre Németországból, Frankfurt-Hahn repülőtérről, hetente kétszer. Az eszéki járat egyben lehetőség is Európa Kulturális Fővárosának, Pécsnek, hogy szignifikánsan megnövelje a Németországból Pécsre utazó turisták/látogatók számát, akik a Pécshez legközelebb eső repülőtéren, Eszéken keresztül nagy valószínűséggel a legolcsóbb áron, és a leggyorsabban érkezhetnek ide. A Ryanair közölte, hogy továbbra is nyitott a közös marketing együttműködésre és szívesen promotálná Pécset mind Németországban mind Nyugat-Európában.A recesszió ellenére a Ryanair továbbra is exponenciálisan növeli mind az utasai mind az úticéljai számát, a 2009/2010-es pénzügyi évben 66 millió utast szállít, ezzel 10millió utassal szárnyalja felül a Lufthansát. A következő európai úticélok várnak a garantáltan alacsony áron utazni vágyó utazóközönségre: Eszékrõl: Frankfurt-HahnBudapestrõl: Dublin, Bristol, East-Midlands és Glasgow(Prestwick) március 28-tól.Pozsonyból: London Stansted, London-Luton, Dublin, Edinburgh, Birmingham, Bristol, Stockholm-Skavsta, Brüsszel-Charleroi, Alicante, Barcelona-Girona, Malaga, Milano-Bergamo, Pisa, Bari, Dusseldorf Weeze, Frankfurt Hahn, Liverpool, Parizs, Bologna, Róma, Palma de Mallorca és Trapani(Szicília),