Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Nemcsak kulturális, hanem turisztikai fővárosa is lehet Európának
Az Európa Turisztikai Fővárosa cím létrehozására tettek javaslatot EP-képviselők.A turisztikai szektorban rejlő lehetőségek kiaknázására és az európai turizmus stratégiai fejlesztésére az uniós parlamenti (EP) képviselők javaslatot nyújtottak be az Európa Turisztikai Fővárosa cím létrehozására - tájékoztatott Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője az MTI-hez eljuttatott közleményében hétfőn.A tájékoztatás szerint Ujhelyi István szocialista és Renaud Muselier néppárti európai parlamenti képviselők a franciaországi Marseille-ben tartott sajtótájékoztatójukon azt javasolták, hogy az uniós intézmények - az Európa Kulturális Fővárosa címhez hasonlóan - hozzák létre az Európa Turisztikai Fővárosa címet. Azt minden évben legfeljebb három tagállami város, illetve régió kaphatná meg a szakmai szervezetek, az Európai Bizottság, az Európai Parlament és a Régiók Bizottsága döntése értelmében.A politikusok azt hangsúlyozták, hogy a turizmus a harmadik legerősebb gazdasági ágazat Európában, amely közel huszonötmillió embernek biztosít megélhetést és közel 350 milliárd euró éves bevételt teremt. "A turisztikai szektor az uniós tagállamok nemzeti össztermékének közel tíz százalékát állítja elő, ez pedig bizonyosan növekedni fog a következő években. Tavaly több mint 455 millió turista érkezett az Európai Unióba, számuk az elmúlt időszak krízisei nyomán sem csökkent jelentős mértékben. A válságok, így többek között a terrorfenyegetettség azonban felerősíti a stratégiai gondolkodás és béke iparágának összehangolt fejlesztésének szükségességét" - fogalmazott Ujhelyi István.Renaud Muselier a program kapcsán azt emelte ki, hogy ezzel a kezdeményezéssel jelentős mértékben növelni lehet a helyi turisztikai programok értékét és látogatottságát, erősíteni lehet a turizmusban érintett városok közötti együttműködést, de felértékelődik a címet elnyerő városok környéke, régiója is - írták.
Az orosz turisták visszatérésében bíznak a törökök
Több mint 40 százalékkal esett vissza a Törökországba érkező külföldi turisták száma júniusban az egy évvel korábbihoz képest, májusban pedig 34,67 százalékos volt a visszaesés. Az adatok még értelemszerűen nem mutatják a júliusi sikertelen puccskísérlet esetleges negatív hatását, ahogyan azt sem, hogy az orosz turisták viszont újra visszatérhetnek az országba.A török kulturális és idegenforgalmi minisztérium csütörtöki jelentéséből kiderül, hogy a török vendégforgalom nagy részét korábban az orosz és a német turisták jelentették, akik száma júniusban 93,01, illetve 37,89 százalékkal zuhant, de Magyarországról is 57,55 százalékkal kevesebben utaztak Törökországba, mint egy éve.Míg 2015 júniusában több mint 20 ezer magyar utazott Törökországba, az idén júniusban már csak 8875, az első fél évben 45 százalékkal kevesebb magyar látogatott az országba, mint 2015 első hat hónapjában.Júniusban 2,44 millió külföldi érkezett Törökországba, míg egy éve 4,12 millió, de a júniusi adat a nyár beköszönte ellenére alacsonyabb a májusi 2,49 milliónál is.Ankara és Moszkva között a diplomáciai kapcsolat azután jutott mélypontra, hogy a török légierő tavaly november 24-én - légtérsértésre hivatkozva - lelőtt egy Szíriában harci szolgálatot teljesítő orosz vadászbombázót. Az eset nyomán Oroszország szankciókat vezetett be Törökország ellen, többek között korlátozták a török turisztikai csomagok eladását Oroszországban. Júliusban azonban Vlagyimir Putyin elrendelte a Törökország elleni idegenforgalmi szankciók feloldását, így az orosz turisták visszatérhetnek az országba.A sikertelen puccskísérlet után július 21-től rendkívüli állapotot hirdettek ki Törökországban, a török nagykövetség közleménye szerint azonban a rendkívüli állapot nem lesz hatással az odalátogató turistákra. "Az alkalmazásra kerülő biztonsági intézkedések semmilyen formában nem lesznek hatással a török állampolgárok mindennapi életére, valamint az országunkba látogatók utazására és szabadságára, továbbá semmilyen akadályt nem jelentenek a nemzetközi turizmusra és légi közlekedésre nézve. Nem áll fönn olyan helyzet sem, amely negatív befolyással volna arra, hogy vendégeink biztonságos módon töltsék el szabadságukat Törökországban" - olvasható a közleményben.Bár a puccskísérletet követően a tengerjáró hajók egy ideig nem kötöttek ki Törökországban, azóta ezen a téren is visszaállt a rend és újra befutnak az ország kikötőibe, a hajókon érkező - főként európai és orosz - turisták száma így visszatért a hatalomátvételi kísérletet megelőző szintre.
Elindult a közvetlen koreai járat
Megérkezett Budapestre a koreai Asiana Airlines első repülőgépe, egyben hivatalosan is az első közvetlen járat, ami Magyarországot és Dél-Koreát köti össze. Az Asiana, amely a második legnagyobb légi szolgáltató Koreában, a nyári csúcsszezonban közlekedik Budapestre heti egy alkalommal.A járat elindításáért a Budapest Airporttal közösen dolgozott a Külgazdasági és Külügyminisztérium, valamint a Nemzeti Turisztikai Ügynökség is.Először landolt péntek éjjel, 22:25-kor az Asiana Airlines Boeing 777-200ER típusú óriásgépe, ami az első közvetlen járatot teljesítette Budapest és Szöul között. Az új járat elindítását még áprilisban jelentette be Szijjártó Péter külügyminiszter és Jost Lammers a Budapest Airport vezérigazgatója. Budapest a legelső közép-európai város a dél-koreai légitársaság térképén, Európán belül pedig a hatodik desztináció. Az Asiana repülőgépe összesen 262 utast szállíthat a fedélzetén és kb. 12 óra alatt teszi meg a Szöul-Budapest utat.Az Asiana járatai egyelőre augusztus végéig heti egy alkalommal közlekednek majd charter formájában, vagyis koreai utazásszervezők csomagban értékesítik a járat ülőhelyeit. Az előzetes várakozások szerint különösen népszerű lesz a szolgáltatás, hiszen Magyarországon az elmúlt öt évben megtriplázódott a koreai látogatók száma, így 2015-ben már meghaladta a 100 ezres létszámot.A légi utasok esetében 10 %-kal nőtt az ázsiai országból érkezők száma az elmúlt évben, vagyis a legtöbben még most is buszokkal érkeznek Magyarországra valamilyen európai körút során. Éppen ezért fontos előrelépés a közvetlen járat, hiszen a kinti utazási irodák kifejezetten Magyarországot, mint célállomást adják el, ami elsősorban a hazai turizmus számára jelent hasznot.Bogáts Balázs, a Budapest Airport járatfejlesztési vezetője elmondta, "továbbra is azért dolgozunk, hogy szélesítsük a kínálatot Budapesten és reméljük, hogy a közeljövőben a charter szolgáltatást felválthatják a menetrend szerinti járatok. A turisztikai kereslet hazánk iránt nagyon magas, ráadásul Magyarországot és Dél-Koreát gazdasági téren is erős szálak kötik össze, hiszen több koreai nagyvállalat jelentős szereplője a hazai feldolgozóiparnak. Ennek köszönhetően a légiáru forgalom is kiemelkedő a két ország között, köszönhetően az olyan nagyvállalatok befektetéseinek, mint a Samsung, vagy a Hankook."Az Asiana Airlines Dél-Korea második legnagyobb légi fuvarozója, 2014-ben 17,3 millió utast szállítottak, legfrissebb járathálózatuk pedig 26 ország 98 repülőterére terjed ki. Az Asiana Airlines flottájában 72 utasszállító repülőgép van, köztük a jelenleg legnagyobbnak számító Airbus A380-as, emellett 11 teherszállító, amik főként a Boeing 747-es különböző változatai. A koreai légitársaság 2003 óta a Star Alliance légitársasági szövetség tagja.
A Brexit hatása a brit légi utasok számára a IATA szerint
Nem tudni még hogyan és mikorra vezényli le az Egyesült Királyság EU-ból történő kilépését, azonban a IATA, Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség egy pénteki közleményében kongatja a vészharangot amiatt, hogy a szövetség szerint 3-5 százalékkal csökkenhet a brit légiutasok száma 2020-ra.A IATA borúlátó előrejelzését a kilépéssel járó várható gazdasági lejtmenetre és a font gyengülésére alapozza. A IATA-nál nem tartanak kizártnak egy GDP 2,5-3,5 százalékos csökkenését sem, míg a valuta akár 10-15%-ot is veszíthet értékéből. A gyengébb fontot a repülővel külföldre utazó britek száma bánja. Ugyanakkor növelheti az Egyesült Királyságba szabadidős céllal utazók számát. Sovány vigasz egy olyan piacon, ahol a légi utazások több mint kétharmadát a kiutazók bonyolítják. A IATA adatai szerint tavaly 53,9 millió brit utazott külföldre, 26,2 millióan utaztak az országba. Pesszimistább előrejelzés szerint akár 3%-kal is csökkenhet a kiutak száma. Optimistább meglátás szerint azonban a gyenge font miatt a beutazások száma akár ellensúlyozhatja a kiesést.A légi utasforgalomra hatással lehet a szabályozási környezet megváltozása is. Az EU a brit légi utasok első számú desztinációja, az utasok 49, míg a menetrend szerint járatok 54 százaléka repül az egységes célpiacként kezelt EU-ba. Nem csak ezeken az arányokon változtathat, ha a briteknek újra kell tárgyalniuk a légi közlekedést szabályozó egyezményeket, de a fenti számok ismeretében különösen az európai repülőterek közti járatnyitások egyszerűsítését lehetővé tevő Közös Európai Légiforgalmi Térségben (ECAA) való bennmaradásnak lehet komoly tétje. Az Európán kívüli országokkal meglehet, a britek nyomatékosabban képviselhetik saját érdekeiket, de önálló tárgyaló félként nem biztos, hogy célt érnek az Unió 500 milliós lakosságából adódó alkupozíció hiányában — figyelmeztet a IATA.
Eltűnik a prágai Orloj
Prágában a héten megkezdődött az Óvárosi városháza tornyának felújítása. A mintegy másfél évre tervezett munkálatok során néhány hónapra eltűnik a híres csillagászati óra, az Orloj is, amely a cseh főváros egyik legfőbb idegenforgalmi látványossága."A rekonstrukció első szakasza az Orlojt nem érinti, az rendesen működni fog" - közölte Barbora Hrubá, a Prague City Tourism idegenforgalmi iroda szóvivője. Azokban a hónapokban, amikor a csillagászati órát fogják javítani, a városi illetékesek a tervek szerint az Orlojt eltakaró állványra történő videóvetítésekkel próbálják meg visszaadni a varázslatos hangulatot.Az Óvárosi városháza tornyát legutóbb a múlt század nyolcvanas éveiben újították fel. A tornyot, amely Prága egyik leglátogatottabb műemléke, évente mintegy 700 ezer ember keresi fel. A torony felső karzatáról gyönyörű kilátás nyílik az egész városra, különösen a történelmi központra. A mostani felújítás költségeit 46 millió koronára (529 millió forint) tervezték. A híres csillagászati óra javítását 2018 első felére tervezik. Szakértők szerint azonban számolni kell azzal, hogy a javítások elhúzódhatnak. Petr Skála, az Orloj jelenlegi órásmestere és kezelője szerint a megnyitás legutolsó lehetséges napja már előre adva van: 2018. október 28., Csehszlovákia megalakulásának századik évfordulója.A prágai Óvárosi városházát 1338-ban alapították, és több összevont épületből áll. A neogótikus szárnyat a 2. világháborúban bombatalálat érte, ezért le kellett bontani. Az épületegyüttes kiegészítésére az utóbbi évtizedekben több pályázatot is kiírtak, de eddig egyik sem volt sikeres, illetve egyetlen elképzelést sem valósították meg. Jelenleg ezen a területen park van.Az óvárosi városháza tornyának külső falán elhelyezett csillagászati óra, az Orloj első változata 1410-ben készült, de szerkezetét azóta többször is tökéletesítették az évszázadok során. A pontos idő mellett a napokat, hónapokat, a Hold és a Nap fázisait is mutatja a 15. század elején Kadani Mikulás órásmester és Jan Sindel csillagász által készített szerkezet. Az órát később Hanus mester tökéletesítette, akit a városi tanácsnokok a legenda szerint megvakíttattak, hogy másnak ne tudjon hasonlót készíteni. Az alkotó bosszúból állítólag leállította a szerkezetet. Az óramű háromnegyede ma is eredeti, csupán kisebb részét cserélték ki 150 évvel ezelőtt korszerűbb darabokra.
Budapest száz szóban
Idén negyedszer hirdeti meg a Mindspace csapata a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központtal együttműködve a 100 szóban Budapest című pályázatot, amelyre a jelentkezők június 30-ig küldhetik be a fővárosról szóló, maximum százszavas történeteiket.A győztesek pénzjutalmat kapnak, a legjobb száz írás zsebkönyvben is megjelenik. Ebben az évben illusztrátorok is pályázhatnak, az ő munkáikból kiállítást rendeznek az őszi CAFé Budapest Fesztiválon és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban - közölték a szervezők.A 2014-ben indult és egyre népszerűbb 100 szóban Budapest című történetíró pályázat lényege az egyszerűség: a résztvevőknek maximum száz szóban kell megfogalmazniuk gondolataikat, érzéseiket, emlékeiket, benyomásaikat Budapestről és a városlakókról, a lényeg, hogy a történet rövid, frappáns és eredeti legyen.A pályázatokat június 30-ig lehet beküldeni a www.100szobanbudapest.hu oldalra, illetve postai úton vagy személyesen leadni a Lumen Kávézóba. Emellett a kiíró a város több pontján helyez ki 100 szóban Budapest feliratú dobozokat, amelyeket postaládaként használhatnak a résztvevők. A pályázaton fejenként legfeljebb öt történettel lehet indulni.A munkákat a Winkler Nóra újságíró, Nagy Dániel Viktor színművész és Szálinger Balázs költő alkotta zsűri bírálja el. A három legjobb történet alkotója pénzjutalmat kap, és idén először külön jutalmazzák a 18 év alatti kategória győzteseit is.A zsűri döntése alapján a legjobb 12 történetet az illusztrátorok munkáival az őszi CAFe Budapest Fesztiválon állítják ki, a díjátadó ünnepségen pedig három történetet megzenésítve is bemutatnak. A záró kiállítás október végétől a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban is látható lesz.A verseny ideje alatt az irodalomkedvelők számára többek közt előadásokat, felolvasásokat is tartanak, valamint elrejtenek könyveket és különböző játékokat is a város különböző pontjain. Ezekről a honlapon és a verseny Facebook-oldalán lehet tájékozódni.Az első program április 20-án a Mozsár Műhelyben lesz, ahol Szilágyi Csenge és Nagy Dániel Viktor mutatja be a 100 szóban a város című darabot, amelyet a pályázat ihletett. A Junior Prima díjas színművészek újragondolták az elmúlt évek számukra legkedvesebb történeteit és saját stílusukban, páros stand-up formájában adják elő azokat zenével és különleges vizuális megoldásokkal a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében.A 100 szóban Budapest pályázat ötletét a chilei Plagio csapata által 14 éve szervezett Santiago en 100 palabras elnevezésű felhívás adta. Az alapgondolat a budapesti pályázat esetében is az, hogy az irodalom és a városi lét összefonódjon, széles közönséget ösztönözzön az írásra, illetve hogy a mindennapi közlekedés és rohanás közben az emberek egy pillanatra megálljanak, és időt szakítsanak az irodalomra. Az első évben 700, a második évben több mint 1200, tavaly pedig megközelítőleg 1300 történet érkezett a kiírásra.
Több család viszi magával kerékpárjait a nyaralásra
Eddig gondot jelentett, hogy az autók csomagtartójára rögzíthető kerékpár-szállítók többsége kitakarja a rendszámot, ami szabálytalan. Egy új szabályozás viszont mostantól lehetővé teszi a harmadik rendszám igénylését.A fentiek miatt több család dönthet úgy, hogy a jövőben rendszeresen magukkal viszik a kerékpárokat is a hosszabb nyaralásra vagy akár az egy napos kikapcsolódásra - hívja fel a figyelmet Haller Ferenc, a Sárvár Tourist& TDM Nonprofit Kft. ügyvezetője.A jelenlegi információink szerint a kiváltás 5500 forintba kerül. Az autó műszaki vizsgaállomáson történő ellenőrzésért 1770 forintot, míg a rendszám nyilvántartásba vételéért 2300 forintot kell fizetni, így összesen 9570 forintba kerül, hogy használhassuk az olcsóbb, a népszerű sportáruházakban is beszerezhető, az autó hátsó csomagtartójára szerelhető, az eredeti rendszámot kitakaró kerékpár-szállítókat.Amennyiben ezt sokalljuk, de szeretnénk mégis aktívvá tenni a nyaralást, a legtöbb nyaralóhelyen továbbra is bérelhetünk kerékpárt. Sárváron erre a Tourinform irodában is kínálkozik lehetőség. Meglehetősen kedvező, pár száz forintos összegért - fogalmazott Haller Ferenc.A fürdővárosban nem csak az olcsó kölcsönzési lehetőséggel szeretnék ösztönözni a vendégeket az aktív nyaralásra. A Sárvár Tourist & TDM Nonprofit Kft. a Sárvári Kerékpáregylettel együttműködve a sarvar.hu honlapon számos környékbeli túraútvonal térképét helyezte el. Ezzel is plusz lehetőségeket kínálva az ide érkező vendégeknek a kerékpáros kikapcsolódásra.Haller Ferenc hozzátette: Sárváron szerencsére a hosszabb túra utáni regenerálódásra is egyből lehetőség nyílik.Az itteni gyógyvízben lazítva ugyanis könnyedén újra formába hozhatók az izmok, az ízületek. Szerinte így lehet igazán aktív a nyaralás, ami komoly feltöltődéssel is jár.
Új attrakció: itt a Budapest Busz!
Mostantól Budapest hivatalos környezetbarát várbusza is gazdagítja a fővárosi turisztikai szolgáltatások kínálatát.A Budapest Busz debütálását egyeztetések, tervezések sora előzte meg melyek 2016 szeptemberében indultak el a résztvevő és támogató felek között. Az ötlet megvalósítását mind Budapest Főváros Önkormányzata mind hivatalos desztináció-menedzsment és fesztiválszervező cége, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ (BFTK) teljes mértékben támogatta, kiemelve azon célkitűzést mely a Budai Várnegyed és a Várkert Bazár bekapcsolását irányozta elő az itt élők és az idelátogató turisták számára.Mindkét helyszín kiemelt jelentőségű a Főváros számára, nemcsak kulturális, történelmi hanem műemlékvédelmi és turisztikai szempontból egyaránt.A Budapest Busz projekt a Várnegyedben elérhető látványosságokat, állandó és időszakos kiállításokat is hivatott népszerűsíteni, valamit színesíti a Várnegyed és Várkert Bazár képét, ezáltal potenciálisan növelheti a hazai és külföldi turistaforgalmat.Az élmény mellett az ötletgazdák szem előtt tartották az innováció és a környezettudatosság fontosságát, így a Budapest Busz projekt 100%-ban elektromos hajtással rendelkező járműveket üzemeltet.A Budai Vártúra során a kisbuszon jelenlévő idegenvezető látja el hasznos információkkal az utasokat, ezzel személyesebbé és tartalmassá téve a városnézés élményét.A Budapest Buszt igénybe vevők minőségi időt tudnak eltölteni a Várnegyedben és a Várkert Bazárban töltött idő során. A szervezők kétszeri felszállási lehetőséget biztosítanak a résztvevőknek,, így a túra bármikor megszakítható és összeköthető múzeumi, kiállítási, kávéházi pillanatokkal.Budapest Card tulajdonsok számára 2017-ben ingyenesen igénybe vehető a Budapest új színfoltjaként megjelenő szolgáltatás.Budapest hivatalos környezetbarát várbusza minden nap délelőtt 9 és délután 5 óra között üzemel a Budai Vár területén, 20 percenkénti indulással. A hat megállóból álló várkör hat megállón keresztül mutatja be a kerületet, történelmi múltját és a csodálatos kilátást a városra.Info: https://budapestcastlebus.com/
A világ legveszélyesebb útjai
Lavinaveszély, köd, óceán, kőomlás és éles kanyarok, olyan utak, melyeket csak profi sofőröknek ajánlunk: 12 ízelítő a világ legveszélyesebb útjaiból.Zene, magány, tökéletes kikapcsolódás. A vezetéssel töltött idő sokak számára egy kis szünetet jelent a napi forgatagban. A Bright Side összeállításában szereplő utakon azonban ez nem teljesül.1. Khardung La, IndiaA National Geographic és a Guinness Rekordok szerint egyaránt a Khardung La a világ legmagasabb elhelyezkedő útja. A Himalája hegyszorosán érdemes fokozottan figyelni a kőomlásokra.2. Kuoliang-alagút, KínaAz 1200 méter hosszú alagút az egyetlen lehetőség Kínában, hogy a Tajlang-hegyeken át a civilizáció a korábban teljes elhagyatottságra ítélt Kouliang falujába jusson.3. Dalton Highway, AlaszkaAz olajvezetékek mentén haladó út Alaszka legészakibb csücskéhez, a Prudhoe-öbölnél feltárt olajmezőkhöz vezet. A Dalton Highwayt a világ legjegesebb útjának tartják.4. Eshima Ohashi híd, JapánA világ harmadik legmagasabbra nyúló hídját, bármilyen meglepő is, nem egy hullámvasút-rajongó tervezte. A forma azért volt szükséges, hogy átférjenek alatta a legnagyobb hajók is.5. Atlanti-óceáni út, NorvégiaA lenyűgöző látványnak köszönhetően a turisták egyik kedvenc útja az Atlanti-óceáni út. Azonban a hullámok gyakran felcsapnak az úttestre, így épp annyira veszélyes, mint lenyűgöző.6. Zoji La, IndiaA szintén a Himalája hegységben található hágó amellett, hogy tele van szikladarabokkal, elképesztően szűk. Különös kihívást jelent egy jármű és egy állatcsorda találkozásakor.7. Hana Highway, HawaiiA Maui szigetén futó autópályát számos egysávosra szűkülő híd díszíti. Emellett pedig sokszor teljesen le kell zárni a földcsuszamlások okán.8. Kolima, OroszországA "halál ösvényeként" is ismert út a Sztálin-rezsim alatt épült a munkatábor foglyai által. A szűk út neve ezáltal nem csak a kísérteties látványt jelöli.9. Yungas út, BolíviaEzt az utat az Inter-American Development Bank hivatalosan is a világ legveszélyesebb útjának kiáltotta ki. Az út évente 200-300 emberéletet követel.10. Passage du Gois, FranciaországAz utat csak bizonyos órákra nyitják meg egy nap, a további időszakban ugyanis teljesen elárasztja a dagály.11. Kaukázusi út, OroszországÚjabb keskeny, jeges út. A látvány azonban lenyűgöző.12. Transzfogarasi út, RomániaRománia leghosszabb útja, mely a lavinaveszély miatt csak nyáron járható.