Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
A nagyobb kézipoggyászért pénzt kérne a Wizz Air
2012. augusztus 1-jétől megkezdi új kézipoggyász-szabályzatának tesztelését a Wizz Air.Az új szabályzat lényege, hogy a légitársaság kétféle kézipoggyászt különböztet meg a jövőben. A kisebb, ülés alatt elférő, legfeljebb 42x32x25cm-es maximum 10kg-os kézitáskával, hátizsákkal, laptoptáskával továbbra is ingyenesen repülhetnek az utasok.A nagyobb méretű kézipoggyászok fedélzetre viteléért 10 eurót kérne el légitársaság, azonban ezen utasoknak biztosítaná, hogy az elsők között szállhassanak a fedélzetre és helyezhessék el a fej feletti tárolókban táskájukat. Nagy kézipoggyásznak számít a kis kézipoggyásznál nagyobb, de legfeljebb 55x40x20cm-es, maximum 10kg-os gurulós bőrönd.A tesztre jövő hónapban kerül sor minden London Luton és Katowice közti járaton. Azok az utasok, akik július 9-től a tesztben résztvevő járatokra foglalnak helyet, augusztus 1-jétől egy kis kézi poggyászt ingyen felvihetnek a fedélzetre, vagy online fizetnek 10 eurót, amennyiben egy nagy kézipoggyászt szeretnének az utastérbe felvinni. Azok, akik úgy döntenek, hogy fizetnek a nagy poggyászért, hamarabb szállhatnak fel a gépre (rögtön a Wizz Xpress utasok után), hogy az ülések feletti csomagtérben minden nagyméretű kézipoggyász számára jusson hely. A repülőtér területén vásárolt tárgyakat továbbra is be lehet vinni az utastérbe.A Wizz Air szerint a beszállás így gyorsabbá válik és a gépek mindinkább időben indulnak majd, így összességében kellemesebbé válik az utazás. A tesztidőszak a tervek szerint augusztus végéig tart majd. Amennyiben a teszt sikeresnek bizonyul, az új kézipoggyász-szabályzat a teljes Wizz Air hálózaton érvénybe lép.
Új hosszú távú fapados indul
Európa kétség kívül jól el van látva "olcsó" légitársaságokkal, melyek folyamatosan fejlesztik útvonalhálózatukat és növelik a frekvenciájukat. Ezek eddig az öreg kontinensen belül üzemeltek.Most a svájci Baboo regionális légitársaság korábbi elnöke, Julian Cook bejelentette, hogy legkésőbb 2013-ban elindítja a FlyA elnevezésű hosszú távú fapados járatát. A tervek szerint a légitársaság Európa és az USA között két négyszázfős A330-300-as géppel működtetne járatokat, hogy pontosan mely városok között, egyelőre nem derült ki. Cook a Baboo menedzsmentjéből 2007-ben szállt ki, részvényeit 2008-ban maradéktalanul eladta, hogy pénzét egy új fapadosba fektesse. Véleménye szerint ötlete hiánypótló kezdeményezés, melynek az attraktív árai (egy útra szóló, adók nélkül 86$, illetve 69 euró) minden bizonnyal komoly érdeklődést keltenek majd.Eredetileg Angliai bázisról terveztek repülni Indiába, Pakisztánba és a Távol-Keletre, de ennek az üzleti feltételei nem voltak megfelelőek, ezért a beruházók, akik között sok távol-keleti és USA-beli is van, inkább az USA keleti partjának célállomásait választották. A már üzemelő AirAsiax céget konkurenciának tekintik, lapértesülések szerint útvonalaikat a klasszikus 10 órás long-haul repülési idő helyett maximum 9 órára tervezik.A leasing szervezetekkel most folynak a tárgyalások. A cég központjául eredetileg Svájcot jelölték, de mivel Svájc nem tagja az EU-USA légügyi megállapodásnak és az adók és repülőtéri kiszolgáló árak is nagyon magasak, ezt elvetették. Egyelőre jobb kondíciókat kínáló európai központot keresnek, olvashattuk a korábbi híradásokban.A svájci Ch-Aviation hírportál június eleji információja szerint a légitársaság három A330-asával Londonból és Párizsból olyan úti célokra közlekedik majd, mint Boston, Miami, Montreal és New York. Egy dolog biztos, az iparág érdeklődve várja az ez év második felének fejleményeit.Veér Jenő
Újabb kulturális és természeti helyszínek a listán
Brazil, belga, svéd, török elemekkel gyarapodott a kulturális világörökség listája, a természeti világörökség részévé pedig négy helyszín vált vasárnap az UNESCO Világörökség Bizottságának döntése értelmében.Az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezetének (UNESCO) Világörökség Bizottsága vasárnap szentpétervári tanácskozásán döntött arról, hogy a belgiumi Vallónia főbb bányászati helyszínei;, Rio de Janeiró-i Carioca kultúrtáj (a hegy és a tengerpart közötti terület); a svédországi Hälsingland míves, fából készült tanyaházai; az iszfaháni Dzsáme-mecset Iránban, valamint a török Catalhöyük neolitikus helyszín a kulturális világörökség részét képezi - tette közzé honlapján (www.unesco.org) a szervezet.A bizottság a természeti világörökség részévé nyilvánította a csádi Ounianga-tavakat, a kínai Csengcsiang fosszília-lelőhelyet, a Kongó, Kamerun és a Közép-Afrikai Köztársaság területén található Sangha-vidéket, valamint az Indiában lévő Nyugati-Ghátokat, más néven a Szahjadri-hegységet.Az UNESCO világörökségi bizottsága 36 kulturális, természeti és vegyes helyszínről határoz július 6-ig tartó ülésén.A bizottság pénteken már felvette a kulturális világörökség listájára Jézus szülőhelyét: a Születés Templomát és a Betlehembe vezető zarándokutat. Emellett felkerült a listára az emberi evolúció Izraelben, a Kármel-hegyen - a Vádi el-Mughara-barlangokban - lévő emlékhelyei, a Rock Islands néven ismert szigetek déli lagúnája Palaun, a Tri Hita Karana filozófia megtestesüléseként emlegetett subak öntözőrendszer az Indonéziához tartozó Balin, valamint Marokkó fővárosának, Rabatnak az ó- és újvárosa.Szombaton iráni Gonbad-e Kábúsz város, a malajziai Lenggong-völgy régészeti öröksége, a kanadai Grand-Pré mocsárvidék és régészeti lelőhely, a higanybányászat emlékei a spanyolországi Almadénben és a szlovéniai Idrijában, a bayreuthi Őrgrófi Operaház, a portugáliai Elvas helyőrségi város és erődjei, valamint a franciaországi Nord-Pas-de-Calais bányavidéke került fel a világörökségi listára.
Terjed az exkluzív utasbiztosítás
Az online utasbiztosítás terén piacvezetőnek számító portál, a Netrisk arról számolt be, hogy az idén az előző évihez képest 34 százalékkal nőtt az itt kötött szerződések száma. Az ügyfelek 92 százaléka az exkluzív szolgáltatásokat, kiemelten magas térítési összegeket tartalmazó biztosításokat kötötte meg, miközben 2011-ben még kevesebb, mint a felük választotta ezt az opciót.Sebestyén László vezérigazgató is úgy látja azonban, hogy a kedvező eredményben nem feltétlenül az utazási kedv növekedése játszik szerepet. Mint kifejtette: az egyéni, internetes utazásszervezés térnyerésével párhuzamosan mind többen keresik az egyszerűen, néhány kattintással online megköthető biztosításokat is. Az internetes szolgáltatások iránti bizalom növekedését mutatja, hogy ma már az ügyfelek 99 százaléka bankkártyával vagy átutalással fizet a portálon. Mi úgy véljük, a valóban trendfordulót mutató adatok mögött az utazók átrendeződése is meghúzódhat.A mind nagyobb arányú tehetősebb réteg számára pedig logikus a drágább védelem választása. A Netrisk adatai szerint a legnépszerűbbek a legszélesebb szolgáltatást (sokszor például limit nélküli egészségügyi ellátást) kínáló csomagok. További 4 százalék döntött a valamivel kisebb szolgáltatási tartalommal rendelkező, de még mindig jelentős biztonságot nyújtó ajánlatok mellett. Ez pedig jelentős ugrás az előző években tapsztaltakhoz képest. Tavaly a szerződések 76 százalékát kötötték a magasabb értékű biztosításokra (ezen belül 48 százalék választotta a legmagasabb értékű, exkluzív csomagokat), míg az utazók 34 százaléka inkább az olcsóbb tarifájú termékeket választotta. Az idén viszont már csak 4 százalék elégszik meg az alacsonyabb térítési összegekkel.
Július 1-jétől indulnak a BKV hajójáratai
Július elsejétől indítja el a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV a közforgalmú hajójáratokat, amelyek a Kopaszi-gát és Újpest, illetve Óbuda között közlekednek majd - jelentette be György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója pénteken sajtótájékoztatón.Három járat indul (D11, D12, D13), a 11-es és 12-es hétköznap, a 13-as hétvégén közlekedik. A 11-es munkanapokon Újpest, Árpád úttól indul és a Meder utca, Népfürdő út, Jászai tér, Batthyány tér, Petőfi tér, Szent Gellért tér, Boráros tér, Haller utca, A38 állóhajó útvonalon közlekedik egyórás követési idővel. Betétjáratként indul el a D12-es, amely csúcsforgalomban a Kopaszi-gát és a Rómaifürdő között szállít utasokat szintén óránként. A járat megáll az Óbudai-szigetnél is. Hétvégén a Rómaifürdő és Kopaszi-gát között jár majd óránként a 13-as hajó.György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes hangsúlyozta: amikor két évvel ezelőtt megkezdték a munkát, fontos cél volt, hogy a közösségi közlekedés területén megoldják azokat a problémákat, amelyeket az eltelt 20 év alatt nem sikerült. Ezért hozták létre a BKK-t, és ezért indítják most a közforgalmú hajójáratokat is.A városvezető hangsúlyozta, hogy nyereségessé nem lehet tenni a szolgáltatást, mert a menetdíjbevételek csak az üzemeltetési költségek mintegy felét fogják fedezni, de "a puding próbája az evés", ha az utasok elégedettek lesznek a szolgáltatással, akkor még fejleszteni is fogják a hajójáratokat.Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója elmondta: a menetrendet és az útvonalat úgy alakították ki, hogy elsősorban a hivatásforgalmú hajózást, és ne a turistaforgalmat szolgálják ki. A 493 milliós beruházás keretében, amelynek 90 százalékát az unió finanszírozta, főként a kikötőket újították fel, egységes arculatot kaptak, a hajók belterét is modernizálták, és ingyenes wifi is van a járműveken.A vezérigazgató közlése szerint a járatokat hétköznap 400 forintos, helyszínen váltott menetjeggyel vagy 24 órás, illetve annál hosszabb érvényességű jeggyel vagy bérlettel lehet igénybe venni, hétvégén viszont csak helyszínen váltott jeggyel. A 6 éven aluliak és 65 év felettiek mindennap ingyen használhatják a járatokat.A sajtótájékoztatón kiosztott háttéranyag szerint Budapest első közforgalmú közlekedési gőzhajója 1820-ban indult útjára, a Vigadó tér és Óbuda között közlekedett. Az 1880-as években már évi 4 millió utas vette igénybe a vízi közlekedést, 1920-ra ez egyharmadára csökkent, 1997-re pedig 53 ezerre.
Magyarország a 4. legolcsóbb európai uniós ország volt tavaly
Magyarország a negyedik legolcsóbb európai uniós ország volt tavaly az EU statisztikai hivatalának honlapján közölt adatok szerint. A fogyasztói árak uniós átlagát száz százaléknak alapul véve a legolcsóbb ország Bulgária volt 51 százalékkal.A második és a harmadik helyen 60 százalékkal Lengyelország és Románia állt, majd Magyarország következett 64 százalékkal. A legdrágább Dánia volt 142 százalékkal a fogyasztói árak szintje alapján.A kategóriákat tekintve az élelmiszerek és nem alkoholos italok Bulgáriában voltak a legolcsóbbak 67 százalékkal a 100 százalékos átlaghoz képest. A második helyen Románia (68 százalék), a harmadik helyen Lengyelország található (69 százalékkal). A negyedik helyen Magyarország és Szlovákia volt egyaránt 83 százalékkal. A legdrágább hely a kategóriában Dánia volt 136 százalékkal.Az alkoholos italok és dohánytermékek tekintetében a legolcsóbb Magyarország volt tavaly az Eurostat adatai szerint 63 százalékkal, megelőzve Bulgáriát (64 százalék), Romániát (66 százalék) és Lengyelországot (73 százalék). A legdrágább a kategóriában Írország lett 163 százalékkal.A ruházati termékek árát tekintve a legolcsóbb Bulgária volt 75 százalékkal. A dobogó második helyén Magyarország és Málta állt egyaránt 85 százalékkal, a negyedik Spanyolország volt 88 százalékkal. A legdrágább pedig Svédország 133 százalékkal.Az elektromos fogyasztási cikkek ára a legalacsonyabb Lengyelországban volt 89 százalékkal a 27 ország 100 százalékos átlagához viszonyítva. majd Bulgáriában (92 százalék), illetve Írországban és Litvániában (egyaránt 93 százalék) következett. Magyarország ezen a termékcsoporton belül 101 százalékkal a középmezőnyben foglalt helyet. A legdrágább Málta volt 125 százalékkal.Az éttermek és szállodák árát vizsgálva a legolcsóbb Bulgária volt 45 százalékkal, Románia a második 50 százalékkal, a harmadik legolcsóbb pedig Magyarország 52 százalékkal. A legtöbbet Dániában kellett fizetni, 154 százalékot az EU átlagához képest.
Nem fizet a biztosító, ha késlekedünk
Ha kívülről nem is kell megtanulni, de mindenképp érdemes utazás előtt alaposan áttanulmányozni az utasbiztosításunkat, hogy ne érjen minket külföldön kellemetlen meglepetésként, mire fizet és mire nem a biztosító. Az olcsóbb biztosítások azt a veszélyt hordozzák, hogy nekünk is hozzá kell járulni egy esetleges kórházi számlához.Már 5200 forintért is köthet utasbiztosítást egy négytagú család 8 napos, 7 éjszakás európai nyaralásához, de ennek ára 31 ezer forintig is elmehet. A különböző díjú biztosítások más-más szolgáltatást nyújtanak: jelentős az eltérés abban, hogy mire mennyit fizet a biztosító. A legolcsóbb csomag legfeljebb 2,7 millió forintos orvosi ellátást térít és 130 ezer forintos poggyászbiztosítást takar, míg a legdrágább 150 millió forintig állja a betegség vagy baleset miatti orvosi ellátást, a poggyászbiztosítás pedig 340 ezer forintig fizet, halál esetén pedig 8 millió forintot ad. De már a 6 ezer forintos árfekvésű biztosítás is 5 milliós orvosi költséget tartalmaz, míg a 7 ezer forintos 8 milliósat.A magyar utazóknak csak 30 százaléka köt utasbiztosítást külföldi útja előtt, ugyanakkor az utazási irodáknál nyaralást foglalók 90-95 százaléka vásárolja meg az anyagi biztonságot jelentő szolgáltatást. Ma már gyakorlatilag minden biztosító legalább 2-3 csomagot kínál az utazóknak. Ugyanakkor a "fapados" változat legfeljebb a környező országokba lehet jó, de már ott is kevésnek bizonyulhat, míg bizonyos országokba látogatva soha nem szabad az olcsó csomagok közül választani.Az USA-ban 800 dollárnál kezdődik a számla, ha kórházba kerül valaki, egy combnyaktörés ellátása 80 ezer dollár körül alakul - mondta portálunknak Horváth Péter, a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) utasbiztosítási bizottságának elnöke. Hozzátette: az úti célhoz és az ott töltött időhöz célszerű megválasztani a biztosítást. Nemrég a Netrisk arról adott hírt, hogy a nála utasbiztosítást kötők döntő része exkluzív szolgáltatásokat tartalmazó csomagot vett meg. Ugyanakkor Horváth szerint nem ez az általános tendencia. Ma az utazáson is spórolunk, mindenki az akciós utakat keresi, és ez igaz a biztosításokra is - tette hozzá. Pedig 1-2 ezer forintos megtakarítás a díjban többmillió forintot jelenthet, amikor a biztosítónak fizetnie kell.Amit be kell tartaniSzerencsés esetben nem kell használni az utasbiztosítást, de ha mégis szükségünk lesz rá, nem árt még itthon felkészülni a biztosítási feltételekből. Fontos tudni például, milyen amatőr sportolás során szerzett sérülésre térít a biztosító. Kérdés lehet a búvárkodás és a rafting: ezekre általában külön biztosítást kell kötni, de van olyan cég, amelyik bevállalja a kockázatot a normál szerződésben is, búvárkodásra például 40 méterig. Ugyanakkor mindem biztosító kizárja a veszélyes sportokat, így például az autó-motor sportot, a hegymászást, a barlangászást, a jetskizést és a parasailinget (ezeknél elő szoktak fordulni súlyos és halálos balesetek). Az így szerzett sérülés ellátását tehát nem térítik.Amire viszont fizetnek a szerződés szerint, arra is csak akkor, ha velük egyeztet az ügyfél. Találtunk olyan általános szerződési feltételt (például a Mondialé), amelyben ez áll: ha egészségügyi ok miatt vesszük igénybe az utasbiztosítást, akkor "48 órán belül írásban tájékoztatni kell a biztosítót" azért, hogy egy bizalmi orvost is bevonhasson a kár értékelésébe. "A 48 órán belüli bejelentés elmulasztásával az ügyfél automatikusan elveszíti a kártérítési igényét." De jellemző az is, amikor a biztosító az orvosi ellátás esetében meghatároz egy limitet (pl. ezer euró), ami fölött már bele kell egyeznie a biztosítónak is a kezelésbe. Ha elmulaszt vele konzultálni az ügyfél, akkor nem fizet. Az persze már más kérdés, hogy ha valaki balesetet szenved, és már kommunikálni is tud az ellátása után, honnan fogja tudni, mikor érte el az ellátás a felső határt, és mikortól kell a biztosító beleegyezése. Kérdés az is, hogy mikortól tartja az ügyfelet alkalmasnak a biztosító a telefonálásra és az egyeztetésre. Mint korábban megírtuk, az AXA Biztosító nem fizette ki egyik balesetet szenvedett ügyfele kórházi ellátását, mert csak a baleset után 3 nappal telefonált a biztosítójának. Bár a Pénzügyi Békéltető Testület az ügyfélnek adott igazat, a biztosító nem fizetett. Épp a teljesíthetetlen feltételek miatt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) azt tervezi, hogy közérdekű keresetet nyújt be az AXA Biztosító ellen, hogy az ügyfelek érdekeit súlyosan sértő kitétel kikerüljön a szerződési feltételek közül. Így kell felkészülniÉvente több ezer kárkifizetés történik zökkenőmentesen - reagált erre a történetre Horváth Péter, amikor arra voltunk kíváncsiak, hogy vajon teljesíthetőek és életszerűek-e a biztosítók elvárásai. Véleménye szerint célszerű az utasbiztosítási kötvényről letépni annak számát és a biztosító elérhetőségét tartalmazó részt, és azt az okmányaink között tartani. Így ha baleset ér minket, azt megtalálják a kórházban, és fel tudják venni a kapcsolatot a biztosítóval. Az ügyfélnek pedig akkor kell biztosítóját hívnia, ha azt az állapota már megengedi. Mindenesetre, ha biztosra akarunk menni, akkor kórházi ellátás során azonnal telefonáljunk. (Egy tengeri sün tüskéje miatti egészségügyi ellátás miatt nem kell a biztosítót hívogatni.)Poggyászkár esetén is tisztában kell lenni a feltételekkel, amikhez a biztosító a fizetést köti. Ha repülőgépen veszítik el a csomagunkat, akkor az érkezéskor jegyzőkönyvet kell felvetetni a reptéren, amiben fel kell sorolni, mit tartalmazott a poggyász. Ha csak késik a bőröndünk, annak átvételéről külön igazolást kell kérni, mert a késés hosszától függően téríthet a biztosító. Ha pedig ellopják a csomagjainkat, rendőrségi jegyzőkönyv szükséges ahhoz, hogy a biztosító fizessen.
Bacilusok rejtőznek a hotelszobákban?
A tévé távirányítója és az ágy melletti lámpa kapcsolója a legszennyezettebb, míg a fürdőszoba kilincse a legkevésbé szennyezettebb tárgynak bizonyult az amerikai kutatók felmérésben.hirdetésA Houstoni Egyetem munkatársai az Egyesült Államok három államának (Texas, Indiana, Észak-Karolina) kilenc szállodájában vettek mintákat a szobák különböző pontjairól, majd laboratóriumban ellenőrizték, hogy mekkora volt baktériumszennyezettségük. A legtöbb baktériumot a szobákon belül a tévé távirányítóján és az ágy melletti lámpa kapcsolóján találták. Mint Jay Neal, az egyetem mikrobiológusa elmondta, az otthoni távirányítókon is hasonlóan sok baktérium lehet, ám egy szállodai szobában idegen kórokozókkal lehet találkozni, amelyek nagyobb valószínűséggel okoznak betegséget. Magukat a vizsgálatokat Neal egyetemi hallgatója, Katie Kirsh folytatta le tanára irányításával, eredményüket egy San Franciscó-i mikrobiológiai konferencián vasárnap ismertették - közölte a HelathDay című ismeretterjesztő portál.Összességében a legszennyezettebbnek a felmosó eszköz, különösen a rongy (mosófej) bizonyult: annak révén egyik szobából a másikba is átkerülhetnek a kórokozók. Egy-egy szobán belül a legkevesebb baktérium az ágyak fejtámláján, a függönybehúzó rúdon és - meglepő módon - a fürdőszobai kilincsen volt. Összességében 2-10-szer több baktériumot - köztük veszélyesebb, koliform baktériumokat is - találtak a különböző szállodai szobákban a kórházi kórtermekhez engedélyezett számhoz képest. Fontos azonban tudni, hogy a kórokozók jelenléte nem feltétlenül okoz betegséget: egészséges immunrendszerű ember számos baktériummal találkozik a mindennapokban, amelyektől nem betegszik meg.
Fekete-sárga taxik lehetnek Budapesten
Színvonalas és egységes szolgáltatás, kiszámítható tarifák biztosítása a Fővárosi Önkormányzat vezetésének és a Budapesti Közlekedési Központ célja a fővárosi taxiközlekedésben. A Fővárosi Közgyűlés június 20-i ülésén dönthet az új fővárosi taxiközlekedési rendeletről, melynek tervezetét tucatnyi egyeztetés után véglegesítettük és jelenleg az utolsó egyeztetése folyik a taxis szervezetekkel. A rendelet alapján 2013-tól egységes színvonalú és arculatú taxik közlekedhetnek Budapesten, melyek 10 évnél fiatalabbak, klimatizáltak, bankkártyás fizetésre alkalmasak, legalább EURO 4-es motorjuknak köszönhetően kevésbé szennyezik a környezetet és a méretük is elegendően kényelmes az utasok színvonalas kiszolgálására és csomagjaik elszállítására. Egyúttal a rendelet dohányzási tilalmat is be kíván vezetni a budapesti taxikban, közölte a BKK.Budapesten 2011-ben mintegy hatezer taxi-gépkocsira kötöttek taxiállomás-használati megállapodást, melyek rendszeresen Budapest közigazgatási területén belül végzik a személytaxi-szolgáltatást. A tapasztalatok szerint mintegy 15 fuvarszervező társaság szervezi a taxivállalkozások felé az utazási igények címkiadását. Fuvarszervező társasággal vállalkozói szerződéses viszonyban mintegy 4000 taxis dolgozik, míg a piaci szereplők közel egyharmada önállóan, fuvarszervező közreműködése nélkül végzi a tevékenységét.Tarlós István főpolgármester 2011 novemberében kérte fel a Budapesti Közlekedési Központot, hogy a fővárosi új taxiközlekedésről szóló rendelet koncepcióját készítse elő és folytassa le a részletekre kiterjedő egyeztetést a taxis érdekképviseleti szervekkel, mind a taxivállalkozók, mind a fuvarszervezők képviselőivel.Az elmúlt hónapok munkájának köszönhetően részletesen sikerült áttekinteni a BKK szabályozási koncepcióját. A rendelettervezet megalkotását megelőző egyeztetésre a taxisokon kívül civil szervezetek és az érintett hatóságok képviselői is meghívást kaptak.A főváros 2010 őszén megválasztott vezetése és a BKK számos lépést tett már a taxiszabályozás területén, így a jogszabályokat be nem tartó, adót nem fizető taxis vállalkozók engedélye megvonható 2012. január 1-től, emellett az egységes közlekedésirányítási rendszerben a BKK vette át a taxiközlekedéssel kapcsolatos feladatokat.Számos egyeztetési forduló után a Budapesti Közlekedési Központ előkészítette a taxiközlekedésre vonatkozó új rendelet tervezetét, amelyet a Fővárosi Közgyűlés a soron következő, 2012. június 20-i ülésén tárgyalhat. A most megalkotott rendelettervezet szabályozási célkitűzései a következők:hatályba lépése 2013 januárjától, fokozatos megfeleléssel, ahogy lejárnak az éves engedélyek, legkésőbb 2014. január 1-ig történő átállással,indirekt létszámkorlátozás megteremtése minőségi elvárások útján,kötelező bankkártya-elfogadás,kötelező tarifatájékoztatás egységes formátumban,működőképes légkondicionáló berendezés előírása,dohányzási tilalom a járművekben,egységes arculat,fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó követelmények megfogalmazása, a fogyasztót megtévesztő magatartás tiltása,a szolgáltatás szigorú ellenőrzése, a rendeletben foglalt rendelkezések megszegése esetén az engedélyek visszavonása,a gépjárművek életkorának legfeljebb tíz évben történő korlátozása,műszaki paraméterek: legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább EURO 4-es motor,szigorú pénzügyi elvárások a fuvarszervezők felé,egységes nappali-éjjeli maximálár meghatározása vagy egységes hatósági ár (még egyeztetés alatt álló döntési alternatívák),pénzügyi alkalmassági feltételek állítása a fuvarszervezők felé.Az elfogadásra javasolt rendelet-tervezetben a taxik műszaki paramétereinek meghatározásakor a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara 2005-ben megalkotott, a taxijárművek műszaki elvárásaival kapcsolatos leírásában szereplőnél még enyhébb feltételeket is alkalmaztunk, nem igaz tehát, hogy túlzóak lennének a fenti elvárások és nem felelnének meg a szakmai szervezetek ajánlásainak. A személytaxi-szolgáltatás utaskényelmi szempontjára figyelemmel került meghatározásra a tengelytáv, a motorteljesítmény és a csomagtér minimális mérete, amelynek döntő többségben minimálisan középkategóriás autók felelnek meg.A főváros környezetvédelme érdekében szükséges meghatározni a járművek környezetvédelmi besorolását. A szolgáltatás minőségét javítja a gépkocsi komfortjának meghatározása és a fizetési lehetőségek bővítésének előírása, továbbá az egészség megőrzését és a járművek kulturáltságát segíti elő a dohányzás tilalma. A Budapesti Közlekedési Központ honlapján körkérdést intézett a taxit igénybevevő utasokhoz, amelyben a készülő új taxi rendelethez az utasigényeknek és elvárásoknak megfelelő javaslatokat és véleményeket kért, ennek nyomán került a dohányzási tilalom, a bankkártyás fizetési lehetőség előírása és a klímaberendezés a tervezetbe.A közforgalmú közlekedés arculati koncepciójának részeként a taxikra vonatkozóan is az egységesítés szempontjai az irányadók, hogy azok jól megkülönböztethető, homogén járműcsoportot alkossanak Budapest utcáin. A kialakítandó arculat elsődleges célja nem csak esztétikai, hanem egy olyan magasabb szolgáltatási színvonal biztosítása az utasok számára, amely alapját képezheti a megbízható városi közlekedésnek. Európa és a világ számos nagyvárosa is felismerte a taxik, mint közforgalmú közlekedési eszközök arculatának egységes szabályozásának szükségességét.A Budapesti Közlekedési Központ javaslata a példák alapján az egységes fővárosi taxi arculat és szabadjelző megtervezése - beleértve a tájékoztatási elemeket a járművek belső terében és a jármű külsején -, és a szolgáltatási előírásokban való rögzítése, ugyanakkor szabályozott lehetőséget biztosít a fuvarszervezők nevére és telefonszámának megjelenítésére. A lehetséges változatokból a taxis szervezetekkel egyeztetett módon a került kiválasztásra az egységes arculatot biztosító fekete-sárga megjelenés, de ennek egyeztetése még tart. A BKK egyik, az előzetes egyeztetéseken támogatott javaslata alapján a budapesti taxik színterve egységesen fekete alapszínű járművet ír elő, amelynél az ajtók és tetőelem sárga színt kap majd. A járműveken egységes tipográfiai jegyekkel jelennek meg a szolgáltatásra vonatkozó információk is, valamint egységes formában kerülnek fel a kocsikra a járművet működtető taxitársaságok emblémái is.A BKK a fuvarszervező cégekre vonatkozóan is biztosítékokat javasol bevezetni. A fuvarszervező pénzügyi megfelelőségét a saját tőke útján kívánjuk ellenőrizni, melynek mértéke fuvarszervező vállalkozásonként/társaságonként minimum 50 millió forint, 400 gépkocsit meghaladó gépkocsipark esetén a 401. gépkocsitól plusz 25.000,- Ft/gépkocsi javasolt a szabályozási koncepció szerint. Ezt adóévente egy alkalommal (pl.: január 15-ig) a megelőző adóév december 31-i állapotot alapul vett szolgáltatói gépkocsi számának megfelelő mértékben aktualizálni szükséges. A fuvarszervezőktől ezen felül a köztartozás-mentességet elvárjuk és a megfelelő nyilvántartási rendszer működtetését is.A legfőbb nyitott és vitatott kérdés a fenti szabályok bevezetése kapcsán az ütemezés és a fix tarifa mértéke volt. A taxis érdekképviseleti szervek javaslata a jelenlegi nappali maximált tarifa hatóságilag rögzített (fix) ár bevezetése, míg a BKK javaslata egy magasabb alapdíj, amelyben az első kilométer útdíja is benne foglaltatik és 270 Ft maximális kilométerdíj, valamint 60 Ft/perc idővel arányos maximáltarifa megállapítása. Ettől érdemben eltérő vélemény nem hangzott el, egyes fuvarszervezők vetették fel a további áremelés szükségességét. A BKK ütemezetten, 2013 során tervezi bevezetni a teljes szabályozási rendszert.A Budapesti Közlekedési Központ célja, hogy a fővárosban a taxikat választó utasok egységes színvonalú, megbízható és kiszámítható szolgáltatást vehessenek igénybe. Az elkészült és utolsó egyeztetésre bocsátott rendelettervezetek két változata kizárólag a fentiekben, a tarifa jellegében és mértékében (fix tarifa vagy maximáltarifa) különbözik. Az előterjesztés véglegesítésére az egyeztetések lezárulta után kerülhet sor.
Új repülőtéri szolgáltatás: a Fast Track Lane
Július 1-től a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) - ezzel is reagálva a légitársaságok megváltozott összetételére és a folyamatosan változó utazási igényekre -, gyorsító sávot (FTL - Fast Track Lane) vezet be. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az utasok választhatnak a hagyományos utasbiztonsági folyosó és az FTL között. Utóbbi minimális sorban állást és gyorsabb utasbiztonsági ellenőrzést jelent. Az FTL bevezetése nem jelenti azt, hogy bármiben is könnyítenének a biztonsági ellenőrzés szigorúságán, de annyiban mindenképpen előnyös, hogy az utasok gyorsabban átjuthatnak a SkyCourtba és élvezhetik a vásárlás vagy bárok nyújtotta előnyöket, illetve rövidebb idő alatt juthatnak el a repülőgépek beszállító kapuihoz. A gyorsító sávot valamennyi prémiumszolgáltatásra jogosult utas igénybe veheti, ha a légitársaság erről tájékoztatja a BA-t, a korábbi Priority Lane szolgáltatáshoz hasonlóan, amit június 30-ával megszüntet a repülőtér. Az FTL hozzáférhető a turista osztályú, vagy a diszkont légitársaságoknál vásárolt jeggyel utazók számára is, amennyiben - hasonlóan a fapadosoknál bevezetett elsőbbségi beszállításhoz - megvásárolják ezt a szolgáltatást a 2A és a 2B Terminálon lévő három eladóhelyen, vagy az interneten. Akár a késésben lévők, vagy olyanok, akik egyetlen percet sem szeretnének sorban állni az utasbiztonsági ellenőrzésnél, mindkét terminálban az indulási szinten vásárolhatnak gyorsító sáv vouchert. A SkyCourt utasbiztonsági területein, mind a két oldalon egy-egy folyosót nyit meg a BA a gyorsító sávon haladók számára, egy-egy folyosót pedig a légitársaságok személyzete, a pilóták és az utaskísérők, illetve a többi repülőtéri dolgozó számára. A fennmaradó 9 folyosót a többi utas veheti igénybe. A BA jelenleg személyes találkozókon tájékoztatja a légitársaságokat az új szolgáltatás részleteiről, s közben zajlik a repülőtéri munkatársak felkészítése is.