Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Zenélő Stonehenge
Egy kutatás szerint a Stonehenge köveinek akusztikai tulajdonságai is szerepet játszhattak abban, hogy éppen ilyen típusú kőzeteket használtak fel az ókori építők.A Stonehenge titkainak egyike, hogy miért szállították az építkezésnél felhasznált köveket a több száz kilométerre fekvő Pembrokeshire-ből Wiltshire-be, ahol a kör alakú együttest végül felállították.Zengő kövekA londoni Royal College of Art kutatói több ezer sziklát vizsgáltak meg a Stonehenge köveinek eredeti lelőhelyén, és azt találták, hogy a kövek nagy arányban zengenek, ha megütik őket. A legtöbb kőzet a repedések miatt nem vezeti jól a rezgéseket, de bizonyos típusú kőzetszerkezetnél előállhat egy fémes kongás, amit a kutatók a lelőhelyen talált köveknél és a Stonehenge néhány kődarabjánál egyaránt kimutattak.A Stonehenge körkörös elrendezésének köszönhetően a hang visszaverődése tovább fokozhatta a sziklák megkongatásának akusztikai hatását. Az ide-oda járó visszhang díszíthette a körön belül elhangzó beszédet vagy aláfestést adhatott az ott játszott zenének.Nehezen bizonyítható a hangszerként való használatA kutatókra most annak igazolása vár, hogy a Stonhenge köveit - legalább részben - zenei tulajdonságaik miatt választották, és hangszerként használták. Ennek sajnos nem sok nyoma maradhatott hátra.A koraókori, sőt, őskori zenélésre számos bizonyíték áll rendelkezésre. A jelenleg ismert legkorábbi hangszerek azok a mamutagyarból és madárcsontból készült, 40 ezer éves fuvolák, amelyeket a dél-németországi Geissenklösterle barlangjában találtak meg. A fuvolák mellett feltártak 30 ezer éves, kaparással megszólaltatott és ütős hangszereket is. Ezenkívül a világ minden táján tártak már fel hangot kiadó köveket, és közülük számosnak sikerült igazolni az őskorig visszanyúló zenei felhasználását is.
Burano – a velencei lagúna színpompás szigete
Az olaszországi Burano a velencei lagúna Velence madártávlatból. északi részén fekvő kis szigetA 10 legszebb korallsziget a világon. , mely 7 kilométerre található Velencétől. Burano öt városrészre tagolódik, ezek: San Martino Destro, San Martino Sinistro, San Mauro, Giudecca és Terranova. A városrészeket csatornák választják el egymástól, ezek: a Rio Ponticello, a Rio Zuecca és a Rio Terranova. Burano területe mindössze 0A bostoni melasz katasztrófa. ,21 km², részeit hidakTöbb száz éves természetes hidak az indiai Khasi-hegyekben. kötik össze egymással. Burano színes, élénk színű házairól és a több évszázados hagyományú csipkekészítéséről nevezetes. Lakossága mintegy 3 000 fő, közigazgatásilag Velencéhez tartozik.Burano jelentősége csak a 16. században kezdett növekedni, amikor a szigeten élő nők csipkevarrással kezdtek foglalkozni, és kialakult a csipkekészítés sajátos, Buranóra jellemző technikája, a reticella. A buranói csipke hamarosan egész Európában keresett exportcikk lett. Burano legfőbb nevezetességei: a főtéren, a Galuppi téren található, 1872-ben létesített Csipkekészítő iskolaGyerekek életveszélyes útjai az iskolába. (Scuola del Merletto), amely ma inkább múzeumként funkcionál (Museo del Merletto). Az iskola az 1960-as évek végéig működött teljes tanítási idővel, ma már csak alkalmi csipkekészítő tanfolyamokat tartanak. Ugyancsak a főtéren látható a jellegzetes ferde tornyú, Szent Márton templomKhao Luang barlangtemplom. (Chiesa San Martino).
A világ 15 leggyönyörűbb palotája
Buckingham-palota, London, AngliaA London belvárosában található Buckingham-palota a mindenkori brit uralkodó hivatalos rezidenciája és lakhelye. Alapjait 1703-ban tették le, utoljára pedig a 19. században alakították át, így belső berendezése is ebből a korból való. A palota néhány díszszobáját nyár végén, a királynő éves skóciai útjának ideje alatt a nagyközönség előtt is megnyitják. Hercegi palota, MonacoAz alapjait tekintve 1191-ben létrehozott, eredetileg erődként szolgáló épület ma a monacói herceg hivatalos rezidenciájaként funkcionál. A ma reneszánsz stílusjegyekkel rendelkező palota és tulajdonosai a 19. és 20. században a dekadens csillogás jelképeivé váltak. 1956-tól itt élt Grace Kelly is, minden idők egyik leghíresebb monacói hercegfelesége. Pena Palota, Sintra, PortugáliaA Lisszabontól körülbelül harminc kilométerre található varázslatos Sintra a 19. században vált a portugál uralkodók nyári rezidenciájává. A hegytetőn álló, mór, mánuel és rokokó jegyeket is felvonultató Pena Palota berendezése máig eredeti állapotában tekinthető meg.Hawa Mahal, Jaipur, IndiaA csodás Hawa Mahal-palota, más néven a Szelek Palotája Jaipur városának szimbóluma. A palota - mely egykor az uralkodó háremhölgyeinek lakhelyéül szolgált - elnevezése lyukacsos szerkezetére utal, ami gondoskodott az épület szellőzéséről, ugyanakkor a férfiszem által nem illethető lakók számára is lehetővé tette, hogy figyelemmel kísérjék a város történéseit.Potala-palota, Lhásza, KínaA 13 emeletes Potala-palota Lhásza városától nyugatra, 3630 méterrel a tenger szintje fölött magasodik. Az egykor a Buddha reinkarnációjának tartott Dalai Láma rezidenciájaként szolgáló épületegyüttes ma múzeum és zarándokhely, melyet az UNESCO 1994-ben a nyilvánított a Világörökség részévé.Nagy Palota, Bangkok, ThaiföldBangkok legnépszerűbb turistalátványossága egyértelműen a 18. században felépített Nagy Palota, mely a királyok hivatalos rezidenciájaként szolgált. A helyiek úgy tartják, a Smaragd Buddha templomában található, jádekőből készült szobor csodatévő erővel rendelkezik.Királyi palota, Madrid, SpanyolországA királyi palotát, mely Spanyolország legnagyobb ilyen jellegű barokk épülete, Madrid legszebb műemlékének tartják. Annak ellenére, hogy ma is hivatalos uralkodói rezidencia, jelenleg múzeum működik falai között. Fogadótermeit különleges alkalmakkor veszi igénybe a királyi család.Pápai palota, Avignon, FranciaországAz Avignon északi része fölött, a Dóm-sziklán elhelyezkedő pápai palota Európa legnagyobb gótikus épülete. Egykor erődként is szolgált, a 14. században pedig a nyugati kereszténység szimbólumának számított. A város képét alapjaiban meghatározó épületegyüttes egykor számos konklávé színhelye volt.Schönbrunn, Bécs, AusztriaAz Ausztria legismertebb műemlékének és legkeresettebb turistalátványosságának számító, barokk stílusú Schönbrunn I. Ferenc József egykori rezidenciájaként ismert. A ma múzeumként üzemelő palota mellett a meseszép kertben is érdemes egy kiadós sétát tenni.Peterhof, Szentpétervár, OroszországA Peterhof, vagyis az egykori cárok híres Nyári Palotája Szentpétervártól 29 kilométerre, a Finn-öböl partján fekszik. A fényűző, orosz Versailles-ként is emlegetett épületegyüttest a tengeri szimbolika uralja, különös hangulatát pedig tovább fokozza, hogy csatorna köti össze a nyílt tengerrel.Tiltott Város, Peking, KínaPeking szívében terül el a Tiltott Város, Kína dinasztikus múltjának szimbóluma, melybe hosszú évszázadokon keresztül nem tehették be lábukat földi halandók. A 75 csarnokot, számos templomot, pavilont, lakosztályt, udvart és kertet magában foglaló szövevényes palotarendszer 1997 óta a Világörökség része.Mandalay-palota, Mandalay, BurmaAz 1857 és 1859 között felépült Mandalay-palota az utolsó burmai uralkodók palotájaként ismert. Az angolok által 1885-ben elfoglalt palota a második világháború során komoly károkat szenvedett, de az 1990-es években eredeti formájára építették újjá.Versailles-i palota, FranciaországAz egykori vadászház területére felépült fényűző épületegyüttes, mely példával szolgált egész Európa kastélyépítészetét tekintve, 1789-ig a francia uralkodók hivatalos rezidenciájaként szolgált. Bár a kastély is különleges, parkját szintén a legszebbek között emlegetik.Hofburg, Bécs, AusztriaA bécsi Ringstrasse környékén fekvő, nyolc évszázadon keresztül épült Hofburg 1533-tól a Habsburg-dinasztia állandó székhelyeként szolgált. A palotában járva kihagyhatatlan látnivaló Beethoven zongorája, Moktezuma tolldísze, Ferenc József hálóterme, Erzsébet királyné tornaterme, valamint a Szent Lándzsa, mellyel a legenda szerint Krisztus mellkasát döfték át.Alhambra, SpanyolországA híres mór építésű erőd és palota, Alhambra - a szó a vörös erődre utal - Granadától északkeletre, a Darro-folyó mentén emelkedik. A 13. és 15. század között felépített, csodás kertjeiről és faragásairól híres csoda 1984 óta az UNESCO Világörökség része.
A világörökség részei
Huncut őskori graffitik lenyűgöző képekenBizarr barlangrajzokA világ barlangjai és bizarr vagy épp erotikus rajzaik nem véletlenül csábítják az utazókat a föld alá.Ha a szakmád nem régész vagy történész, a barlangrajzokról és az azokat őrző híres barlangokról valószínűleg te is a történelemórán hallottál utoljára. Mint minden műalkotás, az őskori graffitik is élőben nyújtanak igazi élményt, kerekedj hát fel, és csodáld meg őket egy élményekben gazdag utazás során! A Világörökség része: Lascaux-i barlangFranciaországról biztosan neked is az Eiffel-torony és a többi csodálatos építmény jut először eszedbe, pedig a világ egyik leghíresebb barlangrajza is francia földön, a festői szépségű Dordogne-völgyben található. A Lascaux-i barlang bejáratát 1940-ben fedezte fel négy iskolás fiú, a falát díszítő rajzok pedig feltehetően 15 ezer évvel ezelőtt készültek. A 250 méter hosszú barlang több részre osztható, ami alapján az egyes egységek külön nevet kaptak - ilyen például a Bikák terme, az Átjáró vagy az Ellipszis.A rajzok főként állatokat ábrázolnak: bikát, bölényt, rénszarvast, kecskét és medvét, melyek közül némelyik mérete akár az öt métert is meghaladja. A legérdekesebb képen egy madárfejű embert láthatsz, amint épp elesik egy nyíllal sebzett bölény vagy távolodó orrszarvú miatt. A képek mellett a falakon jeleket is felfedezhetsz, melyeket a később kialakuló írás alapjaként is számon tartanak.A barlang tömeges látogatása azonban sajnálatos módon a rajzok károsodásához vezetett, így 1960-tól a turistacsoportok csak a Lascaux II-t, a barlang reprodukcióját csodálhatják meg. Mivel ez az eredeti pontos mása, nem érdemes kihagynod, ha csak néhány órára is az őskorban szeretnéd érezni magad. Az eredeti barlang ma az UNESCO Világörökség részét képezi.A Pireneusok kincse: Altamira-barlangHa inkább délebbre utaznál, barlangrajzok tekintetében Spanyolország is ideális úti cél, hiszen a Kantábriai-hegység csak úgy bővelkedik az őskorból származó festményekben. Az Altamira-barlang, melyet 1868-ban fedezett fel D. Marcelino Sanz de Sautuola, az őskőkori művészet egyik legfontosabb lelőhelye.A szintén a Világörökség részének választott barlangban hatszáz festmény és 1500 karcolat látható, melyek ugyancsak állatokat, bölényt, mamutot, szarvast és vaddisznót ábrázolnak.A képek színesek és élethűek, méretüket tekintve pedig megfelelnek a valóságnak: láthatsz olyan bikát is, mely akár a négy métert is meghaladja. A látogatottság káros hatásai sajnos ezt a barlangot sem kerülték el, ezért a Lascaux II-höz hasonlóan az Altamira-barlangnak is felépítették tökéletes mását, mely egész évben nyitva áll a turisták előtt.Őskori erotikus rajzok: Chauvet-barlangA történelemkönyvek elsősorban embereket és állatokat ábrázoló alkotásokról mesélnek, és a barlangrajzok készítésének célját a vadászatban, illetve a vadak elejtéséhez kapcsolódó babonákban, hiedelmekben és szertartásokban látják, vagyis feltételezik, hogy elődeink úgy tartották, a falra festett jelenetek valóságossá válnak.Őseink azonban az állatábrázolásoknál lényegre törőbbek és kreatívabbak is tudtak lenni: előszeretettel díszítették barlangjaikat az élet kapuja, azaz a női nemi szerv motívumával. Akadnak tudósok, akik szerint egyenesen a vagina köré épül az őskor képzőművészete, és a barlangrajzokat nem elsősorban a vadászatok, hanem a nemiség, a szexualitás és a fogantatás ihlette, minthogy ezeket az értékeket tartották akkoriban a legfontosabbnak.Ezt a szemléletet támasztja alá a francia Chauvet-barlang központi helyén található, a női nemi háromszöget ábrázoló rajz is, mely egyértelműen a vaginát emeli ki a női test lényegeként. Kutatók a festmény elhelyezését szándékosnak vélik, a kiálló szikla ugyanis a pénisz formájára emlékeztethet, így összességében az alkotás a férfi és nő egyesülését, tehát magát a szexualitást szimbolizálja.Bizonyos elképzelések szerint a rajzok őskori falfirkáknak tekinthetők, melyeket kamasz fiúk festettek a barlangok falára. Az ábrázolásmód azonban már akkoriban is színes és változatos volt, csak úgy, mint a barlang többi festménye esetében. Az Ardech-hegységben, a Pont-d'Arc völgyében található barlang rajzai 30-33 ezer évesek, így a legidősebb ilyen alkotásnak számítanak szerte a világon. Az ábrázolásokat 1994-ben fedezte fel Jean-Marie Chauvet.
GPS és napelem: áprilisban indul a Bubi 2014.
Első alkalommal próbálhatta ki a közönség a rövidesen Budapest utcáin megjelenő közbringarendszer, a MOL Bubi almazöld kerékpárjait és gyűjtőállomásait a VII. PORT Bringaexpón a kőbányai vásárvárosban.A "Budapest bicikli" (MOL Bubi), a főváros új kerékpáros közösségi közlekedési rendszere áprilistól 75 gyűjtőállomáson 1100 db, speciális igénnyel összerakott egyenkerékpárral várja a Budapesten közlekedési alternatívát keresőket. A különlegesen strapabíró, GPS követővel ellátott háromsebességes bicikli - a kiállítás sztárja - szó szerint is új színt hoz majd a főváros közlekedésébe, ahogy erről a hétvégén minden látogató maga is meggyőződhetett. A Bringaexpo első, szakmai napján dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója és Szollár Domokos, a MOL magyarországi kommunikációs igazgatója mutatta be a MOL Bubi bicikliket és a dokkolókat.A MOL Bubi a közösségi közlekedés új formája, nem pedig kerékpárkölcsönző: az egyéni közlekedés szabadságát ötvözi a kötöttpályás közlekedés megbízhatóságával. Áprilistól több mint ezer, a jól csengő, nagy hagyományú Csepel márkanév alatt gördülő kerékpárt használhatnak a fővárosban közlekedők a közbringarendszerben. A rendszer névadó szponzora a MOL, amelynek célja a közösségi közlekedés támogatása, a fenntarthatóság segítése és egy új, pozitív gondolkodásra épülő társadalmi modell előmozdítása.Az áprilisban debütáló rendszer alkalmas lesz arra, hogy a felhasználók télen-nyáron napi 24 órában, a kezelő nélküli dokkban biciklire pattanhassanak, és használat után a kerékpárokat egy tetszőleges állomáson helyezhessék vissza. A 75 gyűjtőállomás helyét a BKK már korábban, a budapestiek és a Magyar Kerékpárosklub véleményének figyelembevételével kijelölte. Az állomáshálózat a Margitsziget-Budafoki út, illetve a Déli és a Keleti pályaudvar közötti tengely mentén lesz elérhető. A belvárosi zónában 300-500 méterenként találhatók gyűjtőállomások. A rendszeres felhasználók éves/féléves bérlettel kerekezhetnek majd, de a kerékpárok természetesen alkalomszerűen is használhatók, hiszen akár a termináloknál, akár a rendszer honlapján, akár okostelefonon is lehetőség lesz a bankkártyával történő díjfizetésre is. A gyűjtőállomások teljes listája és térképe a bkk.hu/bubi oldalon elérhető (www.bkk.hu/bubi/terkep).A kerékpárok Magyarországon készülnek, azokat a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. gyártja és szállítja. A T-Systems Magyarország Zrt. végzi a rendszer-integrációt, biztosítja az adatkommunikációt és a speciális szoftvermegoldásokat, a főbb rendszerelemeket pedig - alvállalkozóként - a német Nextbike GmbH szállítja.A piros logókkal futó, almazölden csillogó masszív közbringák sok felhasználói szempontnak tesznek eleget, ahogy az első ránézésre megtapasztalható. Alapkövetelmény természetesen a defektmentes abroncs, a megszokottnál jóval nagyobb teher- és strapabírás. Ehhez olyan extra biztonsági megoldások járulnak, mint a teljesen zárt fékrendszer vagy a folyamatosan működő, megállás után egy ideig még világító - dinamóval hajtott - lámpák. A tervezők gondoltak a biciklik biztonságára is: mindegyik kerékpár rendelkezik lopás ellen védő GPS-modullal, így az egyes bringák sorsa könnyen nyomon követhető. Emellett a bringák olyan egyedi alkatrészekből készültek, amelyeket nem is érdemes ellopni, ugyanis más kerékpárokhoz nem hasznosíthatók. A gyűjtőállomásokra kamerarendszer ügyel.Napelem és érintőképernyőA MOL Bubi a konzorciumi tagok közös fejlesztésének eredményeként olyan látványos, innovatív megoldásokat is tartalmaz, mint például az állomások megújuló energiával, napelemmel történő működtetése vagy a nagyméretű érintőkijelzővel felszerelt terminálok. Az üzemeltetési feladatokban a csepeliek által kifejlesztett különleges "stringbike" kerékpárok elektromos rásegítésű változatai is szerepet kapnak: a kerékpárszállítást környezetkímélő módon oldják meg, és a helyszíni javításokhoz is főként ilyenekkel vonulnak majd a szerelők.A budapesti kerékpáros forgalom 1994 óta majdnem az ötszörösére nőtt. A gépjárműforgalom egy részének kiváltásával csökkenhetnek a dugók, csökkenhet a légszennyeződés, a kerékpározással járó napi rendszeres testmozgás pedig hozzájárul az egészség megőrzéséhez. A rendszer átadásáig közlekedéstechnikai módosításokat is végez a BKK: a csomópontok közlekedését kell újraterveznie, és növeli a kerékpárutak számát.Az Európai Unió támogatásával megvalósuló fejlesztés több mint egymilliárd forintba kerül. A "Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása" című projektet az EU Regionális Fejlesztési Alapja az Új Széchenyi Terv keretében támogatja. A rendszer kialakításának költsége nettó 899.000.732 forint, melynek 85%-a EU-s támogatás, az önrészt pedig a Fővárosi Önkormányzat biztosítja a BKK számára. A rendszer üzemeltetését fő szponzorként a MOL támogatja.
Kajmán-szigetek
A Kajmán-szigeteket európai szem először Kolumbusz Kristóf negyedik, utolsó útján látta, 1503. május 10-én. Akkor Las Tortugasnak nevezték, az itt látott sok tengeri teknős után. Az első feljegyzett angol látogató Sir Francis Drake volt, aki 1586-ban partra szállt itt, és Kajmán-szigeteknek nevezte el a helyet. A kajmán helyi indián szó volt az itt élő krokodilfélékre.A Kajmán-szigetek első feljegyzett állandó lakosa Isaac Bodden volt, aki Grand Cayman szigeten született 1700 körül. Unokája volt a Bodden nevű eredeti betelepülőnek, aki valószínűleg Oliver Cromwell katonája volt Jamaica 1655-ös elfoglalásakor.A szigeteket a közeli Jamaicával együtt az angolok előbb elfoglalták, majd 1670-ben a madridi szerződéssel jogilag is az övék lett. 1962-ig Jamaica gyarmat része volt, akkor Jamaica független lett a Nemzetközösségen belül, Kajmán-szigetek pedig önálló brit tengerentúli területté vált. A külügyek, a honvédelem, s gazdasági ügyek egy része a brit királynő (de facto a brit kormány) által kinevezett kormányzó hatáskörébe tartozik. A többi ügyet a hely lakosok által választott parlament, s választásokon nyertes párt által delegált főminiszter intézi.Grand Cayman szigeten 2004. szeptember 11-12-én hurrikán pusztított. A károk a sziget 70%-át érintették, sok épület tönkrement. Hasonlóan súlyos hurrikán előtte 86 évvel volt. Megszakadt a víz- és a villanyellátás, valamint a hírközlés. A szigeten azonnal nagyszabású újjáépítés indult, két éven belül helyreállították a hurrikán előtti infrastruktúrát. A Kajmán-szigeteké az a kétes dicsőség, hogy ők a legjártasabbak a hurrikánkárok helyreállításában a történelemben. A szigetek helyzete miatt a Kajmán-szigeteket gyakrabban éri hurrikán, mint az Atlanti térség bármely más helyét, átlag 2,23 évente. Manapság a Kajmán-szigeteken a legmagasabb az életszínvonal a karibi térségben, a virágzó turizmusnak és pénzügyi szektornak köszönhetően.
Nő nem marad szárazon Hollókőn
Idén április 19-21. között idén is hagyományos, palóc Húsvéti Fesztivállal, locsolkodással, gazdag programmal várja Hollókő látogatóit. A rendezvény idén különleges lesz: a falu jelenlegi formájában utolsó alkalommal látható.Csak tiszta forrásbólEz lehetne a hagyományos Hollókői Húsvéti Fesztivál mottója, kétszeresen is. Tudjuk, hogy az igazi Mikulás a Sarkkörről érkezik, a valódi pizzát az olaszok készítik, a legjobb pezsgő pedig francia. Így aki a hagyományos húsvét élményére vágyik, annak Hollókőn a helye. Akinek ez az ünnep többet jelent, mint egy jó kirándulás lehetősége, akinek fontos hagyományok őrzése és továbbörökítése vagy csupán nagyon stílusosan szeretne kikapcsolódni, annak mindenképpen érdemes a hollókőiekkel együtt ünnepelni. És ha már húsvét, akkor a forrás, a patak vagy az artézi kút vize főszerepet fog játszani a világörökség-faluban.Nő nem marad szárazonA hollókői hagyományok esetében nincs mese: a falu apraja-nagyja viseletet hord, mely a lányok esetében gyorsan vizes lesz. Hollókőn a fiúk sportot űznek a locsolkodásból, nincs francia parfüm vagy Krasznaja Moszkva, van viszont vödör. Vadásszák a sokszoknyás, pántlikás lányokat, akik visítva állják a locsolást, mert hervadni senki nem szeretne. Az ékszerdoboz falucskában a nagyszombati program a gyerekeknek és családoknak szól, a húsvét vasárnap és hétfő a népzenei koncerteké, mesemondóké és a népi hagyományoké. Fellép többek közt Szalóki Ági, Herczku Ágnes és Nikola Parov, a Nógrád Táncegyüttes, lesz Kerekes Band koncert, mesemondó, tánctanítás, közös nótázás. A jó hangulat biztosított.Palóc gasztroHúsvétkor Palócföld jellegzetes ízeit, ételeit kóstolhatják a vendégek. Ünnepekkor különösen gazdag a hollókőiek asztala. Az eszem-iszom már nagyszombaton elkezdődik: az Ófalu meseházikóinak udvaraiban a leghíresebb palóc gasztronómiai rendezvények ínyencségeivel várják a vendégeket. A főszerep a hagyományos húsvéti sonkáé, a vanyarciak világbajnok haluskával készülnek és a kétbodonyi szilvagombócból is sok lesz.Vissza nem térő alkalomHollókő ebben a formában utoljára ünnepli a húsvétot. A település átalakul, nagyszabású turisztikai fejlesztés része lesz. Aki ott ünnepel, az egyben utoljára találkozhat a megszokott és sokáig változatlan faluképpel. Őszre megújul a település - természetesen a hagyományos, védett falukép és palóc örökség megőrzésével. A rendezvény mindhárom napján ingyenesen látogathatóak Hollókő múzeumai és Hollókő Vára.
Folyamatosan nő a Délkelet-Ázsiába utazó magyar turisták száma
Folyamatosan nő a délkelet-ázsiai régióba utazó magyar turisták száma: a tavalyi év első kilenc hónapjában közel 25 százalékkal többen utaztak Malajziába az előző év azonos időszakához képest - közölte az Ázsiaspecialista utazási iroda az MTI-vel.A közleményben Simon Karolina, az iroda vezetője kifejtette, hogy 2011-óta nő a régióba utazó magyar turisták száma, a Malajziai Nagykövetség adatai szerint számuk 2013 január-szeptemberben meghaladta a 4 ezret.A szakértő rámutatott, a folyamat összhangban van a nemzetközi trendekkel. Az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (UNWTO) legfrissebb adatai szerint Délkelet-Ázsiában nőtt legnagyobb mértékben, 10 százalékkal a beutazó turizmus 2013-ban az előző évhez képest, összesen csaknem 93 millióan utaztak a térségbe.A régióban erős hosszú távú növekedés várható, ezért a várakozások szerint 2030-ra Délkelet-Ázsia lesz a leglátogatottabb régió a világon - mondta.Kiemelte, hogy a statisztikák alapján egyre nagyobb a kereslet a kevésbé ismert egzotikus nyaralóhelyek iránt, ilyen például Myanmar (Burma), ahol 2012-ben 30 százalékos volt a növekedés az előző évhez képest, és 2013-ra is hasonlóan magas növekedést valószínűsítenek. Szingapúrban 2013-ban 6,7 százalékos növekedést regisztráltak az előző évhez képest. Az elmúlt években Bangkok helyett Szingapúr vált a beutazás központjává, ahonnan számos trópusi nyaralóhelyre és délkelet-ázsiai nagyvárosba el lehet jutni a regionális légitársaságokkal.Az Ázsiaspecialista utazási iroda a Tumlare Corporation Hungary Kft.-nek külön erre a régióra szakosodott kiutaztatási részlege, a cég 2013-ban 413 millió forint árbevételt ért el, amely 46 százalékos növekedést jelent el az előző évhez képest.Az Ázsiaspecialista magyar utasai jellemzően 7-10 éjszakát töltenek Délkelet-Ázsiában. A fiatalok körében a több úti célt kombináló, személyre szabott utazások népszerűek, míg az idősebb generáció által leginkább a magyar nyelvű idegenvezetővel szervezett körutazások a keresettek - mondta az irodavezető.A klasszikus desztinációk mellett sokan szeretnének egzotikus, kevésbé ismert helyeket felfedezni, mint Langkawi és Tioman szigete, valamint Borneó dzsungelei. A hagyományos utazási motivációk mellett, mint a pihenés és a helyi kultúra megismerése, egyre inkább megfigyelhető az öko- és gasztrotúrák és a világörökségi helyszíneket érintő utazások iránti kereslet - hangsúlyozta a szakember.
Nem lesz ablak a szuperszonikus repülőkön
Falba ágyazott vékony képernyők fogják helyettesíteni a hagyományos kabinablakokat egyépülő szuperszonikus repülőgépen. Az S-512 nevű járművet megálmodó Spike Aerospace bostoni vállalat szerint az ablakok eltávolításával csökken a légellenállás, amely mindig kihívást jelent a repülőgéptörzs megtervezésekor és megépítésekor. Az új szuperszonikus repülő várhatóan 2018-ra készül el - írja az MTI.Hivatalos weboldalának egyik blogján a cég azt írta, hogy az ablakok további szerkezeti alátámasztást igényelnek, és növelik a jármű súlyát, ám a gépre erősített mikrokamerák és a síkképernyők révén ezek a problémák kiküszöbölhetők. A vállalat külső kamerákkal akarja felszerelni a gépet, és a benti képernyőkön élőben közvetíti a tájat. Az utasok kikapcsolhatják a képernyőket vagy megváltoztathatják a képüket.Darren Ansell, a Central Lancashire Egyetem szakértője szerint azonban egy ablak nélküli repülőgépen való utazás szokatlan élmény lehet az utasok számára. "Nem lesz természetes fény - azt is szimulálják -, vagyis kicsit olyan lesz, mint egy zárt csőben ülni. Mi a helyzet továbbá a biztonsági szempontokkal? Amennyiben baleset történik, miből fogják tudni az utasok, hogy a gép épp merre néz, vagy hol landoltak, ha a kinti kamerák tönkremennek?" - sorolta aggályait az űr- és légtérmérnöki tudományokban jártas szakember.A Spike Aerospace tavaly decemberben jelentette be az S-512 terveit, amely a világ első szuperszonikus üzleti magánrepülőgépének címére pályázik. A 80 millió dollárból (18,3 milliárd forint) épülő jármű 18 utas szállítására lesz alkalmas, és a cég szerint mindössze 3-4 óra alatt fogja teljesíteni a jelenleg 6-7 órás New York-London távot. Más cégek, köztük a Aerion és a Gulfstream is hasonló szuperszonikus gépek kifejlesztésén dolgozik.