Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Rodosz Európa csúcsa
document.write('Rodosz');Rodosz szigetét szavazták meg egy turisztikai portál látogatói a legkedveltebb európai úti célnak, míg a világranglistán az ötödik helyre sorolták.A havonta 25 millió felhasználó által látogatott TripAdvisor internetes honlap a világ száz legnépszerűbb úti célját sorolta fel csütörtökön on-line közvélemény-kutatása alapján. Az első húszban hét európai város is szerepel.Rodoszt az európai ranglistán rögtön az osztrák Salzburg követi, de az olasz célpontok is kedveltek: a kontinens 25 legnépszerűbb célállomása között hét itáliai város szerepel, ezzel az olasz csizma a legkeresettebb európai ország.A százas listára öt brit turisztikai csemege került fel.A szavazatok alapján az abszolút győztes: Új-Zéland. A világon legtöbben a festői, hegyvidéki Milforg Soundba szereznének eljutni, amely az ország déli szigetének délnyugati csücskén fekszik. A második helyet Queenstown környéke szerezte meg, ahová elsősorban az extrém sportok szerelmesei vágynak.Elemzők szerint az utazás varázsa annak ellenére sem kopott meg, hogy a gazdasági élet válsággal küzd, nőttek az üzemanyagárak, egyre több a környezeti probléma, a repterek pedig gyakorta kaotikusak.A vágyott úti célok közös jellemzője, hogy valamennyi kínál valamiféle különlegességet, amivel az utazók szemében igazán kivételessé válik - állította a TripAdvisor egyik vezetője.
Nyitnak a budapesti strandok
Családi kedvezmények, félárú napok, kedvezményes úszóbérlet, megnyújtott nyitva tartás, karszalagos ellenőrző rendszer – a budapesti strandok számtalan újdonsággal, akcióval és programmal várják idén nyáron a fürdőzőket.A budapesti strandok a szezont az idény első négynapos ünnepével nyitják: május 1-jétől fogadja a fürdőzőket a Gellért hullámfürdője, a Dagály nyári medencéi és a Palatinus. A többiek a hónap folyamán lépcsőzetesen nyitnak, jó idő esetén a tervezettnél akár egy héttel korábban is. A zárás szokás szerint augusztus végén lesz. A napi nyitva tartási idő általában 19-20 óráig tart, de két strandon megnyúlik: a Gellért egy, a Csillaghegyi két órával tovább tart nyitva ezen a nyáron. Áremelés csak kevés helyen, és mindössze néhány száz forintos lesz, ezt azonban ellensúlyozza a kedvezmények körének bővülése. A gyógyfürdők és uszodák áraiban nem lesz változás, a strandárak is csak hétvégén emelkednek: a felnőtt belépők drágulnak 200 forinttal, minden egyéb változatlan marad. Nőnek viszont a gyermek, nyugdíjas és délutáni kedvezmények, ezek a belépők minden strandon 500 forinttal olcsóbbak lesznek a felnőtt jegynél. Újdonság a strandokon a családi belépő, amellyel egy négytagú család esetében az egyik gyerek belépése ingyenes. Ugyancsak a szezon slágerének ígérkezik a Strandváró program, amelynek keretében hétfőtől szombatig minden nap más-más strand látogatható 50% kedvezménnyel: hétfőn például a Dagályban, kedden a Paskál fürdőben, szerdán pedig a csepeli strandon fürdőzhetnek majd féláron a vendégek. A Dagály fürdőben a sportkedvelők jelentős árengedménnyel vásárolhatnak úszóbérletet, ami reggel 6.00–8.00 óra közötti uszodahasználatra jogosít.
A légi utasok jogai
Ha a dolgok nem a tervek szerint történnek...Az Európai Unió számos jogszabályt alkotott, hogy biztosítsa a légi utasokkal való tisztességes bánásmódot. Az Ön járatát üzemeltető légitársaság felelős az Ön és poggyásza fuvarozásáért, és köteles az Ön jogait tiszteletben tartani.Az utasok jogai vonatkoznak a menetrend szerinti és a charterjáratokra, a belföldi és a nemzetközi járatokra, minden légitársaságra, legyen szó akár teljes körű szolgáltatásról, akár alacsony díjszabásról. A légitársasággal kötött szerződése egyéb jogokat és kötelességeket is tartalmaz. Kérjen egy példányt a légitársaságtól vagy az utazási irodától.A beszállás megtagadása, járattörlésHa megtagadják Öntől a beszállást, vagy járatát törlik, a járatát működtető légitársaságnak pénzbeli kártalanítást, valamint segítségnyújtást kell biztosítania Önnek. Ezek a jogok bármilyen járatra vonatkoznak, beleértve a charterjáratokat is, amennyiben Ön idejében bejelentkezik (checkin) a járatra, amely• az EU valamely repülőteréről indul, vagy• az EU valamely repülőterére érkezik az EU-n kívülről, és a járatot EU-beli légitársaság működteti.A beszállás megtagadásaAmennyiben az utasok száma meghaladja a rendelkezésre álló ülőhelyekét, a légitársaságnak először önként jelentkezőket kell felkérnie, hogy azok - megállapodás szerinti juttatások ellenében - adják át ülőhelyüket. E juttatások tartalmazzák a jegyár visszatérítésének lehetőségét (ha szükséges, ingyenes visszautazással az utazás kiindulópontjára), vagy azt, hogy Ön más közlekedési eszközzel juthasson el úti céljára.Ha Ön nem tartozik az ülőhelyüket önként átadók közé, a légitársaságnak a következő összegű kártalanítást kell fizetnie Önnek:• 1 500 km-nél rövidebb járat esetén 250 €,• 1 500 km-nél hosszabb, az EU-n belüli járat vagy egyéb, 1 500 és 3 500 km közötti járat esetén 400 €,• az EU-n kívüli, 3 500 km-nél hosszabb járat esetén 600 €.A kártérítés összege a felére csökkenthető, ha a késés a fenti esetekben nem több mint két, három, illetve négy óra.A légitársaságnak továbbá a következő ellátást kell nyújtania Önnek:• a jegyár visszatérítésének lehetőségét (ha szükséges, ingyenes visszautazással az utazás kiindulópontjára), vagy azt, hogy Ön más közlekedési eszközzel juthasson el úti céljára,• élelmiszert és üdítőket, továbbá, ha szükséges, szállodai elhelyezést (beleértve a transzfert is), valamint kommunikációs lehetőséget.JárattörlésHa az Ön járatát törlik, a járatot működtető légitársaság a következőket köteles nyújtani Önnek:• a jegyár visszatérítésének lehetőségét (ha szükséges, ingyenes visszautazással az utazás kiindulópontjára), vagy azt, hogy Ön más közlekedési eszközzel juthasson el úti céljára,• élelmiszert és üdítőket, továbbá, ha szükséges, szállodai elhelyezést (beleértve a transzfert is), valamint kommunikációs lehetőséget.A légitársaság a beszállás megtagadásánál említettel azonos mértékű kártalanítás megfizetésére is köteles, kivéve, ha idejében értesítette az utasokat, és más közlekedési lehetőséget biztosított számukra, amellyel az eredetileg tervezettel megközelítőleg azonos időben érkeznek úti céljukra.A kártalanítás vagy a visszatérítés történhet készpénzben, banki átutalással vagy csekkel, valamint - ha Ön ehhez írásos hozzájárulását adja - utazási utalványok formájában is. A kifizetésnek hét napon belül kell megtörténnie. Ha Ön nem részesül jogainak megfelelő elbánásban, azonnal tegyen panaszt a járatot működtető légitársaságnál.Jelentős időtartamú késésAzonnali segítségnyújtásValamennyi járat esetében, beleértve a charterjáratokat is, amennyiben Ön idejében bejelentkezik (check-in) a járatra, amely• az EU valamely repülőteréről indul, vagy• az EU valamely repülőterére érkezik az EU-n kívülről, és a járatot EU-beli légitársaság működteti,továbbá a járatot működtető légitársaság• két óra vagy annál hosszabb késésre számít 1 500 km-nél rövidebb járat esetén,• három óra vagy annál hosszabb késésre számít 1 500 km-nél hosszabb, az EU-n belüli járat vagy egyéb, 1 500 és 3 500 km közötti járat esetén,• négy óra vagy annál hosszabb késésre számít az EU-n kívüli, 3 500 km-nél hosszabb járat esetén,a légitársaságnak élelmiszert és üdítőket, továbbá, ha szükséges, szállodai elhelyezést (beleértve a transzfert is), valamint kommunikációs lehetőséget kell biztosítania Önnek.Ha a késés öt óra vagy annál hosszabb, a légitársaság fel kell, hogy ajánlja a jegyár visszatérítésének lehetőségét is (ha szükséges, ingyenes visszautazással az utazás kiindulópontjára).Ha Ön nem részesül jogainak megfelelő elbánásban, azonnaltegyen panaszt a járatot működtető légitársaságnál.Későbbi kárigényekAmennyiben a világ bármely részén egy EU-beli légitársaság felelős egy járat késéséért, Ön az ebből eredő kárait illetően legfeljebb 4 150 SDR* összegű kárigénnyel léphet fel. Ha a légitársaság nem ért egyet a követeléseivel, Ön bírósághoz fordulhat.Kárigényét ahhoz a légitársasághoz nyújthatja be, amellyel szerződése van, vagy ahhoz, amely ténylegesen működteti a járatot, amennyiben a kettő különbözik.PoggyászÖn legfeljebb 1 000 SDR* összegű kárigénnyel léphet fel, ha a világ bármely részén egy EU-beli légitársaság járatán kár éri amiatt, hogy megsemmisül, megsérül, elvész vagy késve érkezik meg a poggyásza. Ha a légitársaság nem ért egyet a követeléseivel, Ön bírósághoz fordulhat.A feladott poggyász károsodásával kapcsolatos kárigényét írásban kell benyújtania a poggyász átvételét követő hét, késve érkező poggyász esetén pedig az átvételt követő huszonegy napon belül.Kárigényét ahhoz a légitársasághoz nyújthatja be, amellyel szerződése van, vagy ahhoz, amely ténylegesen működteti a járatot, amennyiben a kettő különbözik.Baleseti sérülés, halálesetÖn kárigénnyel léphet fel, ha a világ bármely részén egy EU-beli légitársaság járatán bekövetkezett baleseti sérülés vagy haláleset következtében kárt szenved. Sürgős anyagi szükségletei fedezésére jogában áll előleget kérnie. Ha a légitársaság nem ért egyet a követeléseivel, Ön bírósághoz fordulhat.Kárigényét ahhoz a légitársasághoz nyújthatja be, amellyel szerződése van, vagy ahhoz, amely ténylegesen működteti a járatot, amennyiben a kettő különbözik.Szervezett társasutazásokA fenti jogokon kívül kárigénnyel léphet fel az utazási irodánál, ha az - az úti céltól függetlenül - nem nyújtja az EU-n belül kötött megállapodás szerinti szolgáltatásokat. Ezek a jogok a meghirdetett utazás szerinti járat igénybevételének meghiúsulására is vonatkoznak. Ezenkívül, ha az utazási iroda által meghirdetett szolgáltatások jelentős része meghiúsul, az utazási iroda köteles segítséget nyújtani, valamint - további költség felszámolása nélkül - más megfelelő intézkedéseket tenni, beleértve az utazást is.Az első lépésAmennyiben Önt az ebben a tájékoztatóban említett bármely probléma érinti, késedelem nélkül kérje ajáratot üzemeltető légitársaság képviselőjétől, hogy orvosolják a problémáját.A következő lépésAmennyiben Öntől megtagadják a beszállást, járatát törlik, vagy a járat jelentősen késik, és a járatot működtető légitársaság nem tesz eleget kötelezettségeinek, forduljon panasszal az illetékes nemzeti hatósághoz.Amennyiben járata EU-tagállamból indul, panaszát ott tegye meg. Ha utazásának kiindulópontja az Unión kívülre esik, és járatát EU-beli légitársaság üzemelteti, panaszát abban az EU-tagállamban tegye meg, ahová járata érkezik.Az illetékes nemzeti hatóság nevét és címét, továbbá az egyéb (pl. poggyászra, baleseti sérülésre, halálesetre, szervezett társasutazásokra vonatkozó) panaszokkal kapcsolatban tanácsot és segítséget nyújtó szervezetek adatait az alábbi, ingyenesen hívható Europe Direct* vonalon tudhatja meg:00 800 6 7 8 9 10 11,vagy érdeklődjön e-mailben:mail@europe-direct.cec.eu.int.Értesítheti az Európai Bizottságot is arról, hogy milyen intézkedések történtek panaszával kapcsolatban:B-1049 Brüsszel, fax: (32 2) 299 10 15,e-mail: tren-aprights@cec.eu.intTovábbi információkEz a tájékoztató a vonatkozó uniós jogszabályokat foglalja össze. Vitás esetben bármely jogi követelés vagy eljárás alapját kizárólag a vonatkozó jogszabályok szövege képezi, amely az Európai Unió Hivatalos Lapjában (HL) található.• Kártalanítás és segítségnyújtás utasok számára beszállás megtagadása, járattörlés és jelentős időtartamú késés esetén: 261/2004/EK rendelet, HL L 46., 2004. 02. 17.• A légifuvarozó kötelezettségei: a 2027/97/EK rendeletet módosító 889/2002/EK rendelet, HL L 140., 2002. 05. 30. (a Montreali Jegyzőkönyv beépítése az uniós jogszabályokba a nemzetközi légifuvarozás egyes szabályainak egységesítése céljából: HL L 194., 2001. 07. 18.).• Szervezett társasutazások, nyaralások és túrák: 90/314/EGK irányelv, HL L 158., 1990. 06. 23.
Az angol nyelv széthullik?
Mi lesz a világnyelvvel?Az angol nyelvre 500 éven belül valószínűleg ugyanaz a jövő vár, mint amilyent elképzelt az 1984 című regényében George Orwell: sokak számára érhetetlenné válik, mert több tucat, az irodalmitól teljesen eltérő dialektus jön létre.Az elképzelhetetlen, hogy eltűnjön, vagy átengedje helyét a legtöbbet beszélt nyelvként a spanyolnak vagy a kínainak, de az biztos, hogy zónánként más és más lesz - írták a New Scientist című amerikai tudományos szaklapban nyelvész kutatók. Minden nyelv változik, új szavak keletkeznek, hangok cserélődnek, de az angol nyelv történetét nemcsak az a 328 millió ember alakítja, akiknek ez az anyanyelvük, hanem az a 495 millió is, akik második nyelvként használják.Ötszáz éven belül több tucatra szaporodik a regionális dialektusok száma, de már 300 év múlva is radikális különbségek lesznek a Föld egyes makrozónái között. Ez történt annak idején a római hódítók latinjával, és így alakult ki egyes karibi szigeteken a helyi nyelvekkel keveredett, angolnak aligha nevezhető nyelv. A szakértők szerint ugyanez fog történni az angollal is minden olyan területen, ahol a helyi nyelv nem tud felülkerekedni. Így a globalizáció, paradox módon, megnehezíti majd az angolul beszélők mondandójának megértését.Egy standard angol azért talán mégis fennmarad. Ezt a tudományos világban vagy az írott kommunikációban használják majd a New Scientist cikke szerint.
Hosszútávon nem lesz hatása a T5-ös káosznak
Elhamarkodottan kiáltanak farkast azok az angol híradások, amelyek azt taglalják, hogy milyen negatív hatásai lehetnek a Heathrow ötös terminál (T5) nyitása körül zajló káosznak a brit turizmusra és a British Airways-re (BA) nézve,-állítja írásában a Travelmole turisztikai portál a TripAdvisor kutatási eredményeinek tükrében.A kutatásban megkérdezettek 52 százaléka állította, hogy a mostani problémák a T5-ön nem lesznek hatással arra, hogy a jövőben a Heathrow-t vagy az ötös terminált használja. A válaszadók 20 százaléka azonban a jövőben nem valószínű, hogy a Heathrow-t választja, 14 százalékuk pedig szívesen érkezik a jövőben is a Heathrowra, de a T5-öt elkerüli majd. Harminc százalékuk a mostani káoszt „gyerekbetegségnek” fogja fel, és úgy gondolja, hogy a reptér hamarosan normálisan fog üzemelni. A megkérdezett utasok 51 százaléka állítja, hogy a T5 problémái nem hatnak a reptérről kialakult véleményére. 26 százalék van rosszabb véleménnyel a Heathrow-ról, mint előtte, 23 százalék pedig úgy gondolja, hogy a reptér a káosszal megszilárdította hírnevét, mint az egyik legrosszabb repülőtér. A válaszadók mindössze 13 százaléka gondolja, hogy a káoszért a British Airways-t kell hibáztatni, annak ellenére, hogy egyedüli légitársaságként használja a 4,3 milliárd fontos új terminált. 38 százalék úgy gondolja, hogy a felelősség a repteret üzemeltető BAA-é, 19 százalék pedig a T5 tervezőit tartja felelősnek. A válaszadók több mint fele állítja, hogy a British Airways-re vonatkozó megítélésén nem változtatnak a történtek, 28 százalék pedig annak ellenére, hogy folt esett a légitársaság megítélésén továbbra is a BA-t választják majd repüléskor. A megkérdezett turisták háromnegyede válaszolt úgy, hogy a kaotikus állapot a T5-ön nem befolyásolja az angliai utazását. Négy százalék gondolja úgy, hogy ennek hatására Anglia megítélése hosszabb távon sérül, 45 százalékuk pedig nemmel válaszolt.