Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Felelőtlenek a magyar utazók
Az Európai Járvány és Betegségmegelőzési Központ, az ECDC október végén publikálta legfrissebb európai egészségügyi összefoglalóját, melyből kiderül, hogy az unióban még mindig többezres nagyságrendben fordulnak elő olyan fertőzések, amelyek védőoltással megelőzhetőek lennének.Az Egészségtudatos Utazásért Program tavasszal végzett online felméréséből kiderült, hogy a nyaralók 24 százaléka más földrészre utazik, azaz valószinűen egzotikus nyaralást tervez az idei esztendőben. A KSH és az online kutatás adatait összevetve ez azt jelenti, hogy Magyarországról közel 250-350 ezer ember készül olyan területre, ami komoly egészségügyi veszélyeket rejt. A magyar utazók oltási hajlandósága azonban elmarad a Nyugat-Európában tapasztalható mértéktől, míg ott az utazók közel negyede egészségügyi szempontból is felkészül utazására, különösen igaz ez a trópusi desztinációkra, addig Magyarországon a külföldre látogatók alig 10%-a van beoltva például hepatitis A és B ellen. A ritkább fertőzések és betegségek megelőzéséről pedig nem állnak rendelkezésre információk. Az Országos Epidemiológiai Központ jelentései szerint tavaly összesen 414 hepatitis vírusos fertőzés fordult elő az országban, egy behurcolt eset kapcsán ismét felbukkant nálunk a tífusz és öt utazónál maláriát mutattak ki. Annak ellenére, hogy a trópusi országokban valódi veszélyhelyzetben vannak a nyaralók, a magyar utazók védőoltási hajlandósága rendkívül alacsony. Az Egészségtudatos Utazásért Program tavaszi kutatásának adatai szerint az utazók nem tartják veszélyesnek az úti célpontokat. A válaszadók 29%-a általában nem tudja, hogy a kiválasztott országban milyen fertőzések és egészségügyi problémák fordulnak elő, 47% meg van győződve arról, hogy ahova készül, ott nincs sem a hepatitis veszélynek, sem más fertőzésnek kitéve, csupán 24% nyilatkozott úgy, hogy hepatitis és egyéb fertőzésveszélyes országba készül. A H1N1 világjárvány kapcsán is elmondható, hogy az oltási hajlandóság messze elmarad a várakozásoktól, és nincs ez másként az utazók esetében sem, holott ők a forgalmas reptereken sokkal nagyobb eséllyel fertőződhetnek meg H1N1 vírussal.
A KLM a fenntartható légiközlekedésért
A KLM Holland Királyi Légitársaság ma hajtotta végre az első légi utasszállító repülését fenntartható biokerozinnal üzemelő repülőgéppel. A fenntartható légiközlekedés segítése érdekében a KLM szövetségre lépett a North Sea Petroleum és a Spring Associates társasággal a SkyEnergy konzorcium létrehozása érdekében. "A KLM vezető szerepet tölt be a fenntartható fejlesztésben a globális légi közlekedésben. Hollandiának ki kell használnia a vezető pozícióját a tiszta, csendes és fenntartható légiközlekedés továbbfejlesztésében világszerte,” – mondta Peter Hartman, a KLM elnök-vezérigazgatója. „Ez műszakilag megoldható. Mi bebizonyítottuk, hogy ez lehetséges. Most a kormánynak, az iparágnak és a szélesebb társadalomnak kell egyesítenie erőit, hogy gyorsan folyamatos bioüzemanyag ellátásban részesülhessünk.”A KLM a SkyEnergy konzorciumot a North Sea Petroleum és a Spring Associates társasággal közösen alapította. A Természetvédelmi Világalap (WWF) tanácsokat ad a konzorciumnak az ökológiai vonatkozások tekintetében.A biokerozin kifejlesztését a KLM szigorú pénzügyi, műszaki és ökológiai kritériumok alapján végzi. „A táplálkozási láncot nem veszélyeztethetjük, és a biokerozin gyártása nem járhat együtt erdőirtással vagy túlzott vízfogyasztással”, – tájékoztatott Hartman úr, majd hozzátette: „A biológiai változatosság megőrzése szintén a fejlesztés alapvető feltétele. A WWF-fel való együttműködésünk egyszerre fontos és ösztönző jellegű.”Johan van de Gronden, a WWF Hollandia igazgatója: „A SkyEnergy létrehozása forradalmi újítást jelent. A KLM próbarepülése konkrét lépés volt egy fenntarthatóbb jövő irányába. Még hosszú utat kell megtennünk a bioüzemanyagok alkalmazásában a légiközlekedésben, de befektetésével a KLM újra vezető szerepet szerzett ezen a téren.”„A KLM 2007 óta vesz részt a biokerozin kifejlesztési projektjében. A SkyEnergy létrehozásával felgyorsítjuk ezt a fejlesztést, és reméljük, hogy piaci áttörést érünk el. A konzorcium keretében a törvénykezési, ökológiai és technológiai tapasztalatot és szakértelmet gyűjtöttünk össze, és ez lehetővé teszi a gazdaságilag életképes biokerozin kifejlesztését. Nagy eltökéltséggel haladunk előre, de ezt nem tehetjük meg egyedül. Szükségünk van a kormány, az iparág és a társadalom erőfeszítéseire és támogatására.”A KLM és az Air France közösen hajtja végre a nagyratörő Klímavédelmi akciótervet. A kezdeményezés eredményeit példázza, hogy az Air France KLM már öt egymás utáni évben vezeti a Dow Jones fenntarthatósági Indexet az iparágban.
Egyre több a részeg pilóta
Németország legnagyobb nemzetközi repülőterén, Frankfurtban a napokban tették "ártalmatlanná" az Aeroflot orosz légitársaság főpilótáját, aki kirobbanó hangulatban vágott volna neki az útnak. Az utasszállító repülőgép 150 utassal és a személyzettel a fedélzetén Frankfurtból Novoszibirszkbe tartott volna, de nem biztos, hogy ott is kötött volna ki. A pilóta ugyanis szó szerint dülöngélt a lábán, mindazonáltal nehezen hagyta magát eltéríteni attól, hogy felszálljon repülőgépével. Mindezzel párhuzamosan kitudódott az is, hogy az orosz légitársaság egy másik pilótája néhány hónappal ezelőtt Moszkvából New Yorkba indult volna, az utasoknak azonban feltűnt: hangja meglehetősen különösen, de még inkább érthetetlenül cseng, azaz az angolra és az oroszra az utasok csak az akcentus alapján következtettek. Még szerencse, hogy a repülőgép "sofőrje" elismerte: néhány órával korábban még 54. születésnapját ünnepelte néhány pohár vodkával. Frankfurti repülőtéri források szerint az említett esetek egyáltalán nem számítanak egyedinek, mint ahogy egyáltalán nem csupán az Aeroflot pilótáira jellemző a "különös tankolás". A közelmúltban például két Lufthansa-pilótát kellett felfüggeszteni azért, mert erősen ittas állapotban akarták Helsinkiből hazavezetni a gépet. Mindennek nyomán Németországban felerősödött az a követelés, hogy a pilótákat gyakrabban és szigorúbban vessék alá alapos orvosi vizsgálatoknak. Mégpedig olyan ellenőrzéseknek, amelyek nem csupán a pillanatnyi "beszámíthatóságról" tanúskodnak, hanem olyan vizsgálatoknak is, amelyekből következtetni lehet az alkohol túlzott szeretetére, azaz olyan elváltozásokra, amelyek veszélyeztethetik a repülés biztonságát. Általános vélekedés szerint a pilóták sem különböznek a lakosság többi részétől, azaz körükben is egyre nagyobb az alkoholizálók aránya. Egyes becslések szerint ez az arány legkevesebb 5 százalékot tesz ki, amit mindenekelőtt az állandó stressz, a túlzott leterheltség, a kevés szabadidő, illetve a családtól való rendszeres távolmaradás magyaráz. Nem véletlen, hogy az elmúlt hónap végén Európa-szerte tiltakoztak a pilóták az Európai Unió által heti 60 órában megszabott repülési óra ellen. Ráadásul a részeg pilóták nem csak az utasszállító légiforgalomban jelentenek egyre nagyobb problémát. A német hatóságok szerint ugyanis mind több az ittas "hobbipilóták" száma is, akik magángépeikkel emelkednek a magasba. Ezáltal ugyanakkor nem csupán saját biztonságukat veszélyeztetik, de a "hivatalos" légiforgalmat is. Az alkohol általi befolyásoltság a repülés terén is egyre nagyobb problémát jelent. Németországban felismerték ezt, és megakadályozására az illetékesek mindenekelőtt nemzetközi összefogást sürgetnek. (MTI)
Jogosultak a kártalanításra a késő légi járatok utasai
Átalányalapú kártalanítást kérhetnek a légi társaságtól azok az utasok, akik végső célállomásukat az előre tervezett érkezési időhöz képest három, vagy több órával később érik el, amennyiben a késést nem rendkívüli körülmények okozzák - mondta ki csütörtöki ítéletében az Európai Bíróság.Az állásfoglalással az uniós bírák a témába vágó EU-rendeletet egészítették ki. A jogszabály egyértelműen rendelkezik arról, hogy a légi járat törlése esetén az utasok 250 és 600 euró közötti összegű átalányalapú kártalanításra jogosultak, ugyanakkor nem írja elő kifejezetten, hogy a késéssel érintett légi járatok utasait is megilletné ilyen jog. A bíróság azt is kifejtette, hogy a késés időtartama, még ha az jelentős - akár egynapos - is, nem elegendő ahhoz, hogy a légi járatot töröltnek lehessen tekinteni. A késő repülőgépet nem lehet töröltnek tekinteni, ha az indulás időpontjától eltekintve a légi járat többi tényezője, köztük az útvonal, az eredetileg tervezetthez képest változatlan marad. Ezzel szemben, ha a légitársaság az eredetileg tervezett indulási időpontot követően más légi járaton biztosítja az utasok szállítását, a járat töröltnek tekinthető. A bíróság azt is megállapította, hogy a késő gépek utasai hasonló (időveszteségben megnyilvánuló) kárt szenvednek, tehát helyzetük összehasonlítható a törölt járatok utasaiéval. Ugyanis a röviddel az indulás előtt törölt járatok utasai akkor is jogosultak a kártalanításra, ha számukra átfoglalást ajánlottak fel, amennyiben időveszteségük eléri, vagy meghaladja a három órát az utazás eredetileg tervezett időtartamához képest. Nem lenne indokolt a késéssel érintett utasok eltérő kezelése, amennyiben végső célállomásukat az eredetileg tervezett érkezési időponthoz képest három, vagy annál több órával később érik el. Ha viszont a légi fuvarozó bizonyítani tudja, hogy a járat késését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyek kívül esnek tényleges befolyásán, és amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni, a késés "nem keletkeztet kártalanítási jogot" - derül ki az ítéletből. (MTI)
Halálra van ítélve az ausztráliai Nagy-korallzátony
Ötven százalékos eséllyel kipusztul az ausztráliai Nagy-korallzátony, ha 2020-ig nem sikerül lecsökkenteni a globális szén-dioxid-kibocsátást legalább 25 százalékkal - kongatták meg a vészharangot Ausztrália vezető klíma- és korallszakértői kedden.A kutatók szerint 2050-ig akár a globális szén-dioxid-kibocsátás 90 százalékos mérséklésére is szükség lehet a zátony túléléséhez. A 13 tudós az ausztrál parlament képviselőinek foglalta össze a világ legnagyobb korallzátonyának ökológiai helyzetét. A Nagy-korallzátony pusztulását a tengervíz melegedése és savasodása, a káros hatású mezőgazdasági tápanyagok és rovarirtószerek tengerbe szivárgása, a part menti fejlesztések és az illegális halászat okozza. Az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének (IPCC) korábbi jelentése szerint a zátony "funkcionálisan kihalhat" a következő évtizedekben, és a halálos korallkifehéredés folyamata valószínűleg általános problémává válhat 2030-ra. (A kifehéredés során az apró korallorganizmusok - általában a magas hőmérséklet hatására - elpusztulnak, és nem marad belőlük más, csupán a fehér mészkőváz.) Ausztrália, a világ egyik legnagyobb egy főre eső szén-dioxid-kibocsátója egyelőre csupán 5 százalékos emissziócsökkentést vállalt 2020-ig a 2000-es szinthez képest. Az ország kilátásba helyezett ugyan egy 25 százalékos meredek mérséklést, amennyiben decemberben a koppenhágai klímacsúcson "kemény", azaz jogilag kötő erejű megállapodás születik, ami azonban jelenleg igen kétségesnek tűnik. Az 1981 óta a világörökség részeként számon tartott Nagy-korallzátony mintegy 345 ezer négyzetkilométeren - nagyjából németországnyi területen - fekszik Ausztrália észak-keleti partjainál, Queensland állam közelében. A több mint 2600 kilométeren át húzódó, durván 3000 korallzátonyból és körülbelül 900 kisebb-nagyobb szigetből álló korallhálózat még az űrből is látható. A Nagy-korallzátony egykor a világ egyik legsokszínűbb ökoszisztémájának számított. A különböző tengeri fajok populációinak száma még ma is nagy, ám az olyan ökológiailag fontos fajok, mint a tengeri tehenek rendjébe tartozó dugongok, a tengeri teknősök, valamint néhány madár- és cápafaj egyedeinek száma jelentősen megcsappant az utóbbi időben. (MTI)
Elnyeli a víz Hawaii partjait
Eltűnőben vannak a Hawaii-szigetek homokos tengerpartjai: geológusok szerint a Kauai-sziget strandjainak több mint 70 százaléka pusztulófélben van, Oahu pedig homokos partjainak mintegy negyedét már elveszítette. Bár a strandok fokozatos eltűnését nem a globális felmelegedés okozza, a klímaváltozás hatására a helyzet az elkövetkezendő évtizedekben várhatóan látványosan rosszabbodni fog.Mint azt Chip Fletcher, a Hawaii Egyetem geológiaprofesszora elmondta, a szigetek eróziójának hátterében számos ok húzódik meg, többek között egy a 19. század óta tartó folyamatos tengerszint-emelkedés, de a viharok és a homok természetes áramlását akadályozó emberi tevékenység - például a tengerparti védőgátak és hullámtörők építése, valamint a torkolatok kotrása - is komolyan hozzájárul a strandok fokozatos eltűnéséhez. A globális felmelegedés okozta jövőbeni tengerszint-emelkedés csak tovább ront majd a helyzeten: száz éven belül a vízszint a mostaninál legalább egy méterrel magasabban lehet, így az óceán újabb területeket vesz majd el a Hawaii-szigetekből is. Fletcher szerint az Egyesült Államok partvidékének 60-80 százalékát érinti a krónikus erózió. A Hawaii-szigeteken azonban különösen élesen jelentkezik a probléma, hiszen az állam gazdasága nagyban függ a strandoktól. A legtöbb turista ugyanis a gyönyörű homokos strandok kedvéért jön Hawaiira, s a látogatók évente összesen mintegy 11,4 milliárd dollárt költenek el a szigeteken. Így a turizmus kínálja a legtöbb munkahelyet.A partszakaszok eltűnése a környezet szempontjából is komoly veszélyt jelent, hiszen sok állat- és növényfaj számára nyújtanak természetes élőhelyet. A kihalófélben lévő hawaii barátfóka például ezeken a partokon ad életet kölykeinek és itt is neveli fel őket. A veszélyeztetett fajok közé tartozó közönséges levesteknős is itt rakja le tojásait a homokba. Sam Lemmo, a tengerparti területek megőrzéséért felelős állami intézmény munkatársa szerint a különböző partszakaszok megmentéséhez eltérő stratégiára van szükség. Valószínűleg végleg le kell mondani azokról a partszakaszokról, amelyek a strandok homokutánpótlását is megakadályozó védőgátakkal vannak körülvéve és már most igen rossz állapotban vannak. Hasonló a helyzet azokon a partokon, amelyek mentén autópályák vagy fontos közlétesítmények találhatók, s ha még nem is épültek védőgátak, mindenképp szükség lesz rájuk. Az egyelőre beépítetlen partszakaszokat azonban eredeti állapotukban akarja megőrizni az állam, és keményen dolgoznak azon, hogy megakadályozzák a nagy beruházásokat - tette hozzá Sam Lemmo.A Hawaii Egyetem jelenleg egy partgazdálkodási terv kidolgozásán fáradozik, amelynek célja, hogy olyan stratégia szülessen, amelynek segítségével Kailua megbirkózhat az egy méteres tengerszint-emelkedéssel. Reményeik szerint ez csak az első lesz a helyspecifikus stratégiák sorában. Fletcher javaslata szerint egyes helyeken - öt-hat szomszédos ingatlan felvásárlásával, és az épületek lebontásával - hagynák, hogy beljebb húzódjon a partszakasz. Természetesen amikor Kailua más részeit is elkezdi fenyegetni az erózió, hatalmas lesz a nyomás, hogy védőgátak épüljenek. "Ez egy kritikus pillanat lesz, ha megengedjük az első védőgát megépítését, azzal valószínűleg aláírjuk az egész partszakasz halálos ítéletét" - véli a professzor. (MTI)
Vadvédelmi parkokban lelnek menedéket India dolgozó elefántjai
Minden indiai állatkertben és cirkuszban élő elefántot vadvédelmi parkokba és védett területekre kell költöztetni, ahol az állatok szabadabban legelhetnek és kóborolhatnak - a döntést pénteken hozták nyilvánosságra.B. K. Gupta, az indiai központi állatkerti szervezet képviselője szerint a rendelet 26 állatkert és 16 cirkusz összesen 140 elefántját érinti. Elmondása szerint a döntést elsősorban állatvédelmi aktivisták tiltakozására reagálva hozták, akik kifogásolták, hogy sok elefántot fogságban, gyakran órákon keresztül láncra verve tartanak. A jelenleg állatkertekben és cirkuszokban élő elefántokat olyan, a kormány áltat fenntartott "elefánttáborokba" költöztetik, amelyek védett területek vagy nemzeti parkok közelében helyezkednek el. Itt szabadon kóborolhatnak és legelhetnek, de a hagyományos elefántgondozók továbbra is rajtuk tartják majd a szemüket. Néhány elefántgondozó szkeptikusan áll hozzá az elefántok vadrezervátumokba való költöztetéséhez. Ezeket a területeket már eddig is sok kritika érte az emberi élőhelyekre gyakran betörő állatok miatt. Kutatások szerint a vadon élő elefántok tovább és jobb egészségben élnek, valamint jobbak szaporodási mutatóik is - mondta el Rámán Sukumar, a bangalori indiai tudományos intézet ökológiaprofesszora.Az állatkerti elefántok gyakran korábban pusztulnak el, nagyobb eséllyel kapnak el betegségeket és sűrűbben szenvednek elhízás vagy ízületi gyulladás miatt, mint vadon élő társaik. Indiában a becslések szerint 28 ezer elefánt él erdei rezervátumokban és nemzeti parkokban, többnyire az ország déli és északkeleti területein. További 3500 állatot tartanak fogságban: a többségük templomokban él vagy az emberek fakitermelő táborokban dolgoztatják őket, ahol a faanyag emeléséhez vetik be izmos ormányukat. Ezeknek az állatoknak a jövőjéről egyelőre nem született döntés. (MTI)
Elnéptelenítette Velencét a turizmus
Velence velenceiek nélkül maradhat, lakóit lassan a kihalás szélén álló, veszélyeztetett fajnak lehet tekinteni.A lagúnák közötti élet egyre nehezebb, jelentős elvándorlás figyelhető meg, éppen ezért egyre több az olyan kezdeményezés, amelyek érzékenyebben reagálnak a város elnéptelenedésére. Október 21-re 60 ezer fő alá csökkent a lélekszám Velencében, amelyet alig négy évtizede még 120 ezren lakta. A megmaradt velenceiek összefogtak és a venessia.com internetes címen egyesültek. A tagok szombatra Il Funerale di Venezia elnevezéssel a város jelképes temetését is meghirdették, a kezdeményezéssel a fogyatkozó lakosság problémájára akarják felhívni a figyelmet. - Már két éve elhelyeztünk egy fényreklámot, ami a városban lakók számát mutatta. Azt is megmondtuk, hogy ha 60 ezer alá esik a szám, megtartjuk a város temetését. Hatvanezernél kevesebben már nem vagyunk város, csak egy falucska - magyarázta Matteo Secchi, a kezdeményezés egyik vezéralakja.A szokatlan akcióval a velenceiek a közvéleményt akarják érzékenyebbé tenni mindennapos problémáik iránt, és fel akarják hívni a figyelmet arra, hogy a politikai intézmények felől semmilyen segítség nem érkezik. A város lakóinak ugyanis minden nap meg kell küzdeniük a patkányokkal, a galambokkal, a felettébb magas árakkal, a szeméttel, a csatornák időszakonkénti kibírhatatlan bűzével és a turisták hadával. Az északolasz városban olyan magasak a lakásárak, hogy a fiataloknak el kell hagyniuk Velencét, és valamelyik közeli kisvárosban - például Mestrében - kell otthont keresniük maguknak. A lakásokból és régi épületekből pedig legtöbbször szálloda lesz - említette Secchi. Azok, akik mégis a maradás mellett döntöttek, a politikusoktól remélnek intézkedéseket az elvándorlás megállítására. - Pedig Velence a jövő városa. Nincsenek autók, minden a gyalogosoké, békét és nyugalmat sugároz - hívta fel a figyelmet Secchi. (MTI)
Félpucéran jótékonykodnak a Ryanair légikísérői
Az ír fapados légitársaság stewardessei idén is nekivetkőztek, hogy bikinisnaptárral segítsenek a rászorulókon.A cég nyers modoráról ismert vezérigazgatója azt állítja, alkalmazottai önként vállalják el ezt a feladatot, sőt, tolonganak a megtiszteltetésért, idén például nyolcszázan jelentkeztek. Az eladásból befolyt összeg fogyatékos gyerekeket támogat.A cég szóvivője, Stephen McNamara szerint ez az eddigi legdögösebb naptár, és reméli, hogy sikerül összegyűjteniük 100 ezer fontot, amely összeg a fogyatékos gyermekek és családjaikat segítő KIDS alapítványhoz kerül majd. A szervezet vezetője, Kevin Williams természetesen hálás a légitársaságnak és azon munkatársainak, akik hajlandóak voltak levetkőzni a jó ügy érdekében. Hozzátette, csodálatos dolog, hogy egy ilyen szórakoztató dolgot sikerült összekötni egy ilyen hasznos üggyel.A cég vezérigazgatója, Michael O'Leary egyébként már 100 darabot meg is vett az új naptárból, és elküldte Mary Honeyball EP-képviselőnek, aki tavaly azzal vádolta meg őket, hogy az alkalmazottakat rákényszerítik arra, hogy szerepeljenek a naptárban. „A Ryanair munkatársai természetesen önként jelentkeznek erre a feladatra. Idén a négyezer légikísérőnk közül összesen nyolcszázan szerettek volna bekerülni a naptárba” – állítja O'Leary. A társaság először 2008-ban rukkolt elő saját naptárával, és azóta az eladásokból közel 300 ezer font folyt be. A 2010-es naptár képei egyébként még szeptemberben készültek Spanyolországban. (Velvet)
Kiugróan népszerű a biometrikus útlevél
Júniusi bevezetésétől több mint 140 ezer, digitalizált ujjnyomatot tartalmazó, második generációs biometrikus útlevelet igényeltek.2009. november 13-án közös sajtótájékoztató keretében számolt be a második generációs biometrikus útlevél magyarországi bevezetésének eddigi eredményeiről dr. Draskovics Tibor igazságügyi és rendészeti miniszter, dr. Ignácz István a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának elnöke, és Polgár Tibor a VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. A második generációs biometrikus útlevél kialakítását és hazai bevezetését támogató európai uniós projekt eredményeképpen, 2009. június 28-ától digitalizált ujjnyomatot is tartalmazó útlevél kerül kiadásra Magyarországon - értesült a Napi Turizmus a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől.A júniusi bevezetéstől 2009. október 31-ig 140 758 db második generációs biometrikus útlevél iránti kérelmet nyújtottak be az állampolgárok. A második generációs biometrikus útlevél projekt keretén belül megteremtődött annak a lehetősége is, hogy a szülő, vagy törvényes képviselő a 14 éven aluli kiskorú számára személyazonosító igazolványt igényeljen. 2009. október 31-ig a nyilvántartási adatok szerint 14 év alatti kiskorú számára 46 608 db személyazonosító igazolványt igényeltek. A digitalizált ujjnyomatot is tartalmazó, második generációs e-útlevél bevezetésének, valamint az ehhez szükséges infrastrukturális és informatikai fejlesztéseknek célja Magyarország európai uniós tagságából eredő ez irányú kötelezettségének teljesítése volt. A biometrikus azonosítók alkalmazásával az úti okmányok biztonságosabbak a jogosulatlan felhasználással szemben, az okmány és annak valódi birtokosa között ugyanis megbízható és elválaszthatatlan kapcsolat jön létre. A személyazonosító igazolvánnyal rendelkező 14 év alatti kiskorúak Európa számos országába utazhatnak az okmánnyal, így megszűnik az útlevél elkészíttetésének többletterhe, hiszen számukra a személyi azonosító igazolvány igénylése illetékmentes. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával, az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program keretében valósult meg 989 millió Ft-os támogatással.
Külügyi tanács: kerüljük el a Zöld-foki szigeteket
2009. október 28-án a Zöld-foki Köztársaság Egészségügyi Minisztériuma bejelentette, hogy egy ismeretlen eredetű vírusos járvány több mint 3300 megbetegedést okozott az országban - közölte a napokban a Magyar Külügyminisztérium.Az illetékesek az Egészségügyi Világszervezet szakembereivel együttműködve azóta megerősítették, hogy dengue-lázról van szó, amely már halálos áldozatokat is követelt. A vírust elsősorban szúnyogok terjesztik, és az elégtelen higiéniai körülmények között élő embereket fenyegeti. Az enyhe láz mellett ízületi fájdalmakat, kiütéseket, rosszullétet, hányingert és fejfájást okoz; lefolyása nemritkán halálos kimenetelű. Egyetlen variánsa ellen sincs még védőoltás. A járvány miatt a Külügyminisztérium a Zöld-foki Köztársaságot a II. Fokozott biztonsági kockázatot rejtő további országok és térségek kategóriába sorolja, és javasolja, hogy az oda utazó magyar állampolgárok különös körültekintéssel készüljenek fel utazásukra, tanúsítsanak fokozott elővigyázatosságot, illetve utazásukat lehetőség szerint a körülmények javulásáig halasszák későbbre. Az utazást megelőzően javasolják felkeresni az Országos Epidemiológiai Központot (1097 Budapest, Gyáli út 2-6., tel: 476-1100, fax: 476-1223, honlap: http://www.oek.hu), ahol az aktuális közegészségügyi helyzettel, a szükséges védőoltásokkal valamint az egyéb trópusi egészségügyi kérdésekkel kapcsolatban naprakész tájékoztatást adnak. Felhívják egyúttal a magyar állampolgárok figyelmét, hogy a Zöld-foki Köztársaságban nem működik magyar külképviselet. Az akkreditált magyar nagykövetség Lisszabonban, a legközelebbi magyar nagykövetség a nigériai Abujában, illetve a marokkói Rabatban található; így az országba utazóknak a konzuli segítség nyújtása nehézségekbe ütközik, és hosszabb időt vesz/vehet igénybe. Ezért a külügyi tárca javasolja, hogy a turisták vegyék fel a kapcsolatot az Európai Unió valamely tagállamának helyi képviseletével.