Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Abu Dhabi kisegíti Dubajt
Abu Dhabi, az Egyesült Arab Emírségek legnagyobb tagállama feltételekkel ugyan, de támogatni fogja adósságproblémákkal küszködő kisebb társállamát, Dubajt - áll londoni elemzők hétvégi helyzetértékelésében.A Perzsa-öböl mentén fekvő Dubaj a múlt héten sokkolta a piacokat azzal a bejelentéssel, hogy legnagyobb állami vállalatának, a holdingként működő Dubai Worldnek adóssághaladékot kért. Az OPEC-tag Egyesült Arab Emírségek kitermelhető olajvagyona nagyságra az ötödik a világon, de ebből Dubajban viszonylag kevés van. Dubaj ezért az idegenforgalomra és adósságból fedezett, hatalmas értékű luxusingatlan-beruházásokra alapozta gazdaságának fejlesztését. A Dubai World vállalatbirodalmába tartozó ingatlanfejlesztő cégek a világ pénzarisztokráciájának felső néhány ezrét célozták meg merész beruházásaikkal. A legnagyobb ilyen vállalkozás az a mesterséges szigetcsoport, amely a partok előtt, a tengerre épült, és a világ földrészeinek térképét rajzolja ki. Ezeken a szigeteken lehet több millió dolláros luxusotthonokat vásárolni; a vevők listáján Hollywood legnagyobb sztárjainak és a legjobban fizetett futballcsillagoknak a nevei sorakoznak. A pénzügyi válság miatt azonban a luxusingatlan-szektor forgalma is szinte elapadt, az építkezések leálltak, és a hitelből dolgozó fejlesztők gyakorlatilag egyik napról a másikra bevételek nélkül maradtak. Csak a Dubai World adósságát különböző becslések 30 és 60 milliárd dollár közé teszik; Dubaj bruttó államadóssága 88 milliárd dollár, amelynek jelentős része a következő két-három évben esedékessé válik. Az emírség középtávú bruttó külső finanszírozási igénye londoni elemzők szerint 30 milliárd dollár. A fejlett ipari és a felzárkózó térséget egyaránt megrázó kezdeti piaci sokkot elsősorban az okozta, hogy a Dubai World adósságát a nemzetközi befektetői közösség "kvázi-szuverén" adósságnak - vagyis szinte államadósságnak - tekinti, és attól tart, hogy a cégnek kért törlesztési haladék a dubaji szuverén nem fizetővé válás előjátéka lehet. Londoni elemzők azonban az ügy kipattanása óta higgadtságra intenek. Általános az a vélemény a Cityben, hogy Dubaj formális szuverén nem fizetővé válása erősen valószínűtlen, mert ezt sem Abu Dhabi - az Egyesült Arab Emírségek "fővárosa" és jegybankjának székhelye -, sem a jelentős dubaji befektetésekkel és kinnlevőségekkel bíró Szaúd-Arábia nem hagyná. A Goldman Sachs bankcsoport londoni befektetési részlegének hétvégi kommentárjában az áll, hogy a térségi pénzügyi hatóságok eddig elhangzott nyilatkozatai "meglehetősen bátorítók". A GS londoni szakértői szerint az Abu Dhabi-i illetékesek és különösen az emírségek jegybankjának eddigi megnyilvánulásaiból az a következtetés szűrhető le, hogy Abu Dhabi továbbra is elkötelezett Dubaj támogatása mellett, és a hatóságok készen állnak a szükséges lépések megtételére a rendszerszintű válság és a széleskörű nem fizetővé válás megelőzése végett. A Bank of America-Merrill Lynch (BoA-ML) bankcsoport londoni elemző és befektetési részlegének helyzetértékelése szerint a rövid ideig tartó járványos tünetek kialakulása elkerülhetetlen volt, tekintettel a Dubai World törlesztési halasztására vonatkozó kérés meglepetésszerű jellegére és az érintett adósság méretére. A BoA-ML szakértői szerint az igazi kérdés azonban az, hogy ezután mi következik. A legjobb forgatókönyv alapján az egész ügy megmarad a dubaji vállalati szektoron belül, és vagy az Egyesült Arab Emírségek hatóságai nyújtanak pénzügyi segítséget, vagy piacbarát módon átstrukturálják a szóban forgó adósságot. A Bank of America-Merrill Lynch szerint ugyanakkor távoli kockázatként felmerülhet, hogy az ügy komoly szuverén nem fizetői problémává fajul, aminek a felzárkózó piaci térség egészében következményei lehetnének. A cég ugyanakkor hangsúlyozza, hogy ennek a forgatókönyvnek a megvalósulását csak kis esélyű kockázatnak tartja. (MTI)
Óvja Ön is a reptéri dolgozók ízületeit!
Az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (European Transport Workers’ Federation – ETF) az egész kontinenst érintő kampányt indított. A Szövetség tag-szervezetei – Magyarországon a legnagyobb légiközlekedési szakszervezet, a LESZ – november 27-én figyelemfelkeltő matricákkal igyekeznek rávenni az utasokat, szorítsák értelmes korlátok közé poggyászaik súlyát. "15 ország 35 repülőterén, összesen százezer kiadvánnyal és matricával igyekeznek emlékeztetni az utazókat a következőkre: Ha kevesebbet pakolnak koffereikbe, azzal olcsóbban repülhetnek, mivel a legtöbb légitársaság 23 kg-nál nehezebb poggyászra komoly pótdíjat vet ki. A könnyebb csomagok kerozin és széndioxid megtakarítását is lehetővé teszik, védve a környezetet. A földi kiszolgálásban dolgozók, a check-inért felelős munkavállalók és a szállítómunkások naponta több ezer súlyos tárgyat pakolnak. Körükben igen gyakori a tartós, maradandó mozgásszervi bántalom, ami könnyebb kofferek esetén elkerülhető volna.Enrique Carmona, az ETF elnöke elmondta: „Minden egyes nap elképesztően nehéz poggyászokat kell megemelnie a check-inért és a csomagszállításért felelős kollégáknak. Olyan súlyokról van szó, amelyet szinte minden egyéb ágazatban habozás nélkül visszautasítanának a dolgozók. Az eredmény pedig sokszor élethosszig tartó egészségkárosodás. Ezért arra kérjük az utasokat, hogy gondoljanak azokra is, akik az ő repülésükért fáradoznak, és egyúttal arra kérjük a légitársaságokat és a politikai szereplőket, hogy tegyenek lépéseket e probléma megszüntetéséért" – olvasható a LESZ közleményében.
Tovább szépül a szombathelyi belváros
Folytatódik Szombathely belvárosának funkcióbővítő megújítása, a fejlesztésre a Nyugat-dunántúli Operatív Program keretéből elnyert 875 millió forintos támogatással együtt 1 milliárd 490 millió forintot fordítanak 2011 novemberének végéig.A támogatásról szóló szerződést csütörtökön írta alá a szombathelyi városházán Ipkovich György polgármester és Horváth Jácint, a Nyugat-dunántúli Fejlesztési Ügynökség vezetője, valamint a pályázatban közreműködő konzorciumi partnerek képviselői. A tervek szerint tovább folytatják a Fő téri burkolatfelújításhoz illeszkedően a Kőszegi utca, a Király utca, valamint a Szent Márton utca burkolatfelújítását, és elkészül a Gyöngyös patak menti belvárosi területek rehabilitációja is. A Kossuth Lajos utca 7. számú műemléki épület felújításával bővül a polgármesteri hivatal, az épület földszintjén ugyanis egy uniós és városfejlesztési információs pont nyílik. A Szombathelyi Vagyonhasznosító Zrt. a projekt keretében felújítja a Savaria Art Mozi árkádjai alatt lévő kiskereskedelmi üzleteket, a Kossuth Lajos utca egyik felújításra kerülő épületében pedig újabb üzlethelyiségeket alakít ki. A civil szervezetek kulturális-közösség erősítő programok megvalósításával támogatják a projekt megvalósítását. Ennek részeként a történelmi belvárosban 13 program indul a kulturális élet felpezsdítésére. A Vas Megyei Tudományos Ismeretterjesztő Egyesület a projekt keretén belül a város fenntartható fejlesztésével kapcsolatos ismeretterjesztő programokat szervez, a Savaria Tendency Art Group pedig koncerteket és kiállításokat szervez majd a belvárosban. (MTI)
Folytatódik a szegedi belváros rehabilitációja
Aláírták Szeged belvárosi rekonstrukciójának két kivitelezői szerződését a Tisza-parti városban; eszerint a Kölcsey utca és a Reök-palota előtti tér felújítását nettó 233 millió forintért az ATV Szeged Konzorcium vállalta, míg a Mars tér rendbetételét a Merkbau Kft. végzi el 1,2 milliárd forintért.Botka László polgármester elmondta, hogy a belváros rehabilitációja uniós támogatásból, összességében 3,3 milliárd forint értékben folytatódik; az összegből 2,1 milliárd forintot nyertek el a Dél-alföldi Regionális Operatív Program pályázatán, 1,2 milliárd forint pedig az önkormányzat saját forrása. A fejlesztés feltétele volt, hogy a városi beruházás mellett magánfejlesztések is történjenek, ezek közül a legnagyobb az Árkád befektetése, mely 25 milliárd forintból épül majd. Összesen 27 hektárnyi belvárosi terület újul meg, és 7.800 négyzetméternyi zöld területet alakítanak ki. A 3,3 milliárd forintos projektet négy építési tenderre osztották, melyből kettő kivitelezési szerződését írtak alá szerdán. A Kölcsey utca- Reök-palota előtti tér rekonstrukcióját az ATV Szeged Konzorcium vállalta nettó 233 millió forintért. A konzorcium vezető tagja az Arcadom Építőipari Zrt. A munkálatok december 1-jén kezdődnek és a tervek szerint 2010 áprilisára készülnek el. A Kölcsey utcában díszburkolattal ellátott sétálóutcát alakítanak ki, melyet díszfákból álló fasor szegélyez majd. Az így kialakított utca elvezet a Regionális Összművészeti Központhoz (REÖK), amely előtt városi rendezvényteret alakítanak ki. A tér új burkolatot kap, új zöldszigetek létesülnek, padokat és ivókutat helyeznek ki. A fejlesztés keretében megújul a közmű hálózat, és zöld díszkandeláberek elhelyezésével a közvilágítási hálózat is. A Mars tér átépítésére a legjobb ajánlatot a Merkbau Kft. adta, a tér átalakítása 1,2 milliárd forintból valósul meg. Ebből egy 4.600 négyzetméteres nagycsarnokot, és egy 510 asztalos elárusító helyet alakítanak ki. Emellett egy 13 ezer négyzetméteres parkosított parkoló is készül, valamint egy rendezvénytér jövő őszre. A belvárosi rekonstrukciónak további két tendere lesz még. Önállóan pályáztatják meg a Guttenberg utca átépítését, valamint a Londoni körút és a Hajnóczy utca nagykereszteződését. A projektet a város megbízásából annak cége, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. koordinálja. (uniospenz.hu)
Többen utaztak hajóval és repülővel
A helyközi személyszállításban szállított utasok száma 7 százalékkal 481 millióra csökkent 2009 első három negyedévében az előző év azonos időszakához képest, ám a repülőgéppel és hajóval utazók száma a visszaesés ellenére is több mint három százalékkal haladja meg a tavaly azonos időszaki értéket.A helyközi személyszállításban az utaskilométerben mért teljesítmény 6 százalékkal csökkent. Negyedéves összehasonlításban a harmadik negyedben 141,65 millióra csökkent a helyközi közlekedésben szállított utasok száma az előző negyedéves 165,75 millióról. A harmadik negyedévben így is 6,6 százalékos volt az elmaradás az előző év azonos időszakához képest, míg a második negyedévben ugyanez 8,6 százalék volt. A harmadik negyedévben az előző negyedéves 163,8 millióról 139 millióra csökkent a belföldön szállított utasok száma, míg a nemzetközi utasok száma 1,9 millióról 2,6 millióra nőtt. A belföldi távolsági személyszállítás terén - a szállított utasok számát tekintve - az autóbusz-forgalom súlya a legjelentősebb, 78 százalék. A nemzetközi szállításban 61 százalékos részesedésével a légi közlekedésé a vezető szerep, a vasút 24, az autóbusz 15 százalékos hányadot képvisel. A közlekedési eszközöket tekintve a harmadik negyedévben vonattal utazók száma 4,2, az autóbusszal utazóké pedig 7,5 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakitól, míg a repülővel és hajóval utazók száma 4,6, valamint 5,1 százalékkal haladta meg azt. A helyi személyszállítás utasszáma és utaskilométerben mért teljesítménye egyaránt 5 százalékkal csökkent az előző évihez képest. A szolgáltatás 63 százalékát az autóbusz-közlekedés adja, ennek 52 százaléka Budapesten bonyolódik. A budapesti utasforgalomból a metró részesedése 23 százalék - derül ki a KSH legutóbbi jelentéséből. (MTI)
Megkapta az uniós vízummentességet Szerbia, Macedónia és Montenegró
Vízum nélkül utazhatnak az Európai Unióba december 19-től Szerbia, Macedónia és Montenegró állampolgárai - erről fognak határozni hétfőn az EU belügyminiszterei uniós diplomaták pénteki közlése szerint.A három érintett ország polgárai legfeljebb 90 napig tartózkodhatnak uniós országokban vízum nélkül. A vízummentesség csak a szerbiai lakóhellyel rendelkező szerbekre vonatkozik majd, a Koszovóban élőkre nem. A beutazási engedély kötelezettségének eltörlése a schengeni zónához tartozó Izlandra, Norvégiára és Svájcra is vonatkozik. Diplomáciai források szerint Bosznia-Hercegovina és Albánia még nem teljesítette a szükséges feltételeket, ezért egyelőre nem részesülnek vízummentességben. A feltételek között szerepelnek bizonyos biztonsági előírások a vízumkiadásra és az útlevelekre vonatkozóan, illetve a határok biztosítása. Az uniós miniszterek az Európai Bizottság júliusi javaslata alapján hozzák meg döntésüket. Olli Rehn bővítési biztos korábban azt mondta: a vízummentesség biztosítása elősegíti "a Nyugat-Balkán civil társadalmának további európaizálását". Vannak politikusok, akik bírálják Bosznia-Hercegovina és Albánia kihagyását a vízummentesek köréből. Ők attól tartanak, hogy "az állampolgárok kétféle osztálya jöhet létre Délkelet-Európában az etnikai hovatartozás alapján". (MTI)
Játszóházhálózat épül a Balatonnál
Újdonságnak számít, hogy télen-nyáron működő interaktív játszóházhálózat épül ki a Balatonnál az üdülőrégió 11 településén, amelyet a jövőben szeretnének bővíteni - hangzott el az első játszóház átadásakor Balatonalmádiban kedden.A 28 millió forintos költségvetésű projekt minta játékterét Suchman Tamás, a Balatoni Regionális Tanács (BFT) elnöke adta át Balatonalmádi alpolgármesterének, Hoffmann Gyöngyinek. A politikus kifejtette, kiemelt figyelmet kell fordítani a gyerekekre a régió turisztikai kínálatának fejlesztésekor, hiszen a Balaton a családok üdülőparadicsoma. Elmondása szerint a gyerekek egész évben történő szórakoztatásának, játékos oktatásának céljával kiépülő játszóházhálózatra a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium által biztosított keretből a BFT nyújtott 85 százalékos, 24 millió forintnyi vissza nem térítendő támogatást az önkormányzatoknak. A Játékos Balaton néven futó programban részt vevő települések - Balatonalmádi, Balatonederics, Balatonfüred, Balatonfűzfő, Balatonlelle, Fonyód, Keszthely, Marcali, Siófok, Tapolca és Vonyarcvashegy - kedden kapták meg az eszközöket a saját játéktereik kialakításához. A 26 játékelemből álló játszóházakban animátorok segítik és felügyelik a gyerekeket, akik játékos formában ismertetik meg a Balaton természeti és kulturális értékeit, múltját és jelenét. A tervek szerint egységes marketingstratégiával és arculattal újabb játéktereket alakítanak majd ki, attól függően, mennyi támogatást sikerül még szerezni a célra. A játékok tervezésében és gyártásában résztvevő Molnárné Perus Zsuzsanna elmondta, tele van újabb ötletekkel. A minden korosztály által élvezhető játékterek nyáron a strandokon kerülnek kialakításra, a hideg hónapban pedig településtől függően különböző önkormányzati intézmények biztosítanak hozzá helyiséget. Balatonalmádiban a helyi kulturális központban és könyvtárban kapott helyet a minta játszóház. (MTI)