Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Sárkányhajósok csapnak össze Fadd-Domboriban
Negyedik alkalommal kerül megrendezésre Fadd-Domboriban a Sárkányhajó Fesztivál.A Dragon Aktív Kft. a Magyar Sárkányhajó Szövetség szakmai támogatásával és további közreműködők segítségével rendezi meg Fadd - Domboriban, 2010. június 4-6. között a IV. Fadd-Dombori Sárkányhajó Fesztivált és egyben a VIII. Magyar Sárkányhajó Bajnokságot.A szervezők célja az eseménnyel, hogy a Tolna-megye kedvelt üdülőterületére ismét ráirányítsa a figyelmet egy látványos, sok embert mozgató sportág bemutatásával. Az öt fesztiválból álló országos kör második állomása lesz Fadd-Dombori rég elfelejtett kajak-kenu pályája.A környék településeinek diákjai (Fadd, Tolna, Bogyiszló) - a hivatalos versenyt megelőző napon - pénteken ismerkedhetnek meg a sportággal. A rendezők számítanak a környező települések polgáraira, vállalati csapataira diákokra, sportolók és baráti társaságok részvételére, de az esemény országos meghirdetésre is kerül.A sárkányhajó egy 12,5 méter hosszú, 115 cm széles kenu típusú hajó, amelynek az elejét egy színes sárkányfej, a végét egy sárkányfarok díszít. A hajóban 16-18 lapátos ül, és egy-egy rövid kenulapáttal, a hajó orrában ülő dobos adta ütemre evez. A hajó végében egy kormányos áll és egy több mint 3 méter hosszú kormánylapáttal tartja egyenesben a hajót. A sportág Kínából származik.
Nem csillapodik az izlandi vulkán aktivitása a közeljövőben
Nem fog megnyugodni a közeljövőben az Eyjafjöll izlandi vulkán, amely hétfőn újabb zavarokat okozott az európai légiközlekedésben - közölték izlandi geológusok.A több mint egy hónapja aktív tűzhányó eddig is hatalmas mennyiségű hamut lövellt a levegőbe. Az Eyjafjöll "kitörése óta mintegy 250 millió köbméter tefrát (szilárd törmelékanyagot) bocsátott a légkörbe" - mondta Magnus Tumi Gudmundsson izlandi geofizikus. A vulkán, amely április 14-én tört ki először, háromszor lövellt nagyobb mennyiségű hamut a levegőbe: működésének első négy napján, május 5-én és 6-án, valamint múlt pénteken. Björn Oddsson izlandi vulkanológus vasárnap elmondta, hogy fokozódott az Eyjafjöll aktivitása, és a hamufelhő elérte a 8 ezer méteres magasságot, azaz kétezer méterrel magasabbra került annál, ahol az előző napokban elhelyezkedett. Gudmundsson szerint nem lehet megmondani, mikor fejeződik be a vulkán tevékenysége.A szeizmikus aktivitás észlelhető a tűzhányót takaró Eyjafjallajökull gleccser alatt, ami azt jelenti, hogy a magma továbbra is felfelé áramlik. "Nagy kitörésről van szó, a legnagyobbra a Katla 1918-as kitörése óta" - folytatta Gudmundsson. Hétfőn az Egyesült Királyság, Hollandia és Belgium légterét is elérte az Izland felől érkező hamufelhő, aminek következtében mintegy ezer járatot töröltek.Izlandon hétfőn reggel az országon belül közlekedő repülők menetrendje felborult, a nemzetközi járatok esetében pedig késést jeleztek a légügyi hatóságok. "A belföldi járatokat fogadó reykjavíki repülőtér bezárt, de az akureyri és az egilsstadiri még működik" - mondta Hjoerdis Gundmundsdóttir, az Isavia izlandi légiforgalmi hatóság szóvivője. "A keflaviki nemzetközi repülőtér jelenleg működik, de várható, hogy később a nap folyamán bezár majd, mivel a hamufelhő észak felé mozog" - pontosított Gundmundsdóttir. (MTI)
Életveszélyesen omladozik a Colosseum
Újabb faldarab szakadt le a régóta helyreállításra váró római Colosseumból. A 23 millió euróra becsült restauráláshoz szponzorokat keresnek.Szerencsére reggel hét órakor zuhant le egy darab a Colosseum földszinti mennyezetéről. Az összesen hetvennégy ókori bejárati kapuból a XXXVII. római számmal megjelölt árkád belső ívéből tört le egy rész. A XIX. század végén, malterral és mésszel végzett foltozásos restaurálás egy darabja esett le: másfél négyzetméter, tíz centiméter vastag falrész. A tavasztól reggel kilenctől este fél nyolcig nyitva tartó Colosseum a reggeli órákban üres volt, senki sem sebesült meg. A belső körfolyosónak ezt a szakaszát lezárták, de az amfiteátrum továbbra is zavartalanul fogadja a látogatókat. "Elképzelni sem merjük, mi lett volna, ha ez akkor történik meg, amikor a Colossum tele van turistákkal" - mondta Domenico Zola éjjeliőr. "Egy hajszálon múlott a tragédia. A Colosseum így jelezte ismét, hogy nem bírja tovább, restaurálásért kiált" - hangoztatta az olasz régészek szövetségének elnöke, Giorgia Leoni.Sorra veszti darabjait Róma leghíresebb ókori műemléke, mely évi 4 millió olasz és külföldi turistával a leglátogatottabb. A belépőjegy ára 9 euró, a pénz mégsem elég: az amfiteátrum restaurálása régóta várat magára. A most lehullott faldarabot a hetvenes-nyolcvanas években elhelyezett védőhálók sem tudták megtartani. A hálók régiek, a tíz méter magasról leomlott törmelék átszakította őket. "Nem ez az első alkalom" - ismerte el Francesco Giro kulturális államtitkár a Colosseum helyreállítási tervére emlékeztetve. A sürgősségi beavatkozásra szánt 5 millió euró elfogyott, a teljes restaurálás költségét 23-25 millió euróra becslik. Ennek részleteit a következő hetekben közlik. Annyit tudni, hogy az összeget szponzorok biztosítják. Japán finanszírozókról is hallani, egyelőre egy név hangzott el a főpolgármester Gianni Alemannótól: az olasz cipőgyáros Diego Della Valle.A világ hét csodája egyikének tartott Colosseum Róma szívében az állandó forgalomban szívja a szmogot. A szakértők szerint nem tesznek jót a Colosseum előtt rendezett rockkoncertek, maratoni futóversenyek okozta rezgések sem. A műemlékvédelem eddig nemet mondott arra, hogy árkádokra kiakasztott óriás reklámposzterekkel szerezzen pénzt, és arra is, hogy a Colosseum mellett haladjon el a római Forma-1-es nagydíj. A Colosseumhoz közeli Domus Aureában, Nero császár Aranypalotájában március 30-án omlott be 130 négyzetméter fal.
Jövő nyáron már bérelt közbringákkal járhatunk Pesten
Kerékpárkölcsönző-rendszert építenek ki Budapesten a Nagykörút és a Duna által határolt területen; a rendszer a tervek szerint jövőre indul, 1.000-1.100 kerékpárral és 70-80 úgynevezett dokkoló állomással.A Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája az MTI megkeresésére kedden közölte: a Budapesten kialakítandó kerékpárkölcsönző rendszer célja, hogy a városközpontot érintő utazásokhoz személyautó helyett minél többen vegyenek igénybe kerékpárt. A biciklik használatával ugyanis utazási idő takarítható meg, a csökkenő környezetterhelés miatt pedig javulhat a levegő minősége. A kerékpárkölcsönző-rendszer kialakítása része annak a folyamatnak, amellyel a városvezetés az alapvető és elkerülhetetlen közlekedési szemléletváltást ösztönözné. Az előzetes tanulmányok szerint Budapesten a zárt kölcsönző rendszert (úgynevezett dokkoló rendszert) érdemes megvalósítani. Ennek minimális működési felülete hét négyzetkilométer. Ez a Nagykörút és a Duna által határolt területet jelentené, kiegészítve a Szabadság híd és a Petőfi híd közti budai Duna-parti sávval, valamint a margitszigeti bejáróval és a Margit körúttal. A rendszer a belső városrészekben 70-80 úgynevezett dokkoló állomással és összesen 1.000-1.100 kerékpárral indulna. A beruházás várható költsége bruttó 1,32 milliárd forint - közölte a Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája.A Fővárosi Közgyűlés március 31-i ülésén az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő cégét, a Parking Kft. bízta meg a kerékpárkölcsönző kiépítésével és üzemeltetésével. A Parking Kft.-nek a közgyűlés elé beterjesztett pénzügyi terve szerint Pesten 60, Budán 13 gyűjtőállomást alakítanának ki, állomásonként átlagosan 22 dokkolóval. A gyűjtőállomásokat egymástól 300-400 méterre alakítanák ki, közterületeken (parkolósávokban és gyalogos felületeken), a legfontosabb közlekedési csomópontok közelében, illetve a közösségi közlekedési megállóktól távolabb található utazási célpontok mellett. A kerékpárok felvétele és leadása önkiszolgáló módon történne, bankkártya, hitelkártya, chipkártya vagy mobiltelefon használatával. Az előzetesen regisztráltak pedig egy speciális kártyával vehetnék igénybe a szolgáltatást. A kerékpárokat a hálózaton belül bármely gyűjtőállomáson le lehetne adni. A rendszer éjjel-nappal működne, használata az első fél órára ingyenes lenne, majd fokozatosan emelkedne a kölcsönzési díj. A Parking Kft. tervei szerint a rendszer próbaüzeme 2011. júniusában kezdődhetne.A Fővárosi Önkormányzat 2009 júniusában nyújtotta be azt az európai uniós pályázatot, amely egy nyugat-európai mintájú közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer kialakítását szolgálja. A kormány döntése alapján a főváros pályázata hazai és uniós forrásból 900 millió forint támogatásban részesülhet. A támogatásról szóló határozattal együtt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) értesítette a fővárost, hogy a beruházás sikeres megvalósítása és üzemletetése érdekében hozzon létre egy projektcéget, vagy vonjon be közszolgáltató céget. A közgyűlés ezt követően döntött március 31-i ülésén arról, hogy a Parking Kft. bízza meg a kerékpárkölcsönző kiépítésével és üzemeltetésével.
Megnyitják a Colosseum föld alatti szintjeit
Júliustól látogatható lesz a római Colosseumnak eddig sose látott része, megnyitják ugyanis az aréna alatti szinteket, ahol a gladiátorok és az állatok készültek a halálos küzdelemre.Júliustól lesz látogatható a Colosseum "köldöke". Az a ma is a föld alatti meghúzódó rendszer, ahol az előadáson fellépő gladiátorok, táncosok és állatok készültek. A színpad alatti szinteken öltözők, ketrecek, folyosók, díszletek, raktárak sorakoztak. Emelőszerkezeteket, süllyesztőket rejtett az alagsor, valamint csatornákat a vízzel megtöltött színpad kiürítésére. Ezeken folyt el annak a 16 ezer vadállatnak a vére is, melyeket Traianus császár alatt, a Dacia meghódításakor hirdetett 120 napos ünneplésen gyilkoltak le a Colosseumban.A Flavius-dinasztia emelte amfiteátrumnak ez a része nem volt olyan pompás, színes és fényes, mint a színpad feletti. Állandó volt a nedvesség, elviselhetetlen volt a szenvedő emberek, állatok szaga, fényt egyedül a fáklyák adtak. Miközben a nézőtéren tapsoltak, itt feszültség uralkodott: az előadás számait előkészítő rabszolgák ide-oda rohantak, a díszleteket cipelték, a láncra vert állatokat vezették, a gladiátorok pedig isteneikhez imádkoztak. "Ez volt az igazi Colosseum, a fenti látvány előcsarnoka" - mutatta be a sajtónak a földalatti labirintust az amfteátrum régészeti igazgatója Rossella Rea.A földalatti Colosseumnak egyelőre az egyharmada lesz látogatható előzetes helyfoglalással, korlátozott létszámú csoportban, idegenvezetővel. A mostani földszintről üvegfalú lift viszi le a látogatókat hat méter mélyre. Az aréna alatt az ókori teherszállító liftek épségben megmaradt sínjei láthatók, a színpadra emelhető panelek tartóoszlopai, az a kapu, melyen keresztül a vízicsatában részt vevő hajókat tolták színpadra. Júliustól a látogatók egészen az aréna közepéig juthatnak el: első alkalommal állhatunk a Colosseum páratlan látványt kínáló centrumában. Mint egykor a gladiátorok. (MTI)
Elkészült a vasfüggöny túraútvonal második magyarországi szakasza
Elkészült a vasfüggöny nemzetközi túraútvonal második magyarországi szakasza, melynek részeként átadták a velemi látogatóközpontot is - tájékoztatta az MTI-t hétfőn Lukács Gábor, a Vas Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ (MMIK) munkatársa, a túraútvonal létesítésének egyik szervezője.A túraútvonal Fertőrákostól Felsőszölnökig vezető első szakaszát még 2006 augusztusában avatták fel és várhatóan május közepére készül el teljesen északon Fertőrákostól Rajkáig, délen pedig Felsőszölnöktől Gyékényesig vezető szakasz is járhatóvá válik a "bakancsos turisták" számára - mondta. Hozzáfűzte: a túraútvonalat fehér alapon zöld színű sáv jelzi, a becsatlakozó útvonalakat és közeli turisztikai látványosságokra, például várromokra a szokásos turista jelzésekkel és információs táblákkal hívják fel a figyelmet. Lukács Gábor elmondta azt is, elsősorban a fiatalok számára szolgál az a látogatóközpont, amelyet az MMIK volt velemi alkotóházában alakítottak ki 4 millió forintos költséggel, ahol tablók, térképek és fényképfelvételek és egy oda telepített szerver segítségével mutatják be a "vasfüggönyt" vagyis az egykori keleti blokkot Nyugat-Európától elválasztó technikai határzárat. Az Európai Parlament még 2005-ben hozott határozatot arról, hogy a volt vasfüggöny nyomvonalán a Balti-tengertől egészen a Fekete-tengerig 6800 kilométeres hosszúságban létesüljön egy túraútvonal. Lukács Gábor szerint ennek a tervnek a megvalósítása akár még évtizedekbe is telhet, hiszen az útvonal olyan országokon is áthalad, amelyek még nem tagjai az Európai Uniónak, illetve azon belül schengeni övezetnek. (MTI)
Hétfőtől egy prágai top látványossággal kevesebb
Nem látogatható hétfő óta a prágai Arany utcácska, a cseh metropolisz egyik legvonzóbb és legfestőibb idegenforgalmi látványossága, mert felújítják.A rekonstrukció tervezett időtartama legalább egy év. "A legfőbb probléma, hogy az idők folyamán számos helyen megsérült, kilyukadt a helyi, szintén nagy múltra visszatekintő csatornázás, így az esővíz folyamatosan alámossa az apró, festői házacskák amúgy is elég gyenge alapzatát. Ha a felújítást elhalasztanánk, fennállna a veszélye annak, hogy az egész Arany utcácska belecsúszik a Szarvas-árokba, és gyakorlatilag megsemmisül" - indokolta már korábban a felújítást Ivo Velísek, a prágai vár kezelőségének igazgatója.Bár a cseh közvélemény megértéssel fogadta a döntést, a várbeli kereskedők, szuvenírárusok elégedetlenek, mert a várhatóan kevesebb látogató miatt csekélyebb bevételre számíthatnak. Elégedetlenséget váltott ki az is, hogy a felújított Arany utcácskában jelentősen megnövelik majd a kiállítások területét, így a kereskedőknek csak mintegy kétharmada térhet vissza a helyére. A Prága leglátogatottabb műemlékei közé tartozó Arany utcácskát évente több mint egymillió ember keresi fel. Felújítása a tervek szerint mintegy 40 millió koronába (400 millió forintba) kerül, miközben a Hradzsin is komoly bevételektől esik el. Csak a bérleti díjakból évente mintegy 20 millió korona folyt be a kasszába. Jelentős bevételi forrás a belépődíj is. Kárpótlásul a turisták előtt megnyílik a hradzsini Rozmberg-palota, amely eddig évente csak egy-két alkalommal volt látogatható. "Természetesen a turisták számára az Arany utcácskát semmi sem pótolhatja. A felújítás azonban valóban halaszthatatlan volt" - szögezte le Velísek.A nagyrészt a 16. századból származó kéttucatnyi házacska, amely fecskefészekként tapad az ősi Hradzsin várfalához, a valóságban nem szilárd talajra, hanem a Szarvas-árok szélére a hosszú évtizedek folyamán kihordott különféle törmelékre, szemétre épült, így geológiai szempontból eléggé ingatag. A helyi csatornázást legutóbb valamikor a 20. század közepén újították fel, de csak részben, és ma már nagyon meglátszik rajta az idő foga. Míg a turisták búslakodnak, addig a régészek körében a hír örömet váltott ki. Kiderült ugyanis, hogy az Arany utcácskában eddig még sosem volt nagyobb arányú régészeti kutatás. Miután ez a terület a 14. és a 15. században a Hradzsin városi szeméttelepeként is szolgált, a várakozások nagyok. "Az Ulászló-terem felújításakor beható ismereteket szereztünk arról, hogy nézett ki a vezető, uralkodó réteg élete a Hradzsinban. Az Arany utcácska felújításakor pedig lehetőséget kaphatunk arra, hogy megismerjük, hogyan élt egykoron az alsó réteg, az egyszerű nép, a szolgálók és a várfalakat védő lövészek" - jelentette ki Jan Frolík régész, aki a feltárást fogja felügyelni.Az Arany utcácska ma is álló legrégibb házai a Hradzsint elpusztító 1541-es tűzvész után épültek, többségük azonban a 17. századból való. A legenda szerint itt éltek II. Rudolf német-római császár alkimistái, a 20. század elején egy ideig ott lakott Franz Kafka, a világhírű prágai német író is. Az Arany utcácska házai mai formájukat, kinézetüket az 1950-es évek első felében elvégzett felújításkor kapták. (MTI)