Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00

Írország

Hivatalos név: Ír köztársaság Időzóna: GMT+00:00
Anyanyelven: Poblacht Na h'éireann Autójelzés: IRL
Államforma: köztársaság Pénznem: euro (EUR)
Főváros: Dublin Elektromosság: -
repülőjegy foglalás szálláshelyek Ide utaznék
Leírás |  Városok |  Utazási információk |  Fontosabb telefonszámok |  Földrajz, gazdaság
Leírás
Vigyázat: aki életében egyszer eljutott ide, az örökre az Ír-sziget rabja lesz - kivéve persze, ha ellen tud állni a gyönyörű tájaknak, a barátságos embereknek és az emberléptékű élettempónak, vagy ha ki nem állhatja, ha néha jól bőrig ázik. Méretéhez képest az Ír-sziget annyi látnivalót kínál a turistáknak, hogy az már szinte csalás - nem véletlen, hogy a sziget egyik legvirágzóbb iparága a turizmus.

Az ide látogatók legtöbbjét a csodálatos táj vonzza, melynek változatosságát sok nagyobb ország is megirigyelhetné. Egynapi kényelmes autókázással Kilkenny grófság festői rétjeinek, kanyargó folyóinak és erdőségeinek világából Connemara drámai látványt nyújtó hegyei közé érkezhetünk, vagy eljuthatunk tavaihoz és elhagyatott tengerpartjaihoz. A sziget egyetlen pontja sincs 100 km- nél távolabb a tengertől, és bár nem találunk embert, aki napfürdőzni menne az Ír-szigetre, azért bőven akadnak családközpontú tengerparti üdülőhelyek és több kilométer hosszú, általában szinte elhagyatott, fövenyes tengerparti sávok is.
Sok más európai országhoz képest az Ír-sziget kellemesen ódivatúnak tűnhet.

Az Ír-sziget fő vonzerejét mégis az itt élő emberek jelentik. Bármilyen kockázatos dolog is általánosságban beszélni ötmillió valódi egyéniségről, a látogató benyomása mégis az lesz, hogy barátságosak, jó kedélyűek, ravaszak, és mindehhez olyan kellem és az élethez való könnyed hozzáállás társul, mely a helyzettől függően nemtörődömségnek, de akár hamisítatlan józan észnek is tűnhet. A leggyakrabban hallott mondás errefelé: "No problem", vagyis: semmi gond! A vidámságot az írek nagyon komolyan veszik, és nem is vallanak szégyent ezen a téren: nem kell hozzá más, csak egy alkalmas társ, egy-két pohárka, és máris folyik a csevegés.

Ellentétekkel teli, fantasztikus tájak jellemzik a Zöld-szigetet. A Moher szikláinak 200 méter magas, függőleges fala a nyugati parton csodás látványt nyújt: mintha beleszakadna a föld a tengerbe.
Felvillan a vidéki Írország képe, amely még mindig jellemző az országra: elszórt tanyák, marhalegelők, kolostorok és falvak.
Az utak szalagként húzódnak keresztül a zöldellő mezőkön, réteken át, virágzó sövények mellett. A facsoportok között fehérlő parasztházak hamarossan eltűnnek a messzeségben. Tavacskák vadhattyúkkal. Rekettye, bozót, zuzmók, moha. Nehéz lenne megmondani, hogy a természet halmozta-e fel és rakta egymás mellé vagy emberkéz.

Dublinról csodálatos történetek keringenek. Költői történetek a Liffey folyóról, amely szépívű hidak alatt folydogálva két részre osztja a várost. Mint annyi más főváros, Dublin is igyekszik betölteni az Ír Köztársaság központjának szerepét, ugyanakkor önálló egységként is megállja a helyét. Hiába ír főváros, Dublin még mindig valahol 18. századi angol város, György korabeli szép építészetével inkább Londonra vagy Bath-ra emlékeztet, mint az ír városokra. Az ír az első hivatalos nyelv, de alig beszélik. Mindenütt az angol használatos.

A dubliniak előszeretettel gondolnak úgy magukra, mint egy különleges fajta tagjaira - a többi ír nem csekély bosszúságára. Kétségtelen, hogy ez a legnagyobb és legkozmopolitább város az egész Ír-szigeten. A dubliniak - a többi nagyváros lakóival ellentétben - általában örömmel elegyednek szóba az idegennel.

Sirályok, napfény, sörfőzdék illata és történelmi levegő - ez Dublin. Itt mindig érezni a tenger közelségét. Utazhatunk északra, délre, mindenütt kis parti települések váltakoznak kertes villákkal, kastélyokkal, kikötőkkel. A város fekvése is gyönyörű, ráadásul a Wicklow-hegységből és a tengerpartról is könnyen megközelíthető. Az egyik legjobb közlekedési megoldást a DART kínálja, mely nem más, mint a Howth-t és Brayt összekötő észak-déli tranzit gyorsvonat.

Városok Utazási információk
Nemzetközi repülőterek

Cork, Dublin, Shannon.
Fontosabb telefonszámok

Ország előhívó: 353
Földrajz, gazdaság

Népesség adatok

Lakosság: 3 547 000 fő
Népsűrűség: 50.50 fő/km2
Nyelvek: ír, angol.
Népcsoportok: ír.
Vallások: római katolikus (95%), anglikán (3%), protestáns, zsidó (2%).
Földrajzi, természeti adottságok

Terület: 70 283.00 km2
Nagyobb települések: Dublin (Baile Átha Cliath) 503 000 (921 000), Cork (Corcaigh) 133 000 (174 000), Limerick (Luimneach) 56 000 (77 000), Kingstown (Dún Laoghaire) 55 000, Galway (Gaillimh) 47 000, Waterford (Port Láirge) 41 000.
Legmagasabb pontok: Carrantoohill 1041 m.
Főbb folyók: Shannon, Barrow.
Főbb tavak: Lough Corrib, Lough Mask, Lough Ree, Lough Derg, Lough Conn.
Földrajz

A hűvös, csapadékos éghajlatú sziget peremét kísérő, szigetszerű hegyvidékek mocsaras, tőzeglápos tavakkal és egész évben üde zöld rétekkel borított síkságot zárnak körbe.
Gazdaság

Egy főre jutó GNP: 12 100 USD

agrár-ipari ország.
Kapcsolódó cikkek
Mr O'Leary esete a Guinness sörrel
Nem tudjuk, hogy az eset megtörtént-e vagy csak a képzelet szülte de minden esetre érdemes elolvasni.A Ryanair hírhedt igazgatója Michael O'Leary Dublin egyik szállodájában leül a bárpult elé és kér egy pohár Guinness sört.A pultos már mondja is az árat,Mr. O'Leary, az egy euró lesz.Picit meglepetten de már keresi is az 1 eurós érmét a pénztárcájában és megjegyzi, hogy nocsak, az szokatlanul olcsó.Valóban Uram, igyekszünk a versenytársaink előtt járni ezért aztán minden szerdán 6 és 8 között még ingyen sört is osztunk így aztán nálunk kapható a legolcsóbb sör Irországban. Uram, úgy látom nem hozott magával poharat így hadd ajánljak egyet a korsóink közül, 3 euro lesz.O'Leary elővesz újabb 3 érmét és keres magának egy széket.Uram! Szeretné ülve elfogyasztani a sörét? Igen kényelmes bárszékeink vannak, 2 euro a bérleti díjuk. Kár, hogy nem foglalta le előre mert akkor csak 1 eur-t kérnénk érte.O'Leary ekkor már ingerülten de kifizette az újabb 2 eur-t abban reménykedve, hogy végre nyugodtan leülhet a hideg sör mellé és megnézheti e-mailjeit. Uram, jól látom, hogy hozott magával laptop-ot ? Szabályzatunk szerint az előre be nem jelentett laptopokért kötelesek vagyunk 3 euró felárat beszedni, sajnálom.Ekkor O'Leary már magából kikelve, ordítva visszamegy a pulthoz és szó szót követ:Ez nevetséges! Azonnal küldje ide a főnökét! Tudja maga egyáltalán ki vagyok én?Hogyne, Mr. O'Leary! Akkor hogy bánhatnak velem így? idejövök a maguk szállodájába, egy nyugodt 5 percet szerettem volna eltölteni a söröm mellett és most itt vitatkozom magával! Azonnal küldje ide a főnökét!Rendben, meg tudom adni a főnököm e-mail címét, de ha személyesen akar vele találkozni akkor reggel 9:00 és 9:10 h között találja itt hétfőn és kedden, ezen a zöld számon tudja őt elérni, a hívás ingyenes, csak a beszélgetésért kell fizetni 10 centet másodpercenként.SOHA TŐBBÉ NEM JÖVÖK EBBE A BÁRBA! ordít O'Leary.Rendben uram de azért ne feledje, hogy mi vagyunk Irország legolcsóbb sörözője !
Visszatér a Ryanair
Puskás legendás mezébe bújva jelentette be cége visszatérését a magyar piacra Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója. Az ironikus megjegyzésekkel tarkított tájékoztatón kiderült: márciustól hetente kétszer közlekednek a gépek Budapestről Bristolba, Birminghambe, Bolognába és Dublinba, heti négy járat pedig London Stanstedre megy. A jegyek január 25-től foglalhatóak a www.ryanair.com oldalon.Az önmagát a világ legjobb légitársaságának tituláló Ryanair O'Leary szerint a legjobb ár és a legpontosabb járatok kombinációját kínálja az utasoknak, emellett a gépek magas telítettségének köszönhetően az egy utasra jutó károsanyag-kibocsátásban terén is kiváló eredményeket ér el. A tavalyi 76 millió utas számát idén 80 millió fölé kívánják tornázni, amiben persze szerepe lesz a budapesti járatoknak is.A 2010-es téli szezonban kivonuló légitársaság visszatérését O'Leary szavai szerint a "gazdag repülőtér és a szegény turisztikai hivatal" segítette, és nem tartja kizártnak a további bővülést a magyar piacon. Mindenesetre addig maradnak, amíg a gazdasági körülmények ezt lehetővé teszik számukra - tette hozzá.Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója szerint a repülőtér által hivatalosan meghirdetett kedvezmények valamennyi diszkont légitársaság számára egyformán rendelkezésre állnak, minden bizonnyal ez is közrejátszott abban, hogy a Ryanair a budapesti járatok újraindításáról döntött.Bánki Erik, az Országgyűlés Sport és Turisztikai Bizottságának elnöke, a Puskás-mez adományozója szerint igenis van igény Magyarország meglátogatására, amit kiválóan példáz a Ryanair járatindítása. A képviselő az MTI kérdésére elmondta: az önkormányzatoknak fizetendő kommunális adóból - egyedi elbírálással - 4 millió euró kedvezményt kapott a Budapest Airport, így segítve a minél több járat indítását.Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt vezérigazgatója szerint azonban nem elég csupán idecsábítani, de meg is kell tartani a légitársaságokat. Megfelelő közlekedési eszközi hiányában ugyanis visszaesik az egyes küldőpiacok forgalma, amit jól példáz Nagy-Britannia is: míg 2000-ben 300 ezer, a fapados nyitásokat követően már 800 ezer vendégéjszakát jelentettek az angolok, de számuk 2010-re visszaesett 510 ezerre.A Ryanair naponta több mint 1400 járatot üzemeltet 44 bázisról és több mint 1100 fapados útvonalat szolgál ki 27 országon keresztül, 160 desztinációt összekötve. A Ryanair flottája 250 db új Boeing 737-800 repülőgépből áll és további 64 új repülőgépet rendeltek már meg, ezeket a következő két évben vesznek át. A Ryanair csapatában több mint 8 ezren dolgoznak és a jelenlegi pénzügyi évben várhatóan kb. 73,5 millió utast szállítanak.
Félpucéran jótékonykodnak a Ryanair légikísérői
Az ír fapados légitársaság stewardessei idén is nekivetkőztek, hogy bikinisnaptárral segítsenek a rászorulókon.A cég nyers modoráról ismert vezérigazgatója azt állítja, alkalmazottai önként vállalják el ezt a feladatot, sőt, tolonganak a megtiszteltetésért, idén például nyolcszázan jelentkeztek. Az eladásból befolyt összeg fogyatékos gyerekeket támogat.A cég szóvivője, Stephen McNamara szerint ez az eddigi legdögösebb naptár, és reméli, hogy sikerül összegyűjteniük 100 ezer fontot, amely összeg a fogyatékos gyermekek és családjaikat segítő KIDS alapítványhoz kerül majd. A szervezet vezetője, Kevin Williams természetesen hálás a légitársaságnak és azon munkatársainak, akik hajlandóak voltak levetkőzni a jó ügy érdekében. Hozzátette, csodálatos dolog, hogy egy ilyen szórakoztató dolgot sikerült összekötni egy ilyen hasznos üggyel.A cég vezérigazgatója, Michael O'Leary egyébként már 100 darabot meg is vett az új naptárból, és elküldte Mary Honeyball EP-képviselőnek, aki tavaly azzal vádolta meg őket, hogy az alkalmazottakat rákényszerítik arra, hogy szerepeljenek a naptárban. „A Ryanair munkatársai természetesen önként jelentkeznek erre a feladatra. Idén a négyezer légikísérőnk közül összesen nyolcszázan szerettek volna bekerülni a naptárba” – állítja O'Leary. A társaság először 2008-ban rukkolt elő saját naptárával, és azóta az eladásokból közel 300 ezer font folyt be. A 2010-es naptár képei egyébként még szeptemberben készültek Spanyolországban. (Velvet)