Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00

Svájc

Hivatalos név: Svájci Államszövetség Időzóna: GMT+01:00
Anyanyelven: - Autójelzés: CH
Államforma: szövetségi köztársaság Pénznem: svájci frank (CHF)
Főváros: Bern Elektromosság: -
repülőjegy foglalás szálláshelyek Ide utaznék
Leírás |  Városok |  Utazási információk |  Fontosabb telefonszámok |  Földrajz, gazdaság
Leírás
Svájc - másoknak álom. Mennyi mindent takar: büszkeséget, örömöt, elégtételt, de talán rezignációt, szomorúságot és sajnálkozást is. Svájc mindenekelőtt a tisztaság, a rend és a jólét szinonímája, a tejjel-mézzel folyó Kánaán. Paradicsom, a boldogság szigete ebben a kavargó, tengernyi szükségtől és nyomortól, háborúságtól és kétsegbeeséstől terhes világban. Valljuk be - a németek kicsit irígylik a svájciakat, akiktől rossz néven veszik, hogy néha németebbek a németeknél. De ki szereti, ha saját jó tulajdonságait mások felülmúlják? És mégis: titokban csodálják Svájcot: álomszép tájait és öntudatos polgárait, akiknek mintha mindennél fontosabb lenne a politikai semlegesség.

CH-ez a mindenütt ismert rövidítés a Confoederatio Helvetica két kezdőbetűje, a Helvét Szövetségi Államnak a jelölése, amivé Svájc vált az évszázadok során. A kelta eredetű helvétek igencsak harcosak lehettek, mert - legalábbis a krónika szerint - a Kr. előtti időkben még egy római hadsereget is megvertek. Az egyik római történetíró azzal bókolt nekik, hogy "bátrabbak és rátermettebbek", mint a többi gall. Asterix és Obelix elsápadnának irigységükben, ha tudnák ezt. A svájci lobogó - vörös alapon fehér kereszt - Schwyz kanton zászlajából alakult ki.

Svájc - nehéz lenne tagadni - a boldogság szigete. Van abban valami, amit irigyei és gúnyolói "romlatlan világ"-nak neveznek. Errefelé minden tiszta és takaros. Átlépve a határt, máris afféle patyolatországban érezhetjük magunkat. Ápoltnak, frissen fényesítettnek látjuk az utakat, a városokat, sőt még a hegyeket, völgyeket is. Svájc olyan, mint a képeskönyvek idilli világa, mint egy óriás babaszoba. De a svájciakon is érezhető, hogy büszkék országukra. Nem éppen szerénytelenül mondják, hogy a svájci útlevél felér egy első osztályú életbiztosítással.

Bár rossz nyelvek azt mondják: majd minden svájciban megfordul egyszer a gondolat, hogy kivándoroljon, és egy másik országban letelepedve, örökre hátat fordítson Svájcnak. Az utcák és szállodák makulátlan tisztasága, az intézmények tökéletessége és a hivatalnokok megvesztegethetetlensége néha már nyomasztó, fojtogató. Mindenki életében eljön a pillanat, amikor egy kis emberi tökéletlenségre, hanyagságra vágyik - legalább egy döglött légy lenne valamelyik utazási iroda kirakatában. De nem. Minden tiszta és tökéletes.

A Svájci-Alpok láncai a Gotthard-masszívumban találkoznak, itt találjuk a nevezetes Szent Gotthárd hágót. Az ország gazdasági élete a legnépesebb, dimbes-dombos területű Svájci-medencében zajlik.

A svájci emberek zárkózottabbak, és nem rajongják körbe a turistákat, ám ha tapintatosak vagyunk, és meghagyjuk nekik saját köreiket, semmi kellemetlenségre nem kell számítanunk.

Városok Utazási információk
Látnivalók

A természeti látványosságait tekintve Svájc Európa leggazdagabb országa. Láthatunk itt gleccsereket, vízeséseket, szurdokokat, és hágókat, és rengeteg szép várost is.

Luganóban, amely egy csodaszép tó partján terül el, megismerkedhetünk az egész ország nevezetességeivel, kicsinyítve, a Schwiss Miniature parkban. Fantasztikus tájakon haladva, viaduktok, alagutak tucatján kell átkelnünk.

Luzern Svájc legszínesebb városa, amelynek érdemes megtekintenünk a fedett hídját, jezsuita templomát, városházát, és híres oroszlános emlékművét.

Érdemes ellátogatni Lauterbrunnenbe, ahol, a világon egyedülálló módon, egy hegy belsejében zubogó vízesést láthatunk, melynek helyét az Eiger, Mönch, és a Jungfrau 4000 m-es csúcsairól induló gleccserfolyók vájták ki.

Ha erre járunk megéri felmásznunk az 1200 m magasságban fekvő Les Diablerets nevű városkába.
Bernben keressük fel a híres medveárkot és a berni rózsakertet.

Zürich nevezetességei, a Grossmünster, a Fraumünster, a Bahnhofstrasse boltjai, és a városháza megtekintése után a pihenésre vágyók felkereshetik Gstaadot, a multimilliomosok üdülővároskáját, ahol egész évben lehetőségünk nyílik a sípályák használatára többek közt. Nemzetközi repülőterek

Genéve, Zürich, Basel-Mulhouse, Bern.
Fontosabb telefonszámok

Ország előhívó: 41
Földrajz, gazdaság

Népesség adatok

Lakosság: 6 908 000 fő
Népsűrűség: 167.30 fő/km2
Nyelvek: német, francia, olasz, rétoromán.
Népcsoportok: svájci (91%), német (4%), olasz (3%), francia (1%), egyéb (1%).
Vallások: római katolikus (49%), protestáns (48%), zsidó, egyéb (3%).
Földrajzi, természeti adottságok

Terület: 41 293.00 km2
Nagyobb települések: Zürich 344 000 (840 000), Basel 175 000 (363 000), Genéve (Genf) 170 000 (384 000), Bern 130 000 (300 000), Lausanne 117 000 (262 000), Winterthur 87 000 (108 000), St. Gallen 72 000 (126 000), Luzern 59 000 (161 000), Biel 51 000 (83 000).
Legmagasabb pontok: Dufourspitze 4634 m.
Főbb folyók: Rajna (Rhein), Rhone, Inn, Aare.
Főbb tavak: Genfi (Léman)-tó, Neuchateli-tó, Boden-tó, Vierwaldstaatti-tó, Zürichi-tó, Lago Maggiore.
Földrajz

A hegyvidéki ország középpontja a 400-600 m magas Svájci-medence, amelyet északnyugatról a középhegység jellegű Jura karsztos mészkőláncai, délről pedig az Alpok magas, jégformálta vonulatai határolják, Európa leghosszabb gleccsereivel.
Klíma

Éghajlatában a hegyvidéki kontinentális, délen pedig mediterrán hatások érvényesülnek.
Gazdaság

Egy főre jutó GNP: 36 230 USD

Svájc fejlett ipari ország, a világ egyik legnagyobb pénzügyi központja. Gazdasági életében fő szerepet kapnak az élelmiszer-, vegyipari, és gyógyszergyártással foglalkozó mamutcégek, nagymonopóliumok. (pl. Nestlé, Ciba-Geigy, Sandoz, stb.) Az ország egyetlen természeti kincse a vízenergia, ami az energiaipar biztos bázisa.
Kapcsolódó cikkek
Elindult a Föld körül a napelemes repülő
Megkezdte Abu Dzabiból világ körüli útját az első napenergiával hajtott repülőgép, a Solar Impulse 2. A svájci gép két pilótája be akarja bizonyítani, hogy lehetséges körberepülni a Földet egyetlen csepp hagyományos, környezetszennyező üzemanyag nélkül.A 35 000 kilométeres úton a két pilóta, Bertrand Piccard és Andre Boschberg egymást váltják majd a pilótafülkében, mialatt az Abu Dzabiból induló gép keletnek fordulva megkezdi világkörüli útját. Mielőtt az Atlanti-óceánt átrepülve 2015 közepén ismét visszatér Abu Dzabiba, a gép leszáll majd az ománi Muscatban, az indiai Ahmedabadban, a mianmarbeli (korábban Burma) Mandalayban, a kínai Csungkingban és Nankingban, valamint az egyesült államokbeli Hawaiin, Phoenixben és New Yorkban is. A repülőút legnagyobb kihívást jelentő szakasza az az egybefüggő repülés lesz, amely során a két pilóta öt nap és éjszaka folyamatosan repül majd többnyire a Csendes-óceán felett, hogy Kínából felszállva elérjék Hawaiit. A 17 248 napelemmel hajtott gép nappal 10 000 méter magasságba fog emelkedni, hogy teljesen feltöltse az akkumulátorait, amelyek az éjszakai repüléshez biztosítják majd a szükséges energiát.A SI2-es 72 méteres szárnyfesztávolsága eléri az Airbus A380-ét, súlya azonban mindössze 2300 kilogramm, ami 150-ed része a Superjumbo becenevű nagygépének. A 2014 áprilisában bemutatott repülőgép végsebessége 140, utazósebessége 90 kilométer/ óra. A világkörüli utat azonban a tervek szerint viszonylag alacsony - 50 és 100 kilométer közötti - sebességgel, átlagosan 8500 méteres magasságban, 25 levegőben töltött nap alatt teszi majd meg.A gépet fejlesztő ABB és a Solar Impulse 2014-ben innovációs és technológiai szövetséget kötött, hogy a két fél közös céljának megfelelően csökkentsék az erőforrások fogyasztását és növeljék a megújuló energia felhasználását.
Svájc a világ leginnovatívabb országa
Változatlanul Svájc vezeti a világ országainak innovációs képességéről összeállított rangsort 77 ponttal - derül ki a BDI német iparszövetség és a Deutsche Telekom Stiftung tanulmányából.A második és a harmadik helyen Szingapúr és Svédország áll, a negyedik helyről Hollandia a hatodik helyre utasította vissza Németországot a most közzétett, a 2011-es adatok alapján felállított rangsorban.Az ötödik helyre az előző évben még tizedik Belgium tört előre, a hetediken pedig az Egyesült Államok áll, két helyet előrelépve.Az első tíz között még Finnország és Norvégia képviselteti magát. Finnország egy éve az ötödik volt a rangsorban, Norvégia pedig a hetedik.A listát az első felmérés idején, 2000-ben is Svájc vezette, Svédország pedig a második helyen állt. Az idei top tíz közül 2000-ben Szingapúr a hatodik volt a listán, Hollandia a tízedik, Belgium az ötödik, Németország a kilencedik, Finnország a negyedik, Norvégia pedig a tizenharmadik.2000-ben a legjobb tíz között volt még Kanada és Franciaország is, a hetedik, illetve a nyolcadik helyen.A 2011-es rangsorban Dél-Korea, Japán és Kína a tavalyival megegyező, sorrendben 18., 19. és 21. helyezést foglalja el.A kelet-európai országok közül csak Lengyelország képviselteti magát változatlanul 5 pontos értékeléssel, ami 2011-ben a 23., 2010-ben pedig a 25. helyezést biztosította számára a 28-as listán. A listát Brazília zárja nulla ponttal.2000-ben Lengyelország 10 pontos értékeléssel a 24. helyen állt a 9 pontos értékeléssel 25. Kína előtt.A rangsort a tanulmány készítői különböző súlyozással ellátott öt csoportba rendezett 38 egyedi innovációs indikátor alapján állítják össze. Az öt csoport gazdasági, tudományos, oktatási, kormányzati és társadalmi területeket ölel fel, amelyek lehetővé teszik egyes országok innovációs rendszerének egymással való összevetését.A világ országainak innovációs rangsoráról készített tanulmányt a BDI német iparszövetség (Bundesverband der Deutschen Industrie), a Deutsche Telekom Stiftung, a Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung ISI kutatóintézet, a Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung (ZEW) kutatóintézet és a maastrichti egyetem UNU-MERIT kutatóintézete állítja össze évi rendszerességgel.