Ide utaznék Katmandu
Általános leírás
Amikor a magasan fekvő völgyből felszáll a hajnali köd a Himalája jeges hegycsúcsaihoz, Katmandu mitikus hellyé változik. A templomok és istenszobrok fehér tengerbe merülnek, a távolból tompa gongütéseket vél hallani az ember, és a korhadás meg az elszenesedett fa hideg szaga csap az orrába. A nevar nép hite szerint ezekben a valószerűtlen pillanatokban megy végbe az ember spirituális megtisztulása. Minden bűn és gonosz gondolat eltávozik belőle, elviszi a tovahömpölygő köd.
Ám mindez nem tart sokáig; az ezer templom városának modern negyedeiben a tisztító ködöt csakhamar a gépkocsik és robogók kipufogóiból áradó tömény gázfelhők követik. Az erős idegenforgalom a Himalája völgyében meghúzódó kies helyet rég zajos nagyvárossá formálta át, melynek lakossága négy évtized alatt ugrásszerűen (123 000-ről 450 000-re) megnövekedett. A modern Katmandu közepén azonban továbbra is szinte érintetlenül létezik az ősrégi, szentélyeivel, istenszobraival és palotáival.
Az óváros felett megállt az idő
A Katmandu nevű, 1360 méter tengerszint fölötti magasságban fekvő völgykatlanban a geológusok feltételezése szerint valamikor hegyi tó volt, amelyből a 10 000 évvel ezelőtti földrengés következtében megnyílt Chobar-szakadékon át hirtelen folyt le a víz. Az évszázadok óta itt élő nevarok azonban jobban tudják: a csodát egy félisten vitte véghez lángkardjának egyetlen suhintásával. A természeti és hindu istenségekben hívő nevarok között sok tehetséges fafaragó volt, művészetüket még ma is megcsodálhatjuk a templomokban.
Katmandu (a szó fából való házat jelent) valószínűleg a 10. században keletkezett több falu összeolvadásából a Tibet és India közötti régi karaván- és zarándokutak mentén. A völgybe érkező szerzetesek és kereskedők magukkal hozták vallásukat, először a buddhizmust, majd a hinduizmust és a tibeti lámák tanítását. Így történt, hogy Katmanduban és környékén a legkülönbözőbb istenségeknek emeltek templomokat. Buzgó templomépítőnek bizonyultak a 16. és 17. században a hindu nevar királyok. Egyedül Pratápa Malla király (1641-1674) idejében többtucatnyi szentély épült.
A modern Katmandu zajos utcáitól távolabb eső régi városnegyedekben szinte semmi sem változott évszázadok óta: a szent tehenek éppúgy keresgélnek a hulladékok között, a sovány kóbor kutyák éppúgy verekszenek a maradékokon, mint hajdan. A keskeny utcákban szorosan egymáshoz tapadva állnak az ősrégi kereskedőházak, portékájukat művészi faragású favitrinekben teszik közszemlére. Voltaképpen az egész óváros a Malla-dinasztia korából való óriási szabadtéri múzeum. Négyszögletes alaprajzú, lépcsőzetes tetejű hindu kegyhelyek váltakoznak kerekded buddhista pagodákkal, tágas imacsarnokokkal és istenszobrokat, démonmaszkokat rejtő pavilonokkal.
A Durbar Square középpontjában emelkedik a régi királyi palota, a Hanumán-dhoka, kilencszintes lakótornyával, templomokkal és fogadótermekkel. Az egész épületegyüttest a betegségek ellen védő Hanumán majomistennek szentelték. Az elefántfejű Ganésának, a bölcsesség és a gazdagság istenének, a kereskedők és költők védnökének is van itt temploma. Aranyozott kapu vezet a nepáli uralkodók koronázóudvarába. Egy távolabbi udvarban, a Mul Chowkban bivalyt, kecskebakot és kakast áldoznak, hogy elnyerjék Durgá istennő jóindulatát.
Templomok, kolostorok, istenségek
A kultikus helyek köré fantasztikus legendák szövődtek. A tantrikus Dzsagannát-templom tetőgerendáin ábrázolt szeretkező párok a villámhárító szerepét töltik be. A monda szerint ugyanis Dzsagannát, a szűz istennő villám alakjában közeledik a földhöz, ám a látványtól megriadva rögtön visszatér az égbe, s ily módon az épület megmenekül a villámcsapástól. A tibeti Bönpo-kolostorban 50 szerzetes és misztikus várja Senrab, egy 18 000 évvel ezelőtt élt szent által megjövendölt Olmo Lungring királyság, a földi Paradicsom beköszöntét. Jámbor nevarok egy drágaköves mellényt őriznek, melyet egykor egy démon lopott el a Kígyóistentől, s úgy tartják, hogy a mellény látása megóvja az embert a tolvajoktól. Óriási szobor ábrázolja a félelmetes Kál Bhairabot, az igazság istenét, aki vérhányással és halállal bünteti azokat, akik hazudnak előtte.
Csodás Katmandu! Minden utcája titok, minden temploma mítosz. E sokvallású város a Himalája magaslati fényében és rejtelmes ködfátylaiban eszményi úti cél a nyugati emberek számára, ha egyszer ki akarnak szabadulni a józan ész világából. Közlekedés
Közvetlen légi járatok számos városból. A Delhi-Katmandu buszjárat (átszállással a határon) 3 napig tart. Saját gépkocsival csak Carnet de Passage, nemzetközi engedély és nemzetközi jogosítvány birtokában lehet utazni az országban. Egyéb
Borravaló: Elegánsabb vendéglők és szállodák számláiban benne foglaltatik a 10 százalék borravaló; a jó kiszolgálásért külön borravalót illik adni. A hordárok, idegenvezetők és a szállodai személyzet is elvárja a borravalót.
Amikor a magasan fekvő völgyből felszáll a hajnali köd a Himalája jeges hegycsúcsaihoz, Katmandu mitikus hellyé változik. A templomok és istenszobrok fehér tengerbe merülnek, a távolból tompa gongütéseket vél hallani az ember, és a korhadás meg az elszenesedett fa hideg szaga csap az orrába. A nevar nép hite szerint ezekben a valószerűtlen pillanatokban megy végbe az ember spirituális megtisztulása. Minden bűn és gonosz gondolat eltávozik belőle, elviszi a tovahömpölygő köd.
Ám mindez nem tart sokáig; az ezer templom városának modern negyedeiben a tisztító ködöt csakhamar a gépkocsik és robogók kipufogóiból áradó tömény gázfelhők követik. Az erős idegenforgalom a Himalája völgyében meghúzódó kies helyet rég zajos nagyvárossá formálta át, melynek lakossága négy évtized alatt ugrásszerűen (123 000-ről 450 000-re) megnövekedett. A modern Katmandu közepén azonban továbbra is szinte érintetlenül létezik az ősrégi, szentélyeivel, istenszobraival és palotáival.
Az óváros felett megállt az idő
A Katmandu nevű, 1360 méter tengerszint fölötti magasságban fekvő völgykatlanban a geológusok feltételezése szerint valamikor hegyi tó volt, amelyből a 10 000 évvel ezelőtti földrengés következtében megnyílt Chobar-szakadékon át hirtelen folyt le a víz. Az évszázadok óta itt élő nevarok azonban jobban tudják: a csodát egy félisten vitte véghez lángkardjának egyetlen suhintásával. A természeti és hindu istenségekben hívő nevarok között sok tehetséges fafaragó volt, művészetüket még ma is megcsodálhatjuk a templomokban.
Katmandu (a szó fából való házat jelent) valószínűleg a 10. században keletkezett több falu összeolvadásából a Tibet és India közötti régi karaván- és zarándokutak mentén. A völgybe érkező szerzetesek és kereskedők magukkal hozták vallásukat, először a buddhizmust, majd a hinduizmust és a tibeti lámák tanítását. Így történt, hogy Katmanduban és környékén a legkülönbözőbb istenségeknek emeltek templomokat. Buzgó templomépítőnek bizonyultak a 16. és 17. században a hindu nevar királyok. Egyedül Pratápa Malla király (1641-1674) idejében többtucatnyi szentély épült.
A modern Katmandu zajos utcáitól távolabb eső régi városnegyedekben szinte semmi sem változott évszázadok óta: a szent tehenek éppúgy keresgélnek a hulladékok között, a sovány kóbor kutyák éppúgy verekszenek a maradékokon, mint hajdan. A keskeny utcákban szorosan egymáshoz tapadva állnak az ősrégi kereskedőházak, portékájukat művészi faragású favitrinekben teszik közszemlére. Voltaképpen az egész óváros a Malla-dinasztia korából való óriási szabadtéri múzeum. Négyszögletes alaprajzú, lépcsőzetes tetejű hindu kegyhelyek váltakoznak kerekded buddhista pagodákkal, tágas imacsarnokokkal és istenszobrokat, démonmaszkokat rejtő pavilonokkal.
A Durbar Square középpontjában emelkedik a régi királyi palota, a Hanumán-dhoka, kilencszintes lakótornyával, templomokkal és fogadótermekkel. Az egész épületegyüttest a betegségek ellen védő Hanumán majomistennek szentelték. Az elefántfejű Ganésának, a bölcsesség és a gazdagság istenének, a kereskedők és költők védnökének is van itt temploma. Aranyozott kapu vezet a nepáli uralkodók koronázóudvarába. Egy távolabbi udvarban, a Mul Chowkban bivalyt, kecskebakot és kakast áldoznak, hogy elnyerjék Durgá istennő jóindulatát.
Templomok, kolostorok, istenségek
A kultikus helyek köré fantasztikus legendák szövődtek. A tantrikus Dzsagannát-templom tetőgerendáin ábrázolt szeretkező párok a villámhárító szerepét töltik be. A monda szerint ugyanis Dzsagannát, a szűz istennő villám alakjában közeledik a földhöz, ám a látványtól megriadva rögtön visszatér az égbe, s ily módon az épület megmenekül a villámcsapástól. A tibeti Bönpo-kolostorban 50 szerzetes és misztikus várja Senrab, egy 18 000 évvel ezelőtt élt szent által megjövendölt Olmo Lungring királyság, a földi Paradicsom beköszöntét. Jámbor nevarok egy drágaköves mellényt őriznek, melyet egykor egy démon lopott el a Kígyóistentől, s úgy tartják, hogy a mellény látása megóvja az embert a tolvajoktól. Óriási szobor ábrázolja a félelmetes Kál Bhairabot, az igazság istenét, aki vérhányással és halállal bünteti azokat, akik hazudnak előtte.
Csodás Katmandu! Minden utcája titok, minden temploma mítosz. E sokvallású város a Himalája magaslati fényében és rejtelmes ködfátylaiban eszményi úti cél a nyugati emberek számára, ha egyszer ki akarnak szabadulni a józan ész világából. Közlekedés
Közvetlen légi járatok számos városból. A Delhi-Katmandu buszjárat (átszállással a határon) 3 napig tart. Saját gépkocsival csak Carnet de Passage, nemzetközi engedély és nemzetközi jogosítvány birtokában lehet utazni az országban. Egyéb
Borravaló: Elegánsabb vendéglők és szállodák számláiban benne foglaltatik a 10 százalék borravaló; a jó kiszolgálásért külön borravalót illik adni. A hordárok, idegenvezetők és a szállodai személyzet is elvárja a borravalót.
kapcsolódó ország
Nepál
- Valutaváltó
- Üzemanyagárak
- Iránytű
- EURÓPA ÁZSIA AFRIKA ÉSZAK-AMERIKA DÉL-AMERIKA AUSZTRÁLIA ÉS ÓCEÁNIA ANTARKTISZ
- Hasznos információk
- Útiokmányok Pénzügyek Utazás előtt... Biztosítás Kommunikáció Utazás gépkocsival Utazás repülővel Utazás vonattal
- Utazók sarka
- Útitárs kereső Fórum Repülőjegy börze Útifotó 2000
magazin
NagyUtazás.hu
Több, mint 50 megbízható utazásszervező kínálata egy helyen.