Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
- Magazin
Közvetlen ETI-járat Bécsből Marsa Alamba

A július elejétől szombatonként közlekedő járatot a Fly Niki üzemelteti. Az első gép július 2-án szállt fel csaknem 100%-os telítettséggel, a július 9-i járatra pedig már csak néhány szabad hely van.Az ETI-vel egy cégcsoportjába tartozó Red Sea hotellánc tavaly vásárolt Marsa Alam Port Ghalib üdülőövezetében három kiváló szállodát: a 4 csillagos, all inclusive ellátást kínáló Siva Port Ghalibot és Port Ghalib Resortot, valamint a valódi luxus-szolgáltatásokat kínáló, félpanzióval és all inclusive ellátással egyaránt foglalható 5 csillagos The Palace Port Ghalib szállodát.Marsa Alam-i nyaralás természetesen budapesti indulással is foglalható, ez esetben Hurghada repülőteréről autóbuszos transzfert biztosítunk. A csendes, nyugodt és egyre népszerűbb Marsa Alam különösen a sznorkelezni és búvárkodni vágyók paradicsoma.
BŐVEBBEN
Repülő laboratórium a Lufthansa új járatán
A Lufthansa július 1-től közvetlen járatot indított Kaliforniába. Az LH488-as számú járaton egy Airbus A340-300 szállt fel helyi idő szerint délelőtt 10 óra 53 perckor Frankfurtból, és indult nyugat felé.San José a start-upok és a csúcstechnológiai iparág bölcsőjeként, és számos fontos gépkocsigyártó kutatólaboratóriumának helyszíneként ismert Szilícium-völgy szívében fekszik.A Lufthansa most telepített első ízben gépe fedélzetére "repülő laboratóriumot" (FlyingLab), ahol az utasok új termék- és szolgáltatásötleteket tesztelhetnek. A Frankfurtból induló járat mottója a "virtuális valóság" - 360 fokos tartalmai révén a Lufthansa élen jár ezen a területen a repülési ágazatban. A kaliforniai járat utasai kipróbálhatták a légitársaság partnere, a Samsung legújabb digitális eszközeit: a Samsung Gear VR virtuálisvalóság-szemüveget és a Samsung Galaxy Tab S2 táblagépet. Így 360 fokos videókat és lenyűgöző képi tartalmat nézhettek a 12 órás repülés során. A visszaúton, az "éjszakai járat kényelme" jegyében az utasok egyebek mellett a mesterséges intelligenciára épülő Neuroon alvómaszkot tesztelhették, amely segítséget nyújt viselőjének átállni az új időzónában való alvásra (ami különösen hasznos lehet a gyakran repülő, és jetlagtől szenvedő utasoknak).A Lufthansa célállomástól függetlenül alkalmazni fogja a FlyingLab koncepcióját, hogy elérhetővé tegye utasainak a legújabb belső és külső fejlesztéseket (a termékeihez kötődő digitális innovációkat és szolgáltatásokat), és visszajelzéseket gyűjthessen róluk. Az utasok így megismerkedhetnek a legújabb termékekkel, technológiákkal, és élőben tesztelhetik őket."A FlyingLab lényege a gyors és egyszerű tesztelés" - magyarázza Dr. Reinhold Huber, a Deutsche Lufthansa AG utasélmény-tervezésért és ‑kiegészítőkért felelős alelnöke. "Ha találunk egy izgalmas terméket, így gyorsan kideríthetjük, hogy megnyeri-e majd a célközönség tetszését. A hosszas tesztelés nem célravezető."A digitális világban különösen fontos a sebesség. "Az első FlyingLab laborban az élő konferenciaszolgáltatást is teszteljük" - magyarázza Dr. Torsten Wingenter, a Lufthansa digitális innovációkért felelős vezetője. "Ugyanazt a formabontó gondolkodásmódot követjük, mint a start-upok. Gyorsan teszteljük a prototípust, és utána azonnal eldöntjük, hogy továbbvisszük vagy elvetjük az ötletet." A Lufthansa élő streaminggel négy előadást közvetített az utasok eszközeire. Minden utas saját okostelefonján, laptopján vagy táblagépén követhette az előadásokat. Ehhez csatlakoznia kellett az előadásokat közvetítő fedélzeti hálózathoz. A Lufthansa Systems rugalmas megoldást dolgozott ki ehhez a Lufthansa Technik és a Media Event Services közreműködésével kifejlesztett BoardConnect technológiával szerzett tapasztalatok alapján.A megoldás osztott képernyőn jeleníti meg a képet és az előadók prezentációját - az utasok vezeték nélküli csatlakozási ponton (hotspoton) keresztül, wifi-hálózaton csatlakozhatnak a közvetítéshez. "Nagyon rövid időn belül sikerült kiépítenünk az utasok eszközeire a fedélzeti konferenciát élőben közvetítő rendszer prototípusát. Ez a rendszer rövid távolságú járatokon is használható pl. internetes videoátvitelre olyan felhasználók számára, akik nem tartózkodnak a repülőgép fedélzetén. Az első tapasztalatok és a rendelkezésre álló technológia értékelése alapján még az idén eldöntjük, hogy érdemes-e tovább foglalkoznunk a FlyingLab ötletével" - teszi hozzá Dr Torsten Wingenter.Az utasokat azonban nemcsak a fedélzeten varázsolhatják el a Szilícium-völgy innovációi. A Lufthansa most először öt emlékezetes rendezvényt is szervezett, egy bemutatót a San José-i Műszaki Múzeumban, egy bálnalest Montereyben, és egy grillpartit a Függetlenség Napja (július 4.) alkalmából, ahol is együtt ünnepli az első járat utasaival az új célállomás bevezetését.Az utasok kaliforniai tartózkodásuk idején is tesztelhetnek egy különleges Lufthansa-szolgáltatást. A Lufthansa Innovation Hub "Mission Control" névre keresztelt utazási információs szolgáltatása érdekes tippekkel és javaslatokkal látja el őket San José-val kapcsolatban. Akár az átfoglaláshoz, vagy az események helyszínére való eljutáshoz is egyszerűen kérhetnek segítséget a Facebook Messengeren keresztül.
Elindult a közvetlen koreai járat
Megérkezett Budapestre a koreai Asiana Airlines első repülőgépe, egyben hivatalosan is az első közvetlen járat, ami Magyarországot és Dél-Koreát köti össze. Az Asiana, amely a második legnagyobb légi szolgáltató Koreában, a nyári csúcsszezonban közlekedik Budapestre heti egy alkalommal.A járat elindításáért a Budapest Airporttal közösen dolgozott a Külgazdasági és Külügyminisztérium, valamint a Nemzeti Turisztikai Ügynökség is.Először landolt péntek éjjel, 22:25-kor az Asiana Airlines Boeing 777-200ER típusú óriásgépe, ami az első közvetlen járatot teljesítette Budapest és Szöul között. Az új járat elindítását még áprilisban jelentette be Szijjártó Péter külügyminiszter és Jost Lammers a Budapest Airport vezérigazgatója. Budapest a legelső közép-európai város a dél-koreai légitársaság térképén, Európán belül pedig a hatodik desztináció. Az Asiana repülőgépe összesen 262 utast szállíthat a fedélzetén és kb. 12 óra alatt teszi meg a Szöul-Budapest utat.Az Asiana járatai egyelőre augusztus végéig heti egy alkalommal közlekednek majd charter formájában, vagyis koreai utazásszervezők csomagban értékesítik a járat ülőhelyeit. Az előzetes várakozások szerint különösen népszerű lesz a szolgáltatás, hiszen Magyarországon az elmúlt öt évben megtriplázódott a koreai látogatók száma, így 2015-ben már meghaladta a 100 ezres létszámot.A légi utasok esetében 10 %-kal nőtt az ázsiai országból érkezők száma az elmúlt évben, vagyis a legtöbben még most is buszokkal érkeznek Magyarországra valamilyen európai körút során. Éppen ezért fontos előrelépés a közvetlen járat, hiszen a kinti utazási irodák kifejezetten Magyarországot, mint célállomást adják el, ami elsősorban a hazai turizmus számára jelent hasznot.Bogáts Balázs, a Budapest Airport járatfejlesztési vezetője elmondta, "továbbra is azért dolgozunk, hogy szélesítsük a kínálatot Budapesten és reméljük, hogy a közeljövőben a charter szolgáltatást felválthatják a menetrend szerinti járatok. A turisztikai kereslet hazánk iránt nagyon magas, ráadásul Magyarországot és Dél-Koreát gazdasági téren is erős szálak kötik össze, hiszen több koreai nagyvállalat jelentős szereplője a hazai feldolgozóiparnak. Ennek köszönhetően a légiáru forgalom is kiemelkedő a két ország között, köszönhetően az olyan nagyvállalatok befektetéseinek, mint a Samsung, vagy a Hankook."Az Asiana Airlines Dél-Korea második legnagyobb légi fuvarozója, 2014-ben 17,3 millió utast szállítottak, legfrissebb járathálózatuk pedig 26 ország 98 repülőterére terjed ki. Az Asiana Airlines flottájában 72 utasszállító repülőgép van, köztük a jelenleg legnagyobbnak számító Airbus A380-as, emellett 11 teherszállító, amik főként a Boeing 747-es különböző változatai. A koreai légitársaság 2003 óta a Star Alliance légitársasági szövetség tagja.
Felszabadulásunk kezdőnapján indul a Wizz Air moszkvai járata
Szeptember 23-án, ugyanazon a napon, amikor a szovjet csapatok 1944-ben "felszabadították" az első magyarországi települést, Battonyát, elindítja régóta várt moszkvai járatát a Wizz Air légitársaság.Szíjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár az új járat megnyitása alkalmából rendezett sajtótájékoztatón bejelentette, hogy a "keleti nyitás fontos lépése az új moszkvai járat indulása". Hozzátette, hogy az Oroszország és hazánk közötti gazdasági kapcsolatok további fejlődéséhez elengedhetetlenül szükségen a légi összeköttetések bővülése.A Malév leállásával egyszereplősre szűkült piacon jelenleg heti 14 járatot üzemeltet Budapest és Moszkva között az Aeroflot légitársaság, amelynek a két ország közötti légügyi egyezmény értelmében eredetileg 10 járatra szól az engedélye, a megnövekedett kereslet miatt azonban további négy járat működtetésére kapták meg ideiglenesen az engedélyt.Szíjártó kiemelte, hogy a Malév repülési jogát megpályáztatta a légügyi hatóság, és a Wizz Air nyerte meg a járatindítás jogát. Magyar részről tehát már korábban is elindulhatott volna a Wizz Air járata, azonban az orosz hatóságok csak a napokban hagyták jóvá a kérelmet.Több pozitív hatás is várható az új járattól: a jelenleginél kedvezőbb indulási és érkezési időpontokat ajánl a fapados, és az árak csökkenése is borítékolható a versenyhelyzet megjelenése miatt - jelenleg átlagosan 30%-kal olcsóbbak a jegyárak Bécs és Moszkva viszonylatában, mint Budapest és Moszkva között.Harmadrészt a növekvő kapacitások miatt több orosz turista érkezhet hazánkba. Ez különösen fontos, mivel Oroszország már most is a negyedik legjelentősebb küldőpiacunk, az orosz vendégek évente 600 ezer vendégéjszakát töltenek a hazai szálláshelyeken, ráadásul tavaly 30%-os volt a vendégéjszakáik növekedése.A gazdasági kapcsolatos további erősítését is szolgálja az új járat, hiszen Moszkva a harmadik legjelentősebb külföldi gazdasági partnerünkké lépett elő. Szíjártó kiemelte, hogy újra kell tárgyaljuk, EU-konformmá kell tennünk az Oroszországgal megkötött légügyi egyezményt, erről legközelebb szeptemberben egyeztet a két ország az Orosz - Magyar Gazdasági Vegyesbizottság ülésén. A tárgyalások célja, hogy nőjön a két országból repülhető városok köre, szűnjenek meg azok a jelenlegi korlátozások, amelyek csak 1-1 város, illetve 1-1 légitársaság kijelölését teszik lehetővé.Szíjártó hozzátette, hogy tudomása szerint más orosz légitársaságok is indítanának hazánkba járatot, ha erre lenne lehetőség. A Wizz Air a magyar légügyi hatóságtól megkapta a repülési jogot a Budapest-Szentpétervár útvonalra is, itt még várni kell az orosz fél jóváhagyására.Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója elmondta, hogy a légitársaság is követi a "keleti nyitás" politikáját. "Európa stagnál, ezért kelet felé kell nyitni" - fogalmazta meg a stratégiát. Tavaly 12 millió utast szállítottak 177 bázisrepülőterükről, amelyek közül 9 Kelet-Közép-Európában található. Összesen 96 desztinációt kínálnak 36 országban. Flottájuk egységes, 45 darab Airbus A320-asból áll.Jelmondatuk: a "Keletet kötjük össze a nyugattal" - és ez egyre inkább így lesz: tavaly elindított, első Budapest-Tel-Aviv-járatuk után ma már hét útvonalat kínálnak az izraeli nagyvárosból, és hasonlóan kívánják bővíteni dubai útvonalaik számát. A légitársaság által kínált üléskapacitás 23%-a immár Európán kívüli úti célokba irányul.Minden új repülőgépet ún. sharklettel szerelnek fel, ennek segítségével messzebbre tudnak repülni, alacsonyabb fogyasztás mellett repülőgépeik - Dubai ennek a megoldásnak köszönhetően tudott bekerülni az úti célok közé. Váradi emlékeztetett egy korábbi bejelentésükre is, miszerint októberben indul utazási irodájuk, a Wizz Tours Magyar- és Lengyelországban.Váradi igyekezett egy tévhitet is megcáfolni. meglátása szerint a Malév eltűnésével elsősorban olyan átszálló forgalom tűnt el Ferihegyről, ami az ország turizmusa szempontjából nem volt jelentős, helyettük viszont a Wizz Air járatain valódi turisták jelentek meg. Véleményét adatokkal is alátámasztotta: a Budapest Airport utasforgalma gyakorlatilag stagnál, a hazai szálláshelyeken mért külföldi vendégéjszakák száma ellenben 16,4%-kal nőtt idén májusban a tavalyihoz képest.Idén hat új úti célt - Dubai, Baku, Málta, Isztambul, Hurghada és Moszkva - vezettek, illetve vezetnek be Budapestről. Kiemelte, hogy moszkvai járatindításuk eredményeként a két főváros közötti üléskapacitás közel a duplájára nő, és megközelíti a Malév megszűnése előtti, csúcsnak számító 13.300-at."Jövőre visszaáll az a kapacitás, amire piaci igény van" - tette hozzá. Moszkvában a belvároshoz legközelebb fekvő Vnukovóra repülnek szeptember 23-tól hetente ötször, a későbbiekben járatbővítés is elképzelhető.A Sólyom Airways esetleges megjelenését konkrétan nem kommentálta Váradi, azt azonban megjegyezte, hogy "Nem azokat az időket éljük, amikor sikeres lehet egy új belépő az európai légi piacon. Nincs a régióban gazdasági növekedés és drága a kerozin."Szántó Zoltánfőszerkesztő
A rovat további hírei
Zdravsztvujtye, Ural Airlines!
Új, hetente közlekedő légijárat indult a közelmúltban Budapest és Jekatyerinburg között.Október 10-én, a második járattal érkezett hazánkban az útvonalon repülő Ural Airlines vezérigazgató-helyettese, Alekszej Fomin, aki a reptér illetékeseivel közösen sajtótájékoztatót tartott a járatindításról. A járatot ünnepélyes keretek között, diadalív-vízsugárral köszöntötték a Liszt Ferenc repülőtéren, az utasok apró ajándékokat kaptak a reptér munkatársaitól.Az orosz nagyváros távolabb van, mint elsőre gondolnánk, négy és fél órás a repülőút Budapest és Jekatyerinburg között. Ennek ellenére 2007 és 2009 között már volt légi összeköttetés a két város között, az utolsó Malév-gép három és fél évvel ezelőtt közlekedett.Alekszej Fomin emlékeztetett arra, hogy a Malévval korábban jó kapcsolatot ápoltak, mi több, évekkel korábban az Ural Airlines charterjáratokat is indított Magyarországra. Az Ural Airlines az idén mostanáig egyébként 2,5 millió utast szállított, és év végéig a 3,5 millió elérését tervezi. Fomin szerint elképzelhető, hogy - az Oroszország és az Európai Unió közötti "nyitott égbolt"-tárgyalások alakulásától függően - belépnek valamelyik globális légi szövetségbe, attól kezdve pedig az átszálló utasok még több lehetőség közül választhatnak majd.Az Ural Airlines Magyarországról jekatyerinburgi átszállással számos oroszországi és délkelet-ázsiai célállomással kínál remek összeköttetést. Jekatyerinburg a Transzszibériai Vasútvonalon fekszik Európa és Ázsia határánál és Oroszország egyik legjelentősebb vasúti csomópontja, amelynek központi pályaudvaráról 7 fővonal indul a térség nagyvárosaiba (pl. Perm, Cseljabinszk, Tyumeny). Az Ural Airlines így az egész szverdlovszki régió számára kényelmes és gyors csatlakozást kínál Budapestre, továbbá átszállással Nyugat-Európa nagyvárosaiba.A járat célközönsége így elsősorban a szverdlovszki régióból az üzleti céllal Európába látogató utasok, illetve a Magyarországon pihenni és gyógyulni szándékozó turisták."Örömmel üdvözöljük az Ural Airlinest Budapesten" - köszöntötte a légitársaságot a járatnyitó ünnepség alkalmával szervezett sajtótájékoztatón Kam Jandu, a Budapest Airport légiközlekedési igazgatója. Hozzátette: "Biztosak vagyunk benne, hogy az új járat rövid idő alatt nagyon népszerű lesz az utasaink körében, hiszen ez a régió régóta hiányzott a Budapestről elérhető városok térképéről." Kiemelte, hogy mindent megtesznek a járat sikere érdekében, és bíznak abban, hogy a jövőben tovább bővül az oroszországi járatok száma Budapesten. Igény esetén akár heti több slotot is tudnak adni a légitársaságnak, tette hozzá.Lukács Ferenc, a hévízi Hotel Carbona igazgatója is üdvözölte a járatnyitást, és elmondta, hogy a Balaton-melléki településen üdült eddig is "fél Jekatyerinburg", de ezentúl nem kell átszállással bajlódniuk, hogy eljussanak hozzánk.Az Ural Airlines központja a jekatyerinburgi Kolcovo Nemzetközi Repülőtér, a légitársaság innen mintegy 54 célállomásra - köztük Budapestre - kínál közvetlen összeköttetést. Az Ural Airlines flottáját ma már kizárólag az Airbus A320-as család gépei alkotják, miután az elmúlt években nyugdíjazták a régebbi orosz gyártmányú repülőgépeket. A légitársaság 15 darab A320-200 típusú repülői 159 ülőhelyes konfigurációban közlekednek, 15 business osztályú üléssel felszerelve, ilyen közlekedik Budapestre is. A cég emellett 9 darab nagyobb kapacitású, A321-200 típusú géppel is rendelkezik.A légitársaságot Magyarországon a Robinson Tours utazási iroda képviseli. Alekszej Fomin kérdésre válaszolva elmondta, hogy éves szinten 60-65%-os átlagos töltés mellett nyereséges lesz a járat üzemeltetése, ezt a célt már az idén szeretnék elérni.Jakócs Áron, a Robinson Tours egyik ügyvezetője hozzátette, hogy már most vannak olyan járatok, például a katolikus, illetve az ortodox karácsony és újév időszakában, amelyeken minden hely elkelt. Véleménye szerint Budapest és a hazai gyógyfürdők mellett Bécs, valamint az osztrák és szlovák síterepek is érdekesek lehetnek az orosz vendégek számára. Már csak azért is, mivel Jekatyerinburgból nincs közvetlen légi járat az osztrák fővárosba. Bár a járatokon elsősorban a beutazó forgalom lesz a meghatározó, magyar üzleti utazókra, horgász- és vadászturistákra is számítanak.Palkó Lajos, a Magyar Turizmus Zrt. légügyekért felelős munkatársa kiemelte, hogy a nemzeti turizmusmarketing társaság már két tanulmányutat szervezett a hazai látnivalók bemutatása céljából. Szántó Zoltán, főszerkesztő
A nagyobb kézipoggyászért pénzt kérne a Wizz Air
2012. augusztus 1-jétől megkezdi új kézipoggyász-szabályzatának tesztelését a Wizz Air.Az új szabályzat lényege, hogy a légitársaság kétféle kézipoggyászt különböztet meg a jövőben. A kisebb, ülés alatt elférő, legfeljebb 42x32x25cm-es maximum 10kg-os kézitáskával, hátizsákkal, laptoptáskával továbbra is ingyenesen repülhetnek az utasok.A nagyobb méretű kézipoggyászok fedélzetre viteléért 10 eurót kérne el légitársaság, azonban ezen utasoknak biztosítaná, hogy az elsők között szállhassanak a fedélzetre és helyezhessék el a fej feletti tárolókban táskájukat. Nagy kézipoggyásznak számít a kis kézipoggyásznál nagyobb, de legfeljebb 55x40x20cm-es, maximum 10kg-os gurulós bőrönd.A tesztre jövő hónapban kerül sor minden London Luton és Katowice közti járaton. Azok az utasok, akik július 9-től a tesztben résztvevő járatokra foglalnak helyet, augusztus 1-jétől egy kis kézi poggyászt ingyen felvihetnek a fedélzetre, vagy online fizetnek 10 eurót, amennyiben egy nagy kézipoggyászt szeretnének az utastérbe felvinni. Azok, akik úgy döntenek, hogy fizetnek a nagy poggyászért, hamarabb szállhatnak fel a gépre (rögtön a Wizz Xpress utasok után), hogy az ülések feletti csomagtérben minden nagyméretű kézipoggyász számára jusson hely. A repülőtér területén vásárolt tárgyakat továbbra is be lehet vinni az utastérbe.A Wizz Air szerint a beszállás így gyorsabbá válik és a gépek mindinkább időben indulnak majd, így összességében kellemesebbé válik az utazás. A tesztidőszak a tervek szerint augusztus végéig tart majd. Amennyiben a teszt sikeresnek bizonyul, az új kézipoggyász-szabályzat a teljes Wizz Air hálózaton érvénybe lép.
Új hosszú távú fapados indul
Európa kétség kívül jól el van látva "olcsó" légitársaságokkal, melyek folyamatosan fejlesztik útvonalhálózatukat és növelik a frekvenciájukat. Ezek eddig az öreg kontinensen belül üzemeltek.Most a svájci Baboo regionális légitársaság korábbi elnöke, Julian Cook bejelentette, hogy legkésőbb 2013-ban elindítja a FlyA elnevezésű hosszú távú fapados járatát. A tervek szerint a légitársaság Európa és az USA között két négyszázfős A330-300-as géppel működtetne járatokat, hogy pontosan mely városok között, egyelőre nem derült ki. Cook a Baboo menedzsmentjéből 2007-ben szállt ki, részvényeit 2008-ban maradéktalanul eladta, hogy pénzét egy új fapadosba fektesse. Véleménye szerint ötlete hiánypótló kezdeményezés, melynek az attraktív árai (egy útra szóló, adók nélkül 86$, illetve 69 euró) minden bizonnyal komoly érdeklődést keltenek majd.Eredetileg Angliai bázisról terveztek repülni Indiába, Pakisztánba és a Távol-Keletre, de ennek az üzleti feltételei nem voltak megfelelőek, ezért a beruházók, akik között sok távol-keleti és USA-beli is van, inkább az USA keleti partjának célállomásait választották. A már üzemelő AirAsiax céget konkurenciának tekintik, lapértesülések szerint útvonalaikat a klasszikus 10 órás long-haul repülési idő helyett maximum 9 órára tervezik.A leasing szervezetekkel most folynak a tárgyalások. A cég központjául eredetileg Svájcot jelölték, de mivel Svájc nem tagja az EU-USA légügyi megállapodásnak és az adók és repülőtéri kiszolgáló árak is nagyon magasak, ezt elvetették. Egyelőre jobb kondíciókat kínáló európai központot keresnek, olvashattuk a korábbi híradásokban.A svájci Ch-Aviation hírportál június eleji információja szerint a légitársaság három A330-asával Londonból és Párizsból olyan úti célokra közlekedik majd, mint Boston, Miami, Montreal és New York. Egy dolog biztos, az iparág érdeklődve várja az ez év második felének fejleményeit.Veér Jenő
Új repülőtéri szolgáltatás: a Fast Track Lane
Július 1-től a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) - ezzel is reagálva a légitársaságok megváltozott összetételére és a folyamatosan változó utazási igényekre -, gyorsító sávot (FTL - Fast Track Lane) vezet be. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az utasok választhatnak a hagyományos utasbiztonsági folyosó és az FTL között. Utóbbi minimális sorban állást és gyorsabb utasbiztonsági ellenőrzést jelent. Az FTL bevezetése nem jelenti azt, hogy bármiben is könnyítenének a biztonsági ellenőrzés szigorúságán, de annyiban mindenképpen előnyös, hogy az utasok gyorsabban átjuthatnak a SkyCourtba és élvezhetik a vásárlás vagy bárok nyújtotta előnyöket, illetve rövidebb idő alatt juthatnak el a repülőgépek beszállító kapuihoz. A gyorsító sávot valamennyi prémiumszolgáltatásra jogosult utas igénybe veheti, ha a légitársaság erről tájékoztatja a BA-t, a korábbi Priority Lane szolgáltatáshoz hasonlóan, amit június 30-ával megszüntet a repülőtér. Az FTL hozzáférhető a turista osztályú, vagy a diszkont légitársaságoknál vásárolt jeggyel utazók számára is, amennyiben - hasonlóan a fapadosoknál bevezetett elsőbbségi beszállításhoz - megvásárolják ezt a szolgáltatást a 2A és a 2B Terminálon lévő három eladóhelyen, vagy az interneten. Akár a késésben lévők, vagy olyanok, akik egyetlen percet sem szeretnének sorban állni az utasbiztonsági ellenőrzésnél, mindkét terminálban az indulási szinten vásárolhatnak gyorsító sáv vouchert. A SkyCourt utasbiztonsági területein, mind a két oldalon egy-egy folyosót nyit meg a BA a gyorsító sávon haladók számára, egy-egy folyosót pedig a légitársaságok személyzete, a pilóták és az utaskísérők, illetve a többi repülőtéri dolgozó számára. A fennmaradó 9 folyosót a többi utas veheti igénybe. A BA jelenleg személyes találkozókon tájékoztatja a légitársaságokat az új szolgáltatás részleteiről, s közben zajlik a repülőtéri munkatársak felkészítése is.
A tervek szerint 5 évre zár be az 1-es terminál
A légiközlekedés "fekete napján", február 3-án a Budapest Airport 1-es termináljának is megpecsételődött a sorsa. A bezárásról tartott sajtótájékoztatót Hardy Mihály, a BUD kommunikációs igazgatója, Jost Lammers vezérigazgató és Kam Jandu légiközlekedési igazgató. A Budapest Airport 1-es terminálja május 29-én zár.Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója elmondta, hogy a MALÉV csődjének következtében történő költségcsökkentés része a T1 május 29-i bezárása, hiszen a jelenlegi légiforgalmat a 2-es terminál is kielégíti. A BUD megtakarítása a T1 bezárása révén kb. 240 millió forint. Az 1-es terminál utasforgalmának szüneteltetését körülbelül 5 évre tervezik - amit persze igyekeznek rugalmasan kezelni -, ugyanis előrejelzések szerint 2017-re éri el a budapesti légiforgalom a 2011-es csúcsévet, amikor 8.9 millió utas (ebből 3.2 millió MALÉV utas) fordult meg a Budapest Airporton.VisszaesésekKam Jandu légiközlekedési igazgató beszámolt arról, hogy 2011-ben a Budapest Airport légiforgalmának 26%-át a fapados, 74%-át (ebből 50% MALÉV) a hagyományos légitársaságok tették ki, azonban idén ez jelentősen átalakult: 54%-ot tesznek ki fapados, 49%-ot a hagyományos légitársaságok, és a követlező 5 évben várhatóan ez az arány marad is. Bár a MALÉV csődjével sok desztináció kiesett, elmondható, hogy az új légitársaságok megjelenése, a célállomások számának kibővítése és a járatsűrűség-növelés következtében ma számos kieső úti cél újra elérhető: míg tavaly nyáron 33 légitársasággal 92 desztinációt érhettek el az utasok, addig idén nyáron 87 célállomás érhető el 36 légitársaság járatain, ám a gépmozgások tekintetében még így is 38%-os a visszaesés, és az összutasszámot tekintve is 13%-os csökkenést jósolnak az idei évre. Kam Jandu szerint egy kisebb, megfelelő méretű helyi légitársaságra lenne szükség, azonban reálisan nézve a közeljövőben nem látják ennek az esélyét. A BUD így lemarad a bécsi és prágai repülőtérrel folytatott regionális versenyben is.Mivel a Budapest Airport 2012-re tervezett bevételeinek fele kiesett, ezért számos projekt törlésére vagy halasztására került sor. Az új MALÉV központ felépítésének munkálatainak kezdését 2012-re tervezték, természetesen ezt a projektet törölték, de a BUD Cargo City szintén 2012-re tervezett megvalósítását is 2 évvel elhalasztották.Továbbra is használatbanAz 1-es terminál azonban nem zár be teljesen, csupán az utasforgalom szünetel: a két szárnyépületben folyó adminisztrációs és hatósági munka továbbra is az épület irodaházaiban fog folyni, éppen ezért szigorú biztonsági ellenőrzések során csak a dolgozók juthatnak be ide. A terminált megőrzik eredeti állapotában és a műszaki rendszereket is folyamatosan karban tartják, így a jövőbeni újranyitással kapcsolatos munkálatok körülbelül 3 hét alatt lezajlanak.Utastájékoztatás és az utolsó járatokA bezárásról kiterjedt kommunikációs utastájékoztató kampánnyal készülnek plakátokkal és hangosbemondóval, a hosszú távú parkolóban hagyott autókat pedig díjmentesen átszállítják a 2-es terminálra azoknak az utasoknak, akik még a T1-ről repültek el, viszont a bezárás után már a T2-re érkeznek vissza.Az utolsó járatok 2012. május 29-én a 20:25-kor induló Wizz Air Bariba és a 21:30-kor felszálló Germanwings Stuttgartba tartó járatai lesznek. Az easyJet, a Germanwings, a Jet2.com, a Norwegian és a Wizz Air járatok kiszolgálása a T2-n május 30-án 06:00 órától kezdődik meg.
Nehezményezi a Budapest Airport, hogy a bécsi repteret reklámozza az NFM
A Budapest Airport döbbenten értesült arról, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - amely egyébként a közlekedés valamennyi területét felügyeli Magyarországon - Budapestről a bécsi repülőtérre tartó új vasúti szolgáltatást hirdeti hivatalos honlapján. Nehezen érthető, miért kell a magyar adófizetők pénzén új repülőtéri munkahelyeket teremteni Ausztriában - áll a Budapest Aiport közleményében.A magyar légiközlekedés a Malév leállását és csődjét jelentő február 3-i Fekete Péntek óta minden idők legsúlyosabb válságából próbál kilábalni. A hazai légiközlekedési iparág milliárdos veszteségeket szenvedett el, több ezer magasan képzett, elkötelezett szakember vesztette el a munkahelyét, a fennmaradt vállalkozások pedig a túlélésért küzdenek. A szakmán belül valamennyi felelős érintett jelenleg is keményen dolgozik azon, hogy csökkentse a Malév csődjének katasztrofális hatásait és minden követ megmozgat a kilábalás érdekében. Ennek ellenére, a KSH adatai szerint az utasszám nagyjából 13%-kal csökkent a Malév csődje óta, a repülőgép fel- és leszállások száma pedig mintegy 10 évvel, a 2002-es szintre zuhant vissza.Ennek fényében kifejezetten nehezen érthető, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium miért hirdeti honlapján a MÁV új vasúti szolgáltatását a bécsi nemzetközi repülőtérre, amely Budapest legnagyobb régiós versenytársa és egyben a magyar légiközlekedési válság legnagyobb haszonélvezője - írja a Budapest Airport közleményében. A hivatalos KSH adatok alapján már ismert, hogy a Malév csődje óta megduplázódott Bécsben a magyar utasok száma. Ezek az utazók főként vasúton és közúton jutnak el Ausztriába, holott napi szinten három járatot üzemeltet Budapestről a bécsi repülőtérre az Austrian Airlines, de a Lufthansa is naponta minimum négy járattal közlekedik Münchenbe, ahonnan szintén elérhető egy sor olyan város, amely korábban a budapesti járathálózaton is szerepelt."Egyszerűen nem értjük, hogy miért kell a bécsi repülőtér munkahelyteremtését támogatni Magyarország helyett. Miközben természetesen mindenfajta versenyt üdvözlünk, egyetlen országban sem lehet a felszíni közlekedést a közvetlen légi kapcsolatok helyettesítéseként beállítani." - jelentette ki Hardy Mihály. A Budapest Airport kommunikációs igazgatója hozzátette: - "Sokkal időszerűbb lenne, ha az ezért felelős hatóságok végre kijelölnének egy-egy új légitársaságot a Malév helyett az államközi szerződésekkel szabályozott útvonalakon és nem húznák tovább az időt minden ésszerű magyarázat nélkül. Mindez csak tovább növeli a csalódottságot az egész magyar légiközlekedésben, amit a hihetetlenül magasra emelt repülőtéri telekadó váltott ki. Az utazók jól tudják, hogy a repülés Budapestről mindig is gyorsabb és kényelmesebb lesz, még ha beleszámítjuk a müncheni vagy bécsi, vagy egyéb repülőtéren az átszállást is. Arról nem is beszélve, hogy a repülés továbbra a közlekedés legbiztonságosabb és környezeti szempontból legtisztább módja."
Kényszerleszállás a londoni Gatwick repülőtéren
Kényszerleszállást hajtott végre hétfőn London második legnagyobb repülőterén, Gatwicken a Virgin Atlantic brit légitársaság egy óriásgépe, amelyről vészcsúszdákon menekítették ki az utasokat.Az incidens miatt a brit fővárostól délre fekvő repülőtéren több órán át állt a forgalom. A légikikötőt hétfőn kora este ismét megnyitották, de a járatok továbbra is jelentős késésekkel indultak és érkeztek. Egy budapesti járat is több órát késett.A légitársaság Airbus A330-300-as típusú repülőgépe 229 utassal és 13 főnyi személyzettel a fedélzetén a floridai Orlando felé indult, amikor a felszállás után nem sokkal a biztonsági berendezések füstöt jeleztek az utastérben. A gép ezután visszafordult és baj nélkül leszállt, de a személyzet - tűztől tartva - vészkiürítést rendelt el.Az evakuálás során négyen megsérültek; egy utasnak szemtanúk beszámolója szerint a bokája tört el.A gépet, amely a leszállópályán állt meg, hat tűzoltóautó vette körül. A repülőtéri tűzoltóság tájékoztatása szerint "kisebb fedélzeti tűzről" volt szó, de részletek egyelőre nem ismeretesek.A Gatwick repülőtér hétfő esti összesítése szerint az incidens miatt 26 érkező repülőgépet más légikikötőbe irányítottak át, kilenc induló járatot töröltek, és még este is jelentős késések voltak.Az easyJet légitársaság Budapestre közlekedő járata, amely helyi idő szerint eredetileg 13:55 órakor szállt volna fel, este háromnegyed hat - budapesti idő szerint háromnegyed hét - előtt nem sokkal tudott csak elindulni.
Bezár az 1-es terminál a Liszt Ferenc reptéren
A Malév csődje utáni lecsökkent forgalmat a 2-es terminál is el tudja látni a Budapest Airport szerint.A forgalom csökkenése miatt bezárják a Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálját - erősítette meg az origo kérdésére a Budapest Airport kommunikációs igazgatója, a Lánchíd Rádió korábbi értesülését. Hardy Mihály azt mondta, a bezárás nem megy egyik napról a másikra, de már értesítették a repülőtér dolgozóit, az üzleteket működtető vállalkozókat is.Elmondta azt is, hogy a jelenlegi fel- és leszállóforgalmat a 2-es terminál bőven ki tudja szolgálni. A szóvivő szerint a forgalomcsökkenés kétségkívül a Malév csődjének köszönhető. Arra a kérdésre, hogy ha lenne új nemzeti légitársaság, újranyithatna-e a terminál, Hardy Mihály azt válaszolta, ennek most nincs realitása.Az origo információi szerint három különböző koncepció is készült egy új Malév létrehozására, de befektetőt még nem sikerült találni. Az idő fogy, és egyre kisebb az esélye annak, hogy bárki is 10-15 milliárd forintot vagy akár többet költene egy új nemzeti légitársaságra.Vízy András, a repülőtér hivatalos utasszállítást ellátó szolgáltató, a Főtaxi szóvivője az MTI-nek elmondta: hivatalos értesítést még nem kaptak az 1-es terminál bezárásáról, a sajtóból értesültek a hírről. Kiemelte: a Főtaxi forgalmát nem befolyásolja a változtatás, hiszen az eddig három terminálra érkező utasmennyiség, most két terminálra - 2A és 2B - fog megérkezni. Utasforgalmuk 15-20 százaléka használta az 1-es terminált.Tamás Miklós, a City Taxi elnöke az MTI-nek elmondta: a Malév kiesése forgalomkiesést okozott a cégnek, a repülőtérről a városba történő beszállítások 20-25 százalékkal estek vissza.