Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Az önálló állami lét kérdőjelessé vált San Marinóban
Gazdasági csapások és pénzügyi botrányok sora után az önálló lét is kérdésessé vált az – eddigi magas életszínvonalat főleg a pénzügyi szolgáltatásokból eredeztető – San Marino számára - tájékoztat a VG Online.Az Olaszországba beékelt – az adriai parttól alig 10 kilométerre lévő – államocska minden erejével igyekszik szabadulni a pénzmosás és más törvénytelenségek stigmájától, eközben azonban gyorsan veszít a versenyképességéből, amit korábban az ott fellelhető pénzügyi-befektetői szakértelemmel alapozott meg. San Marino államalakulatot a harmadik-negyedik század fordulóján hozták létre, Diocletianus császár elől védelmet kereső keresztények, azóta két alkalommal – a második évezred derekán – veszítette el a függetlenségét, átmeneti időre, a pápai hatalommal szemben. Most a második világháború utáni legnagyobb válságát éli, ami végképp kérdésessé teheti önálló állami létét. Európa – a Vatikán és Monaco után – harmadik legkisebb, mindössze 61 négyzetkilométeres államát először a nemzetközi hitelválság rendítette meg, aminek hatását fokozták az adócsalások letörésére indított globális kampányok. A bajokat tetézte, hogy pénzmosás gyanújával nemrég letartóztatták a terület legfontosabb bankjának – Cassa di Risparmio della Repubblica di San Marino (CRSM) – öt vezetőjét. Az már csak kegyelemdöfésnek számított, hogy az olasz kormány adóamnesztiát hirdetett a törpeállamban elhelyezett pénzek legalizálására, aminek elmulasztása nyomán Róma automatikusan törvénytelennek nyilvánít, minden itt elhelyezett, de be nem jelentett összeget.A törpeállamban a GDP évi 3 százalék körüli rátával növekedett a 2000-2008 közötti időszakban, ami azonban az idén 10-12 százalék körüli visszaesésbe megy át. Az ott kezelt összegek – a tavaly augusztusi, több mint 14 milliárd euróról – mintegy félmilliárddal csökkentek ez év nyarára. A névtelen és titkos betétek rendszerének megszűntetése után tömegesen bocsátottak el alkalmazottakat a bankoktól, a végkielégítésekre fordított összegek az idei év első öt hónapjában több mint hatszorosukra növekedtek. A kormányzat vergődik azzal a törekvésével, hogy a terület kerüljön le a kétes pénzügyi praktikák folytatásával vádolt országok listájáról, amelyet „adóparadicsomok” néven vezet az OECD. Az évek hosszú sora óta többletet mutató költségvetés az idén negatívba fordul, és jövőre még rosszabb mérleget jósolnak. Védekezésül a helyi kormányzat arra törekszik, hogy a pénzügyi szolgáltatások megrendülése után, nemzetközi nagyvállalatok központi telephelyeként tegye vonzóvá magát. Arról már lemondtak a törpeállam vezetői, hogy a terület akár Luxemburg, akár Írország vetélytársává nője ki magát, szerényebben már inkább csak olyan státuszra törekszenek, mint amilyent Skóciai élvez az Egyesült Királyság részeként. A területen – mint a Reuters emlékeztet – jelenleg 12 bank, 55 más jellegű pénzügyi intézmény és befektetési alap működik. (VG Online)
Fizet a vasút, ha az utas lekési a csatlakozást
Az európai uniós követelményekkel összhangban változik a magyar vasúti szabályozás. A kiemelt célok között szerepel - a nemzetközi vasúti személyszállítás liberalizációja mellett -, a nemzetközi és belföldi utasjogok érvényesülésének hatékonyabb biztosítása, az utasok biztonságának védelme, a vasúti szolgáltatások minőségének javítása.Az új rendelkezéseknek köszönhetően már nemcsak a légiutas jogok, hanem a vonaton utazok jogai is szigorúbb szabályozás alá kerülnek. Külföldi vasúttársaság a minőségi követelmények életbe léptetésével már jegyár növelést helyezett kilátásba. Az új jogi szabályok többsége már 2009. december 3-án életbe lép Magyarországon - írja honlapján a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége, amely fokozott figyelemmel kíséri az új rendelkezések hazai megjelenését, azért, hogy az európai uniós követelményeknek való megfelelés költségei ne a fogyasztókat terheljék. Az új rendelkezések kiterjednek - többek között - a vasúttársaságok kártérítési felelősségére. Fokozott helytállási kötelezettséggel tartozik a vasúttársaság akkor, ha az utas a vonaton, le- vagy felszálláskor vasúti balesetet szenved, csomagjai megsérülnek a vasúttársaság hibája miatt, valamint akkor is, ha vonatkimaradás, késés vagy csatlakozás lekésése miatt az utas nem tudja utazását folytatni. Az új szabályozás alapján a fogyatékossággal élők számára fokozottan biztosítani kell azt, hogy a vasúti közlekedést akadálymentesen igénybe tudják venni többletköltség nélkül, megfelelő vizuális, illetve hangjelzésekkel lehetővé kell tenni a biztonságos és kényelmes utazás lehetőségét számukra is. Szigorúbb szabályok vonatkoznak az utasok tájékoztatására is. Konkrétan meg van határozva az utasok számára biztosítandó minimális információk köre, melyet a vasúttársaságnak az utazás előtt, illetve az utazás során is meg kell adnia, így - többek között - a menetrendre, a leggyorsabb utazási lehetőségekre, a kerékpárok elhelyezési lehetősége, az első-másodosztályon igénybe vehető szolgáltatásokra, a panaszkezelés módjára, továbbá a higiéniai és levegőtisztasági minimumkövetelményekre vonatkozó tájékoztatást.
A jövő trendje: bérelt ruhákban nyaralunk majd
A turistáknak nem kell többé nehéz csomagokat cipelni és vagyonokat fizetni a repülőn a túlsúlyért, hiszen az üdülőhelyen bérelhetnek maguknak ruhát a nyaralás idejére. Ezzel a szolgáltatással bővítené jövőre palettáját Ausztrália.A mostanában meghökkentő promóciókkal (a világ legjobb állása és a káromkodós kampány) jelentkező ország új koncepcióját egy kanadai dolgozta ki, és a lényege, hogy az utasok még indulás előtt online kiválaszthatják és lefoglalhatják a ruhákat, amelyeket nyaralásuk idején viselni szeretnének, és amikor megérkeznek, a szobájukban várják őket a göncök. A Zero Baggage koncepciót az ausztrál Gold Coast mellett az ötletgazda Catharine MacIntosh szülővárosában, a kanadai Torontóban is bevezetik.MacIntosh, aki egy a turizmus jövőjéről szóló ausztrál konferencián mutatta be elképzelését, úgy véli, környezetvédelmi szempontból fenntartható rendszert dolgozott ki, hiszen a Zero Baggage energiatakarékos megoldást kínál azzal, hogy megspórolja a rengeteg holmi szállítási költségét, és sok időt és idegeskedést is megtakarít az utasoknak azzal, hogy nem kell a csomagra várniuk és aggódva lesni, hogy az valóban megérkezik-e. A koncepció szerint az utasok választhatnak használt és vadonatúj ruhák között. MacIntosh szerint az Ausztráliát nagy számban látogató felelősségteljes hátizsákos utazók az előbbi mellett döntenek majd.
Új szabályok az Emirátusokban turisták számára
Az Egyesült Arab Emirátusokban úgy látszik, betelt a pohár, ami a turistákat illeti: tájékoztató prospektusok, flyerek és figyelmeztető táblák százai jelentek meg, hogy az egyre rakoncátlanabb turistákat ráneveljék a helybéli erkölcsi előírások betartására. Kampányt indítottak, melynek célja, hogy a turisták és a külföldi vendégmunkások is betartsák ezután a vendéglátó országban uralkodó szokásokat. A "Gulfnews" újság beszámol a tarthatatlan helyzetről, mely szerint a 40 °C feletti nyári melegben egyre több külföldi női turista jelenik meg ujjatlan pólóban és térd feletti rövid szoknyában, és ez éles ellentétben áll a szigorúan iszlám ország öltözködési előírásaival. A bevásárlóközpontok bejáratánál is öles táblák hirdetik a látogatók számára a tőlük elvárt viselkedést. A megfelelő öltözékhez hozzátartozik a dohányzás és alkoholfogyasztás teljes tilalma is. Ugyancsak tilosnak tekintendő, hogy a párok "a nyilvánosság előtt mutassák ki egymás iránti érzelmeiket". Amint egy ilyen renitens látogatót kiszúr a bevásárló központ valamelyik biztonsági őre, máris odalép hozzá és igen udvariasan átnyújt egy tájékoztató brosúrát. Noha a helyi lakosság üdvözölte a kezdeményezést, sok kritika is érte az intézkedést az un. "kettős erkölcs" miatt: ugyanis pontosan olyan "erkölcstelen" női öltözékeket árusítanak a bevásárló központ minden üzletében, mint amelyeknek viselésétől eltiltják a vevőt. Az ország kormánya jelenleg arról tárgyal, hogy a potenciális beutazókat már a vízumkérelem folyamán fel kellene a jövőben világosítani a vendéglátó országban elvárt viselkedési szabályokról. (dpa)
Megmenekülhet a Sky Europe?
Ötmillió eurós áthídaló hitelről és 16,5 milliós befektetésről írt alá megállapodást a június végére csődközelbe került, pozsonyi központú diszkont légitársaság, a cég már téli akcióit hirdeti és flottáját is bővítené.Két pénzügyi megállapodás megkötését jelentette be ma a Skyeurope légitársaság, tőkét és hitelt is kap a júniusban csődvédelembe menekült, átszervezés alatt álló cég. Az osztrák Focus Equity BV. 16,5 millió eurót fektet be a társaságba, ha annak pénzügyi átszervezése sikeresen befejeződik. Ez utóbbihoz nyújthat segítséget az az 5 millió eurós hitel, melyet rövid távra egy angol cégtől kap a légitársaság. A hitel célja alapvetően a likviditás biztosítása a tőke érkeztéig. Nick Manoudakis, a légitársaság elnöke szerint az aláírt pénzügyi megállapodások azt mutatják, hogy a befektetők bíznak a társaságban és látják benne a potenciált. A Skyeurope egyben megkezdte az őszi-téli szezon jegyeinek akciós árusítását, a korábban a megszűnéshez közel került légitársaság 17 ország 24 városába kínál járatokat. Az összesen tíz új generációs Boeingből álló flottáját két géppel tervezi bővíteni a cég, mely korábban már 15 géppel is repült. A Budapesti központját már korábban feladó, pozsonyi központú Skyeurope légitársaság június 22-én kért csődvédelmet hitelezőitől. Az eljárás alatt átszervezik a céget, addig is mind a menetrendszerű-, mind a charter-járatok megmaradnak. A cég a 2008-as üzleti évet minden korábbinál nagyobb, majdnem kétmilliárd koronás veszteséggel zárta. Az idei első negyedévben 31,9 millió euró adózás utáni veszteséget szenvedett el. Egy évvel korábban euróban számolva 28,5 millió volt a veszteség. Idén március végére a cég saját tőkéje mínusz 97,5 millió euróra fogyott a tavaly márciusi mínusz 38,6 millió euróról. (Index)
Összeállt a világ természeti csodáinak mezőnye
Internetes szavazáson dől el, mi lesz a világ hét csodája a legszebb természeti képződmények közül. A döntő 28 fős mezőnyét az Unesco szakemberei válogatták össze, de innen már a netezőkön múlik minden.Két évvel a nagy sikert aratott Világ hét csodája projekt után a svájci szervezők újabb, hasonló szavazást indítottak. 2007-ben az emberkéz által alkotott legnagyszerűbb alkotásokra több mint 100 millió szavazat érkezett be, most a természeti csodákra egymilliárdot várnak. A világ minden tájáról 261 természeti képződményt jelöltek a mezőnybe, ezt az ENSZ és az Unesco szakembereiből verbuvált zsűri 28-ra csökkentette le. Igyekeztek a listán úgy összehozni, hogy a világ minél több részéről, és minél változatosabb helyek kerüljenek rá. Az új hét csodát interneten és mobiltelefonról leadott szavazatok adják majd meg. A jelöltek között szerepel többek között az amazonasi őserdő, a Vezúv, a Kilimandzsáró, a Maldív-szigetek, a Grand Canyon, és a németországi Fekete-erdő. A szervezők szerint Ázsiából, és latin-Amerikából érkezik feltűnően sok szavazat a versenyre, a leglelkesebbek az indonézek (az indonéz szigetvilágból egyébként egyedül az óriásgyíkokról ismert Komodó szigete került a listára). Az előző szavazáson a római Kolosszeumot, a kínai Nagy Falat, a Tadzs Mahalt, a jordániai Petra sziklavárosát, a riói Krisztus-szobrot, a Machu Picchut, és a mexikói Chichen Itza piramist választották meg az internetezők a világ hét csodájának. (Index)
A la carte árazás a légi közlekedésben
Egyre több fizetős szolgáltatást kínálnak, illetve tesznek fizetőssé a légitársaságok az utazás során bevételeik növeléséért - állapítja meg az Equilor Befektetési Zrt. legújabb elemzése.Az "a la carte" kínálatban az utas kiválaszthatja, melyik szolgáltatásra tart igényt, a légitársaság pedig ezzel növelheti bevételeit az utasok csökkenő számának ellenére. Az elemzés emlékeztet arra az amerikai lapösszeállításra, amely szerint a 14 legnagyobb amerikai légitársaság 28 különböző díjat számít fel a szolgáltatások után. Van légitársaság, ahol a takaró és párna használatát kell megfizetni, de az elemzés szerint az ír Ryanair, amely Magyarországról is indít járatokat, a mellékhelyiség használatáért szed majd díjat. Az elemzés megjegyzi, hogy a légi piac szűkülését a múlt év közepéig a magas kerozinárak okozták, azóta viszont a gazdasági válság miatt zsugorodik a piac. A kapacitások kihasználtsága 2009 februárjában négy éves mélypontra süllyedt, azóta már kis mértékű emelkedés figyelhető meg. A költségcsökkentésben már csak a biztonsággal, az ügyfélkapcsolatokkal, a márkavédelemmel és a fenntartható működéshez szükséges minimális hálózat megtartása tabu. Az Equilor elemzése idézi a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) első öt havi adatait, amely szerint a légi forgalom átlagban 7,7 százalékkal esett vissza az előző év hasonló időszakához képest. Ezen belül Európában 7,8 százalékkal csökkent a forgalom. A legnagyobb arányú az ázsiai és csendes-óceáni térség légi forgalmának csökkenése, 11,5 százalékos. A második legnagyobb visszaesést Észak-Amerika "produkálta" 9,4 százalékkal. Egyedül a Közel-Keleten nőtt a forgalom, 6,0 százalékkal volt magasabb az előző év első öt hónapjához viszonyítva. (MTI)