Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Jól jövedelmez Berlinnek a bunkerturizmus
Ma, csaknem húsz évvel a fal leomlása után a hidegháborús berlini menekülőalagút- és bunkerrendszer népszerű turistalátványosság. Tavaly több mint 150 ezer látogatót vonzott.Hasso Herschel a 60-es és a 70-es években több tucatnyi embernek segített Nyugatra menekülni a titkos alagutakon át, amelyek közül néhánynak a kiásásában maga is részt vett. - Ez volt a legjobb dolog, amit valaha is tettem életemben - mondta az AP amerikai hírügynökségnek nyilatkozva. A 74 éves, már nyugdíjas Herschel rendszeresen kalauzol végig turistacsoportokat a berlini utcák alatti rejtett világon. Ő maga 1961-ben hamis útlevéllel szökött át az akkori Nyugat-Németországba, és már a következő év szeptemberében részt vett egy menekülőalagút kiásásában. - Az alagút bejárata egy Bernauer utcai, akkor még kelet-berlini ház pincéjében volt - idézte fel Herschel húga, Anita Möller, aki csecsemőkorú kislányával és férjével együtt menekült Nyugatra. - Először aggódtam, mert klausztrofóbiás vagyok, félek a sötét, szűk helyeken... De amint bent voltunk az alagútban, elszállt minden félelmem. Huszonkilenc ember szökött Nyugatra azon az alagúton át. Az alagutak a legkülönfélébbek voltak. Volt, amelyik még 30 méter hosszú sem volt, de akadt 170 méteres is. Némelyik csőre hasonlított, négykézláb is alig lehetett elférni benne, de volt olyan is, amelyben kényelmesen fel lehetett egyenesedni. Kiásásuk ettől függően három napig - vagy akár fél évig is eltartott. Az alagútásások egészen 1982 áprilisáig folytak Berlin alatt, és nagyjából 300 ember számára nyújtottak szökési lehetőséget. A menekülők az életüket tették kockára, mert a keletnémet határőröknek tűzparancsuk volt. Történeti kutatások szerint 136-an vesztették életüket a falon való átkelés közben, és további 700-800-an a csaknem 1400 kilométeren át kígyózó határ mentén. Nem lehet tudni, hányak voltak az áldozatok között olyanok, akiket akkor lőttek le, amikor alagúton keresztül próbáltak szökni. Berlin városa a múlt hónapban tüntetett ki két egykori keletnémetet, Siegfried Noffkét és Dieter Hötgert - egyiküket posztumusz -, akiket 1962. június 12-én alagútásás közben tetten értek a hatóságok. Noffkét megölték, Hötgert súlyosan megsebesítették. A berlini fal 1961 augusztusára készült el. Az év végéig még vagy 600-an menekültek nyugatra a városi csatornarendszeren vagy a metróalagúton keresztül, de az év végére a keletnémet határőrség ezt az útvonalat is lezárta. Ekkor kezdődtek az alagútásások. Sok alagutat még azelőtt felfedezett a határőrség vagy a Stasi - a rettegett keletnémet titkosrendőrség -, hogy használhatták volna. Több beomlott, volt, amelyiket víz árasztott el. - Összesen 71 alagútépítési kísérletet számoltunk össze, de ezeknek csak 20 százaléka volt sikeres - magyarázta Dietmar Arnold, a föld alatti alagútrendszer feltárását végző és a túrákat szervező társaság vezetője. - Az alagutak többségét Nyugatról kezdték ásni Kelet felé a Nyugat-Németországba menekült keletnémetek, sokszor azért, hogy kimenekítsék a családtagjaikat. Az Arnold vezette társaság modellalagutat rendezett be a látogatóknak Wedding kerületben egy egykori hidegháborús bunkerben - - vödrökkel, lapátokkal és a homok elhordására szolgáló kis facsillével. Az alagútban hátborzongató légkört teremt a félhomály és a falra függesztett, a hidegháborús korszakból származó, fluoreszkáló képek. A turistákat elviszik a Mitte kerületben lévő Bernauer utcába is. Akkoriban ez volt az egyik legnépszerűbb hely a föld alatti menekülést fontolgatók körében, méghozzá azért, mert itt magas a talaj agyagtartalma. - Ma már egy sem járható az eredeti alagutakból - közölte Dietmar Arnold. - De néha még előfordul, hogy egy-egy építkezésen újakra bukkanunk, amelyeken át talán sok ember talált rá a szabad életre. (MTI)
Új, nemzetközi tömegeket vonzó turistaattrakció épülhet hazánkban
Attila fapalotájának tápiószentmártoni felépítését is támogatta egyebek mellett pénteki ülésén a Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács (KMRFT).Az egymilliárdos, civil kezdeményezést követően felkarolt projektről, illetve egy, a KMRFT által támogatott másik beruházásról - a csepeli szabad kikötő fejlesztéséről - a kormány hozza meg a végső döntést - mondta Steiner Pál, testület elnöke, aki hozzátette, hogy a fejlesztési tanács támogatja az úgynevezett Baross Gábor-program indítását is, melynek fő célja az új műszaki technológiák elterjesztése. Különleges és akár egymillió embert is "megmozdító" turisztikai látványossággá válhat Attila fapalotájának felépítése - mondta a 85 százalékos arányban uniós pénzből megvalósuló projektről Steiner Pál, akinek a közlése szerint a regionális fejlesztési tanács külön is "díjazta" , hogy a beruházást civilek kezdeményezésére tűzhették napirendre.Az ötlet hátterében az a legenda áll, amely szerint Tápiószentmárton térségében találták meg az aranyszarvast - tette hozzá a tanács elnöke. A számos munkahelyet teremtő építkezés költségének önrészét egy helyi alapítvány állja. A legendából ismert domb, illetve a ház minden részletében megfelel majd az eredeti építménynek - mondta Steiner Pál, jelezve: a kormány várhatóan egy hónapon belül tűzi napirendjére a kreatív ötletet. Ha pozitív döntés születik az ügyben, rövid időn belül elkészül a megvalósulási tanulmány, 2012-ben pedig már az avatásra is sor kerülhet. (MTI)
Megnyílik az első űrszálloda 2012-ben
Már lehet "szobát" foglalni az első űrszállodában, amely a tervek szerint 2012-ben nyílik meg egy barcelonai vállalkozás vezetőinek szervezésében. A Galactic Suite (Galaktikus lakosztály) nevű szállodában az első időkben négy vendég és - személyzet gyanánt - két űrhajós tartózkodik majd. Egy hároméjszakás kiruccanás - a jelenlegi előjegyzés árai szerint - hárommillió euróba kerül, de ebben benne van egy nyolchetes felkészítés is egy trópusi szigeten - derül ki a De Telegraaf című holland lap hétfőn megjelent barcelonai tudósításából.A vendégeket külön űrrakéta szállítja majd a 450 kilométeres magasságban épülő, molekula kinézetű űrhotelba, amely naponta tizenötször megkerüli a Földet. Az érdeklődők egyebek között a súlytalanságot élvezhetik a galaktikus lakosztályban, és részt vehetnek tudományos kísérletekben is. Xavier Claramunt, a cég igazgatója, volt űrhajómérnök a cikk szerint elmondta, hogy a szállodát a fellendülő űrturizmus előfutárának tekintik. Szerinte már néhány évtizeden belül lehetségessé válhat, hogy az emberek úgy béreljenek űrszállodát, mint most bárhol máshol. Korábban közölt számítások szerint mindazonáltal jelenleg csak néhány ezren élnek a Földön, akik megengedhetik maguknak a tetemes költségeket. Továbbra is homály fedi egyébként, hogy milyen befektetők állnak a mintegy 3 milliárd dolláros beruházás mögött (http://www.galacticsuite.com). Már eddig 43-an foglaltak szobát a három év múlva nyíló űrszállodában - derül ki a sajtójelentésből. (MTI)
Sikeres volt a 13. alkalommal megrendezett Csabai Kolbászfesztivál
Október 22-25. között 13. alkalommal rendezték meg a Csabai Kolbászfesztivált, amelyet Varga Zoltán önkormányzati miniszter és Vantara Gyula, Békéscsaba polgármestere nyitott meg.Az eseményen részt vett Gráf József, Földművelésügyi és Vidékfejlesztési miniszter, továbbá a Magyar Turizmus Zrt. részéről Dr. Róna Iván vezérigazgató is, aki a kolbásztöltő verseny szombati értékelésén mondott köszöntőt. Az idei fesztiválon – amely minden évben a helyi gasztronómia csúcsát jelentő kolbász köré épül, de úgy, hogy megjeleníti a tágabb városkörnyék, a megye tárgyalkotó és színpadi produkcióként élő népművészetét – minden eddigi rekordot megdöntve 420 csapat mérkőzött meg egymással, hogy ki tudja a legfinomabb kolbászt elkészíteni.Az idei Kulturális Turizmus Éve „Bor és gasztronómia” pilléréhez is szorosan kapcsolódó fesztiválra mintegy 100.000 látogató – bel- és külföldi vendégek egyaránt – volt kíváncsi, Békéscsaba 100 km-es körzetében valamennyi szálláshely megtelt - értesült a Napi Turizmus a Magyar Turizmus Zrt.-től.A szervezők által készített turisztikai hatásvizsgálat is alátámasztja a rendezvény turisztikai jelentőségét, hiszen kiderül belőle, hogy egyre nagyobb számban érkeznek vendégek 100 km-nél távolabbról. A Magyar Turizmus Zrt. kiemelt feladatának tartja a nagy turisztikai vonzerővel rendelkező események népszerűsítését. A több tízezer vendéget vonzó régiós rendezvények – úgy mint a Csabai Szövegdoboz: Kolbászfesztivál egyrészt a régió vendégforgalmát erősítik, másrészt aktívan formálják a régió, így egész Magyarország pozitív turisztikai arculatát. Az MT Zrt. a fesztiválok kedvező turisztikai hatását figyelembe véve - a turisztikai szakmában tevékenykedők megkérdezése alapján - a 2010-es évet a Fesztiválok Évének szenteli. További információ: www.kolbaszfesztival.eu
Hét éve sikeresen szárnyal a Germanwings
Jubileumot ünnepel a Germanwings: a német diszkont légitársaság első repülőgépe 7 évvel ezelőtt, 2002. október 27-én szállt fel a Köln/Bonn Repülőtérről. A vállalat azóta sikeresen teljesítette növekedésre vonatkozó terveit. A Germanwings – amely jövőre valószínűleg átlépi a 10 milliós utasszámot – további növekedési tervében szembe név a jövő év legnagyobb kihívásával, a nyereséges működés fenntartásával. A gazdasági válság ellenére a Germanwings repülőgépeinek átlagos helykihasználtsága idén fokozatosan 81% fölé emelkedett. A légitársaság flottáját alkotó 27 repülőgép idén összesen 130 útvonalon szállít utasokat a Germanwings 5 központi repülőteréről: Köln/Bonnból, Stuttgartból, Berlin-Schönefeld-ről, Hamburgból és Dortmundból. Csak Köln/Bonnból, ahol a légitársaság piacvezető pozíciót tölt be, kiemelkedő számú, 57 célállomás érhető el. Stuttgartból, ahol szintén a Germanwings tölti be a vezető pozíciót, 38 célállomásra juthatnak el közvetlenül az utasok. Berlin-Schönefeldről 20, Hamburgból 6, Dortmundból 4 úticélra közlekednek a Germanwings repülőgépei. A Germanwings útvonalhálózata már idén jelentősen bővül: észak-déli irányban Gran Canariától Reykjavikig, kelet-nyugati irányban pedig Teneriffától Moszkváig és Ankaráig húzódik a légitársaság új térképe. A kölni székhelyű Germanwings 2010-ben 4 új Airbus A319-es típusú repülőgéppel bővíti flottáját, melyből 2 Köln/Bonnból teljesít majd szolgálatot - így 16-ra emelkedik a Köln/Bonn Repülőtéren állomásozó Germanwings-repülőgépek száma. A Köln/Bonn Repülőtérről számos új célállomásra juthatnak el az utasok. A 2009/2010-es téli menetrendben Manchester, Hamburg, Velence, Salzburg, Klagenfurt, Fuerteventura, Gran Canaria és Teneriffa, a 2010-es nyári menetrendben Koppenhága, Madrid és Szantoríni kerül az újonnan elérhető úticélok közé. A Germanwings az idén várható 4,1 milliós utasszámot jövőre 4,4 millióra tervezi növelni a Köln/Bonn Repülőtéren. A légitársaság további célkitűzése, hogy ugyanebben a légikikötőben a jelenlegi 38%-os piaci részesedését 2011-re 50%-ra emelje. A 2009/2010-es téli menetrendben Hamburgból Köln, Klagenfurt és Salzburg, Dortmundból pedig Salzburg szerepel új célállomásként. Germanwings – Európa diszkont légitársaságaA Germanwings a legvirágzóbb diszkont légitársaságok egyike Európában, amely öt központi repülőtérről – Köln/Bonn, Stuttgart, Berlin-Schönefeld, Hamburg és Dortmund - kínál járatokat több, mint 70 európai célállomásra. A diszkont légitársaság fiatal flottát üzemeltet, amely jelenleg 27 darab Airbus A319 típusú repülőgépből áll.
Megvennék a síparadicsomot szent földjük védelmében a navahók
Síparadicsom megvásárlásával próbálnák megmenteni ősi szent földjüket a háborgatástól a navahó indiánok.A navahók nemzeti tanácsa felhatalmazta képviselőit, hogy kezdjenek tárgyalásokat a Flagstaff közelében fekvő Arizona Snowbowl megvásárlásáról. Az indiánok sokáig pereskedtek a síparadicsommal, mert az a törzs szent földjéről származó ipari vízből akar havat csinálni az utóbbi években hóban szűkölködő terep beterítésére. Júniusban az amerikai legfelsőbb bíróság végleg elutasította az ügyüket, és a téli üdülőhely tulajdonosai azt tervezik, hogy már jövőre üzembe állítják a hógépeket. "Az öregek és törzsi hagyományaink őrzői azt várják, hogy tegyünk valamit a folyamat megállítása érdekében, és néhányan hajlandóak vagyunk ezt forrásainkkal is támogatni" - mondta Raymond Maxx, az egyik szponzor, hozzátéve, hogy ily módon a törzs tagjaira és az idősekre nehezedő nyomást és feszültséget is enyhíteni tudják. Eric Borowsky, a síparadicsom többségi tulajdonosa ugyan kijelentette, hogy az üdülőhely nem eladó, mindazonáltal megjegyezte: a vásárlási ajánlatokat - bár eddig még egyet sem kapott - köteles a többi tulajdonos elé terjeszteni. Az Arizona Snowbowl jelenlegi gazdái 1992-ben 4 millió dollárért vásárolták meg a síparadicsomot, amely 1937 óta fogadja a hósport szerelmeseit. (MTI
A pilóták cáfolják, hogy elaludtak volna, amikor túlrepültek úti céljukon
Kétszáznegyven kilométerrel túlrepült úti célján a Northwest Airlines légitársaság Minneapolisba tartó járata, ám a gép első tisztje a hét végén cáfolta a feltételezéseket, hogy ő és a kapitány elaludtak vagy hevesen vitatkoztak, amikor szerda éjszaka félre manőverezték a repülőgépet."Biztonsági szempontból ez nem volt egy súlyos esemény... Nem aludtunk el, nem vitatkoztunk, nem keltünk birokra egymással" - hangoztatta Richard Cole pilóta egy nyilatkozatában. Ám nem volt hajlandó elárulni, miért tartott oly hosszú ideig neki és a gép kapitányának, Timothy B. Cheneynek, hogy az irányítótorony rádióhívásaira válaszoljanak. "Azt tudom csak mondani, hogy a repülőgépek rendszeresen elvesztik a kapcsolatot a földi irányító személyzettel. Ez megtörténik. Néha azonnal helyreáll a kapcsolat, néha időbe kerül, amíg valaki észreveszi, hogy nincs összeköttetés" - magyarázta. Az amerikai légitársaság és a szövetségi légügyi hatóság (FAA) vizsgálatot indított az ügyben, és lehetséges, hogy a pilótákat felfüggesztik állásukból, vagy bevonják engedélyüket. A hatóságok a hét végén lemásolták a pilótafülke hangrögzítőiről a felvételeket, hogy meghallgatva, megtudhassák mi is történt szerda éjszaka, amikor a légiirányítók és pilóták több mint egy órán keresztül próbálták meg felvenni a kapcsolatot a San Diegóból Minneapolisba tartó járattal. A repülőtér illetékesei még a Nemzeti Gárdát is riadóztatták, hogy készítsenek elő repülőgépet, amely az úti célján túlrepült utasszállító nyomába ered, végül azonban nem kellett katonai gépet útnak indítani. Még a Fehér Ház illetékesei is éberen figyelték a 144 utast szállító repülőgép útját - közölte Nick Shapiro szóvivő az AP amerikai hírügynökséggel szombaton. Arról nem szólt, hogy Barack Obama elnököt tájékoztatták-e a rejtélyes ügyről. Repülésbiztonsági szakemberek és pilóták szerint a legvalószínűbb magyarázat az lehet, hogy a pilóták elaludtak az úton. (MTI)
Energiatakarékosan ünnepli 120 éves évfordulóját az Eiffel-torony
Különleges fényjátékkal ünneplik az Eiffel-torony megépítésének 120. évfordulóját: a 12 perces színkavalkádot december 31-ig esténként négy alkalommal élvezhetik a párizsiak és a turisták.A francia főváros jelképét felavatásakor 1889-ben 10 ezer gázlámpa világította meg; 2009-ben az évfordulós ünnepségre négyszáz reflektorba elhelyezve 15 ezer apró, energiatakarékos világító diódával szerelték fel a karcsú építményt, amelyek háromszor kevesebb energiát fogyasztanak, mint a megszokott kivilágítás. Az esti órákban már hagyománnyá vált ötperces csillagszórószerű ezüstös villogást a torony Szajna-parti oldalán este 8, 9, 10 és 11 órakor 12 perces úgynevezett sztroboszkopikus hatást keltő varázslatos fényjáték követ: villódzás helyett a különböző, időben egymást követően felvillanó színes pontok a néző számára a mozgás érzetét keltik, mint egy mozifilmben. Az év végéig tartó színkavalkádot egyhónapos előkészítés előzte meg: a világhírű építményt kezelő SETE társaság félmillió eurót szánt a projektre. Jacques Barrier, az Eiffel-torony világításáért felelős mérnöke szerint a párizsiak még soha nem láthattak ennyire kevés energiafogyasztással hasonlóan gazdag és szép fényjátékot. Az előadás koncepcióját kitaláló Bernard Schmitt és Jacques Rouveyrollis elképzelése szerint a fényjáték az Eiffel-torony történetét mutatja be: az első képben a felfelé rohanó apró kék fények a torony építését szimbolizálják, majd a többszöri átfestést felidéző mozgások után "őrületes fényjátékok" következnek. Az Európai Unió soros francia elnökségének tiszteletére tavaly ilyenkor kékbe borult az Eiffel-torony, az elmúlt hetekben pedig a franciaországi török évad alkalmából piros-fehér fények uralták. A műemléket működtető önkormányzati vegyesvállalat - amely 2005-ben elkötelezte magát a torony energiafogyasztásának 30 százalékos csökkentése mellett - 2010-től szerényebb kivilágítást ígér. "A jövőben csak a különleges alkalmakkor lesznek fények, különben hozzászoknak a párizsiak, az pedig nemkívánatos" - mondta Jean-Bernard Bros, a SETE elnöke a France 2 közszolgálati televízióban. A 325 méter magas Eiffel-tornyot évente közel 7 millióan keresik fel: a torony a világ leglátogatottabb fizetős műemléke, s a világviszonylatban legtöbb turistát fogadó Franciaország egyik legfőbb látványossága. (MTI)