Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00

Asztrografológia
2001. január 18.

Ez egy érdekes önismereti mód, melyben asztrológusként tettem kirándulást. Gyertek velem, fedezzük fel együtt e két nagyszerű rendszer hasonlóságait és különbségüket!

A grafológiáról csak keveset tudok, azt, amit kedves tanulótársam, Fényiné Csomor Rózsa Asztrografológia című munkájában olvastam. Az asztrológia viszont a véremmé vált már, s átszövi mindennapjaimat. Sok szeretettel osztom meg ismereteimet Veletek!

Az asztrológia 6000 éves múltra tekint vissza. Már az ókori Egyiptomban is használták a különféle események megtartásának időpontjánakelőre meghatározásában (pl. mikor legyen a fáraóavató szertartás vagy mikor kell elvetni a magvakat a jó termés érdekében). Viszont remek eszköz volt a hétköznapi ember megfélemlítésére is, például, amikor a napfogyatkozásra azt mondták, hogy az Ré napisten büntetése. Manapság is van sajnos olyan asztrológus, aki a hatalom gyakorlásáért, a másokon való uralkodásért űzi ezt a mesterséget. Akiket én becsülni tudok, azok arra használják e tudományt, hogy a hozzájuk eljutó embereket a saját útjukra terelgessék, s igyekeznek megnyugtatni a zaklatott tévelygőket. Mindenki csak akkor lehet boldog, ha a saját feladatait végzi, ha elfogadja saját magát, és kiaknázza a különféle lehetőségeit. A jó asztrológus lehetőségeket mutat meg, amit az egyén vagy kihasznál, vagy nem. Ezek a lehetőségek mindenkinek a jelleméből fakadnak elsősorban, s nem egyszerű sorscsapások. Tehát, aki nem elég kitartó, az nem szidhatja a Sorsot, hogy amiatt képtelen elérni a céljait. Az asztrológus meg tudja mondani, milyen módon tud a céljaiért törekedni, honnan várhat segítséget, s mi az, amit mindenképpen neki kell megtenni. Csak a lehetőségeket mutatja meg a horoszkóp, a konkrét események bekövetkezéséhez szükség van az emberi cselekedetre is. Mindenki szabad akaratából eldöntheti, hogy a bolygók adta lehetőségeket milyen módon és mértékben használja ki.

A grafológia a kézírás elemzése, a jellem mutatója. Az írás az agy által vezérelt mikromozgás, amely magában foglalja a tudatos és tudattalan agytevékenység jeleit is. Bár a kéz mozgatja a tollat, de az agy és a benne cikázó, pillanatonként változó gondolatok, érzelmek vezérlik igazából, a kéz - és az egyén erejét is megmutatva.

Az asztrológiából nehéz meghatározni, hogy az ember az adott periódusában mit tud és mit rejteget a tudattalanjában - sokszor saját maga előtt is. A grafológia nagyszerűsége éppen abban rejlik asztrológus szemmel, hogy az egyén pillanatnyi érzelmi szintjét is kiválóan mutatja, nemcsak az alapvető jellemvonásait.

Aki tisztában van azzal, hogy az egyes állatövi jegyekhez tartozó embereknek milyenek a tipikus írásmintái, az arról is felvilágosítást kap, hogy az egyén megvalósította-e önmagát, jó úton jár-e. Ha nagyon eltér a születési horoszkóp alapján elvárhatótól, akkor valószínűleg az egyén rosszul érzi magát a bőrében, nem azt teszi, ami az ő dolga lenne, s ez akár komoly önismereti válságra is utalhat.

A grafológia a gyakorlatban azt vizsgálja, hogy mit okoz az ember a papíron írás közben. Segítségével a rejtett, mélyben lapuló gondolatok és érzelmek is megnyilvánulhatnak.

Írás közben az egész személyiség megjelenik a következő módon:

1. A felső zónában a szellemi-értelmi képességek
2. Középen az ember én-érzete, a reális világ és kapcsolatai
3. Az alsó zóna pedig az ösztönvilág mutatója

Az írás céljából elfoglalt, birtokba vett terület mértéke pedig azt mutatja meg, mekkorára értékeli magát az ember.

E két nagyszerű jellem-elemző tudomány összekapcsolva remekül kiegészíti egymást. Az asztrológiából megtudjuk, mi az egyén kezdeti állapota, ahonnan ezt az életet kezdte. Mik a lehetőségei, képességei, vágyai, céljai, általában a körülményei, amik az életét alapvetően meghatározzák. A grafológia a jelenlegi (íráskori) állapotot elemzi, hogy mit sikerült már a karmájából, feladataiból teljesíteni, s ebből kifolyólag milyen a sorsa. Az asztrológia pedig megmutatja, hogy mely képességei felhasználásával, előtérbe helyezésével lehet a mindennapjain, közérzetén javítani.

Az írás a továbbiakban is, egész életen át változik, megmutatva ezzel a fejlődés irányát, az egyénben zajló pszichés változásokat. A jellemünk a sorsunk, csak úgy tudunk dönteni, ahogyan azt elképzelhetőnek tartjuk az addigi élettapasztalataink, élményeink alapján. Így bepillanthatunk az egyén történelmébe és lehetséges jövőjét is elemezgethetjük.

A gyermekek az első osztályban az országosan központilag kiadott írást tanulják, s tanítójuk ügyel rá, hogy ezt a mintát a lehető leginkább elsajátítsák, lemásolják. Amint az írás technikai oldalát megtanulják az emberpalánták, máris rányomják személyiségük jegyeit a papírra. Piciny életük konfliktusai igen gyorsan kiütköznek a grafikus jelek alakításakor. Növekedésünk közben, s egész életünkön át változik az íráskép, amely híven tükrözi a belső életet, a lelki-szellemi, de még a testi fejlődést is. Az írás végig a tudattalan kivetülése, s így egy jellemtükör is.

A hétköznapi életben is megfigyelhetjük saját térfoglalási vágyunkat. Ezt mutathatja az otthonunk mérete és minősége, s az emberekkel való kapcsolatunk is. Egy beszélgetéskor figyeljük meg, mekkora távolságot szoktunk tartani. Mennyire hatolunk be a másik ember intim szférájába akár testileg (pl. gesztusainkkal), akár szellemileg (kérdéseinkkel) vagy érzelmileg, mondjuk parfümhasználatunkkal. A papíron is úgy terjeszkedünk, mint ahogyan az életben megnyilvánulunk.

Azzal szinte mindenki tisztában van, hogy az a hónap, amelyikben született, milyen állatövi jegyhez tartozik. Ez viszont csak a Nap ekliptikai útjának egyes "állomásait" mutatja meg. Ezen kívül lényeges elem a személyi horoszkópban és a grafológiai elemzés szempontjából is az egyén születési perce ésa földrajzi helyzetéből kiszámítható aszcendens is, illetve, ha van valamilyen állatövi jegyben bolygócsoportosulás, akkor az a jegy is.

Például a Kos erősen rányomja a tollat a papírra, gyorsan, hegyes betűformákat alkalmazva, amiben kifejezésre jut az ő harciassága és versenykedve. Ha az íráskép nem egyezik az állatövi jegy jellemzőivel, akkor hiányzik a tevékenységi tér az alapvető jellemvonásai kiéléséhez, s a személyiség egy része elfojtódik. Valamilyen okból az egyén nem olyannak akarja mutatni magát, mint amilyen valójában (talán nem tudja elfogadni magát), s arra törekszik, hogy elválassza a tudatalattit a tudatostól. Ez mindenképpen konfliktust okoz az egyénben, ami pedig betegségeketvált ki és valótlan személyiségképet alakít ki az emberben önmagáról. Mindenkinek vannak jó és rossz tulajdonságai. Ezek elfogadásához, pozitív megéléséhez egyénre szabott segítséget tud nyújtani az asztrológus.

Az íráskép elemzésének szempontjai:

Függőleges sík:

- A felső zóna mutatja meg a szellemi törekvéseinket, a magasabb szintű tudatosságot, a hivatástudatot, az egyéni fejlődés törekvéseit (szellemi szféra)

- A középső zóna az erős érzelmek és a való világ ötvözete, amely azt mutatja meg, hogyan igyekszik élni az ember, s milyenek az emberi viszonyai, érzelmi megnyilvánulásai (lelki szféra)

- Az alsó zóna mutatja az ösztönöket, azok kitörési vágyát, s itt találhatók agyermekkor elfojtott emlékei is. Ez a kollektív tudattalanunk területe is. (anyagi szféra)

Vízszintes sík:

Balra fenn: (földies jellemzők)

A múlt, elsősorban az anya behatásai; befelé fordulási hajlam, tudatos tétlenség, passzivitás, titkok, akadályok, gátlások. 

Balra lenn: (vizes jellemzők)

Korai fixációk, vagyis gyermekkori beidegződések, traumák. A jövőtől való félelmek, az érzelmi és a kreatív fejlődés korlátozottsága, az önfejlesztés gátoltsága.

Mindkettő introvertált (befelé forduló), befogadó, negatív; a Jin-elem, amely inkább a múltat szimbolizálja és a visszahúzódási kedvet. Az asztrológiában a IV. ház mutatja ezeket.

Jobbra fenn: (tüzes jellemzők)

A célok, amikért energia befektetésre hajlandó az egyén; apai dominancia, alkotóerő, lendület, találékonyság, rugalmasság. Az önérvényesítő törekvések mértékét mutatja.

Jobbra lenn: (levegős jellemzők)

A jelenre való irányultság, társas kapcsolatok, alkalmazkodás, rugalmasság, természetszeretet, segítő hajlam.

Mindkettő extrovertált, kiáradó, pozitív; Jang-elem, inkább a jövőbe tekintő. Ez az élet tengelye, mely a múltból (IV. ház) a jövőbe (X. ház) felé halad. 

Ezek alapján vizsgálhatjuk az írástömb egészét, a betűket vagy az egyes betűk részelemeit is. E szerint az íráskép jobbra dőlése a másokhoz való közeledésünket jelzi, a balra való dőlés és mozgások az előrejutás gátlásait mutatják. A balra való visszafordulás pontos helyzete arról informál minket, hogy a múlt mely pontja akadályozza az élettel való felszabadult kapcsolatunkat:

-a biztonságérzet keresése (októl függően balra vagy jobbra lenn)
-az anyához való kötődés (balra fenn)
-vagy az ego fontossága (jobbra fenn)

Mindaz, amit az ember létrehoz a papíron valamilyen kivetülése a személyiségnek. Figyelembe kell venni azt is, hogy a lapot, mint egészet mely részeken, milyen arányban tölti ki az írásnyom hagyója. A beírt ésa be nem töltött felületek a tudatos és a tudattalan területek megjelenítői. Az írásnál és a rajzoknál is alapvető szempont az, hogy mennyire töltötte be a lehetséges területet, illetve mekkora részt hagyott szabadon, milyen arányúak a sötét és a világos részek. Ebben az esetben is Yang minden, ami világos a papíron, s a pozitív, tudatos, férfias energiákat mutatja. A Napot, a születést, a jövőt jelképezi. A sötét részek a Yin energiákat jelzik, hogy mennyire befelé forduló, negatív és nőies az egyén. A Holdat, a halált és általában az elválás képességét, illetve a múltat jelképezik.

Lényeges azt is tudni, hogy az írás pillanatában milyen volt az illető közérzete, s ez alapján arra következtethetünk, hogy az író milyen esztétikai és formaérzékkel képes kihasználni és beosztani a rendelkezésre álló időt, teret és anyagi javakat. 

A horoszkópábrán éppúgy jelentőségteljes az, hogy melyik zónában helyezkednek el inkább a planéták, mint a grafológia szempontjából a kunkorok és kiszögelések helyzete.

Horoszkópábra Íráskép

Felső zóna

Célok, hivatás, tudatosság, Gondolat, szellem, fantázia,
A saját egyéniség, lelkiség, intellektus
megmutatásának vágya,
intellektus.

Középső zóna

Az én és te szintje, Érzések, kötődések, 
kapcsolatok, megnyilvánulás,viselkedési formák
a személyi stabilitás, az én-tudat,
a vegetatív lét.

Alsó zóna

Az eredet, ragaszkodások, Ösztönlét, anyagiak, 
elmélyülési hajlam, ösztönlétfizikai megnyilvánulások, 
szexuális területek.

Az egymást követő zodiákus jelek - természetüknek megfelelően elemileg és dinamikailag is feloszthatók, valahogy úgy, mint már feljebb megfigyelhettétek a betűk vagy az írástömb négy részre osztásánál. Az asztrológiai szemlélet 4 alapeleme a 4 őstulajdonság, melyekre jellemző az ősminőségük: a Tűz, ami meleg és száraz; a Föld, ami hideg és száraz; a Levegő, ami meleg és nedves; illetve a Víz, ami hideg és nedves tulajdonságokkal bír. Ez a felosztás megegyezik ahippokratészi 4 alap temperamentummal: a Tüzes kolerikus, a Földies melankolikus, a Levegősszangvinikus és a Vizes flegmatikus felosztással.

Nézzük most az őstulajdonságok által összefogott jegyek csoportjait!

A tüzes jegyek asztro-grafológiai jellemzői:

A Kos, az Oroszlán és a Nyilas sok tulajdonságban különböznek egymástól. Most inkább a közös tulajdonságokat vegyük sorra! Alapvető jellemzőjük a tűz, mely egy impulzív erőforrás, egy átalakító elem. A belül izzó forróság átváltoztatja a formákat, cselekvésre késztet, megtisztít, rendbe hoz, regenerál. A kiterjeszkedés, a tágas horizont a lételeme. Dinamikus, aktív, a születést és általában az életre keltést szimbolizálja. Bátor és vállalkozó kedvű, ragaszkodik a függetlenségéhez. Az értelem és az érzelem által vezérelt akarat jut érvényre, szenvedélyes keretek között. Negatív értelemben - ha az egyén kiteljesedését valami gátolja, túlzásokra lesz hajlamos. Erőszakosság,vakmerőség, önzés lesz rá jellemző, de egoistává, arrogánssá, önteltté és meggondolatlanná is válhat.

Életerőt sugárzó, erős nyomású írásuk van. Általában jobbra dőlő, extrovertált (kifelé irányuló), széles, lendületes a vonalvezetésük. A betűk végződései nem visszafogottak, szabad futásúak. Az ékezetek és a pontok a betű testétől jobbra helyezkednek el.

Ambíciót mutatnak az emelkedő sorok és a magasba, jobbra nyúló "t" betűk. Éles kiszögellésekben megmutatkozhat az akaratlagos és megvalósított erő. A beírt és be nem írt területek megoszlása jó, nem túl széles szó és sorközök a jellemzők. Közepes méretek, néhány felnagyított formával.

Ha az egyén rosszul érzi magát a bőrében, akkor agresszívvá válnak az átlói, kard-élessé a formák, hatalmassá nyújtja az alsó szárakat. Rendezetlenné válik az írás, erőteljessé a kezdőbetűk. Kis energiát jelző gyors és kapkodó íráskép lesz a jellemző kampókkal és hegyes végekkel.

A Földies jegyek jellemzői:

A Bika, a Szűz és a Bak tartozik ide. A megszilárdulást képviselik, szinte egészen a mozdulatlanságig. Az anyagiasság és az alapok is fontosak a számukra. A Föld elem éltető és kiegyensúlyozó. Az egyén harmonikussága az anyag feletti uralkodási képességén keresztül mutatkozik meg: takarékos,gyakorlatias, óvatos és megfontolt. Konokká, fösvénnyé és ezzel egyidejűleg embergyűlölővé is válhat. A rögeszmék és a birtoklási vágy elhatalmasodhat rajta.

Ha az egyén nagyjából tisztában van önmagával, akkor az írásképe a következőképpen alakul: írása balra dől, introverziót (befelé fordulási hajlam) mutatva. A margók szabályosak és egyenletesek. Egyenes az alapvonal, szabályos a dőlés, keskenyek a formák. Odafigyel a részletekre. Határozott, tömör, inkább lassú és megfontolt az egész íráskép. Árkádok és szögesedések is jellemzik.

Rossz esetben a vonások és a vonalak merevsége tapasztalható. A betűtestet elvékonyítja, hirtelen megáll írás közben, rideggé alakítja a betűket. Balra hajló kampókat ír, lezárásokkal. Éles és inkább szöges lesz az összkép. Szabálytalan - vagy nagyon is katonás rendben álló - betűk megfigyelhetőek, amik a szabadság hiányára utalnak.

A Levegős jegyek jellemzői:

Az Ikrek, a Mérleg és a Vízöntőa három levegős jegy. A tágulás, terjeszkedés, mozgékonyság, kezdeményezőképesség a jellemzője. A Levegő a Földet és az Eget köti össze, tehát a kapcsolatteremtés igen fontos a számára. Olyan személyiséget takar, akinek kapcsolatteremtési és kommunikációs érzéke fejlett, szeret társadalmi életet élni. Optimista és életigenlő. Szép külső megjelenése sértődékenységet, hiúságot és sznobizmust is takarhat. Mozgékonysága meggondolatlansággá, türelmetlenséggé válhat, birtoklási vággyal és féltékenységgel ötvözve.

Ahogy a levegő kiterjeszti a formákat, megnagyobbodásokat, fölemelkedéseket, hullámos vonalvezetést találhatunk az írásban, általában jobbra dőlő, felfelé mutató végvonalakkal. Hangsúlyozottak a nagybetűk, kiemeltek az "énkép-betűk (az "a" és "o"). Díszített, nagy méretűek az aláírások. Laza, ívelt, folyamatos írás, gyönge nyomatékkal, de határozott vonalakkal és lendülettel. Inkább felsőzónás dominanciát láthatunk.

Amikor az egyén nem képes önmagát megvalósítani, akkor keskenyekké válnak a közök, lendületessé és hullámossá az alapvonal. Hanyagul fonalas vagy olvashatatlan az írás. Aránytalan, egyenetlen nyomaték, lasszó-szerű formák halmozása, kampóval ellátott balra forduló görbék jellemzőek. Az írás összességében a mozgás, a lendület, a hév, a forróság és a labilitás benyomását kelti.

A Vizes jegyek jellemzői:

A Rák, a Skorpió és a Halak alapjában véve ilyenek: érzékeny, alkalmazkodó, passzív, befogadó, ösztönös és fantáziadús. A passzivitás és a nyugalom felé tendál (hajlik), illetve a szenvedés és mártíromság irányába. Álmodozásra, utópisztikus (megvalósíthatatlan) szemléletre hajlamos. Egyszerre sebezhető és megfoghatatlan ő maga is. Változékony és simulékony hajlama gyakran szeszélyességig fokozódik. Ha túlzottan feladja magát, akkor lehet alázatos, határozott elvek és vélemények nélküli egyén, aki megalázkodó, hiszékeny, lusta és irreális is.

Mint a víz terjed, áramlik az írás is, kötött és folyamatos formát alakít ki. Néha fonálszerű, mintha nem is lennének domborulatok vagy zónahatárok. Ívelt, kerek, enyhén jobbra dőlő írás ez. Közepes méretek, arányaiban megfelelő zónák jellemzik. A nyomaték gyenge vagy közepes. Viszonylag nagyok a szó- és sorközök.

Ha a személyiség a lehetősége határaival küzd, és nem találja önmagát, akkor az írás egésze a terjeszkedés és a lankadtság benyomását kelti. Változó sor- és szóközök, egymásba hurkolódó betűk jellemzik. Többnyire kerekek, íveltek a formák, jobbra dőlő vagy váltakozó dőlésű hullámos alapvonalak mutatkoznak. Kevert formák, nyomaték nélküli vagy gyenge "t" áthúzások. 

Akinek felkeltette érdeklődését ez a kis összefoglaló, annak mindenképpen ajánlanám elolvasásra Fényiné Csomor Rózsa Asztografológia című munkáját (1997.). amit a következő címen lehet megrendelni:

BIOTER BT. 1464. Bp. Pf.:1342 vagy az Elixír könyvesboltban megvásárolni.

Derita mNemos