Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00

Ózon a repülőgépen
2007. szeptember 12.

Azok az utasok és a személyzet azon tagjai, akik eddig a repülőgép kabinjában lévő rossz minőségű levegőre panaszkodtak, most még egy bűnbakot találhatnak: a bőrükön, hajukon és a ruháikon lévő zsírréteget.

Egy vizsgálat szerint, melynek eredményei az ACS Environmental Science & Technology nevű folyóiratában jelentek meg, a testünkön lévő olajok és a repülőgépek kabinjában lévő ózon kölcsönhatásából olyan melléktermékek képződnek, amelyek fokozzák az orr irritációját, a fejfájást, a szem- és szájszárazságot és egyéb repülőutakat jellemző panaszokat. - írja a MediPress.

A vizsgálatban amerikai és dán kutatók négy órán keresztül szimulálták a repülést két 16 fős önkéntes csoport részvételével repülőgép kabinoknak kialakított helyen, ahol a repüléshez hasonlóan, különböző fokú ózonnak és légáramlásnak tették ki őket. Az ózon-szinttel párhuzamosan emelkedett azoknak az ismert aldehid tartalmú melléktermékeknek a szintje, amelyek kapcsolatba hozhatóak a fejfájással, az orr irritációjával és "beteg épület" szindróma egyéb tüneteivel.

"A melléktermékek több mint felét a bőrrel, hajjal, ruhával történő kölcsönhatás eredményezte" - mondta Dr. Charles Wescheler, a vizsgálat vezetője, a New Jersey Orvosi Egyetem munkatársa. "Ezeknek a termékeknek az ózon egészségkárosító hatásában betöltött szerepe egyelőre ismeretlen" - mondta a szakember. "Ha ezek az oxidációs termékek károsnak mutatkoznak, egyszerű módon csökkenteni lehet a mennyiségüket a repülőgépekben és az épületekben, például úgy, ha ózont károsító katalizátorokat építenek be a repülők szellőztető rendszerébe." - tette hozzá.

Az Egyesült Államok Repülésügyi Bizottsága (FFA) szerint 2006-ban, körülbelül 750 millió ember repült hivatalosan az országukban. Utazómagasságban a kinti levegő ózontartalma igen magas, gyakran több mint 500 részecske az egy milliárdból (ppb). Az FFA szabályozása szerint a kabin ózontartalma nem haladhatja meg a 250 ppb-t, 10000 méter felett, vagy a 100 ppb-s átlagot egy 4 órás időszak alatt 8000 mértes utazási magasságnál.

A tanulmány társszerzője, a Kalifornia Egyetem munkatársa Dr. William Nazaroff szerint a legtöbb széles törzsű repülő szellőztető rendszere tartalmaz ózont károsító katalizátort. "Ezek a készülékek azonban ritkábbak a kisebb gépekben, így a bennük mért ózonszint meghaladhatja a Washingtonban, egy szmogos napon mért értékeket" - fogalmazott Weschler.

Tulajdonképpen ez a vizsgálat, melyet az Egyesült Államokban működő FFA és a dán Technikai Kutató Tanács finanszírozott, lehetővé teheti a kutatók számára, hogy jobban megértsék a levegő ózonszennyezettségének káros hatásait, hiszen az ózon az egyik fontos összetevője a városi légszennyező anyagoknak. "Bár ez a vizsgálat szimulált repülési körülmények között készült, az eredmények ezen túlmutatóak." - mondta Weschler. "Minden olyan helyzetben, amikor nagy koncentrációban van jelen az ózon, ugyanezek a kémiai folyamatok játszódnak le." (MediPress)

forrás: www.Stop.hu