Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00

Nem fizet a biztosító, ha késlekedünk
2012. június 19.

Ha kívülről nem is kell megtanulni, de mindenképp érdemes utazás előtt alaposan áttanulmányozni az utasbiztosításunkat, hogy ne érjen minket külföldön kellemetlen meglepetésként, mire fizet és mire nem a biztosító. Az olcsóbb biztosítások azt a veszélyt hordozzák, hogy nekünk is hozzá kell járulni egy esetleges kórházi számlához.

Már 5200 forintért is köthet utasbiztosítást egy négytagú család 8 napos, 7 éjszakás európai nyaralásához, de ennek ára 31 ezer forintig is elmehet. A különböző díjú biztosítások más-más szolgáltatást nyújtanak: jelentős az eltérés abban, hogy mire mennyit fizet a biztosító. A legolcsóbb csomag legfeljebb 2,7 millió forintos orvosi ellátást térít és 130 ezer forintos poggyászbiztosítást takar, míg a legdrágább 150 millió forintig állja a betegség vagy baleset miatti orvosi ellátást, a poggyászbiztosítás pedig 340 ezer forintig fizet, halál esetén pedig 8 millió forintot ad. De már a 6 ezer forintos árfekvésű biztosítás is 5 milliós orvosi költséget tartalmaz, míg a 7 ezer forintos 8 milliósat.

A magyar utazóknak csak 30 százaléka köt utasbiztosítást külföldi útja előtt, ugyanakkor az utazási irodáknál nyaralást foglalók 90-95 százaléka vásárolja meg az anyagi biztonságot jelentő szolgáltatást. Ma már gyakorlatilag minden biztosító legalább 2-3 csomagot kínál az utazóknak. Ugyanakkor a "fapados" változat legfeljebb a környező országokba lehet jó, de már ott is kevésnek bizonyulhat, míg bizonyos országokba látogatva soha nem szabad az olcsó csomagok közül választani.

Az USA-ban 800 dollárnál kezdődik a számla, ha kórházba kerül valaki, egy combnyaktörés ellátása 80 ezer dollár körül alakul - mondta portálunknak Horváth Péter, a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) utasbiztosítási bizottságának elnöke. Hozzátette: az úti célhoz és az ott töltött időhöz célszerű megválasztani a biztosítást. Nemrég a Netrisk arról adott hírt, hogy a nála utasbiztosítást kötők döntő része exkluzív szolgáltatásokat tartalmazó csomagot vett meg. Ugyanakkor Horváth szerint nem ez az általános tendencia. Ma az utazáson is spórolunk, mindenki az akciós utakat keresi, és ez igaz a biztosításokra is - tette hozzá. Pedig 1-2 ezer forintos megtakarítás a díjban többmillió forintot jelenthet, amikor a biztosítónak fizetnie kell.


Amit be kell tartani

Szerencsés esetben nem kell használni az utasbiztosítást, de ha mégis szükségünk lesz rá, nem árt még itthon felkészülni a biztosítási feltételekből. Fontos tudni például, milyen amatőr sportolás során szerzett sérülésre térít a biztosító. Kérdés lehet a búvárkodás és a rafting: ezekre általában külön biztosítást kell kötni, de van olyan cég, amelyik bevállalja a kockázatot a normál szerződésben is, búvárkodásra például 40 méterig. Ugyanakkor mindem biztosító kizárja a veszélyes sportokat, így például az autó-motor sportot, a hegymászást, a barlangászást, a jetskizést és a parasailinget (ezeknél elő szoktak fordulni súlyos és halálos balesetek). Az így szerzett sérülés ellátását tehát nem térítik.

Amire viszont fizetnek a szerződés szerint, arra is csak akkor, ha velük egyeztet az ügyfél. Találtunk olyan általános szerződési feltételt (például a Mondialé), amelyben ez áll: ha egészségügyi ok miatt vesszük igénybe az utasbiztosítást, akkor "48 órán belül írásban tájékoztatni kell a biztosítót" azért, hogy egy bizalmi orvost is bevonhasson a kár értékelésébe. "A 48 órán belüli bejelentés elmulasztásával az ügyfél automatikusan elveszíti a kártérítési igényét." De jellemző az is, amikor a biztosító az orvosi ellátás esetében meghatároz egy limitet (pl. ezer euró), ami fölött már bele kell egyeznie a biztosítónak is a kezelésbe. Ha elmulaszt vele konzultálni az ügyfél, akkor nem fizet. Az persze már más kérdés, hogy ha valaki balesetet szenved, és már kommunikálni is tud az ellátása után, honnan fogja tudni, mikor érte el az ellátás a felső határt, és mikortól kell a biztosító beleegyezése. Kérdés az is, hogy mikortól tartja az ügyfelet alkalmasnak a biztosító a telefonálásra és az egyeztetésre.

Mint korábban megírtuk, az AXA Biztosító nem fizette ki egyik balesetet szenvedett ügyfele kórházi ellátását, mert csak a baleset után 3 nappal telefonált a biztosítójának. Bár a Pénzügyi Békéltető Testület az ügyfélnek adott igazat, a biztosító nem fizetett. Épp a teljesíthetetlen feltételek miatt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) azt tervezi, hogy közérdekű keresetet nyújt be az AXA Biztosító ellen, hogy az ügyfelek érdekeit súlyosan sértő kitétel kikerüljön a szerződési feltételek közül.


Így kell felkészülni

Évente több ezer kárkifizetés történik zökkenőmentesen - reagált erre a történetre Horváth Péter, amikor arra voltunk kíváncsiak, hogy vajon teljesíthetőek és életszerűek-e a biztosítók elvárásai. Véleménye szerint célszerű az utasbiztosítási kötvényről letépni annak számát és a biztosító elérhetőségét tartalmazó részt, és azt az okmányaink között tartani. Így ha baleset ér minket, azt megtalálják a kórházban, és fel tudják venni a kapcsolatot a biztosítóval. Az ügyfélnek pedig akkor kell biztosítóját hívnia, ha azt az állapota már megengedi. Mindenesetre, ha biztosra akarunk menni, akkor kórházi ellátás során azonnal telefonáljunk. (Egy tengeri sün tüskéje miatti egészségügyi ellátás miatt nem kell a biztosítót hívogatni.)

Poggyászkár esetén is tisztában kell lenni a feltételekkel, amikhez a biztosító a fizetést köti. Ha repülőgépen veszítik el a csomagunkat, akkor az érkezéskor jegyzőkönyvet kell felvetetni a reptéren, amiben fel kell sorolni, mit tartalmazott a poggyász. Ha csak késik a bőröndünk, annak átvételéről külön igazolást kell kérni, mert a késés hosszától függően téríthet a biztosító. Ha pedig ellopják a csomagjainkat, rendőrségi jegyzőkönyv szükséges ahhoz, hogy a biztosító fizessen. forrás: www.azenpenzem.hu