Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00

Vizsgál a GVH: megtévesztik a fogyasztókat?
2012. június 11.

Több cégre is lecsapott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az elmúlt napokban. A Ryanair fapados légitársaság, a Provident Pénzügyi Zrt. és a Vodafone ellen indított versenyhivatali eljárást a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt. A Vodafone esetében a jogellenes összehasonlító reklám tilalmának feltételezett megsértése miatt is vizsgálódik.

A Provident esetében az ütötte ki a biztosítékot, hogy az "Egy törlesztő részletet visszafizetünk", illetve "Az utolsó kettőt visszaadjuk" akciók során feltehetően nem tájékoztatta megfelelően az ügyfeleket a feltételekről. Az akciók során a cég azt hirdette, hogy aki pontosan fizeti a törlesztőrészleteket, visszakap egy- vagy kétheti részletet. A "pontosan" kifejezést a cég szó szerint értette, így az az ügyfél, aki feltehetően többet is akart tenni a visszajáró részletekért, emiatt az esedékes törlesztőnél valamivel többet fizetett vagy előtörlesztett, az nem kapta vissza a meghirdetett összeget. Emiatt vizsgálódik a GVH. A Pénzcentrum szerint a Provident kiadott egy közleményt, amelyben arról tájékoztat, hogy az ügyfelek elégedettsége és a transzparens működés számukra kiemelten fontos, és hogy a vizsgálat során természetesen együttműködik a hatósággal az ügy tisztázása érdekében.

Félrevezetett a Ryanair?

A Ryanair fapados légitársasággal szemben az a GVH kifogása, hogy nem tüntette fel a kedvezményes árú repülőjegyek igénybevételének pontos foglalási, utazási időszakait, beleértve azokat az utazási napokat, melyekre a kedvezményes árú jegyek foglalhatóak voltak, és elfeledkezett az elővásárlási követelmények tájékoztatásáról. A társaság reklámjaiban azt a benyomást kelthette, hogy a meghirdetett kedvezményes árú repülőjegyek valamennyi útirányban rendelkezésére állnak és foglalhatóak. Probléma még, hogy a meghirdetett repülőjegyárak valószínűsíthetően nem tartalmazták az összes olyan felmerülő díjtételt, melyet a foglaláskor meg kell fizetnie a viteldíjon felül. Valószínűleg nem tájékoztatta megfelelően leendő utasait arról sem, hogy a társaságnak lehetősége van az indulási időpontok egyoldalú módosítására, továbbá, amennyiben a repülőtéri illetékek emelkednek, a fogyasztók csak az áremelkedés okozta különbözet megfizetése után vehetik igénybe a Ryanair szolgáltatását.

Megtévesztő lehet a Vodafone reklám

A Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt-vel (Vodafone) szemben azért indított eljárást a GVH, mert a februárban elindított, "Az igazán jó hálózat az, amire mindenhol, minden helyzetben számíthatsz. A Vodafone vadonatúj hálózata országszerte veled van." szlogenekkel népszerűsített marketingkommunikációs kampányában egyrészt az egyes kommunikációs eszközökön megjelenő szlogenek a fogyasztók megtévesztésére lehetnek alkalmasak, mivel valószínűleg nem kellőképpen alátámasztottak. Másrészt a televíziós reklámban a mobilszolgáltatók közötti hálózat-minőségi különbség bemutatása feltehetően nem volt tárgyilagos.

A versenyfelügyeleti eljárások megindítása még nem jelenti azt, hogy a cégek tényleg elkövették a jogsértést. Az eljárások befejezésére 3 hónapja van a GVH-nak, ez azonban két alkalommal, legfeljebb 2 hónappal meghosszabbítható. forrás: www.azenpenzem.hu