Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00

A repülőgép biztonságos közlekedési eszköz
2012. március 13.

Az IATA március 7-én közzétett elemzése szerint - elsősorban Észak-Amerikában, Európában és az ázsiai-csendes-óceáni térségben - 2011 a nemzetközi légiközlekedés eddigi történetének legbiztonságosabb éve volt, de a világ más régiói még elmaradnak az átlagtól.

Tavaly a nyugati gyártású repülőgépekből 1 millió járatra mindössze 0,37 baleset jutott, s már csak minden 2,7 milliomodik járaton következett be halálos áldozattal járó repülőesemény. 2010-ben ez a szám még 1,6 millió volt, ami a 2011-es adat alapján 39%-os javulást mutat. Tavaly összesen 11 (míg 2010-ben 17) nyugati gyártmányú repülőgép szenvedett katasztrófát. A keleti - elsősorban orosz - típusokat is beleértve, 2011-ben 92 repülőbaleset történt, ami csak enyhe csökkenést jelent a 2010-es 94 eseményhez képest. A nyugati típusokkal közlekedő járatok közül mindössze öt (2010-ben nyolc) katasztrófa követelt halálos áldozatokat, az elhunyt utasok aránya pedig egymillió járatra számítva a 2010-es 0,21-ről 0,07-re csökkent. Az IATA a fenti mutatószám tekintetében - kizárólag a nyugati gyártású gépeket figyelembe véve - világ fontosabb régiói szerint is elkészítette elemzését (zárójelben az egymillió járatra jutó halálos áldozatok aránya szerepel). Ázsia-Csendes-óceán (0,25), Európa (0,0), Észak-Amerika (0,1), Észak-Ázsia (0,0) adatai azt mutatják, hogy itt a 0,37-es világátlagnál jobb eredmények születtek. Ezzel szemben jelentősen rontották a statisztikát Oroszország és a FÁK-tagállamok (1,06), Latin-Amerika és a Karibi-térség (1,28), a Közel-kelet és Észak-Afrika (2,02), valamint Afrika (3,27). Ennek alapján az IATA - immár nem először - most is felhívta a figyelmet arra, hogy azok az afrikai légitársaságok, amelyek csatlakoztak a nemzetközi szervezet IOSA (IATA Operational Safety Audit) biztonsági ellenőrző programjához, gyakorlatilag elérték a "nullás" átlagot. Az IATA szerint az afrikai kontinensen a problémák összetettek, és az világátlagnál jóval rosszabb repülésbiztonsági statisztikák elsőszámú oka az elégtelen kormányzati felügyelet és a szükséges infrastruktúra hiánya. A szervezet hasonló tendenciát tapasztalt Oroszországban és a FÁK-tagállamokban is, ahol az IOSA programban résztvevő légitársaságok ötször jobban teljesítettek, mint azok, amelyek még nem csatlakoztak. 2011-ben egyébként a balesetek 18%-a a földi guruláskor vagy felszállás előtt következett be, amit megfelelő ellenőrzéssel és a nemzetközi biztonsági ajánlások betartásával a jövőben gyakorlatilag nullára lehetne csökkenteni. forrás: www.turizmusonline.hu