Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00

Üzleti turizmus: Továbbra is a személyes kapcsolat a döntő
2003. április 09.

A magyar közép és felsővezetők 33%-a legalább havonta utazik - a British Airways és BOSS Magazin felmérése az üzleti utazókról és az utazás szerepéről az üzleti kapcsolattartásban

Budapest, 2003. április 09.- A magyar vállalati közép- és felsővezetők 33%-a legalább havonta egyszer vesz részt nemzetközi utazással is járó üzleti megbeszélésen és 43,2%-uk utazásai több mint felét bonyolítja repülővel. Üzleti kultúránkban az utazással is járó kapcsolattartás, még a jelenlegi piaci körülmények között is, magasan vezet az olyan alternatív kommunikációs eszközök használatával szemben, amelyek a személyes kontaktus helyettesítésére irányulnak. A legtöbb magyar üzleti utazó a szolgáltatási és az ipari szektor vállalatainak vagy produktumainak képviseletében utazik külföldre, elsősorban Németországba, Angliába, Franciaországba valamint az Egyesült Államokba- derül ki abból a felmérésből, amelyet a British Airways és BOSS Magazin készített 300 üzleti utazó körében, utazási szokásaik valamint az utazás általános üzleti kapcsolattartásban betöltött szerepének vizsgálata céljából.

Az Internet, az e-mail és az alternatív kommunikációs eszközök elterjedésével felgyorsult ugyan a világ és az információáramlás, de ügyeink, ezen belül is üzleti ügyeink intézésében továbbra is kulcspozíciót foglal el a személyes kapcsolattartás. Ezt támasztják alá a British Airways és a BOSS Magazin felmérésének adatai is, amelyből kiderül, hogy a magyar üzleti döntéshozók 20,9%-a, a közép és felsővezetői szinten pedig már 33%-a folytat legalább havonta egy nemzetközi utazással is járó megbeszélést.

De miért is indul útnak egy üzletember? Az utazások hátterében több ok húzódik meg. A felmérésben megkérdezett üzleti utazók 40,8%-a a személyes találkozók hozzáadott értékét, 34,3%-uk a megbeszélések témájának komplexitását, 13,4%-a az üzlet stratégiai fontosságát nevezte meg utazása indokaként, míg csupán 6,8%-a jelölt meg olyan okot, amely a tárgyalás bizalmassága miatt teszi szükségessé a határokon való átkelést az adott pozícióban.

A pozíció, a vállalaton belüli hierarchiában való elhelyezkedés természetesen hatással van az utazások gyakoriságára is. Érdekes jelenség ugyanakkor, hogy a vállalatokon belül nem a top menedzsment vagy a tulajdonosok utaznak a legtöbbet. A havonta legalább egy, utazással járó megbeszélésen a felmérésben megkérdezett középvezetők több mint 40,2%-a, míg a felsővezetőknek csupán 25,8%-a vesz részt, bár ez utóbbi esetben az arány 31,2%-ra nő, ha a felsővezető egyben a cég tulajdonosa is.

Az utazási gyakoriságot az utazók pozícióján túlmenően a vállalat mérete is jelentősen befolyásolja. E tekintetben szembetűnő, hogy az utazást, mint üzleti kapcsolattartási módszert elsősorban a kis cégek valamint a nagyvállalatok használják a leggyakrabban.

Ez a tendencia mind a vállalatok összárbevételének alakulása, mind pedig alkalmazotti létszáma tekintetében megfigyelhető; A megkérdezett üzleti utazók 17%-a 50 millió forint alatti, 10,9%-a 50-99 millió forint közötti, 12,1%-a 100-499 millió forint közötti, 10,2%-a 500 és 1 milliárd forint közötti, 49%-a pedig 1 milliárd forint feletti összárbevételt realizálni képes vállalatnál dolgozik. A felmérésben résztvevők 35,7%-a képviselt 50 főnél kisebb, 34,3%-a pedig 500 főnél nagyobb foglalkoztatotti létszámmal működő vállalatot.

Az utazások gyakorisága szempontjából nem közömbös persze az sem, hogy egy adott vállalaton belül mely terület irányításáért felelős a vezető. A British Airways és a BOSS Magazin felméréséből kitűnik, hogy a legtöbbet utazó üzletemberek értékesítési, a termelési, marketing valamint pénzügyi területen tevékenykednek, míg legritkábban utazó kollégáik elsősorban a vállalatfejlesztési, a tervezési és jogi területeken dolgoznak.

"Bár korunk üzleti döntéshozói a technika legkorszerűbb vívmányával felszerelt irodákban végezhetik munkájukat, a személyes találkozás előnyeit ezek az eszközök egyáltalán nem vagy csak nehezen pótolhatják."- mondta Tuboly József, a British Airways Hungary kereskedelmi és marketing igazgatója.

"Szakértői elemzések szerint a nem megfelelő üzleti kommunikáció jelentős hatékonyságveszteséget és több milliárdos anyagi károkat okoz a magyar gazdaságban."- teszi hozzá Sólyom Balázs, a BOSS Magazin főszerkesztője.

Talán erre való tekintettel él szinte minden magyar üzletember a személyes találkozók lehetőségével legalább havi rendszerességgel. Ezen üzleti találkozók közel egyötödére, közép és felsővezetők esetében pedig akár 33%-ára is, az ország határain kívül kerül sor.

Üzleti utazásainak több mint felét, a British Airways és a BOSS Magazin felmérése során megkérdezettek, 43,2%-a repülővel bonyolítja. Az utazások célállomásai között a leggyakrabban Németország (14,6%), Anglia (9,6%), Franciaország (7,9%), Olaszország (5,8%) valamint az Egyesült Államok (5,2%) nagyvárosai szerepelnek.

Az üzleti utazásai alatt a felmérésben megkérdezettek 34,8% nem dolgozik, míg utazási idejének negyedét 18,4%-uk, harmadát 12,9%-uk, legalább felét 15,7%-uk, több mint felét pedig 18%-uk tölti munkavégzéssel.

Kapcsolódó linkek
Ide utaznék!
Nagy-Britannia