Kiállítás: Milena Dopitová: Installációk 1992-1999
2001. február 03.
Képgaléria - Kiállítás: Milena Dopitová: Installációk 1992-1999
"Ne hanyagold el az apróságokat és a kötelező gyakorlatokat"; Milena Dopitová, a fiatal cseh művészgeneráció egyik legtehetségesebb képviselője műveiben a hétköznapok, a "hétfők" által teremtett helyzeteket gondolja végig a számára erre a célra legmegfelelőbb műfaj, az installáció keretében. Milena Dopitová következetesen installációkat tervez és épít, annak ellenére, hogy a prágai művészeti élet középpontjában a posztmodernt túlélő és minden másnál piacképesebb festészet áll.
Pavel Liska, a brnói Művészetek Háza igazgatója szerint az installáció az adott teret alakítja ki egy új multimédiális tereppé, míg a vele rokon environment esetében maga a tér válik a művészi alkotás tárgyává. Az installáció mindig szigorú logikai rendszereket követ, az adott tér a művészi beavatkozás következtében jellegében megváltozik, újra értelmezi önmagát, illetve a térről alkotott eddigi képzeteinket.
Dopitová számára elsősorban a tartalom a fontos, viszont az azt hordozó forma ebből számára szinte automatikusan következik, és a ready made-ek, ill. más hétköznapi tárgyak bevonásával az anyaghasználata is "intuitíve" az alapgondolatot támasztja alá. Különösen érdekes a hétköznapi anyagok, a legkülönbözőbb vizuális területekhez kapcsolódó tárgyak, reklámfotók, videofilmek, óriásplakátok vagy zenék, illatok bevonása a munkákba, ami textilhez kötött vasláncok, szappanbuborékok, vaskonstrukciókra húzott anyagok és légyfogó papírok formájában jelenik meg.
De természetesen az eredeti gondolat a térberendezés során, a különböző médiumok kölcsönhatása következtében változásokon megy át, melynek felismerését, dekódolását Dopitová is egy kirakójáték összerakásához hasonlítja. Műveiben a szociális jelenségek mellett, morális és végső kérdéseket felvető filozófiai gondolatok is helyet kapnak, melyek a címeket tudatosan a mű részeként használva új jelentéstartalommal egészülnek ki. A mostanában egyre divatosabb feminizmus ill. gender problémával, ami a művek kapcsán felmerülhet, természetesen, nem koncepcióként foglalkozik. "Lehet, hogy mivel nő vagyok, női módon látom a világot. A kifejezésmód női, például ahogyan a szót, a gondolatot, a munkaanyagot használom."
Az 1963-ban Stembergben (Csehország) született művész 1994-ben végzett a Prágai Képzőművészeti Akadémián.
Részt vett számos biennálén, mint pl. Sydney, 1992, Sao Paulo, 1994, Velence,1996, és 1997-ben elnyerte a Pollock-Krasner Foundation INC., New York díjat, ill. a bécsi Közép-Európai Kulturális Iniciatívák díját.
Milena Dopitová munkái 1997-ben a Budapest Galériában, majd a Nézőpontok/pozíciók (Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum Budapest, 2000) c. kiállításon szerepeltek eddig Budapesten.
Dopitová 1992 és 1999 között készült munkáit a brnói Művészetek Háza mutatta be 1999-ben, és Budapest után Kremsben lesznek láthatóak.
Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum Budapest
Budavári Palota, "A" épület
1014 Budapest,
Szt. György tér 2.
Pavel Liska, a brnói Művészetek Háza igazgatója szerint az installáció az adott teret alakítja ki egy új multimédiális tereppé, míg a vele rokon environment esetében maga a tér válik a művészi alkotás tárgyává. Az installáció mindig szigorú logikai rendszereket követ, az adott tér a művészi beavatkozás következtében jellegében megváltozik, újra értelmezi önmagát, illetve a térről alkotott eddigi képzeteinket.
Dopitová számára elsősorban a tartalom a fontos, viszont az azt hordozó forma ebből számára szinte automatikusan következik, és a ready made-ek, ill. más hétköznapi tárgyak bevonásával az anyaghasználata is "intuitíve" az alapgondolatot támasztja alá. Különösen érdekes a hétköznapi anyagok, a legkülönbözőbb vizuális területekhez kapcsolódó tárgyak, reklámfotók, videofilmek, óriásplakátok vagy zenék, illatok bevonása a munkákba, ami textilhez kötött vasláncok, szappanbuborékok, vaskonstrukciókra húzott anyagok és légyfogó papírok formájában jelenik meg.
De természetesen az eredeti gondolat a térberendezés során, a különböző médiumok kölcsönhatása következtében változásokon megy át, melynek felismerését, dekódolását Dopitová is egy kirakójáték összerakásához hasonlítja. Műveiben a szociális jelenségek mellett, morális és végső kérdéseket felvető filozófiai gondolatok is helyet kapnak, melyek a címeket tudatosan a mű részeként használva új jelentéstartalommal egészülnek ki. A mostanában egyre divatosabb feminizmus ill. gender problémával, ami a művek kapcsán felmerülhet, természetesen, nem koncepcióként foglalkozik. "Lehet, hogy mivel nő vagyok, női módon látom a világot. A kifejezésmód női, például ahogyan a szót, a gondolatot, a munkaanyagot használom."
Az 1963-ban Stembergben (Csehország) született művész 1994-ben végzett a Prágai Képzőművészeti Akadémián.
Részt vett számos biennálén, mint pl. Sydney, 1992, Sao Paulo, 1994, Velence,1996, és 1997-ben elnyerte a Pollock-Krasner Foundation INC., New York díjat, ill. a bécsi Közép-Európai Kulturális Iniciatívák díját.
Milena Dopitová munkái 1997-ben a Budapest Galériában, majd a Nézőpontok/pozíciók (Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum Budapest, 2000) c. kiállításon szerepeltek eddig Budapesten.
Dopitová 1992 és 1999 között készült munkáit a brnói Művészetek Háza mutatta be 1999-ben, és Budapest után Kremsben lesznek láthatóak.
Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum Budapest
Budavári Palota, "A" épület
1014 Budapest,
Szt. György tér 2.
ünnepi ajánlatok
- Valutaváltó
- Üzemanyagárak
- Iránytű
- EURÓPA ÁZSIA AFRIKA ÉSZAK-AMERIKA DÉL-AMERIKA AUSZTRÁLIA ÉS ÓCEÁNIA ANTARKTISZ
- Hasznos információk
- Útiokmányok Pénzügyek Utazás előtt... Biztosítás Kommunikáció Utazás gépkocsival Utazás repülővel Utazás vonattal
- Utazók sarka
- Útitárs kereső Fórum Repülőjegy börze Útifotó 2000
magazin
NagyUtazás.hu
Több, mint 50 megbízható utazásszervező kínálata egy helyen.