Szelek szárnyának építészete a londoni Heathrow-n
2008. február 11.
Képgaléria - T5 - London
Fények forrásából kinőtt vasfák ágai tartják a British Airways új otthonának tetejét
A híres párizsi Pompidou Center, a strasbourg-i Emberi Jogok Európai Bírósága, a londoni Millennium Dome, a linz-i Solar City és a new york-i ikertornyok helyén épülő Tower 3 épületeinek megtervezése után, Sir Richard Rogers újabb design remekművel írhatja be nevét az egyetemes építészet történetébe. A Heathrow repülőtér neves brit építész által tervezett új terminálja, amely a funkcionális építészet újabb emblematikus alkotása, hullámtetejével nemcsak a légiutazás könnyedségének új dimenzióit, de az új létesítmény és környezete kapcsolatának harmóniáját is kifejezi.
A kizárólag a British Airways által használandó új terminálkomplexum megépítésére 1989-ben írt ki nemzetközi tervpályázatot a repülőteret üzemeltető British Airport Authority. Az egykori hulladékkezelő telep helyén felépítendő ultramodern terminálépülettel kapcsolatos legfontosabb üzemeltetői elvárás az volt, hogy az képes legyen „betölteni Nagy-Britannia és Európa kapujának szerepét” az évente itt megforduló mintegy 30 millió utas számára úgy, hogy eközben újabb kapukat és távlatokat nyit meg az utazási kényelem valamint a környezetvédelem terén is.
Hullám, amelyet vasfák, vaságai emelnek magasba
Sir Richard Rogers és az általa vezetett építész műhely újra lenyűgözte a világot. Nyertes dizájn koncepciójában, a neves építész tervei alapján egy 40 méter magas, 396 méter hosszú és 176 méter széles terminál épület született meg, amelynek teteje olyan óriás hullámot szimbolizál, amelyet „fények forrásából kinőtt vasfák vaságai emelnek a magasba”, végig az épület mindkét oldalán. E megoldás alkalmazásával az épület egy homogén, egységes, jól átlátható és impozáns belső teret kapott. Ezt a teret tovább tágítja az épületbe érkező fényáradat, hiszen az épület gigantikus, 6,5 fokos szögben kifelé dőlő faszádjának 30.000 négyzetméterét, összesen 5.500 üveg panellel borították az építészek.
Könnyedségre és gyorsaságra tervezve
A hullám, mint dizájn elem, elsősorban azt a légies könnyedséget és gyorsaságot fejezi ki, amelyet a T5 nyújt majd a British Airways utasainak. Az utazás e könnyedségének hátterét a T5 által alkalmazott műszaki megoldások biztosítják. A British Airways várakozásai szerint a T5-re érkező utasok 80 százaléka már otthon bejelentkezik a járatra a ba.com oldalon keresztül vagy a repülőtéren kihelyezett 96 önkiszolgáló check-in automata segítségével teszi ezt meg, csomagját pedig a 96 csomagfeladó (Fast Bag Drop) pult egyikénél adja le. A járatokra való bejelentkezés és a csomagfeladás így mindössze 90 másodpercet vesz majd igénybe, lerövidítve ezzel a repülőtéren való áthaladás idejét, mindeközben pedig maximalizálva a kényelmes és tágas utasterekben eltölthető „kényeztető” perceket.
Utazási élmény a belső és külső terek harmóniáján keresztül
A T5 belső tereinek kialakítása már az épületbe való belépés pillanatától kezdve egészen a repülőgépbe való beszállásig, egy olyan logikus és könnyen átlátható útvonalon vezeti végig az utasokat, amely útvonal minél több ponton rálátást biztosít az utazás egyes folyamataira és magára a repülőtérre, a fel és leszálló gépekre. Az utasok számára ezzel a belsőépítészeti megoldással a repülőtér egyes folyamataival és rendszereivel való érintkezés, a szükségszerű procedúra helyett egyetlen harmonikus utazási élménybe integrálódik.
Átláthatóság
A terminál külső és belsőépítészeti megoldásai számos olyan teret foglalnak magukba, amelyek lenyűgöző méretüknél fogva megkülönböztetik majd a T5-öt más európai repülőterektől. A középső alátámasztás nélkül épített tető hatalmas áthidaló ívei, a nagy, egybefüggő padlótér valamint a grandiózus üveghomlokzat nemcsak tágas, világos és átlátható belsőt terem, de ideális és barátságos teret is biztosít az indulásra várók számára. Az átláthatóság az érkező utasok számára kialakított terek tervezése során is fontos szerepet kapott. Ők a repülőgépből való kilépést követően egy olyan csomagfelvételi csarnokba érkeznek meg, amely a korábbinál kétszer magasabb belső terével és világos színeivel hivatott kifejezni az utazás befejezésének „ünnepélyes momentumát”.
Dekadenciára és kényeztetésre várva
A T5 építése jó alkalmat adott arra, hogy a British Airways gyökeresen átalakítsa reptéri váróit is. Az új terminálépületben 6, összesen 2.500 utas kényeztetésére alkalmas váró létesült. Az új kristálycsillárokkal, a frottír anyagokkal és képzőművészi alkotásokkal díszített várók dekadens külsőt kaptak, amelynek hangulatát tovább emeli a napszakhoz igazodó megvilágítás. A várókat kézzel megmunkált térelválasztók osztják külön szekciókra. A várókban gyönyörű bor bárok állnak az utasok rendelkezésére, éttermeik pedig az utas igényeinek megfelelő ételeket készítenek és szolgálnak fel. Az interaktív munka és szórakoztató állomások lehetővé teszik az utasok számára az internet csatlakozást és szórakoztató műsorok megtekintését is. A Concorde váró egy úgynevezett „Pezsgő bárral” büszkélkedhet, a First Lounge az „Arany bárral”, a Club Lounge-ok pedig az „Ezüst” bárral” várják az utasokat. Érdekesség, hogy a nagyméretű “Club Lounge” még egy mozit is magában foglal majd, ahol az utasok a legjelentősebb televízión közvetített eseményeket követhetik nyomon. Azok számára, akik pihenésre és kényeztetésre vágynak, az Elemis Travel Spa kínál különböző egyénre szabott arc, váll, fejbőr, láb valamint hátmasszázsokat.
ÖKO-design
Sir Richard Rogers tervezőcsapata már a tervezés korai fázisában integrálta a környezetvédelmi irányelveket a T5 előkészítő munkálataiba. Az új terminál fűtési energiájának 85 százalékát a repülőtér erőművének hő melléktermékéből fedezik. A hő melléktermék újrahasznosítását innovatív hőcserélő berendezések biztosítják. A T5 az édesvizet sem pazarolja feleslegesen. A tervezők a hagyományos vízellátó rendszer mellé kiépítettek egy esővízkezelő rendszert is, amely felfogja, megtisztítja és hasznosítja a terminálépület tetejére hulló esővíz több, mint 80 százalékát. A hasonló méretű épületekhez viszonyítva, az új terminál így mintegy 70 százalékkal kevesebb vizet használ majd fel.
forrás: British Airways
A híres párizsi Pompidou Center, a strasbourg-i Emberi Jogok Európai Bírósága, a londoni Millennium Dome, a linz-i Solar City és a new york-i ikertornyok helyén épülő Tower 3 épületeinek megtervezése után, Sir Richard Rogers újabb design remekművel írhatja be nevét az egyetemes építészet történetébe. A Heathrow repülőtér neves brit építész által tervezett új terminálja, amely a funkcionális építészet újabb emblematikus alkotása, hullámtetejével nemcsak a légiutazás könnyedségének új dimenzióit, de az új létesítmény és környezete kapcsolatának harmóniáját is kifejezi.
A kizárólag a British Airways által használandó új terminálkomplexum megépítésére 1989-ben írt ki nemzetközi tervpályázatot a repülőteret üzemeltető British Airport Authority. Az egykori hulladékkezelő telep helyén felépítendő ultramodern terminálépülettel kapcsolatos legfontosabb üzemeltetői elvárás az volt, hogy az képes legyen „betölteni Nagy-Britannia és Európa kapujának szerepét” az évente itt megforduló mintegy 30 millió utas számára úgy, hogy eközben újabb kapukat és távlatokat nyit meg az utazási kényelem valamint a környezetvédelem terén is.
Hullám, amelyet vasfák, vaságai emelnek magasba
Sir Richard Rogers és az általa vezetett építész műhely újra lenyűgözte a világot. Nyertes dizájn koncepciójában, a neves építész tervei alapján egy 40 méter magas, 396 méter hosszú és 176 méter széles terminál épület született meg, amelynek teteje olyan óriás hullámot szimbolizál, amelyet „fények forrásából kinőtt vasfák vaságai emelnek a magasba”, végig az épület mindkét oldalán. E megoldás alkalmazásával az épület egy homogén, egységes, jól átlátható és impozáns belső teret kapott. Ezt a teret tovább tágítja az épületbe érkező fényáradat, hiszen az épület gigantikus, 6,5 fokos szögben kifelé dőlő faszádjának 30.000 négyzetméterét, összesen 5.500 üveg panellel borították az építészek.
Könnyedségre és gyorsaságra tervezve
A hullám, mint dizájn elem, elsősorban azt a légies könnyedséget és gyorsaságot fejezi ki, amelyet a T5 nyújt majd a British Airways utasainak. Az utazás e könnyedségének hátterét a T5 által alkalmazott műszaki megoldások biztosítják. A British Airways várakozásai szerint a T5-re érkező utasok 80 százaléka már otthon bejelentkezik a járatra a ba.com oldalon keresztül vagy a repülőtéren kihelyezett 96 önkiszolgáló check-in automata segítségével teszi ezt meg, csomagját pedig a 96 csomagfeladó (Fast Bag Drop) pult egyikénél adja le. A járatokra való bejelentkezés és a csomagfeladás így mindössze 90 másodpercet vesz majd igénybe, lerövidítve ezzel a repülőtéren való áthaladás idejét, mindeközben pedig maximalizálva a kényelmes és tágas utasterekben eltölthető „kényeztető” perceket.
Utazási élmény a belső és külső terek harmóniáján keresztül
A T5 belső tereinek kialakítása már az épületbe való belépés pillanatától kezdve egészen a repülőgépbe való beszállásig, egy olyan logikus és könnyen átlátható útvonalon vezeti végig az utasokat, amely útvonal minél több ponton rálátást biztosít az utazás egyes folyamataira és magára a repülőtérre, a fel és leszálló gépekre. Az utasok számára ezzel a belsőépítészeti megoldással a repülőtér egyes folyamataival és rendszereivel való érintkezés, a szükségszerű procedúra helyett egyetlen harmonikus utazási élménybe integrálódik.
Átláthatóság
A terminál külső és belsőépítészeti megoldásai számos olyan teret foglalnak magukba, amelyek lenyűgöző méretüknél fogva megkülönböztetik majd a T5-öt más európai repülőterektől. A középső alátámasztás nélkül épített tető hatalmas áthidaló ívei, a nagy, egybefüggő padlótér valamint a grandiózus üveghomlokzat nemcsak tágas, világos és átlátható belsőt terem, de ideális és barátságos teret is biztosít az indulásra várók számára. Az átláthatóság az érkező utasok számára kialakított terek tervezése során is fontos szerepet kapott. Ők a repülőgépből való kilépést követően egy olyan csomagfelvételi csarnokba érkeznek meg, amely a korábbinál kétszer magasabb belső terével és világos színeivel hivatott kifejezni az utazás befejezésének „ünnepélyes momentumát”.
Dekadenciára és kényeztetésre várva
A T5 építése jó alkalmat adott arra, hogy a British Airways gyökeresen átalakítsa reptéri váróit is. Az új terminálépületben 6, összesen 2.500 utas kényeztetésére alkalmas váró létesült. Az új kristálycsillárokkal, a frottír anyagokkal és képzőművészi alkotásokkal díszített várók dekadens külsőt kaptak, amelynek hangulatát tovább emeli a napszakhoz igazodó megvilágítás. A várókat kézzel megmunkált térelválasztók osztják külön szekciókra. A várókban gyönyörű bor bárok állnak az utasok rendelkezésére, éttermeik pedig az utas igényeinek megfelelő ételeket készítenek és szolgálnak fel. Az interaktív munka és szórakoztató állomások lehetővé teszik az utasok számára az internet csatlakozást és szórakoztató műsorok megtekintését is. A Concorde váró egy úgynevezett „Pezsgő bárral” büszkélkedhet, a First Lounge az „Arany bárral”, a Club Lounge-ok pedig az „Ezüst” bárral” várják az utasokat. Érdekesség, hogy a nagyméretű “Club Lounge” még egy mozit is magában foglal majd, ahol az utasok a legjelentősebb televízión közvetített eseményeket követhetik nyomon. Azok számára, akik pihenésre és kényeztetésre vágynak, az Elemis Travel Spa kínál különböző egyénre szabott arc, váll, fejbőr, láb valamint hátmasszázsokat.
ÖKO-design
Sir Richard Rogers tervezőcsapata már a tervezés korai fázisában integrálta a környezetvédelmi irányelveket a T5 előkészítő munkálataiba. Az új terminál fűtési energiájának 85 százalékát a repülőtér erőművének hő melléktermékéből fedezik. A hő melléktermék újrahasznosítását innovatív hőcserélő berendezések biztosítják. A T5 az édesvizet sem pazarolja feleslegesen. A tervezők a hagyományos vízellátó rendszer mellé kiépítettek egy esővízkezelő rendszert is, amely felfogja, megtisztítja és hasznosítja a terminálépület tetejére hulló esővíz több, mint 80 százalékát. A hasonló méretű épületekhez viszonyítva, az új terminál így mintegy 70 százalékkal kevesebb vizet használ majd fel.
forrás: British Airways
Kapcsolódó linkek
Ide utaznék! London |
Nagy-Britannia |
kapcsolódó ország
Nagy-Britannia
- Valutaváltó
- Üzemanyagárak
- Iránytű
- EURÓPA ÁZSIA AFRIKA ÉSZAK-AMERIKA DÉL-AMERIKA AUSZTRÁLIA ÉS ÓCEÁNIA ANTARKTISZ
- Hasznos információk
- Útiokmányok Pénzügyek Utazás előtt... Biztosítás Kommunikáció Utazás gépkocsival Utazás repülővel Utazás vonattal
- Utazók sarka
- Útitárs kereső Fórum Repülőjegy börze Útifotó 2000
magazin
NagyUtazás.hu
Több, mint 50 megbízható utazásszervező kínálata egy helyen.