Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00

Több, mint egy millió poggyász tűnik el évente
2009. április 20.

Minden 2000. utasnak rosszul kezdődik, vagy végződik utazása az elveszett, vagy sérült poggyász miatt. A légitársaságok többnyire az utasra hárítják a felelősséget és csak részben kárpótolják őket az elveszett csomagokért.

2005-ben 30 millió, egy évvel később 34 millió, tavaly pedig már 42 millió poggyász kallódott el világszerte. Évente több mint egymillió csomag soha nem kerül elő.
Nem csak az a baj, hogy egyre több csomag tűnik el, hanem az is, hogy a légitársaságok igyekeznek az utasokra hárítani a felelősséget. Nem fizetik ki az elveszett holmi teljes értékét, és nem térítik meg azokat a kiadásokat, amelyekre a poggyász elvesztése miatt kényszerült az utas. Ilyen például, ha a megérkezés után kénytelen ruhát és tisztálkodó szereket vásárolni, vagy hogy taxit kell fizetnie, hogy kijusson a reptérre a megkerült csomagért.

Külföldön már létrehoztak egy olyan szervezetet, amely a légi utasok érdekvédelmével foglalkozik. A 28 céget tömörítő Európai Légitársaságok Szövetsége minden évben felméri, hogy tagjai hogyan gondoskodnak az utasok poggyászairól. E szerint a Malév már 5. éve az élvonalban van, tavaly a 2. leggondosabb európai légitársaság lett.

Hegedűs Ádám kommunikációs vezető elmondta, hogy a magyar légitársaság tavaly 5 és fél millió poggyászt szállított. A csomagok 0,03 %-a nem érkezett meg időben, de több mint kétharmaduk később előkerült.

A Malév - a Montreáli Egyezménnyel összhangban - 1000 SDR értékhatárig téríti meg a poggyászkárokat. Az SDR a Valutaalap elszámolási egysége, 1000 SDR ma 1117 eurónak felel meg. Amennyiben a poggyász késve érkezik, az utas kérhet 50 euró gyorssegélyt a légitársaságtól, de csak akkor, ha nem hazaérkezéskor történik az eset. A Malév 21 nap keresés után nyilvánítja a késett poggyászt elveszettnek, és ekkortól lehet kárigénnyel élni. Ha a poggyász megsérült, a légitársaság megjavítja vagy kicseréli azt. Ha ez valamiért nem lehetséges, akkor utólag kifizeti a javíttatás vagy a csere számláját. A légitársaság nem vállalja bizonyos tárgyak szállítását, így ezekért nem vállal felelősséget. Ilyen például a műszaki cikk, ékszer vagy a törékeny tárgyak. Fontos, hogy az utas még a repülőtér elhagyása előtt készíttessen a poggyászkárról jegyzőkönyvet. forrás: www.utazaselott.hu