Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00

szálláshelyek Ide utaznék Róma

Általános leírás

Olaszországban minden apró részlet azt bizonyítja, hogy a világ egy nagy színpad. Az építészek és szobrászok a parkok és kertek ezreit természetes díszítésnek tekintették. A hatalmas piazzák, az őket keretező csodálatos épületek, kitűnő színpadai e mediterrán nép főként szabadban zajló életének. Rómát leginkább egy hatalmas szabadtéri múzeumhoz hasonlíthanánk, mely az emberi kultúra magasrendű alkotásainak kincstára. Ma is Itália közigazgatási és kulturális fővárosa, valamint a római katolikus egyház központja. A várost alapjaiban fenyegető háborúk, a környezet szennyezés és az autók ellenére építészeti emlékei kiállták az idők próbáját, és évszaktól, időjárástól függetlenül, a világ minden tájáról milliószámra vonzzák a turistákat. Nemcsak a csodálatos boltíveket és művészeti alkotásokat csodálják meg, de a la dolce vitába is belekóstolnak abban a városban, mely a nyelvét, a törvényeit és a naptárát adta nekünk. Az élet persze itt sem mindig olyan édes; elég, ha csak a táskatolvajokra, a szédült római sofőrökre vagy a bürokrácia buktatóira gondolunk, de ne is foglalkozzunk vele, élvezzük ki inkább Róma csodálatos oldalát, vegyük szemügyre a felfoghatatlan mennyiségű műkincset és kóstoljuk meg a soha nem látott ételkülönlegességeket.
A turisták a helybéliekkel együtt azért viselik el a zűr és hangzavart, mert ismerik a mondást: ha farkassal laksz, vele együtt ordíts. Aki beteszi a lábát ebbe a városba, az rögtön rájön, hogy igaz a mondás, mely szerint "Rómát nem lehet egy nap alatt megnézni". Annak is fel kell állítania egy fontossági sorrendet, aki egy meghatározott témakör, például a képzőművészet vagy az építészet iránt érdeklődik, és a szálláshelyét is célszerű a legfontosabb látnivalók közelében kiválasztania. Persze a történelem emlékeibe az is lépten-nyomon belebotlik, aki nem keresi azokat, szinte minden sarokra jut egy nevezetes szobor vagy szökőkút. A sokat emlegetett dombokból viszont vajmi keveset fogunk látni, kivéve az Aventinus-dombot, mivel ma már alig emelkednek a környező táj fölé. Egyes külvárosok, például a Parioli, mára olyan felkapottak lettek, hogy több luxusszálló és éjszakai mulató található bennük, mint a Via Vittorio Venetón.
Közlekedés

A vonaljegy (BIT)1 EUR és 75 percig érvényes. A napi jegy (BIG)4 EUR, és éjfélig érvényes. Válthatunk turista jegyet is (BTI), ami 11 EUR-ba kerül és három napra jó. A heti jegy (CIS)16 EUR-ba kerül.
Ajánljuk

A legnépszerűbb találkahelynek és a nyüzsgés központjának azért ma is a város főbb terei (legfőképpen a Piazza di Spagna) számítanak. Róma ősi, de örökké eleven város. A hozzá tartozó dicsőséges Birodalom már a múlté, de a város ettől még nagyon is nyüzsgő életet él. Akár bedobunk egy pénzérmét a Trevi-kútba, akár nem, biztos, hogy vissza akarunk majd térni újra és újra, hiszen mindig marad még felfedeznivaló. A városban sétálgat va soha ne feledkezzünk meg arról, hogy hol is járunk, hiszen ez Olaszország, a robogók hazája. Mulatságos megfigyelni, hogy egy-egy tilos jelzésnél miként rajzanak előre a kocsik között cikázva. Mindig figyelmesen győződjünk meg arról, hogy áthaladhatunk-e az úton, mert sokszor a szabad jelzés nem jelenti az áthaladás engedélyét is! Kellemes kirándulásnak ígérkezik ellátogatni a Rómától 30 km-re lévő Tivoliba, ahol csodálatos szökőkutak és Olaszország talán legmagasabb ciprusai között sétálhatunk a Villa d 'Este parkjában. A villának többször vendége volt Liszt Fe renc, a park szépsége ihlette több zongoramű megírására. A várost átszelő Aniene folyó 160 m magas lenyűgöző vízesésben zúdul alá a Villa Gregoriana parkjában. Tivolitól 6 km-re található Hadrianus villájának épületegyüttese, melyet a császár életének utolsó éveiben építtetett. Ha az időjárás megengedi, ne hagyják ki a selymes homokú "római tengerpartot ", Lido di Ostiát, melyet a városból induló vonattal könnyen meg lehet közelíteni.
Vásárlás

Vasárnap délelőttönként érdemes felkeresni a híres bolhapiacot a Porta Potesén a Trastevere negyedben, ahol különböző árusok kínálják portékáikat, ruhákat, cipőket elérhető áron és jó minőségben. Aki jobban kedveli az üzleteket, látogassa meg a Corsót, vagy a Giubonarét, ami a Campo di Fioriról nyílik. Mindkét helyen rengeteg kis üzlet található.
Étkezés

Térjenek be egy "trattoria"-ba, ami egy házias kisvendéglőt jelent, ahol megkóstolhatják az olasz konyha remekeit, rizottókat, pizzákat, tésztákat. Ebédelhetnek akár egy bárban is, ahol egy tálételeket és egyénileg összeállítható bőségtálakat kóstolhatunk. A központban külön üzleteket találunk a különlegesebbnél különlegesebb tésztafélék megszámlálhatatlan variációival - ízek, formák, színek szerint válogatva. Ha egy kicsit is merészebbek vagyunk, érdemes minél többfélét megkóstolni, pennét, spagettit, bucattinit, hiszen hol lehetne a tészta igazi ízét érezni, ha nem Olaszországban. Éttermekben általában felszámolják a borravalót (10%), a számlán ez úgy jelenik meg, coperto.
Egyéb

Piazza Venezia (Velence Tér)
A téren a legnevezetesebb az olasz nemzeti emlékmű. A Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele II. az 1870-ben létrejött nemzet egység dicsőítésére az 1878-ban elhunyt első itáliai király, II. Viktor Emanuel tiszteletére épült. A hatalmas emlékmű (135 m széles, 130 m hosszú, 70 m magas) magában foglalja a "Haza oltárá"-t és az "Ismeretlen katona sírjá"-t. A várostervezési és építészeti értéke viszont sokak által vitatott.

Palazzo Venezia
Egyben 5 jelentős közlekedési útvonal találkozási pontja. Rövid ideig ott volt a pápai rezidencia is. Később ugyanott székelt az osztrák nagykövetség, és a fasizmus alatt Mussolini azt a palotát választotta római tartózkodásának helyéül. Ma a palota magában foglalja a Museo di Palazzo Veneziát, amely a művészettörténet és régészet állami intézete. A szigorú reneszánsz homlokzat 3 ablaksorral és toronnyal eredetileg védelmi funkciót is elláthatott. A palotába beépített kastélykápolnaként különül el a San Marco-templom. Mostani formáját a Palazzóval együtt a 15. évszázadban nyerte. Oszlopos előcsarnokkal, belül pompás kazettás mennyezetborítással és az i.sz. 9. sz.-ból megmaradt mozaikokkal rendelkezik. A templom mellett a Palazzo Venezia belső udvariba juthatunk, ahol az antik épületekre emlékeztető dupla, emeletes árkádok, továbbá dús, zöld növényzet és egy barokk kút található. A kút Velencét személyesíti meg a Szt. Márk-oroszlánnal. Érdemes mindezt megtekinteni, ha már arra járunk. Visszatérve a térre vessünk egy pillantást a román harangtoronyra (Campanile) is.

II Gesu templom
A hatalmas homlokzatáról híres. A kora barokk időszakban épült homlokzat mintául szolgál sok későbbi templom számára. Róma vezető pozíciója korábban elősegítette olyan művészeti irányzatok fejlődését, amelyek máshol csak később jöttek létre. A jezsuita rend alapítója, Loyolai Szt. Ignác 1556-ban halt meg egy szerény hajlékban. A kétemeletes homlokzat úgy van elhelyezve, hogy a középső hajó főbejárata a központ: a barokk kor központosító erejének építészeti példája. Az óriási dongaboltozat művészi díszekben gazdag; mindez Jézus nevének dicsőítését célozza meg azzal, hogy a templomot mintegy az ég felé tárja ki. A kupola és az apszis csak 1669-ben készült el, ekkora már a jezsuitáknak a katolikus egyház reformjáért vívott harca leáldozott. Így válik érthetővé az építészeti tisztaság és a túlzsúfolt feldíszítés közötti ellentmondás, melyet a későbbi évszázadok hoztak létre.
A főoltár neoklasszicista. A tőle balra lévő kápolnát a Santa Maria degli Astalli, egy 15. sz.-i, azonos nevű templomból származó oltár díszíti. Ez a templom egykor az II Gesú helyén állt.
A Capella di Sant 'lgnazio di Loyolat a bal oldalhajóban van, alatta a szent sírja fekszik. Az oltár a kereszténység legértékesebb darabjának számít: arany, lazúrkő, márvány és alabástrom - az angyalok által tartott földgolyó a legnagyobb ismert lazúrkődarab. Tömör ezüstből volt a szent szobra, melyet azonban 1797-ben beolvasztottak, és Napóleonnak adták hadisarcként.

Area Sacra Argentína
1926-1930 között 4 templomot ástak itt ki, melyek körvonalai mai is jól kivehetők. A legrégebbi, valamivel mélyebben fekvő rom i. e. 300-ra datálható, ez egyben Róma egyik legöregebb műemléke.

Palazzo Famese
A reneszánsz palota, melynek építését 1514-ben kezdték, híres római műemlékegyüttest alkot ma is. A Farnese család a 16. sz.-ban a leghatalmasabbakhoz tartozott, közülük került ki sok bíboros, és III. Pál pápa is leszármazottja. A családi rezidenciát 1580-ig példátlan pompával tartották fenn. Olyan építészek, mint Sangallo, Michelangelo és Delta Porta dolgoztak a Famese-palotában, Annibale Carracci festette a gazdag díszítésű freskókat. Harmonikusan tagolt ablaksorok adják a nagyszerű hatást. A belső udvar ívelt folyosói a maguk nemében a legszebbek Rómában. A híres Galleria Carracci ma az itt székelő francia követség fogadóterme.

Palazzo della Cancelleria
Első a nagy római reneszánsz paloták közül. Még most is itt székel az apostoli hivatal, mely a palota nevét adta. A 3 emeletes homlokzat szintén a művészi ablaktagozódás által érvényesül. A jobb oldalt kapu a hajdani palotakápolnába, a San Gorenzo in Damasóba vezet. A bal kapun keresztül a megtekintésre érdemes, kétszintes, árkádos udvarba érkezünk. A palota nagytermét Famese pápa életének jeleneteivel díszítették.

Piazza Navona
Ez a műremek Domitianus cirkuszának alaprajza szerint épült (65 x 240 m), a 16. sz. végétől kezdték kialakítását. A hossztengelyen lévő 3 kút és a Sant 'Agnese templom erős hangsúlya kiemeli a Piazza Navonát, és Európa egyik fő látványosságává teszi.
A 3 kút közül a déli kút (Fantana del Moro) egy delfinnel harcoló szerecsent ábrázol, az északi (Fontam del Nettuno) a tenger istene, Neptun harca egy polippal. A középső kutat, (Fontana dei Fiumi, négy vízsugaras kút) Bernini alkotta. A Nílus, Duna, Gangesz és Rio delta Plata folyókat ábrázolja, az ismert földrészek szimbólumaként. Az obeliszk a Domitianusi korszakból, Egyiptomból való (i.sz. 1. évszázad).

Sant' Agnese
A kupolás templomot 1652-ben kezdték építeni. A kupola, tornyok és homlokzat összjátéka adja a Borrominira jellemző szárnyaló egyensúlyt. A reneszánsz szigorú vonalvezetését a barokk feloldása követte. A belső teremben folytatódik a szárnyaló stílus. Egy görög kereszt alaprajza felett lévő központi épületben önálló oszlopok és plasztikus oltárcsoportok alkotnak térbeli mozgást.
A bejáratnál található X. Ince pápa síremléke, aki a templom és a Bernini-kút megalkotására adta a megbízást.

San Luigi dei Francesi
A franciák nemzeti templomaként szentelték fel. A Giacomo delta Porta kétemeletes reneszánsz homlokzata 3 kapuval rendelkezik, melyekkel együtt a belső részben 3 hajórészt alakítottak ki. A bal oldali 5. kápolna freskóit Caravaggio festette: Máté apostol, mint evangélista elhivatottságát és szenvedését ábrázolják.

Pantheon
Az antik idő egyik legjobban megőrzött hagyatéka. Belépés díjtalan. Nyitva: hétfő-szombat: 9-12.30-ig (v. 13-ig). Megközelítés: 64-es busz, a Largo Argentina-ig.
I. e. 17-ben kezdték el építeni, valószínűleg, mint minden isten szentélyének szánták. A mai formája Hadrianus császár idejéből való. Az épületből sugárzó bűvölet a görög előcsarnok és római kupolaépítmény egybeforrásából ered: 8 korinthoszi oszlop az első sorban, kétszer négy a másodikban, ezek tartják a háromszög oromzatot. Ez a modell nemcsak a reneszánsz építészeket inspirálta, hanem a klasszicista építőmestereket is. A szentélyt körfalakon nyugvó félgömbkupola koronázza. Mivel a magassága és a kupola sugara egyforma (a magasság és szélesség aránya 1:1 ), a szerkezet tökéletes szimmetriát eredményez (magassága és szélesség 43,40 m). A 7 fülkét a 7 bolygó istenének szentelték fel, a bejárat jelképezi a 8. fülkét.

Sant' Ignazio-templom
A rend alapítójának, Szt. Ignácnak szentelték fel. A kétszintes homlokzat jellegzetes oszlopdíszei (csigái) jellemzik egyben a barokkot is. A háromhajós belső rész gazdag pompája olyan világian hat, mint az Il Gesú-templomé. A mennyezeti freskókat perspektivikus mesteri tudással festették: az ágból fénysugarak tartanak a négy égtáj asszonyalakjai, és Szt. Ignatius felé.

Piazza Colonna
Róma egyik központi tere, nem utolsósorban a kormányépület miatt: a Palazzo Chigi északi oldala a miniszterelnök székhelye. A mellette található Palazzo Montecitorióban ülésezik a képviselőház.

Spanyol lépcső (Scalinata Bella Trinitá dei Monti)
A lépcsőt, és az előtte fekvő teret (Piazza di Spagna) az itt lévő spanyol nagykövetségről neveztek el. A lépcső előtt fekszik a festői Fontana Bella Barcaccia, egy elsüllyedt hajót ábrázoló szökőkút. Az északi részen 18. sz.-i paloták teszik teljessé a Fiazza di Spagna építészeti zártságát. A lépcső maga a Trinitá dei Momti templom dupla tornyával erős hangsúlyt ad a római városképnek. Késő barokk lendülete feloldja a feltűnő jobb szögletet és az alkotásnak kedvességet kölcsönöz.

Trajanus oszlopa
Marcus Ulpius Trajanus i. sz. 98-117-ig kormányozta a Római Világbirodalmat. Ez volt az első eset, hogy "provinciai" ember (Hispaniából származott) került a birodalom élére, amely ráadásul az ő hódító hadjáratai által érte el legnagyobb kiterjedését. Trajanus oszlopa a dákok elleni háborúkra emlékeztet. Belsejében helyezték el a császár aranyurnáját, mindezt az uralkodó szobra koronázta. Amikor ez elveszett, 1587-ben Péter apostol szobrával pótolták.
Az oszlop 18 db 3,5 m átmérőjű, márvánnyal borított részből áll, kívül az oszlopot művészi domborművek díszítik, belül egy 185 lépcsőfokból álló csigalépcső fut csavarvonalban fölfelé. A domborműsáv 270 m hosszú és 2500 figurája közül a legnagyobb 70 cm-es. A dák háborúkat, valamint áldozati jeleneteket ábrázol. Más diadalívekkel összehasonlítva ez a dombormű-szalag egyenesen gigantikusan hat. Trajanus oszlopa példaként is szolgált későbbi utánzatoknak.

Trajenus-fórum (Fara di Traiano).
A többszintes, félkör alakú létesítményt, amely lejtőre épült, üzleti épületnek szánta Trajanus. A császári fórumok között területét tekintve a legnagyobb. A félkör előtt a legalsó szinten kell elképzelnünk a tulajdonképpeni fórum csarnokát (118 x 89 m).

Forum Romanum (Foro Romano)
A Fórum ingyenes, a Palatinus domb a Kolosszeum belépővel ingyenes
Eredetileg egy mocsaras völgy volt a ma 480 m hosszú és kb. 180 m széles terület helyén, amely Róma vallásos, politikai és kereskedelmi központja lett. A birodalom állandó növekedéséval párhuzamosan veszített eredeti funkciójából.

a.) A bejárattól közvetlenül a Via Sacrára (Szent út) juthatunk, amely az egész Fórumon keresztülhúzódik. A Capitoliumtól nyugatra, jobb kéz felé van a Basilica Emilia, a pénzváltók csarnoka. A Kúriában (Curia) gyűlt össze a szenátus, kiknek tagjai a világbirodalmat kormányozták. A gyűlések helye már a korai királysági időkben is itt volt, a ma látható építmény Diocletianus császár nevéhez fűződik. A Fórum legrégebbi műemléke a Lapis Niger (Fekete Kő); a legenda szerint itt nyugszik Róma egyik alapítója, Romulus. A lépcsőn juthatunk fel a tufakőhöz, amelyen a legősibb ismert latin feliratot olvashatjuk. A háromkapus Septimius Severus diadalíve (Acro di Settimio Severo) négy domborművön ábrázolta a császár keleti hadjáratait; az íveket kazettás födémként építették. Rostrának hívták a politikai megbeszélések szónoki tribünét.

b.) A Saturnus-templom (Tempio di Saturro) az alapítása óta az állam kincseinek őrzésére szolgált. Közelében található a korinthoszi stílusban épült Phocas császár diadaloszlopa (Colorma di Foca), amely a hasonnevű császár dicsőítésére épült. Ő ajándékozta a Pantheont a pápának. Az oszloptól keletre a Lacus Curtius emlékeztet az egykori mocsaras területre; a hínáros állóvíz a rómaiak szemében a való- és az alvilág összeköttetését szentesítette meg, "tiszteletére" áldozatokat dobtak a tóba. Itt volt a Fórumnak az a területe, amely szűkebb értelemben a polgárok gyülekezőhelyének is számított. A Via Sacra (Szent út) átellenes oldalán építtette Caesar a Basilica Juliá-t (Basilica Giulia) a Fórum legnagyobb csarnokát: 101 m hosszú és 49 m széles. A kétemeletes, márvánnyal bevont épületből mára az oszlopalapzatok maradtak meg. A homlokzattal szemközt, a Colosseum irányában volt található az i. e. 448-ban, az etruszkok fölötti győzelem után emelt Dioszkurok temploma (Tempio di Castore e Polluce). A még megmaradt három korinthoszi oszlop Augustus korából származik. Mögöttük egy oltár, rajta Jupiterrel, Castor és Pollux dioszkurokkal, valamint Lédával, a hattyúval: a "Lacus Juturnae", mint azt a négyszögletes márványmedence sejteti, a legöregebb források egyikének is számít. Innen, ha dél felé, a Palatinus irányába megyünk, találjuk az Augustus-templom helyén épített Santa Marfa Antiqua templomot, a Fórum legöregebb keresztény épületét.

c.) Augustus diadalíve (Arco di Augusro) az Antonius és Kleopátra fölötti actiumi győzelem után épült. Két évvel később emelték közvetlen szomszédságában a Julius Caesar-templomot (Tempio di Caesare), pontosan azon a helyen, ahol Caesar holttestét elégették. Mellette találhatók a Regia romjai, amely Numa Pompilius óta királyi székhelynek számított, később a legfőbb római főpap, a Pontifex Maximus székhelye lett. A római katolikus egyház feje, a pápa még ma is viseli ezt a címet.
A Vesta-templomban (Tempio di Vesra) hat papnő - a Vesta-szüzek - őrizték a "Szent Tüzet". Az ősrégi Vesta-kultusz védte a házat és az otthont, és így a családot is. A Vesta-szüzeket már kislány korukban 30 évre föleskették, ők szigorú klauzúrában a Vesta-szüzek palotájában (Casa delle Vestali) éltek, és különleges előjogokat élveztek. Azonban, ha elvesztették szüzességüket, élve temették el őket. A "soha ki nem alvó Szent Tűzön" kívül a Palladiumot, Pallász Athéné szent képét is őrizték.

d.) Antonius Pius császár és felesége, Faustina temploma (Tempio di Antonio e Fáustina) oszlopcsarnoka még ma is áll. Az egész épületegységből mára a San Lorenzo in Miranda templom lett.

e.) Romulus temploma (Tempio de Romolo) egy kerek épület. Az oltárteret és a diadalívet korai mozaikok díszítik.

f.) Maxentius-Constantinus bazilika A Maxentius császár által épített, be nem fejezett, háromhajós, kb. 6000 négyzetméteres csarnokot csak utódja, Constantinus tudta befejezni; a 36 m magas középhajó-boltozat alatt állt Constantinus császár kolosszális szobra, amelynek méreteiről mára csak a Capitoliumban látható szoborláb árulkodik.

g.) A bazilika után a román stílusú harangtorony, a Santa Francesca Romana vonja magára a figyelmünket. Téglába ültetett színes korongokkal gyakran találkozhatunk Rómában. A főoltár Madonna-képe az 1216-os tűzvészt sértetlenül túlélte. A főtemplom körüli egykori kolostorban ma a Fórum leletei (Museo del Foro) kaptak helyet.

h.) Titus diadalíve (Arco di Tito). Ez Titus császár legrégebbi római diadalíve, Jeruzsálem elfoglalása után állíttatta utódja, Domitianus. Domborműveken a hadjárat jeleneteit, valamint a császár isteni mennybemenetelét is megtalálhatjuk. Plasztikus kialakítás és térbeli hatás emeli a domborművet a római művészet mesterművei közé.

i.) Lívia háza (Casa di Lívia) Augustus palotájához tartozott. Az átrium körüli szobák falfestményeikkel és padlómozaikjaikkal egy Krisztus korabeli római lakóház benyomását keltik.

j.) Flavius-palotához (Palazzo dei Flavi) fogadótermek (Aula Regia), egy háromhajós bazilika és a császár magánkápolnája tartozik, melyek előtt oszlopokkal körülvett Peristylium (Peristilio), és étkező (Triclinio) terült el.

Santa Marfia d'Aracoeli
Előtte állt Juno Moneta temploma, ahol a római állam pénzét tartották, valamint itt jelentették be Augustus császárnak Krisztus születését. A ma álló templomot ferences szerzetesek építették; a 22 antik oszlop (mely a belső teret háromhajóssá osztja) és a bazilika felső világítása a szentélynek vidám, derült hatást kölcsönöz. A mennyezet festményei a törökök felett aratott győzedelmes lepantói tengeri csatára emlékeznek.

Capitolium tér (Piazza del Campidoglio)
Hátsó részét Michelangelo alakított ki. Még a tér közepén álló Marcus Aurelius császár lovas szobra nélkül is a reneszánsz építészet zárt egységének hatását érezhetjük. A lépcső tetejéről, ahol Michelangelo Castor és Pollux-szobrát helyezték el, nagyszerű képet kaphatunk a tet körülölelő három capitoliumi palotáról.

A capitoliumi paloták

a.) Konzervatóriumi Palota (Palazzo dei Conservatori). Különös figyelmet érdemelnek a Konzervatóriumi Palota belső udvarán található szobortöredékek, melyek Nagy Constantin császár kolosszális szobrának maradványai. Eredetileg a Maxentius-bazilikában volt a hétszeres életnagyságú szobor; a megmaradt láb és fej sejtetik az eredeti méreteket. A híres "capitoliumi nőstény farkas", Róma jelképe, amely a legendás városalapító ikreket, Romulust és Rémust táplálták, az első emeleten található.
Az első emelet termeit a római történelem gazdag epizódjai díszítik; Horatius és Curatius termében tekinthetjük meg VIII. Urbán pápa márvány-, és utódja, X. Ince bronzszobrát. Mindkét pápának nagy szerepe volt Róma barokk-arcképének kialakításában. A Ludak termében (Sete delle oche), közvetlenül a "Nőstény farkas terme" mellett, található az egész együttes tervezőjének, Michelangelonak bronz mellszobra, valamint egy zöld márványból készült népszerű kutyaszobor. A Galleria degli Orti Lrrmiani legszembetűnőbb alkotása a hellén időkből származó "Esquiliniumi Vénusz". Kecsessége, bája jól tükrözi az antik szobrászat mestereinek ragyogó tehetségét.

b.) Capitoliumi Múzeum (Museo Capirolino). A kiállított darabok közül említésre méltó az első emeleten, a Sala del Gladiatorében található "Haldokló Gladiátor" szobor, amely a pergamoni iskola egyik kiemelkedő darabjának másolata. A Sala degli Imperatoriban említésre méltó a 64 római császári portré; mellette a Sala dei Filosofiban Róma leggazdagabb portrégyűjteményét láthatjuk, ahol költők, filozófusok államférfiak arcképei vannak kiállítva.

San Giorgio in Velabro-bazilika
Az épület eredete a 7. századra nyúlik vissza, az előcsarnok és a harangtorony a 12. századból származik. A belső teret 16 antik oszlop osztja három hajóra. Az oltár fölötti tabernákulum kivitelezése, valamint az apszis freskói mind az egykori elrendezésre emlékeztetnek. A templomtól balra van a bankárok és marhakereskedők által Septimius Severus császárnak szánt Argenta-ív.

Santa Maria in Cosmedin
A 6. században építették egyhajós épületté. A 12. századból származik előcsarnoka és harangtornya, mely egyike Róma legszebb harangtornyainak. A falba épített kőmaszkot "Az igazság szájának" (Bocca delta veritá) hívják: ha egy hazudós beleteszi a kezét, az megharapja. A korong az ókoriak szerint az Oceanost (óceán) jelképezi amely az egész Földet körülfogja, egyben az is időt szimbolizálja. 18 antik oszlop tagolja az épület belső terét.. A mozaikpadló még a 12. századból származik, és az oltár fölött egy 1294-ben épített gótikus baldachin lebeg, amelyet antik vörös gránitból készítettek.

Santa Sebina-bazilika
Mai formája még tükrözi eredetének, az 5. századnak jegyeit, és a később hozzáépített elemek sem csökkentik ókeresztény templom jellegét. Szintén az 5. századból származik az előcsarnok ciprusfából készített szárnyas ajtaja. Ennek a korai dombormű-remeknek megmaradt 18 mezőjén a szentírásból találhatóak jelenetek. A háromhajós belső teret pátoszi márványból készített, 24 korinthoszi oszlop tagolja; ezáltal és a sárgás szelenit ablakokon (gipszféle kristály) beáradó meleg fény által kapta Santa Sebina sajátos jellegét. A bazilika helyén egykoron, az antik világban piac- és bírósági csarnok állt, erről árulkodik a bazilika alaprajza.

Sant' Alessio
Építésének története szintén a korai középkorba nyúlik vissza. Az épület háromhajós bazilika. A barokk térnyerése során, 1750 körül, azonban elvesztette azt a meggyőző tisztaságát, amit a velabrói San Giorgio, a cosmedmi Santa Maria és a Santa Sebina megtartott. A templomhoz tartozik egy falépcső, amit ereklyeként tisztelnek.

San Paolo fuori le Mura bazilika (Szent Pál a falak előtt)
A Szent Péter bazilika után Róma második legnagyobb temploma. Pál apostol sírja felett lévő kis kápolnából nőtt ki az óriási, öthajós bazilika, amelynek dimenziói Trajanus fórumának Basilica Ulpiájával mérhetők össze. A 16. századig, a Szt. Péter bazilika építését megelőzően, a kereszténység legnagyobb templomának számított, belsejében számos freskóval, mozaikokkal, melyek sajnos, 1823-ban elégtek. A bazilika rekonstrukcióját IX. Pius szentelte fel (120 m hosszú, 60 m széles és 23 m magas).

Palazzo Colonna
Amit az épületből láthatunk, az az 1730-as átépítést tükrözi. Annak a Cotonna családnak egyik palotája ez, amelyik a középkorban fontos történelmi szerepet kapott. V. Márton pápa is a család leszármazottja, ő kezdte az építkezéseket. A palotában található galéria, a Galleria Colonna többek között Tiziano, Tintoretto, Veronese műveit birtokolja.Építészeti stílusa miatt is megtekintésre méltó. A "Salone" és a szomszédos termek egy 76 m hosszú összefüggő teret eredményeznek, amelyet a mennyezet festményei még jobban kihangsúlyoznak. A bejáratot a Via delta Pilotta 17. alatt találhatjuk, a hátsó oldalon. (Nyitva: szombat 9-13-ig, további időpontokra egyeztetni lehet a galériával.)

Fontana di Trevi
A kutakban gazdag Róma városának legimpozánsabbika. Mivel a kútnál csillag alakban összefutó sikátoroktól csak akkor élvezhetjük a látványt, ha már közvetlenül a kút előtt állunk, az építmény teátrális jellege különösen erős hatást gyakorol a szemlélőre. A hátsó fal egy diadalívet ábrázol, négy korinthoszi oszlopon áll a díszítőléc, mindezt a pápai címer koronázza. A középső kapuban áll egy lovak által húzott kagyló-kocsin a tengerek istene, Neptun, akit tritonok kísérnek a sziklás tájon. A dramatika és a játékosság, illetve a formák szigorú kötöttsége és a lendületes mozgás kontrasztja lenyűgöző kulisszákat tár fel a szemlélőnek.

Quirinale-palota (Palazzo del Quirinale)
1564-től kezdve pápai nyári rezidenciaként szolgált; 1870-től az olasz királyoknak adott otthont, és 1947 óta itt található az államelnök székhelye. A reneszánsz homlokzat nagy díszkapuja Bernini műve, az udvart dór dupla oszlopos csigalépcső díszíti. A nagy lépcsőfeljárón az SS. Apostoli apszisából való freskók maradványait láthatjuk (Megtekinthető: érdeklődés alapján.)

Santa Marfia delta Vittoria-templom
Carlo Maderna 1605-ben építtette, majd Sorfia 1625-ben egy korai barokk homlokzattal fejezte be. Kétszintes, tekervényes oszlopcsigák díszítik. A barokk jegyekkel bőségesen rendelkező egyhajós templomból ki kell emelnünk baloldalt a negyedik kápolnát: benne található Bernini leghíresebb plasztikája, a "Szent Teréz elragadtatása" (Santa Teresa traffitta dall'amor di Dio).
"V" útvonal: (Stazíone Termini) - Szent Péter-bazilika - Vatikán Római körút villamossal (Fiazza Bel Risorgimento -Trastevere - Gianicolo)
Kapcsolódó cikkek
Látogatható lesz a római Colosseum arénája
Kísérleti jelleggel megnyitják a látogatók előtt a római Colosseum arénáját, vagyis a turisták az ókori amfiteátrum közepén lévő színpadra is kimehetnek az egykori gladiátorok útját követve.Az aréna július 15-től október végéig látogatható félórás vezetéssel. A látogatás legfeljebb ötven fős csoportokban zajlik, az előzetes helyfoglalás kötelező. A belépőjegy ugyanannyiba kerül, mintha a látogató a Colosseum más részébe váltaná meg (12 euró), de az arénába készülők külön kapun lépnek majd be az amfiteátrumba.A látogatók ugyanazon az útvonalon juthatnak be a Colosseumba, mint egykor a gladiátorok. Az amfiteátrum közepén lévő színpadról beláthatják az egész ókori épületet, az aréna bejárása után pedig eldönthetik, hogy megnézik-e a Colosseum más részeit is, vagy távoznak.Francesco Prosperetti, a római régészeti felügyelőség vezetője az olasz sajtónak nyilatkozva elmondta, hogy az új látogatási útvonal a Colosseum egy eddig nem látogatható részét kívánja megmutatni a nagyközönségnek, másrészt a műemlék gyorsabb megtekintését is kínálja azoknak, akik nem akarnak hosszasan ott időzni. Elsősorban azokról a turistacsoportokról van szó, amelyek a tengerjáró hajókkal a Róma közeli kikötőkbe érkezve csak a Colosseumot akarják megnézni az örök városban, de ezt sem órákon keresztül.Francesco Prosperetti hangsúlyozta, hogy a tavalyi 6,5 millió látogatójával - a kínai nagy fal mögött - a világ második legnépszerűbb szabadtéri régészeti emlékének számító Colosseumban nem a látogatók számát, hanem a látogatás rugalmasságát és biztonságát kívánják növelni azzal, hogy felszámolják a műemlék előtt egész évben kígyózó sorokat. Ezt az előre megszervezett, csoportos és gyorsabb látogatások teszik lehetővé.
Májustól felállványozzák a Colosseumot
Májustól felállványozzák az ókor egyik legismertebb műemlékeként számon tartott római Colosseumot, amely a restaurálás alatt is látogatható marad.A Colosseum helyreállítása május 20-án kezdődik - jelentette be az olasz sajtóban Francesco Giro volt kulturális államtitkár. Hozzátette, hogy a restaurálás kezdete Róma számára ünnepnap lesz, hiszen a város jelképének számító amfiteátrum hetvenhárom éve vár erre. Utoljára a negyvenes években hajtottak végre jelentős beavatkozást a Colosseumon, és azóta csak "darabjait veszítette". Az utóbbi években egymás után omlottak le az ókori műemlék folyosóin a mennyezet darabjai vagy külső falainak kövei. Jól látható repedések és törések barázdálják az épületet, és ezek a látogatókat is veszélyeztetik.A 80-ban felavatott Amphiteatrum Flavium 48,5 méter magas, 188 méter hosszú, 156 méter széles. A 25 millió eurós restaurálás finanszírozását Diego Della Valle firenzei vállalkozó ajánlotta fel Róma városának. Az olasz kereskedelmi kamara számításai szerint a Colosseum az egyik legismertebb kereskedelmi márkanév, értéke 91 milliárd euróra becsülhető. A restaurálás első fázisa három évig tart a külső falak helyreállításával. Rendbe teszik a Colosseum "kerítését" is: az egykori bejáratként szolgáló földszinti árkádok új vasrácsot kapnak. A restaurálás következő szakaszában a Colosseum előtti téren szolgáltatási-információs központot építenek, és megkezdik az amfiteátrum egykori színpadának helyreállítását is. A munkát eddig a restaurálás különböző munkáira kiírt pályázatok körüli jogviták lassították: az olasz közigazgatási bíróság februárban tisztázta a helyzetet.
Megtalálták a Colosseum színeit
Fehér, vörös és azúrkék színű volt a római Colosseum. Az ókori amfiteátrum restaurálása során előkerültek a falakat fedő festékréteg maradványai. Hatalmas szürke kőépületként ismerjük, pedig a Colosseum eredetileg színes volt.Kívül a fehér márványborítástól csillogott, belül pedig a falait a "gladiátorok vérét idéző vörös és az égre és a tengerre emlékeztető azúrkék" színűre festették - írta az olasz sajtó.Az újságoknak nyilatkozó régészek rendkívüli felfedezésről számoltak be. Az első században megnyitott amfiteátrum harmadik emeletén, azon az egykori szolgálati folyosón, melyet a Colosseum ókori dolgozói használtak, festéknyomokat találtak.Pár négyzetméternyi falfelületről van szó, de a vörös és a kék szín jól kivehető.A Colosseumot máshol is ez a két szín díszítette: a falakat vörös és fekete travertin kő borította, ezt pedig kék színű azurit ásványt tartalmazó réteg fedte. A kék a feltételezések szerint leginkább a falakon a tengert ábrázoló jelenetekhez kellett.Az eddig mindig lezárt folyosó restaurálása októberben kezdődött. A turisták előtt nyáron nyitják meg. A helyreállítás 80 ezer eurós költségét a római régészeti felügyelőség finanszírozza.A régészek a folyosón több "falfirkát" is találtak, amelyet feltehetően a 217-es tűzvész után véstek oda gladiátorok. Falloszt rajzoltak a balszerencse és az átok ellen és babérkoszorúkat, pálmaágakat, nyilakat és kardokat a győzelem reményében.
Nincs többé fagyizás a Spanyol-lépcsőn
Huszonöttől ötszáz euróig terjedő összeggel bírságolják meg a Róma történelmi városközpontjában az utcán pihenő vagy étkező személyeket a főpolgármester rendelete értelmében.Az utcai szendvicsevés ellen harcol Gianni Alemanno - kommentálta az olasz főváros főpolgármesterének intézkedését a La Repubblica római napilap.Az újság szerint naponta tízezreket lehet megbírságolni, hiszen a Róma műemlékeit látogató olasz és külföldi turisták Bernini barokk szökőkútjainak peremén, a Spanyol-lépcső fokain, a Navona tér padjain és a Forum Romanum romjain pihennek meg. Itt isznak vizet vagy üdítőt, itt fogyasztják el otthonról hozott vagy az utcán vásárolt szendvicset.A római kereskedők elsőként mondtak igent a "fapados turisták nevelésére". Alemanno döntését üdvözölte Viviana Di Capua, a Róma központjában élők egyesületének vezetője, aki szerint elfogadhatatlan volt, hogy az UNESCO által védett római centrumban "leginkább kirándulókra emlékeztető tömeg táborozzon le"."Rómában a turisták gyakran érzik úgy, hogy azt csinálhatnak, amit akarnak. Úgy viselkednek, ahogyan Párizsban vagy Berlinben sohasem tennék" - hangoztatta Di Capua.Alemanno "látványos, de teljesen felesleges" rendelkezése ellen a Radikális Párt és az Olasz Zöldek képviselői tüntetőleg hatalmas szendvicset fogyasztottak el a Pantheon előtti téren. A rendőrség jegyzőkönyvet vett fel.Az olasz sajtó arra emlékeztetett, hogy a velencei Szent Márk téren se lehet enni és inni. Hostessek szólítják fel az embereket, hogy máshol pihenjenek meg. Firenzében a dóm lépcsőin pihenő turisták elmozdítása a közlekedési rendőrök feladata. Bolognában egyenruhás és civilbe öltözött rendőrök biztosítják, hogy a turisták megfelelően viselkedjenek. A dél-olaszországi Bari városközpontjában is betiltották az utcai evést-ivást.
Dől a Colosseum
Elkezdett dőlni az ókori Róma leglátványosabb, máig fennmaradt épülete, a római Colosseum, jelentette be az épület műemlékvédelmi igazgatója, Rossella Rea. A kétezer éves amfiteátrum déli oldala 40 centimétert süllyedt az északihoz képest. Ez egyelőre szabad szemmel nem vehető észre az egykor 50 ezer embert befogadó arénán, ami ma a városba látogató turistákkal van tömve, de ha a jelenség folytatódik, az az épület épségét veszélyeztetheti, és pár év alatt a híres pisai ferde toronyhoz teheti hasonlóvá a Colosseumot.Hogy mi a dőlés oka, arról egyelőre nincs egyetértés a szakértők között, az épületet most a La Sapienza egyetem geológusai és építészei vizsgálják. Egyelőre azt gyanítják, hogy a környék útjainak sűrű járműforgalma tette ki évtizedeken keresztül olyan megterhelésnek a az amfiteátrum alapzatát, ami miatt abban egy nagyobb repedés jött létre, és ez megbontotta az egész épület egyensúlyát. A 48 méter magas falakkal övezett, 190 méter széles, elliptikus épületet egyébként is megtépázták már az idők során földrengések és a falaiból építőanyagot lopó helyiek, az utóbbi évtizedekben pedig a város szennyezett levegője, illetve több millió turista is nagyon rosszat tesz neki. A Colosseumon jelenleg is zajlik egy 25 millió eurós, 2014-ig tartó felújítási program.A Colosseum dőlésének okát további vizsgálatokkal fogják kideríteni, ezek egyelőre nem befolyásolják a turistalátványosság nyitvatartását. Az épület stabilizálása azonban később komoly gondokat okozhat, a pisai ferde torony például több mint egy évtizeden át volt lezárva a turisták elől, mire sikerült teljesen biztonságossá tenni, és 2001-ben újra megnyitották.
ide utaznék!
kapcsolódó ország
Olaszország
Olaszország ünnepi ajánlatok
Valutaváltó
EUR euró
HUF forint
Üzemanyagárak
Budapest
bármelyik ker.
95
Iránytű
europe asia australia australia africa north_america south_america antartica EURÓPA ÁZSIA AFRIKA ÉSZAK-AMERIKA DÉL-AMERIKA AUSZTRÁLIA ÉS ÓCEÁNIA ANTARKTISZ
Hasznos információk
Útiokmányok Pénzügyek Utazás előtt... Biztosítás Kommunikáció Utazás gépkocsival Utazás repülővel Utazás vonattal
Utazók sarka
Útitárs kereső Fórum Repülőjegy börze Útifotó 2000
magazin
NagyUtazás.hu
Több, mint 50 megbízható utazásszervező kínálata egy helyen.
Kiemelt partnereink: