Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Belföld - Magazin
A rovat további hírei
E-személyire is fel lehet tölteni a vasúti bérletet
Az új típusú személyi igazolványra is fel lehet tölteni a vasúti bérletet, a szolgáltatást a Budapest-Pusztaszabolcs vonalon kísérleti jelleggel vezette be a MÁV-Start Zrt.A vasúti bérleteket az igazolványok chipje tárolja, így az utasok az e-személyivel igazolhatják a vásárlást, ráadásul 3 százalék kedvezményt is kapnak a vételárból. Ilyen bérletet vásárolni Budapest Déli pályaudvaron és Pusztaszabolcson, valamint Százhalombattán lehet - mondta el Kazai Katalin, a MÁV-Start Zrt. értékesítési igazgatója a fejlesztést bemutató sajtótájékoztatón.A 2016. november 14. előtt kiadott igazolványoknál az alkalmazáshoz szükséges applikációt a bérletpénztáraknál lehet telepíteni, az újabb igazolványoknál erre nincs szükség. A személyi igazolványokra elektronikusan fölírt vasúti bérleteket a jegyvizsgálók gyorsan ellenőrizhetik, a vásárlás pedig egyszerűbb és gyorsabb - hangsúlyozta.Vidra András, a vasúttársaság infokommunikációs és technológiai rendszerek főigazgatója közölte: a bérlet offline módon is biztonságosan ellenőrizhető, a kártyára fölírt bérletet a régióban még egyetlen vasúttársaság sem vezette be. Amennyiben sikeres lesz az új rendszer, a szolgáltatást más vonalakra is kiterjesztik, és további informatikai fejlesztéseket is bevezetnek a kényelmesebb jegyvásárlás érdekében.Emlékeztetett arra, hogy a vasúttársaság teljes hálózatán működik már az elektronikus jegyrendszer, és legkésőbb a nyáron már a Vonatinfo mobilalkalmazásban is lehet fizetni. Megújul a www.elvira.hu oldal és az internetes jegyértékesítés, az elővárosi pályaudvarokba és intermodális csomópontokba pedig új jegykiadók kerülnek.
Padlástúra is lesz az ötmilliárdból megújuló kecskeméti városházán
Négymilliárd forintot fordítanak a kecskeméti műemlék városháza felújítására, további egymilliárd forintból pedig látogatóközpontot is kialakítanak. A turisták a 120 éves szecessziós épület kevésbé ismert részeit is bejárhatják majd.A kecskeméti városháza felújítására a Modern városok program keretében nyílik lehetőség. Jelenleg a kiviteli tervek készülnek. Ennek birtokában - hozzávetőlegesen nyáron - közbeszerzési eljárás keretében dől el, ki végezheti el a felújítási munkákat - mondta Öveges László főépítész.A kisebb restaurálásokat azonban már elkezdték, így a városháza dísztermének felújítása már nagyrészt el is készült. Megtörtént az ólomüveg ablakok tisztítása és a díszfestés restaurálása, de a bútor és padozat felújítása még hátravan.A teljes körű helyreállítás keretében a városháza kívülről minden részletében megújul. A tetőszerkezet restaurálása során eredeti Zsolnay-technológiával készülő cserepeket használnak majd. Az új mázas kerámiacserépből mintegy 250 ezret kell legyártatni, hogy a 6500 négyzetméternyi tető minden egyes cserepét - négyzetméterenként 40 darabot - le tudják újra cserélni.A homlokzat is teljesen megújul: a vakolat és festés mellett valamennyi pirogránit díszítőelemet, a záró díszítőpárkányokat és a műbádogos-szerkezeteket is restaurálják. Az eredeti részeket azonban csak akkor cserélik újra, ha már semmiképpen nem tudják felújítani. Ugyanígy járnak el a nyílászárók esetében is. A nyílászárók hőszigetelő üvegezést kapnak, így annak ellenére, hogy a folyosókon továbbra sem lesz fűtés, nem hűl le úgy a levegő, mint korábban.A tervekben akadálymentesítés is szerepel. Ez alapján a városháza négy oldalszárnyi lépcsőháza közül az egyikbe liftet szerelnek be.A tervek szerint a városháza épületén belül átalakított részek látogatóközpontként is szolgálnak majd. A turisták itt egyebek mellett a város történetével, a szecesszióval, a városháza múltjával és magával az épülettel ismerkedhetnének meg korszerű eszközök segítségével, interaktív módon. Várhatóan a városháza még kedveltebb turisztikai célpont lesz, hiszen a látogatóközponton túl az épület egyelőre kevésbé ismert részei is bejárhatókká válnának. Az érdeklődők megnézhetik a dísztermet és a két oldalsó tanácstermet, de lesznek úgynevezett padlástúrák is. Az ennek megvalósítására kidolgozott részletes terv ismeretében döntött úgy a kormányzat, hogy erre a feladatra további egymilliárd forintot biztosít.A kecskeméti városháza Lechner Ödön és Pártos Gyula tervei alapján 1893 és 1897 között, szecessziós stílusban épült. Később az 1911-es nagy földrengés után a helyreállítását is Lechner ellenőrzése mellett végezték el.
Öt éve állt le a Malév
Hatvanhat év működés után, 2012. február 3-án reggel 6 órakor állt le a Malév. A cég felszámolása csak tavaly ősszel fejeződött be, új légitársaság pedig nem indult helyette, bár erre voltak próbálkozások.A leállás közvetlen előzménye az volt, hogy 2012. január 9-én az Európai Bizottság a Malév számára nyújtott állami támogatás visszafizettetésére szólította fel Magyarországot. Az Európai Unió brüsszeli végrehajtó testülete megállapította, hogy a nemzeti légitársaság számára 2007 és 2010 között a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben nyújtott finanszírozás jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a Malév nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett.A kormány többször jelezte: elkötelezett a nemzeti légitársaság mellett, majd miután a légi cég finanszírozása ellehetetlenült, a kormány a légitársaságot stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősítette. A csődtörvény szerint a kormányrendelet kihirdetésétől kezdve a hitelezők csődeljárást nem kezdeményezhettek a Malév ellen.Február 2-án, egy nappal a leállás előtt, a Fővárosi Bíróság rendkívüli moratóriumról és rendkívüli vagyonfelügyelő kirendeléséről döntött. Másnap reggel 6 órakor sajtóközleményben jelentette be a Malév, hogy a kár minimalizálása érdekében leállt a légitársaság. Limburger Lóránt vezérigazgató azt mondta, a szolgáltató partnerek egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete.Széthordott flottaA Malév utolsó járata az MA745-ös Helsinki-Budapest útvonal volt, amelyet egy Boeing 737-es teljesített. A flotta gerincét adó 18 darab Boeing 737 Next Generation gépből 14-et, a "fekete sereget" még aznap este Shannonba, a gépek tulajdonosa, az International Lease Finance Corporation (ILFC) európai bázisára repülték.A kisebb 737-eseket azóta megsemmisítették, a többit a lízingcég más légitársaságoknak adta bérbe, ezek a gépek azóta is üzemelnek, köztük volt már, amelyik - bár más légitársaság színeiben -, de járt Budapesten. A Malév leállása előtt egy másik típus, a Bombardier Q400 Dash 8-as is része volt a flottának, négy szolgált belőlük.Mára egyetlen Malév-festésű gép sem maradt a repülőtéren. A korábban a hosszú távú járatokat teljesítő, és sokáig a forgalmi előtéren tárolt Boeing 767-est hosszú folyamat után eladták, új tulajdonosa kiszereltette belőle az összes értékesíthető műszert, majd hajtóművek, orrkúp és függőleges vezérsík nélkül átvontatták az irányító torony mögötti füves területre. A Malév felszámolója több mint hússzor próbálta eladni sikertelenül a Malév Express CRJ200-asát, amelyet évekig tároltak a repülőtéren, majd végül ezt a járművet is eladták.Szárnya szegett SólyomBár Orbán Viktor miniszterelnök akkor azt mondta, nem lehetetlen az újraindulás, azóta nem jött létre újabb nemzeti légitársaság, noha civil kezdeményezések voltak erre. Sólyom Hungarian Airways néven indított légitársaságot Vágó József két üzlettársával, Lucsik Jánossal és Hurtyák Róberttel együtt. A tervekben szélestörzsű gépek is szerepeltek, a légitársaság soha nem szállított utasokat. Budapestre érkezett egy általuk bérelt Boeing 737-500-as 2013. augusztus 18-án a Sólyom színeiben, de nem sokkal később a gép visszarepült Írországba és azóta sem indult el a társaság egyetlen gépe sem.A Nemzetgazdasági Minisztérium korábbi közlése szerint a légitársaság a központi költségvetés bevételeihez közvetlen és közvetett módon évi mintegy 70 milliárd forinttal járult hozzá. Döntő részben külföldről származó árbevételei miatt az ország egyik legjelentősebb exportőre, a Budapest Airport forgalmának 40 százalékát biztosította. A Malév közel 3 millió utast szállított évente 23 ezer járatpáron és 45 városba repült közvetlenül.Hosszadalmas felszámolásA Malév felszámolása évekig húzódott, a folyamatot szeptember végén zárták le, a Malévet februárban törölhetik a cégjegyzékből. Sajtóinformációk szerint a felszámolás kezdetekor kétszázmilliárd forintot is meghaladó hitelezői igényt becsültek a Malév ügyeit ismerők, ám a hitelezők egyetlen fillért sem látnak. A felszámolóhoz befolyt pénz ugyanis a dolgozókhoz került, de az ő követeléseik kielégítésére sem volt elég, az alkalmazottak az igénybe vett bérgarancia-forrásokat is beleszámolva, átlagosan járandóságuk feléhez jutottak hozzá. A vagyon értékesítéséből 735 millió forint folyt be a felszámoló tájékoztatása szerint, a követelésekből 2,6 milliárd, a zálogokból 207 millió, vagyis összesen mintegy 3,5 milliárd forint gyűlt össze.
Belga sörvacsorák és kóstolók egy éven át
Egész éves, tematikus sörvacsora- és sörkóstoló-sorozat indul a belga sörkultúra népszerűsítésére februártól. Elsőként a belga trappista szerzetesek által készített sörök és sajtok mutatkoznak be Budapesten.A programot meghirdető Belga Sörmester szakmai honlap küldetésének tekinti az osztrák-német alapokon nyugvó magyarországi sörfogyasztási szokások megváltoztatását, de a minőségi borfogyasztók figyelmét is szeretné felhívni a hasonlóan magas minőségű és akár közel azonos alkoholtartalmú belga sörökre - közölték az eseménysorozat szervezői.Ennek a törekvésnek egyik eszköze a belga sörvacsorák útnak indítása, amelyek ötvözik a gasztronómiát és a belga söröket. A menük mindegyik fogása belga sör felhasználásával készül, egyedivé téve az ételek ízvilágát. A felszolgált sörök mellé hazai és nemzetközi sörszakértők rövid ismertetőit hallgathatják meg a vendégek az egész estés program során.A sorozat különlegessége, hogy minden hónapban más-más belga sörfőzde szakértője érkezik Magyarországra bemutatni az általa képviselt főzde sörkülönlegességeit. A Dunaparti Matróz Kocsmában havi egy alkalommal megrendezendő sörvacsorák mellett Budapest több pontján sajtkóstolókkal egybekötve ismerkedhetnek meg a vendégek a belga sörök világával.Elsőként a Chimay sörfőzde képviselője érkezik februárban több alkalommal a magyar fővárosba, hogy bemutassa a főzde különleges trappista söreit és sajtjait. Az 1850-ben alapított apátság főzetei máig a trappista kolostorban készülnek, szerzetesek szakértő felügyelete mellett. A Chimay-hónap hatfogásos sörvacsorával zárul.Márciusban a La Trappe, áprilisban a Huyghe (Delirium) sörfőzde szakemberei látogatnak el Budapestre. Május 8-án a Belga Sörfesztiválon lehet belga sörkülönlegességeket kóstolni, majd júniusban a Du Bocq, júliusban a Dubuisson, augusztusban pedig a Léfebvre főzeteivel ismerkedhetnek meg az érdeklődők. Szeptemberben a Corsendonké, októberben a Van Steenberge-é, majd novemberben a Henricusé lesz a főszerep. Az évet a karácsonyi sörök kavalkádja zárni majd decemberben.
2017 a Furmint éve
A Furmint évének nyilvánította 2017-et a kormányzat, azzal a céllal, hogy felhívja a nemzetközi és a hazai piac, illetve a fogyasztók figyelmét az egyik legfontosabb őshonos magyar szőlőfajtára.A furmint olyan helyi szőlőfajta, amely méltó arra, hogy a magyar borágazatot képviselje a nemzetközi és a hazai piacon egyaránt - mondta Budapesten, a Furmint Február programsorozat csütörtöki nyitórendezvényén a Földművelésügyi Minisztérium kiemelt borágazati ügyekért felelős miniszteri biztosa.Kiss Eliza hozzátette, azért éppen a furmintra esett a választás, mert Tokaj már a nemzetközi piacon is sikeres brand, és ott a furmint a vezető fajta.Mint az MTI-nek elmondta, Magyarországon jelenleg 3951 hektáron terem furmint, ebből 3800 hektáron Tokaj-Hegyalján, de a fajta szinte mindegyik magyar borvidéken megtalálható már.Kiss Eliza hangsúlyozta, hogy a kormányzat a többi helyi szőlőfajtáról sem feledkezik meg, a hazai és a nemzetközi piacon azonban a fehérborok vannak túlsúlyban.Magyarországon mintegy 2,7 millió hektoliter bor termett 2016-ban, és 75-80 milliárd forint értékben érékesítettek magyar bort a hazai és a nemzetközi piacokon - közölte Kiss Eliza.Magyar Enikő, a Wines of Excellence nemzetközi borpromóciós program projektigazgatója hozzátette: a 2017 - Year of Furmint kampányt szerdán indították el az észak-amerikai piacon, ehhez a kezdeményezéshez csatlakozott a magyar kormány is. Beszámolója szerint azonban már a kampány indulása előtt, 2016 ősze óta 50 ezer palack mádi furmintot sikerült értékesíteni.Balla Attila, a Vinum Tokaj International importőr, márka- és piacépítő cég elnöke hozzátette: három éven át a Magyar Turisztikai Ügynökséggel és az agrártárcával együttműködésben népszerűsítik a magyar borokat, kiemelten pedig a furmintot az Egyesült Államokban és Kanadában.A helyi kizárólagos forgalmazó szerint évi 36 millió palack száraz furmintra lenne igény az észak-amerikai piacon, ennek Magyarország jelenleg 10 százalékát, három év múlva mintegy 30 százalékát képes teljesíteni - mondta Balla Attila.Hozzátette, hogy a The Somm Journal amerikai szakmai magazin legfrissebb száma is címlapján nyilvánította a furmint évének az idei esztendőt.
Hajózási zárlat a Dunán
A Dunán kialakult jégviszonyok miatt teljes hajózási zárlatot rendeltek el kedden délután - közölte Budapest Főváros Kormányhivatala az MTI-vel.Közleményük szerint a fővárosi kormányhivatala közlekedési főosztálya, mint hajózási hatóság, a vízi közlekedés biztonsága érdekében 16 órától elrendelte a korlátozást a folyó 1792 és 1433 folyamkilométere között. Ennek nyomán Gönyűtől a déli országhatárig tilos a hajózás. Ez vonatkozik a komp- és révközlekedésre valamint a budapesti szakaszon történő hajózásra is. A zárlat feloldása a jégviszonyok alakulásától függ - írta a kormányhivatal.A zárlat alól mentesülnek a folyamfelügyeleti és a vízügyi szervek hajói, továbbá a jégtörésben, valamint a segítségnyújtási, mentési munkálatokban résztvevő hajók. A hajózási zárlat visszavonásig érvényes - olvasható a hirdetményben.Korábban a Mohácsi Városgazdálkodási és Révhajózási Nonprofit Kft. hajózási üzletágvezetője azt közölte, hogy a rendkívüli hideg időjárás és a Dunán egyre erősödő jégzajlás miatt keddtől bizonytalan ideig szünetel a komp- és révközlekedés Mohácsnál. Csóka István elmondta, a folyó vízfelületének 50-60 százalékán 10-20 centiméter vastagságú jégtáblák úsznak, ezért az utasok és a vízi járművek biztonsága érdekében leállították a közlekedést.Amint az időjárási körülmények megengedik, a járatokat újraindítják a Duna-parti város kompkikötője és Mohácsi-sziget között - tette hozzá.
Kijelölték az első hivatalos jégpályákat a Balatonon
Horváth Ákos, a siófoki obszervatórium vezetője az MTI-nek kedden azt mondta, hogy a parttól távolabb 17-18 centiméteres jégvastagságot mértek, a jég partközelben ennél jóval vastagabb is lehet.Hozzátette, csütörtök délután ugyan melegfront érkezik a térségbe, ami plusz pár fokos maximális hőmérséklettel járhat, de a napi átlaghőmérséklet továbbra is alacsony marad. Olvadástól már csak azért sem kell tartani, mert pénteken újabb hidegfront éri el a Balatont. A téli sportolásra vágyóknak inkább a melegfronttal érkező csapadék okozhat gondot, ami megváltoztathatja a jégfelületet, a hétvégén - főként szombaton - pedig erős szélre lehet számítani.A legutóbb 2011-ben volt ilyen vastag, sportolásra több helyen is alkalmas, tartós jégborítása a Balatonnak - mondta a szakember, aki figyelmeztetett arra, hogy jelenleg vékony hóréteg borítja a tó jegét, ellepve annak egyenetlenségeit. Ezért ahol lehet, mindenki maradjon a kijelölt jégpályákon, illetve a már kipróbált, biztonságos jégtáblákon, és kerülje a turzásokat, rianásokat.A tapasztalatok szerint egy-egy összefüggő jégtábla egyenletes vastagságú és több négyzetkilométeres kiterjedésű is lehet. A tó északi partján fokozott óvatosságra van szükség, mert a korábbi északi szelek miatt a part mentén sok helyen felszakadt, majd újrafagyott jégborítás igen eltérő, egyes helyeken még nem kellő vastagságú - közölte Horváth Ákos.Keszthelyen már vasárnaptól, Siófokon keddtől működik az önkormányzatok cégei által kijelölt jégpálya - a hirbalaton.hu tájékoztatása szerint. A két nagy balatoni városban műjégpályákat is üzemeltetnek, de népszerűbbnek mutatkozik a Balaton szabad jegén való korcsolyázás. A kijelölt jégpályák mellett néhány szolgáltatást (illemhely, büfé, kölcsönző) is igénybe lehet venni, és a hivatalos nyitvatartási időben (Keszthelyen 10 és 18 óra között, Siófokon 9 és 17 óra között) a korcsolyázók biztonságára is ügyelnek.Balassa Balázs, a balatoni önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség elnöke az MTI-nek elmondta, évek óta nem alakult ki ilyen, korcsolyázásra több helyen alkalmas jégfelület a Balatonon, mint most. Kiemelte, a tóparti önkormányzatokra komoly nyomás nehezedik, hogy a tulajdonukban lévő strandokon jelöljenek ki jégpályákat.A korábbi évek gyakorlata az, hogy a nagyobb települések teszik ezt meg, várhatóan nem lesz ez másként most sem. Ezeken a strandokon különböző szolgáltatásokat is biztosítanak az üzemeltetők, és lehetőség szerint büfé is nyit, ahol forró teát, forralt bort és némi harapnivalót is lehet vásárolni. Bizonyos strandokon, ha tartós marad a jég vastagsága, szervezett programokkal várják majd a vendégeket - tette hozzá.