Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
A szálloda felelőssége, ha parkolójából ellopják az autót
Ha egyértelműen megállapítható, hogy a parkoló a szállodához tartozó terület, az ott elhelyezett gépjárművekre külön megállapodás nélkül is kiterjed a hotel felelőssége – mondta ki a Legfelsőbb Bíróság (LB) az alábbi jogvitában.A szálloda parkolójából ismeretlen tettesek ellopták egy osztrák állampolgár személygépkocsiját. A parkoló a hotelhez tartozó, kerítéssel körbevett és zárható kapuval felszerelt terület volt. Az idegen nyelvű prospektus őrzött parkolóként jelölte meg. A károsult a szállodának bejelentette a lopást, és feljelentést tett a rendőrségen. Biztosítója fellépett a szállodával szemben a felelősség megállapításáért és a kár megtérítéséért. Az elsőfokú bíróság felelősnek találta a hotelt a lopás miatt. Kifejtette: a cég nem gondoskodott megfelelően a parkoló őrzéséről. Két és fél millió forint kártérítést ítélt meg. A másodfokú bíróság ellentétes álláspontra helyezkedett, s elutasította a keresetet. Nem látta ugyanis bizonyítottnak, hogy a szálloda a szolgáltatásai között őrzött parkolót is garantált. A bíróság szerint a prospektus nem őrzött, hanem csak saját parkolót jelzett. Az alperes kártérítési felelőssége akkor lenne megállapítható, ha a bűncselekményt valóban őrzött területen követték volna el. Mivel a szállodához ilyen nem tartozott, nem alkalmazhatók a felelősségére vonatkozó szabályok sem – szólt az ítélet indoklása. Az ügy az LB-hez került felülvizsgálatra. A legmagasabb ítélkező fórum rámutatott, a jogerős ítélet jogszabálysértő, mert iratellenesen állapította meg a másodfokú bíróság, hogy a becsatolt tájékoztató német nyelvű szövege saját parkolóról szól. A prospektus egyértelműen az őrzött parkoló megjelölést használta. A rendőrségi feljelentés is azt rögzítette, hogy az autót a szálloda biztonsági őrrel őrzött parkolójából lopták el. A tényállás alapján tehát fennáll a szálloda felelőssége. A kártérítési felelősség alóli mentesüléshez a hotelnek kellett volna bizonyítania, hogy a kárt az alkalmazottak és a vendégek körén kívül álló elháríthatatlan ok vagy maga a vendég idézte elő. Ehhez képest beismerte, hogy a parkoló őrzéséhez szükséges intézkedéseket nem tette meg. Ezért az LB a jogerős ítéletet hatályon kívül helyezve az elsőfokú döntést helybenhagyta. (Világgazdaság)
Humanitárius karaván - Sportolók a gyermekekért!
A Hungary for Africa - Humanitárius Karaván a magyar és afrikai gyermekek és családok megsegítése mellett a kulturális ismeretterjesztést, a tájegységek természeti adottságainak megismerését tűzte ki céljául. A résztvevők számára pedig olyan kihívás, amelyben próbára tehetik fizikai és lelki erejüket egy kontinenseken átívelő kalandban.AdománygyűjtésA Humanitárius Karaván elnevezésű kezdeményezés az összefogás jegyében szeretne segítséget nyújtani a hátrányos helyzetű, magyarországi, valamint afrikai családoknak és gyerekeknek. Minden adomány értékes lehet, amitől az ajándékozó meg tud válni, miközben örömmel tölti el az érzés, hogy az a bizonyos tárgy valakinek a kezében új értelmet nyerhet. Sportolók a gyermekekért 2009Neves sportolók, sportegyesületek összefogásával szeretnénk a társadalom figyelmét felhívni a magyarországi és afrikai hátrányos helyzetű gyermekek megsegítésének fontosságára. A rendezvénysorozat négy magyarországi állomásból és egy afrikai túrából áll.A Humanitárius Karaván nagykövete: Kammerer Zoltán, EB-, VB-, Olimpiai bajnok kajakos.A magyarországi rendezvényeken összegyűjtött ajándékokat hazai gyermekotthonok, egészségügyi intézmények támogatására szánjuk. Az afrikai családoknak szánt adományokkal novemberben indul a Karaván Timbuktu-ba. (Tombuctou)Magyarországi eseményekA 2009-ben négy autós-motoros tájékozódási verseny kerül megrendezésre hazánk kiemelt turisztikai régióiban. A futamok egyedülálló módon ötvözik a kalandot és a tájékozódási versenyt az ajándékozás örömével, miközben a résztvevők megismerhetik a régiók rejtett kulturális és természeti értékeit. A tájékozódási terepralin résztvevőknek kulturális célpontokat kell érinteniük.Szombaton indul a kaland!Az első futam a Gyömrő-körverseny lesz, amely 2009.04.18-án, szombaton reggel startol a gyömrői tótól. Minden esemény a rendezés helyszínéül választott település számára is nyitott, egész napos program, játékok várják az érdeklődőket. A lakosság ismerkedhet a csapatokkal, megtekinthetik az autókat, s így közelebb kerülhetnek a sokak által eddig elzártnak tűnő autó-motor sportok világához.Az összegyűlt ajándékokat, adományokat ezúttal egy gyömrői gyermekotthon kis lakói kapják. További futamok:Budapest-Szeged bortúra 2009. májusBalaton kerülés 2009.júliusMeglepetés rendezvény 2009.október
Javul a helyzet Bangkokban
A katonaság határozott fellépése hatására a tüntetők mind kevesebben tombolnak a thaiföldi főváros utcáin. A jelek szerint alábbhagyott a thaiföldi ellenzéki tüntetők lendülete: legalábbis erre utal, hogy mind kevesebb "vörösinges" van az utcákon. A hétvégi több tízezres demonstrációk szétverése után, kedden a délelőtti órákban már csak néhány száz tiltakozó volt a miniszterelnöki hivatal épülete előtt. Pedig az elmúlt napok eseményei után sokan arra számítottak, hogy a fővárosban tomboló erőszak hatására a Abhisit Vejjajiva vezette thai kormány meghátrál, és megosztja hatalmát a jelenleg ellenzékben lévő Thaksin Shinawatrával. Thaksin, akit egyébként 2008-ban hasonló utcai tüntetésekkel "bírtak rá", hogy távozzon, szóvivője útján jelentette be, hogy egyelőre felfüggesztik a demonstrációkat, hogy "elkerülhessék a katasztrófát." Az elmúlt napokban ugyanis az ellenzék vörösinges hívei, és a 2008-ban demonstráló - a jelenlegi kormányt támogató - kékingesek, valamint a tüntetők közé szorult katonaság és rendőrség közötti összecsapások egyre véresebbek lettek. Míg a 2008-as demonstrációk során csak néhány kisebb sérülés történt, addig a jelenlegi összecsapásoknak több halottja és több száz súlyos sebesültje is van. Ellentmondásos hírek keringenek a világsajtóban arról, hogy ki lőtt először, de a Spiegel információi szerint a felfegyverzett demonstrálók nyitottak először tüzet a katonákra. A legalább két halálos áldozatot követelő összecsapás után több ország is figyelmeztette állampolgárait, kerüljék el Thaiföldet. A magyar Külügyminisztérium kedden reggel hivatalos formában még nem kommentálta hivatalosan az elmúlt napok eseményeit, de Thaiföld a Kambodzsával folytatott vitája miatt már amúgy is a 2-es veszélyességi fokozatba tartozik, különösen déli tartományaiba nem javasolja a magyar külügy az utazást. (Világgazdaság)
Terjed a dengue-láz Dél-Amerikában – figyelmeztet a külügy
A Külügyminisztérium felhívja az Argentínába, Bolíviába és Paraguayba utazók figyelmét a dengue-láz egyre nagyobb mértékű terjedésére. A térségbe utazóknak tanácsolja, hogy kerüljék el a fertőzött területeket, illetve tegyék meg a szükséges óvintézkedéseket.Argentína északi részén, elsődlegesen Chaco, Salta, Jujuy, Catamarca és Tucumán tartományokban, de már a fővárosban is megjelent a dengue-láz. A hivatalosan megerősített megbetegedések száma megközelíti a 8 ezret, mintegy 230 esetet Buenos Airesben azonosítottak. A láz eddig 7 halálos áldozatot követelt. Bolívia főként trópusi területein az idén januárjában kitört járvány hivatalosan megerősített eseteinek száma több mint 53 ezer, amelyből 22 halálos kimenetelű volt. A bolíviai egészségügyi miniszter tájékoztatása szerint az utóbbi időszakban a megbetegedések száma már csökkent. A legtöbb megbetegedést Santa Cruz, Pando, Tarija és Beni tartományokból jelentették. Paraguay Alto Paraná, Amambay, Caaguazú, Central, Concepción, Cordillera y Paraguarí tartományaiban valamint a fővárosban mintegy 4 ezer dengue-láz vagy dengue-láz gyanús esetről számolnak be a hivatalos források. A betegséget az Aedes Aegypti nevű szúnyogfaj terjeszti, amely általában napközben támadja meg az embereket. A betegség tünetei: magas láz, ízületi, izom-, és csontfájdalmak, hányás, halvány kiütések, mérsékelt vérzékenység. A lábadozás hetekig is tarthat, fáradékonysággal, izomgyengeséggel jár. Ismételt fertőzés esetén súlyos vérzéses formában jelenik meg, s halálos is lehet. Védőoltás ellene nincs. A szúnyog csípésétől óvakodni kell, fontos a megfelelő ruházat viselete, a szúnyogriasztó és rovarölő szerek használata.
Forgalmi változással kezdődik a ferihegyi 2-es terminál fejlesztése
Április 16-tól nem lehet autóval behajtani a ferihegyi 2-es terminál érkezési szintjére.Április végén megkezdi a Budapest Airport (BA) a ferihegyi repülőtér 2-es terminálépületének, az Égi Udvarnak (SkyCourt) bontási és építési munkáit. Az építkezés idejére a BA a személygépjármű forgalom számára lezárja a terminál érkezési szintjét. Április 16-től várhatóan 2010 nyaráig személygépkocsival nem lehet behajtani a 2-es terminál alsó, érkezési szintjére. Az érkezési szintre kizárólag a BKV, Budapest Airport Minibusz járművei és taxik hajthatnak fel, valamint a BA területén üzemelő autókölcsönzők járművei. A felső indulási szint továbbra is nyitva áll a személygépkocsi forgalom előtt, azonban a kevés parkolóhely miatt a BA azt tanácsolja, hogy a felső karéjt lehetőség szerint gyors ki-, és beszállásra használják az utasok. Egy-két órás parkoláshoz javasoljuk a terminál előtti rövid távú parkolót. Egy vagy több napos parkoláshoz pedig rendelkezésre áll a termináltól kissé távolabb fekvő, de alacsony árakat kínáló, hosszú távú parkoló. A Budapest Airport a következő években mintegy 261 millió eurót (65 milliárd forintot) fordít a ferihegyi repülőtér fejlesztésére és modernizálására. A BUD Future fejlesztési program első fázisában megépül a 2A és 2B terminált összekötő, Égi Udvar (SkyCourt) névre keresztelt új terminál épület. Az Égi Udvar a 2-es terminál szíve lesz. 40 százalékkal nő a repülőtér check-in területe, 10 új jegykezelő pult nyílik, és 8 automata check-in szerkezetet létesít a BA. Ezáltal jelentősen csökken a várakozási idő, rövidülnek a sorok és a repülőtér még több járat egyidejű kiszolgálására lesz képes. Az új terminálban minden utas egy központi területen halad át a biztonsági ellenőrzésen. Az áteresztő képesség növelése érdekében a Budapest Airport 14 új utasbiztonsági csatornát épít ki, hogy az utasok a növekvő forgalom ellenére is gyorsan bejussanak a tranzit területére. Az ellenőrzési pontokon a legkorszerűbb technikát felvonultató utasbiztonsági rendszert üzemelteti a Budapest Airport, mely gyors, kényelmes és biztonságos kiszolgálást tesz lehetővé. A földszinti indulási oldalon boltok, a félemeleten pedig éttermek, kávézók és bárok széles választéka várja majd a vendégeket. A 2-es terminál kereskedelmi területe 40 ezer négyzetméterrel, a jelenlegi duplájára bővül. A Budapest Airport a neves hazai és külföldi márkák bevonásával világszínvonalú vásárlási és étkezési lehetőséget kíván biztosítani az utasainak. Hatalmas ablakok, modern építészeti megoldások és lélegzetelállító kilátás gondoskodik majd arról, hogy az Égi Udvar minden látogatót lenyűgözzön. A Magyarországra látogató vendégek Ferihegyen szerzik első és utolsó benyomásaikat Magyarországról. Az új épület az Europa Nostra építészeti díjat elnyerő 1-es terminál mellett Magyarország és Budapest egyik jelkép értékű épülete lesz.
Nem emelkedtek az autópálya-díjak Európában
A magyar autósok szempontjából fontos országok közül Svájcban hajtottak végre emelést: a legfeljebb 3,5 tonnás járművek éves autópálya-matricája tíz százalékkal, 40 frankra emelkedett 2008-hoz képest. Ugyanakkor Szlovéniában - legalábbis az év közepétől - javul a helyzet.Patrick Vlacic szlovén közlekedési miniszter a napokban bejelentette, hogy az eddigi fél- és egyéves konstrukció mellett egyhetes matricát is be fognak vezetni, eleget téve az Európai Bizottság követelésének. Az egyhetes szlovén matrica 15 eurós ára ugyan húsz euróval alacsonyabb lesz a jelenleg legolcsóbb megoldást jelentő féléves engedélynél, ám a bevételek összességükben aligha csökkennek, hiszen az egyéves matrica ára 55-ről 95 euróra drágul. Az egy hetes szlovén matrica a többszörösébe fog kerülni annak, amit Magyarországon vagy a többi térségbeli országban kell fizetniük az autósoknak. Hazánkban nemcsak az 1170 (illetve a nyári szezonban 1530) forintba kerülő négynapos, hanem a 2550 forintot kóstáló egyhetes autópálya-matrica is jutányosabb a szlovéniai 15 eurónál.Csehországban a magyarországihoz hasonló összegbe kerül az egy hetes matrica, Ausztriában 7,20 euró fejében tíz napig használhatjuk az autópálya- és autóúthálózatot, míg Szlovákiában vagy Bulgáriában a szlovéniai érték harmadából, Romániában ötödéből kijön az engedély. (Igaz, hogy utóbbi két országot jócskán drágítja a tranzitutasok számára a dunai átkelés borsos ára: a különböző kompok illetve hidak használatáért 7-23 euró közötti összeget kell fizetniük a személyautósoknak.) A legolcsóbban Ukrajnát, Németországot vagy Hollandiát és Belgiumot úszhatjuk meg. Ezekben az államokban a személygépkocsikra egyáltalán nem szednek úthasználati díjat, legfeljebb egy-egy alagutat kell bekalkulálni az utazóknak. Egészen más nagyságrenddel számolhatunk viszont azokban az országokban, amelyekben a megtett úttal arányosan kell leróni az autópálya-használati díjakat. Franciaország és Olaszország mellett a jugoszláv utódállamok zöme és Görögország is ezt a rendszert alkalmazza. Így a Balkánon egy-egy viszonylag kis szakaszért kifizethetünk akkora vagy nagyobb összeget, amennyiért nálunk egy hétig lehet használni az autópályákat. Lengyelországban csak néhány autópálya-szakaszon szednek díjat, és ezek is viszonylag olcsók. Így például a Katowice-Krakkó közötti A4-es pályán két szakasz is van, amelyeket egyenként 6,50 zlotyért (körülbelül 450 forintért) lehet abszolválni. Az olasz és francia sztrádákon közismerten magas szakaszdíjakra kell felkészülni. Aki például a tarvisiói határtól Velencéig akar eljutni, annak több mint 11 eurót kell kifizetnie az úthasználatért, míg a Róma-Firenze szakasz egymagában 14,40 euróba kerül. Franciaországban a strasbourgi belépéstől Párizsig körülbelül 33 eurót kénytelen leróni egy autós. (Világgazdaság)