Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
A cseh szenátus is jóváhagyta a dohányzás elleni törvényt
Minden vendéglátóipari egység üzemeltetője maga döntheti el Csehországban, hogy szabad-e nála dohányozni vagy sem, ám ezt a bejáratnál kell jól látható módon közölni a potenciális vendéggel. Ez a lényege a csehországi dohányzás ellenes törvény módosításának, amelyet a képviselőházi igen után pénteken a szenátus is jóváhagyott. Amennyiben a jogszabály módosítását az államfő is aláírja, az 2010 július elsején lép életbe.A dohányzásellenes törvényről évek óta folyik éles és indulatos vita Csehországban. A dohányzás ellenzői azt állítják, hogy a négy éve elfogadott szabályozás nagyon megengedő és nem hatékony, míg a másik oldal szerint a dohányzás széles körű korlátozása beavatkozás az emberi jogokba. Az eredetileg aránylag szigorú, az Európai Unióban megnyilvánuló trenddel összhangban lévő törvényt elsőként Václav Klaus államfő vétózta meg, aki szerint nem az állam feladata az ilyen kérdéseket eldönteniA törvény most elfogadott, legutóbbi változata kompromisszum eredménye, amely mindkét oldalt kielégíti, s a döntést a vendéglátóipari egységek üzemeltetőire bízza. A törvény ugyanakkor konkrétan meghatározza, hogy mely nyilvános helyeken tilos a dohányzás, illetve milyen büntetés jár a szabályok megsértéséért. A módosított törvény szigorúbb büntetéseket helyez kilátásba azok számára is, akik kiskorúaknak adnak el dohányipari terméket vagy szeszesitalt. (MTI)
Kevés magyarnak van európai betegbiztosítási kártyája
Bevezetése után öt évvel az EU minden harmadik lakójának, összesen 180 millió európainak van az egész Unió területén érvényes európai egészségbiztosítási kártyája. A magyaroknak mindössze 5,5 százaléka rendelkezik ugyanakkor ilyen EÜ-kártyával.A bevezetése óta eltelt öt évben eddig 180 millió, vagyis minden harmadik európai tett szert arra az európai egészségbiztosítási kártyára, amely szükség esetén orvosi ellátás igénybevételére jogosítja fel tulajdonosát, bárhol is tartózkodjon az Európai Unióban. Összesen 31 európai ország (a 27 EU-tagállamon túl Norvégia, Liechtenstein, Svájc és Izland) használhatja a kártyát hirtelen megbetegedés vagy baleset esetén szükségessé vált orvosi ellátások igénybevételére. Az európai EÜ-kártya – amely 2004 júniusában az úgynevezett E111-es formanyomtatvány helyébe lépett – minden olyan orvosi ellátást lefed, amely egy másik országban történő ideiglenes tartózkodás alatt szükségessé válhat a 31 országban. Megbetegedés vagy baleset esetén a kártya a helyi betegekkel megegyező orvosi ellátásra jogosítja fel tulajdonosát. Mintha csak biztosítva lennének a fogadó országban. A kártyát ugyanakkor kizárólag a közegészségügyi szolgáltatások igénybevételére lehet használni és az nem helyettesítheti a kiegészítő utasbiztosításban felajánlott plusz szolgáltatásokat. Az európai egészségbiztosítási kártya használatában igen nagy különbség van a tagállamok között. Miközben Olaszországban, Ausztriában, Csehországban és Svájcban majdnem az egész lakosság rendelkezik ilyen dokumentummal, addig Bulgáriában, Romániában, Görögországban, Spanyolországban és Lengyelországban kevesebb mint a lakosság 5 százaléka. Magyarországon is mindössze 555 ezer kártyát adtak ki, ami a lakosság 5,5 százalékának felel meg. Csehországban, Ausztriában és másutt ugyanakkor az is hozzájárult a kártya széleskörű elterjedéséhez, hogy azt összevonták a hazai betegbiztosítási kártyával (annak hátsó oldalán található). A Bizottság egy tájékoztatási kampányt indít a kártya jobb megismerése érdekében a tagállamokban. (BruxInfo)
Felpörgött a Balaton
Nehezen indult, de a belföldi turistáknak és az akciózó szálláshelyeknek köszönhetően hirtelen felpörgött a szezon a vízpartokon. Beigazolódni látszanak a korábbi felmérések eredményei: idén a legtöbben itthon maradnak, és még egy hetet sem szánnak a nyaralásra.Nem panaszkodhattak az elmúlt hétvégén a forgalomra a gárdonyi biostrand üzemeltetői és étkezdéi, ahogy a Taksonyt és Bugyit összekötő út mentén található, vízi élményparkká alakított Rukkel-tó tulajdonosai sem: zsúfolásig megteltek a parkolók és a part is.A Balatonnál, a Velencei- és a Tisza-tónál sem lehet leejteni egy gombostűt. Nehezen indult, de a kánikulának és a szállodai akcióknak köszönhetően hirtelen megérkezett a főszezon - mondta a Népszabadságnak Komora Zoltán, az IBUSZ turisztikai igazgatója. Tapasztalataik szerint az alacsonyabb, két-három csillagos kategória és a magas szolgáltatásokat kínáló, ötcsillagos wellness-fitnesz hotelek forgalma nőtt meg lényegesen tavalyhoz képest. - Látva a gyér érdeklődést, előszezonban egyes szállodák akciókat hirdettek, amelyek keretében öt nap áráért hét vagy hat napot adtak, a drágább hotelek pedig pluszszolgáltatásokat, például ingyenes kerékpárbérlést, masszázst ígértek a vendégeknek, ami megtette hatását. Az egy főre eső tartózkodási idő viszont tavalyhoz képest az átlagos 5,5 napról 4-4,5 napra csökkent - tette hozzá Komora Zoltán. Ez megfelel a GfK Hungária és a Szonda Ipsos július elején közzétett felmérési eredményeinek, amelyek szerint a magyarok több mint hetven százaléka nem tervez öt napnál hosszabb üdülést a következő 12 hónapban, és elsősorban belföldet jelölték meg a pihenésük helyszínéül. A kutatásból az is kiderült, hogy a válaszadók háromnegyede nem nyaralt az elmúlt egy évben, és mindöszsze 13 százalékuk töltött öt napnál hosszabb időt üdülési céllal itthon. (Népszabadság)
Mikor megyünk, mikor mehetünk szabadságra?
A munkavállalók hatékonyan tudják érvényesíteni szabadságos terveiket: 46 százalékuk többnyire maga dönti el, mikor megy pihenni, 28 százalékuk főnökével együtt dönt erről - derül ki a Szonda Ipsos legújabb felméréséből.A dolgozók 26 százaléka nem válogathat, számukra rendszerint munkáltatójuk jelöli ki a szabadságos napokat. A gyakori és rövidebb időszakokból álló szabadság ugyanolyan kedvelt, mint a ritka, de hosszabb ideig tartó (46 illetve 44 azázalék), a valóságban azonban inkább az előbbire van módjuk a munkavállalóknak. A dolgozók 53 százaléka ugyanis sokszor, de alkalmanként csak 2-3 napra, legfeljebb egy hétre tud elmenni, míg a munkából való tartós távollétek 35 százalékuknál jellemzők - olvasható a Szonda Ipsos honlapján. A közvélemény-kutató cég múlt héten telefonos felmérést végzett, 500 - az ország munkavállalóit reprezentáló - ember megkérdezésével. A hazai munkavállalók csaknem fele akkor megy szabadságra, amikor eltervezi. Közülük a dolgozók bő egynegyede (28 százaléka) is beleszólhat a szabadságolásba, de kompromisszumot kell kötnie a munkáltatóval. A negyvenes, ötvenes éveikben járók inkább a maguk urai e tekintetben, mint a fiatalabb korosztályok: előbbiek 52, utóbbiak 40 százaléka elképzelése szerinti időben tud nyaralni, pihenni. Az érettségizettek, a magáncégeknél szellemi beosztott tevékenységet végzők vannak a legjobb helyzetben, 57-58 százalékuk jobbára érvényesíteni tudja akaratát. A szabadság idejéről történő egyezkedésre főképp a fizikai munkások kényszerülnek - több mint egyharmaduknak (35 százalék) csak így van módja munkahelyétől távol maradni - írják. (hvg.hu)
Légitársaságok újabb feketelistája
Huszonegy ország több mint 250 ország légitársasága szerepel azon a feketelistán, amelynek frissített változatát a héten fogadta el az Európai Bizottság. Az EU-ból kitiltott légicégek között mindössze négy európai található - mindegyiküknek Ukrajna a székhelye. A biztonság kérdése azután került ismét a közfigyelem középpontjába, hogy június óta három komoly, összesen 548 ember életét követelő légi szerencsétlenség történt. Ezek egyikénél egy olyan gép zuhant le Ázsiában, amelyet Európából korábban már kiutasítottak. Az Európai Bizottság ezért azt javasolja, hogy világszinten is hozzanak létre egy feketelistát.Az Európai Bizottság a héten elfogadta az Európai Unióban működési tilalom alá tartozó légitársaságok közösségi listájának tizenegyedik, frissített változatát, amelyen összesen 21 ország több mint 250 légitársasága szerepel. A felsorolásban két új ország található, öt légitársaság esetében (négy indonéz és egy angolai cég) viszont megszüntették a tilalmat, mert azok kiküszöbölték a biztonsági hiányosságokat, derül ki a Bizottság honlapján megjelent közleményből. Az talán nem okoz nagy meglepetést, hogy a problémás légitársaságok többsége afrikai vagy ázsiai székhelyű. Így például Angola, Benin, Kongó, Egyenlítői Guinea, Kirgizisztán, Libéria, Sierra Leone, Szváziföld és Zambia minden légitársasága ki van tiltva az EU-ból, emellett gaboni, indonéz, kazah, Comore-szigeteki, észak-koreai, szudáni, afganisztáni, kambodzsai és ruandai cég vagy cégek is nemkívánatosnak számítanak. Az ukránokat kitiltották, az oroszokat már figyelikEurópát mindössze egyetlen ország, Ukrajna képviseli a listán, négy légitársasággal (Motor Sich, Ukraine Cargo Airways, Ukrainian Mediterranean Airlines, Volare). Ezekről a cégekről és keleti szomszédunk légiközlekedésében uralkodó állapotokról is meglehetősen lesújtó képet nyújt az a jelentés, amelyet európai szakértők írtak idén májusban tett látogatásuk alapján. Az Európai Bizottság honlapján hozzáférhető dokumentum például megemlíti, hogy Ukrajnában nem működik az állami légi közlekedési hivatal által bejelentett követelményeknek megfelelő engedélyezés, a vonatkozó előírásokat nem foglalták törvénybe, és a korrekciós intézkedések teljes körű végrehajtására leghamarabb 2011 júliusában kerülhet sor, a végrehajtás egyes elemei pedig 2015-ig is kitolódhatnak. A jelentés megjegyzi azt is, hogy Ukrajna illetékes hatóságai nem rendelkeznek elegendő számú és megfelelően képzett személyzettel ahhoz, hogy mind a 74 légialkalmassági és üzemeltetési engedéllyel rendelkező cég felügyeletét ellássák. Bár a most közzétett listán orosz légitársaságok nem szerepelnek, a Bizottság a jövőben "szorosan nyomon fogja követni" több olyan ottani iparági szereplő teljesítményét, amelyekre az orosz hatóságok működési korlátozásokat szabtak ki. A listáról természetesen le lehet kerülni, amennyiben az érintett felek ténylegesen végrehajtják a megfelelő korrekciós intézkedéseket és ezáltal megfelelnek az összes biztonsági előírásnak. A közlemény azt is kiemeli, hogy a lista nem a büntetést, hanem a légi katasztrófák megelőzését szolgálja. Másfél hónap, több mint 500 áldozatUtóbbiak tekintetében sajnos meglehetősen eseménydús nyár az idei. Az Air France Airbus A330-as gépének katasztrófája június elsején a brazil partok közelében 228 áldozatot követelt, a Yemenia légitársaság Airbus A310-ese június végi szerencsétlenségében a Comore-szigeteknél 152-en haltak meg (egy kislány túlélte a zuhanást), a Caspian Airlines iráni-orosz légitársaság TU 154-ese pedig néhány napja zuhant le 168 fővel a fedélzetén a Teherántól 120 kilométerre északnyugatra fekvő Kazvin városa közelében - túlélő nem volt. A jemeni légitársaság gépének katasztrófájára reagálva Antonio Tajani uniós közlekedési biztos kezdeményezte, hogy európai uniós mintára hozzanak létre világszintű feketelistát a kockázatos járműparkot üzemeltető légitársaságokról. A szerencsétlenül járt gépnél ugyanis egy szúrópróbaszerű akció során a francia hatóságok már 2007 júliusában olyan komoly hiányosságokat állapítottak meg, hogy végül nem engedték felszállni. A repülőt ki is tiltották az országból, Európán kívüli útvonalakon azonban kisebb javítások után továbbra is fuvarozta vele a cég az utasokat. Egyelőre nem lesz globális feketelistaA Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) elnöke, Roberto Kobeh González mindenesetre nem ért egyet Tajani javaslatával. Szerinte a világméretű lista támogatására egyfelől egyelőre nincs felhatalmazása az ICAO tagországaitól, másfelől személy szerint sem biztos abban, hogy a katasztrófákat csökkentő hatása lehet annak, ha az utasokat lebeszélik egy-egy légitársaság vagy géptípus igénybe vételétől. A szóban forgó jemeni légitársaság egyébként továbbra is repül Európába – a Bizottság egyelőre vizsgálja, indokolt-e feketelistára tenni. (Menedzsment Fórum)
Önfényező szállodások, vigyázzatok?!
A TripAdvisor óvatosságra inti a hotelek képviselőit a hamis szállodai beszámolók feltöltésével kapcsolatban. A befolyásos utazási website felhívja a szállodák képviselőinek figyelmét, hogy ne közöljenek saját házukról rózsás információkat, és ne próbálják meg negatív tartalmú beszámolókkal „lehúzni” a konkurenciát, mert a csalás előbb-utóbb kiderül.A TripAdvisor ezzel azonban elismeri, hogy a probléma létezik, mi több, már 2006 óta feltűnnek erre vonatkozó figyelmeztetések az oldalon. Júniusban egyszerre 92 hotel esetében volt olvasható a fenti figyelmeztetés. Egy, az AP hírügynökség által megszólaltatott blogger-szakértő, Jeff Tucker megjegyzi, hogy a helyzeten sürgősen változtatnia kellene a TripAdvisornak, ha vissza akarja állítani a szavahihetőségét. A TripAdvisor szóvivője, Brooke Ferencsik ellenben hangsúlyozza, hogy „Az oldalon jelenleg szereplő 23 millió értékelés és vélemény mind eredeti és megbízható, amely valódi szállóvendégektől származik. A szállodások túlnyomó többsége érti, hogy mekkora kockázattal járna, ha hamis információkat közölnének a TripAdvisorral.” A TripAdvisor piros keretben a következő szöveget közli a gyanús szállodák esetében: „A TripAdvisor jó okkal feltételezi, hogy ez a szálloda, illetve a szállodával kapcsolatban álló személyek megpróbálhatták manipulálni a szálloda népszerűségi mutatóját azáltal, hogy részrehajló véleményt tettek közzé a szállodáról. Kérjük, ezt vegye figyelembe, amikor útitervet készít.” Az Expedia Inc.-hez tartozó TripAdvisor idén júniusban a világ harmadik legnépszerűbb utazási információs oldala volt, amely ekkor 9,2 millió egyedi látogatót vonzott. Az Associated Press által közölt cikk szerint a szállodák több esetben árkedvezményt, illetve ingyenes szolgáltatásokat nyújtanak azoknak a megbízható vendégeiknek, akik vállalják, hogy pozitív hangulatú értékelést írnak róluk a TripAdvisorra. Mások profi pr-cégeket bíznak meg ezzel a feladattal. Elgondolkodtató mindezzel kapcsolatban a Frommer útikönyvcsalád alapítója, Arthur Frommer véleménye, aki szerint az utazóknak elsősorban szakértők, útikönyvírók és újságírók véleményére kellene támaszkodniuk utazásuk megtervezésekor. „Én soha nem bíznék meg amatőrök értékelésében” – sommázta véleményét Frommer.
Az első AIRBUS A380 átadása az Air France színeiben
Az Air France első Airbus A380 repülőgépére nemrég festették a cég logóját Hamburgban. A repülőgép 2009. novemberében áll forgalomba a Párizs, Charles de Gaulle – New York, JFK közötti napi járaton. Az Air France az első európai légitársaság, amely az Airbus A380 kényelmét biztosítja ügyfeleinek, és az első légitársaság, amely tengerentúli járatot működtet Európa és Amerika között ezzel az új nagyon nagyméretű repülőgéppel.Az A380 fedélzetén három osztályon összesen 538 utas utazhat: 80 hely az Affaires osztályon és 106 hely a Voyageur (economy) osztályon a felső fedélzeten, 9 hely a Première osztályon és 343 hely a Voyageur osztályon a fő fedélzeten.Az Air France A380-at az Engine Alliance által speciálisan kifejlesztett négy GP72000 motor hajtja meg, és a repülőgép összesen 538 utast szállít akár 13 000 km távolságra. Az új generációs repülőgépek közül az A380 rendelkezik az egyik legkisebb egy utasra eső üzemanyag-fogyasztással.“Az A380 különösen megfelelő a jelenlegi gazdasági körülmények között, és lehetővé teszi az Air France számára, hogy még jobb emelt szintű szolgáltatásokat nyújtson a költségek csökkentése mellett. A repülőgép ugyanakkor teljesíti az Air France célkitűzését a széndioxid-kibocsátás csökkentése terén. Türelmetlenül várjuk, hogy az A380 repülőgépet üdvözölhessük légiflottánkban", nyilatkozta Pierre-Henri Gourgeon, az Air France vezérigazgatója.Az Air France 12 Airbus A380 repülőgépet rendelt, amiből négy 2009. telén és 2010. tavaszán áll forgalomba.
Mostantól ott lesz az ujjlenyomatunk az útlevelünkben
A második generációs biometrikus útlevél kialakítását és hazai bevezetését támogató európai uniós projekt eredményeképpen 2009. június 28-ától ujjnyomatot is tartalmazó útlevél kerül kiadásra Magyarországon. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával, az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program keretében valósult meg. A támogatás összege 989 millió Ft. A projektről 2009. június 30-án közös sajtótájékoztatót tartott Dr. Draskovics Tibor igazságügyi és rendészeti miniszter és Dr. Ignácz István, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának elnöke.A digitalizált ujjnyomatot is tartalmazó második generációs e-útlevél bevezetésének, valamint az ehhez szükséges infrastrukturális és informatikai fejlesztéseknek célja Magyarország európai uniós tagságából eredő ez irányú kötelezettségének teljesítése.A biometrikus azonosítók alkalmazásával az úti okmányok biztonságosabbá válnak a jogosulatlan felhasználással szemben, az okmány és annak valódi birtokosa között ugyanis megbízható és elválaszthatatlan kapcsolat jön létre. Az ujjnyomatot is tartalmazó útlevelek bevezetése nem eredményez változást az Egyesült Államokba történő vízummentes utazás lehetőségében, a 2006. augusztus 29-étől kiadott biometrikus útlevelek éppúgy megfelelőek, ahogy eddig is. A második generációs biometrikus útlevél projekt keretén belül megteremtődött annak a lehetősége, hogy a szülő, vagy törvényes képviselő a 14 éven aluli kiskorú számára személyazonosító igazolványt igényeljen, valamint a kiskorú lakcímet igazoló hatósági igazolványába (lakcímigazolványba) kérelemre bejegyeztethető a szülők, vagy törvényes képviselők neve és aktuális telefonszáma. A szülő vagy törvényes képviselő nevének és telefonszámának kiskorú lakcímigazolványába történő bejegyzése a 14 éven aluli gyermekek biztonságát szolgálja. Az Európai Közösség fundamentumaként megfogalmazott négy alapszabadság egyike a személyek szabad áramlása, melynek egyik vívmányaként lehetővé vált a magyar állampolgárok személyazonosító igazolvánnyal történő utazása az unió tagállamaiba. Ez a lehetőség azonban eddig csak a 14 éven felüli állampolgárok részére volt biztosított. 2009. június 28-ától a 14 év alatti kiskorúak is rendelkezhetnek személyazonosító igazolvánnyal, így Európa számos országába utazásukkor megszűnik az útlevél elkészíttetésének többletterhe.
Megszűnik a Clickair
A Barcelonából Budapestre is közlekedő spanyol fapados légitársaságot hamarosan leradírozzák az égről, mivel a légifuvarozó beleolvad a szintén spanyol fapados Vueling légitársaságba. Az egyesülésről, amelynek eredményeként az Iberia és a Spanair után Spanyolország harmadik legnagyobb légitársasága jön létre, még tavaly ilyenkor kötöttek megállapodást.A két barcelonai légitársaság fúziója július közepéig zárul le, ennek megfelelően a Clickair honlapja, járatainak kódja és repülőgépeinek felfestése a Vueling nevét, kódját és arculatát kapja majd. A gépeket szeptemberben kezdik el átfesteni és november végén a munka befejeztével teljesen megszűnik a Clickair márka.A spanyol nemzeti légifuvarozó, az Iberia 45 százalékos részesedéssel bír majd az így létrejött, új Vuelingben, amely 35 A320-as Airbust üzemeltet majd 46 repülőtérről 92 útvonalon. A fúzió eredményeként 26 százalékos részesedéssel a Vueling lesz a legnagyobb légitársaság jelenlegi bázisrepülőterén, a barcelonai El Prat légikikötőben.A Clickair heti négy járatot üzemeltet Budapest és Barcelona között, ezért hamarosan a magyar utasok is szembesülnek a változásokkal, mivel a Vueling nem tervezi a Clickair járathálózatának átalakítását. Míg a Clickair utasok az Iberia törzsutas programjához csatlakozhattak, a Vueling saját, Punto névre keresztelt hűségprogrammal is rendelkezik.
Az utazásszervezők szerint Törökország lehet az idei turisztikai szezon nyertese
A földközi-tengeri országokba irányuló magyar turizmust is negatívan érinti a gazdasági válság, de Törökország továbbra is kedvelt úti cél marad, - a többi között ez derült ki egy közvélemény-kutatásból. A kérdőíves felmérés a mediterrán térségre koncentrált és elsősorban arra keresett választ, hogy milyen szempontok alapján mely országokat részesítik előnyben a magyar turisták a kedvezőtlen pénzügyi helyzetben. A feltett kérdésekre több mint egy tucat magyar utazási iroda 50 szakembere válaszolt. Az idegenforgalmi szakemberek úgy látják, hogy a 2009-es évben a régión belül Törökország lehet a leggyakrabban választott úti cél. Szerintük a turisztikában is megjelenő válság leginkább azokat az országokat érinti, amelyek nem rendelkeznek elég változatos kínálattal és nem reagáltak elég gyorsan a gazdasági visszaesés következményeire. Az illetékesek elmondása szerint Törökország számos változatos lehetőséget nyújt a turisták számára, így az ország esetében kevésbé érződik majd a válság negatív hatása.A megkérdezettek 78 százaléka úgy gondolta, hogy Törökország vonzó, illetve nagyon vonzó úti cél a magyar nyaralni vágyók számára. A sorban 74 százalékkal görögországi desztinációk következnek, majd 42 százalékkal a spanyolországi és 30 százalékkal a tunéziai üdülések. A szimpátia rangsorban Törökország 76 százalékkal vezet. Sokak szerint ez leginkább annak köszönhető, hogy a magyar turisták körében Törökország egzotikus, keleti kultúrájával, a „mesés kelet” varázsával ismeretlen világot rejt magában.Az utazási irodák alkalmazottai szerint Törökországot az oda utazók elsősorban az idegenforgalmi szolgáltatások megfelelő ár-érték aránya, család- és vendégszeretete, a török vendéglátók különösen a magyar turistákkal szemben tanúsított kedvessége és a jó közlekedési összeköttetés miatt kedvelik. Elmondásuk szerint az idei nyáron az úti cél kiválasztásakor elsősorban az ár-érték arány (92%), a család- és vendégszeretet (4%) valamint a napfény és a tengerparti strandok vonzereje (6%) szempontjai számítanak a leginkább. A 2009 májusa és júniusa során végzett felmérés Magyarország mellett Ausztriára, Szlovákiára és a Cseh Köztársaságra terjedt ki. Három hét alatt több mint 200 szakember véleményét kérték ki. Az osztrák és a szlovák utazásszervezők elmondása szerint is Törökország a 2009-es nyár legkedveltebb úti célja, ezt követi az osztrákoknál Görögország, a szlovákoknál Horvátország. Csehországban a turisták legkedveltebb úti célja Görögország, majd Spanyolország és Ciprus következik, Törökország a nyolcadik helyen szerepel.