Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Hírek, aktualitások - Magazin
A rovat további hírei
Varangyölésre buzdítja Ausztrália a turistákat
A varangyosbéka-ölés turistaprogramként való bevezetését javasolta az észak-ausztráliai Darwin polgármestere.Ausztrália teljes északkeleti része ugyanis évtizedek óta szenved az óriásvarangyoktól (Bufo matinus), amelyek a helyi növény-és élővilágot is veszélyeztetik. A varangyokat több mint száz évvel ezelőtt a kártevők ellen telepítették be Dél-Amerikából. A következmények azonban szörnyűek lettek: mivel a békáknak nincsenek természetes ellenségei - például bizonyos paraziták formájában - Ausztráliában, ezért korlátlanul elszaporodtak.Az 1,3 millió négyzetkilométernyi Északi Területen (Northern Territory) összesen 92 millióra becsülik a varangyok számát - ez hetven béka négyzetkilométerenként, lakosonként pedig 418 példány. Az óriásvarangy húsz centiméteres hosszával a világ legnagyobb kétéltűi közé tartozik. Az általa kiválasztott mérgező anyaggal egy kutyát is képes megölni - közölte az MTI."Ha a hozzánk látogató turisták segítenek nekünk a baj legyőzésében, fantasztikus tapasztalattal gazdagodhatnak, és intenzívebb, természetközeli élményben is részük lehet" - vélekedett Graeme Sawyer polgármester egy rádiós interjúban. Sawyer azt javasolja, hogy tűzzenek ki díjat a békagyűjtésért, amely a "békafogóknak" példányonként több pénzt jelentene, mint az alumíniumdobozok újrahasznosítása.Queensland állam hatóságai korábban lakossági "megmozdulást" szerveztek a békák elleni hadjáratban. Akkor egyetlen nap alatt tízezer példányt gyűjtöttek össze a kétéltűekből, majd mélyfagyasztóban megölték és pépesített trágyává zúzták őket.
Az olajfolt elérte Florida strandjait
Az olajszennyeződés a Mexikói-öbölben elérte Floridát; kátránydarabokat és ragacsos olajat sodort partra a víz pénteken az északnyugati Pensacola üdülőparadicsomának hófehér homokú strandjainál.A leginkább sújtott Louisiana, valamint Mississippi és Alabama után ez a negyedik öbölmenti állam, amelyet elért az egyre terjedő olajfolt. Péntekig összesen 225 kilométernyi partszakasz szennyeződött be - közölte az MTI.A Napfény állam - amelynek évente 60 milliárd dolláros bevétele származik a turizmusból - sem tudta elkerülni az amerikai történelem legsúlyosabb olajkatasztrófáját. Pensacola Beach úgy hirdeti magát, mint ahol a világ legfehérebb strandjai vannak. Helyszíni beszámolók szerint a strandolók, köztük gyerekek rozsdabarna kátránydarabokat szedegettek a homokban, a rögök nagysága a gombtól a teniszlabda méretig terjedt. A floridai hatóságok nagyobb számú tisztító munkás bevetéséről és még több tengeri védőgát lefektetéséről döntöttek. Charlie Crist kormányzó újabb 100 millió dollárt kért a katasztrófáért felelősnek tartott BP brit vállalattól, amely már 25 millió dollárral segítette a védekezési műveleteket.A Nemzeti Légkörkutató Központ a vízbe ömlött nyersolaj mozgásának számítógépes modellezése alapján azt jósolta, hogy az olajszennyeződés Florida megkerülésével heteken belül elérheti az Egyesült Államok keleti, atlanti partvidékét, és eljuthat egészen Észak-Karolina magasságáig, a Hatteras-fokig. A Dél-floridai Egyetem kutatói laboratóriumi tesztek alapján pénteken Baton Rouge-ban közölték: a mélytengeri kútból kiömlött olaj egy része legalább két, hatalmas víz alatti szennyeződéstömeggé állt össze. Tony Hayward, a BP vezérigazgatója néhány napja azt állította: nincs bizonyíték a vízfelszín alatti lebegő olajtömegek létezésére.
Veszélyben a floridai fehér homok
Az olajfolt a Mexikói-öbölben elérte Mississippit és Alabamát, és Florida partjai felé közelít, jelentette a CBS News hírcsatorna.A szennyeződés által leginkább sújtott Louisiana után - ahol már több mint kétszáz kilométeres partszakaszt borított be az olaj - a folt megjelent Mississippi és Alabama határánál. hirdetés Mintegy három kilométer hosszú és kilencven centiméter széles, karamell színű ragacsos folt borítja a Petit Bois sziget partját. A szennyeződés a felszín alatt jutott el a partig és a megfigyelő hajók már csak ott vették észre. A szigeten nem laknak emberek, de sirályok, barna pelikánok és aligátorok otthona, mondta el Haley Barbour, Mississippi kormányzója. Alabamában vörösesbarna folt jelent meg a Mobile-öböl bejáratánál egy szigeten, ahol három hete kátránydarabokat találtak.A szennyeződés a hétvégére elérheti Florida fehér homokú strandjait; olajfolt tűnt fel alig tizennégy kilométerre a híres pensacolai üdülőparadicsomtól. A térségben felszíni gátakkal igyekeznek védekezni, de helyi források szerint elkerülhetetlennek látszik, hogy a szennyeződés elérje a partot.Az olajkatasztrófáért felelősnek tartott BP cég szerdán folytatta a legújabb, kockázatos kísérletet a szivárgás kezelésére. A mélytengeri robotok előző este elkezdték levágni a tengerfenéken a kitörésgátló berendezésről a sérült felszállócsövet, hogy annak helyére egy fordított tölcsér alakú "sapkát" illesszenek. A művelet nyomán nagyobb sebességgel kezdett ömleni az olaj. A terv az, hogy a szivárgó olaj nagy részét egy új csövön keresztül a felszínre, egy tartályhajóhoz vezetik. Szerda délelőtti közlés szerint a cső levágásának folyamatát le kellett állítani, mivel egy fűrész beragadt a csőbe. A vágást a tervek szerint szerda délután folytatják.Amerikai szakértők szerint a kártérítési perek több évtizedig is elhúzódhatnak majd, ahogy az 1989-es Exxon Valdez-tragédia után történt. Phil Flynn chicagói piackutató szerint még korai megmondani, hogy a BP helyzete megrendülhet-e, annak ellenére, hogy a világ egyik leggazdagabb vállalatáról van szó. A brit olajcég - amelynek eddig csaknem egymilliárd dollárjába került a katasztrófa, napi 40 millió dollárt fordít kárelhárításra - tavalyi bevételei 240 milliárd dollárra rúgtak, ebből a tiszta profit 16,5 milliárd dollár volt. Matti Teittinen bostoni piacelemző szerint a BP helyzete meglehetősen szilárd, az sem veszélyeztetné, ha ötmilliárd dollárt kellene kárelhárításra költenie.
Újra repül majd a Concorde?
A 2012-es olimpia megnyitóján újra repülhet a Concorde szuperszonikus utasszállító, ha sikerül a terve egy repülőrajongókból szerveződött lelkes csoportnak.Két civil szervezet, a brit Save Concorde Group és a francia Olympus 593 a franciaországi Le Bourget Repülés- és Űrtechnikai Múzeumban vizsgálták meg és tesztelték egy Concorde négy hajtóművét. Az esemény egy nagyobb, 15 millió fontos projekt kezdete: a két csoport azt akarta megtudni, hogy milyen javítások után lehetne beüzemelni a motorokat, illetve egy Concorde-ot. Tervük az, hogy ezeket a javításokat el is végzik, és egy felújított Concorde már a 2012-es londoni olimpia megnyitóünnepségén is repülhet. "Mi mindig azt mondtuk, hogy a gépnek újra kellene repülnie" - fogalmazott Ben Lord, az SCG alelnöke a BBC-nek.A világ leggyorsabb utasszállító repülőgépe, a Concorde 2003 őszén repült utoljára, miután a korábbi években több probléma merült fel a repülővel kapcsolatban, 2000 júniusában pedig egy Párizsból induló Concorde két perccel a felszállás után Gonesse városában egy motelre zuhant. A balesetben 113 ember halt meg. A tragédia utáni vizsgálatok szerint valószínűleg az okozta a balesetet, hogy a Continental Airlines egy DC-10 gépéről levált egy fémlemez, és a kifutón maradt, a Concorde pedig ütközött vele, amitől kigyulladt a futóműve.Az újraélesztési projekt néhány nappal azután indult, hogy a februárban kezdődött Concorde-per a végéhez ért. A francia bíróság előtt a Continental Airlines képviselőinek kellett védekeznie az ominózus fémdarab miatt - a vádlottak ügyvédje azt próbálta bebizonyítani, hogy a Concorde már azelőtt kigyulladt, hogy a fémlemezre hajtott volna. A per véget ért, már csak az ítélet kihirdetése van hátra, erre azonban decemberig várni kell - adta hírül az Index.
Látogatóközponttal gyarapodott a Pannonhalmi Főapátság
A Pannonhalmi Bencés Főapátságot felkereső vendégeknek nyújt széles körű szolgáltatásokat a monostor közelében létesített látogatóközpont.A pénteken átadott létesítmény éttermet, borbárt, konferenciatermet és parkolót foglal magában. A fejlesztést a szakrális és kultúrtörténeti értékeket őrző monostor turisztikai vonzerejének növeléséért valósították meg - mondta sajtótájékoztatón Várszegi Asztrik főapát. Az utóbbi húsz év fejlesztéseivel a Szent István által 996-ban alapított monostor elfoglalta helyét az európai bencés monostorok láncolatában - hangoztatta a főpap, hozzátéve, hogy az 1996 decemberében világörökségi rangot elnyert főapátság kiemelt európai uniós pályázatokkal valósíthatta meg beruházásait. A mai kor stílusjegyeit magán viselő, üvegfalú látogatóközpontot a műemléki környezet figyelembevételével tervezték. Az építészek arra törekedtek, hogy az épület olvadjon bele a tájba, a környezetbe, de mégis sajátos építészeti karaktere legyen.Ez komoly kihívás volt - avatta be a tervezői szándékba hallgatóságát Dick Sikkes, a holland-magyar tervező iroda ügyvezetője. A 65 vendég befogadására alkalmas étterem a Viator nevet kapta. A latin kifejezés utast, úton lévőt jelent, utal arra is, hogy "úton vagyunk mindannyian" - magyarázta az elnevezést Várszegi Asztrik. A konferenciateremben tartott rendezvényeken 150-160 ember vehet részt, a parkolóban 70 gépkocsi fér el. Emellett kerékpártárolót alakítottak ki, és a csomagmegőrzőről sem feledkeztek meg. A látogatóközpont húsz munkatársnak ad munkát. A beruházás 880 millió forintba került, átfogó, 1 milliárd 560 millió forintos projekt része, amelynek keretében rövidesen elkészül a Szent Jakab zarándokház, a gyógynövényes kert kialakítása és az arborétum rehabilitációja. (MTI)
Megtalálták Kleopátra elsüllyedt palotáját
Megtalálták Alexandria kikötőjében Kleopátra palotájának, valamint egy templomegyüttesnek a romjait. Az épületek 1600 évvel ezelőtt süllyedtek el egy pusztító földrengés és szökőár következtében.A nemzetközi régészcsapat Franck Goddio francia archeológus vezetésével az 1990-es évek eleje óta kutatja a világ egyik leggazdagabb víz alatti régészeti lelőhelyét, s hozza a felszínre Egyiptom utolsó uralkodói dinasztiája korából származó káprázatos műtárgyakat. A legkülönfélébb leletek kerülnek elő a pénzérméktől a mindennapi használati tárgyakon át a fáraók óriási gránitszobráig és elsüllyedt templomokig.A legkorszerűbb technika segítségével sikerült feltérképezniük a kikötői üledék vastag rétege alatt az ókori uralkodói negyedet. E kutatások tanúsítják, hogy mily pontosak voltak a korabeli görög geográfusok és történetírók feljegyzései a városról."Egyedülálló régészeti helyszínről van szó" - vélekedett Franck Goddio, aki két évtizede kutatja világszerte a hajóroncsokat és az elsüllyedt városokat. Hozzátette: a régészeti helyszínek jelentős részét tönkretették a későbbi korokban. Alexandria királyi negyede - a templomokkal, palotákkal, katonai őrsökkel "agyonzsúfolt" szigetek, a kikötő - egyszerűen a vízbe csúszott a térséget a Kr. u. IV, majd a VIII. században sújtó megsemmisítő erejű földrengések következtében. Az ókori épületek, kincsek javarésze érintetlenül maradt fenn, köszönhetően annak, hogy a vastag üledékréteg védte az objektumokat a tengervíz káros hatásától.hirdetés"Minden olyan, mint amikor elnyelte az egészet a tenger" - fogalmazott a kutatócsoport tagjaként a feltárásokban résztvevő Asraf Abdel-Rauf, az egyiptomi Legfelsőbb Régészeti Tanács régésze.A víz alatti feltárások során előkerült leletek egy részét Philadelphiában június 5. és január 2. között látogatható kiállításon vonultatják fel, majd a Kleopátra: Egyiptom utolsó királynője nyomait kutatva című tárlat az Egyesült Államok több városában is szerepel.
A Malév 2010-ben Kelet-Európa Legjobb Légitársasága
A Malév vezérigazgatója csütörtökön a World Airline Award díjátadón Hamburgban átvehette a Kelet-Európa Legjobb Légitársasága 2010 díjat. Több mint 40, világszerte ismert légitársaság gyűlt össze szerte a világból, hogy átvegyék azokat az elismeréseket, melyeket Mr. Edward Plaistes, a Skytrax elnöke osztott ki. A díjak nyerteseit a légitársaságok utasai választották és szavazták meg. Több mint 17,9 millió légiutas, 100 különböző nemzetből vett részt a 10 hónapig tartó kutatásban, 2009 júliusa és 2010 áprilisa között. A díj elismert és tisztelet övezi szerte a világban, mivel egy független felmérés, mely eltér a légitársaságok utasfelmérési-standardjaitól.A Malév díjazása kapcsán Mr. Plaisted elmondta: "Fantasztikus ez a teljesítmény a Malév részéről, hiszen világosan megfeleltek, sőt túlteljesítették utasaik elvárásait, amely a Legjobb Kelet Európai Légitársaság nevet jelentette számukra. A díj igazi elismerése a Malév utasok felé nyújtott szolgáltatásainak és arculatának. Az 'Utasok választása' aláhúzza, hogy a Malév sikerességét annak köszönheti, hogy a legnehezebb körülmények között is ki tudta vívni utasai elégedettségét.""Különösen büszke vagyok arra, hogy a nehéz gazdasági körülmények ellenére is sikerült megőriznünk utasaink bizalmát és így elnyerhettük a 'Kelet-Európa Legjobb Légitársasága' díjat. Valamennyi szolgáltatásunkkal arra törekszünk, hogy a bennünket választók újra szívesen szálljanak repülőgépeink fedélzetére. Az utasok elégedettségén alapuló díj elnyerése komoly elismerés számunkra, amely mindennél világosabban mutatja, hogy jó úton haladunk a légitársaság megújításának folyamatában." - köszönte meg a díjat Martin Gauss, a Malév vezérigazgatója.A díjrólA World Airline Awards-t 1999-ben alapították, mely az évenkénti Világ Légitársaságai Felmérés eredményein alapul. A 2009/2010-es esztendőben a felmérésben az egész világból, több mint 200 légitársaság, a legnagyobb nemzetközi és belföldi légiszállítók vettek részt. A kutatás demográfiája alátámasztja, hogy több mint 100 különböző nemzetiség utasai szavaztak. A felmérés mintegy 38 különböző témában méri az ügyfelek elégedettségét valamennyi légitársaság terméke és szolgáltatásai tekintetében. Kiértékeli az átlagos ügyfél tapasztalatokat az első repülőtéri benyomásoktól kezdve a fedélzeti környezetig - a "becsekkolás"-tól a fedélzetre való beszállásig, a fedélzeten a helyfoglalásig, méri a kabin tisztaságát, az étel- és ital választékot, a fedélzeti szórakoztatást és a személyzet viselkedését számos aspektusból.
Nem csillapodik az izlandi vulkán aktivitása a közeljövőben
Nem fog megnyugodni a közeljövőben az Eyjafjöll izlandi vulkán, amely hétfőn újabb zavarokat okozott az európai légiközlekedésben - közölték izlandi geológusok.A több mint egy hónapja aktív tűzhányó eddig is hatalmas mennyiségű hamut lövellt a levegőbe. Az Eyjafjöll "kitörése óta mintegy 250 millió köbméter tefrát (szilárd törmelékanyagot) bocsátott a légkörbe" - mondta Magnus Tumi Gudmundsson izlandi geofizikus. A vulkán, amely április 14-én tört ki először, háromszor lövellt nagyobb mennyiségű hamut a levegőbe: működésének első négy napján, május 5-én és 6-án, valamint múlt pénteken. Björn Oddsson izlandi vulkanológus vasárnap elmondta, hogy fokozódott az Eyjafjöll aktivitása, és a hamufelhő elérte a 8 ezer méteres magasságot, azaz kétezer méterrel magasabbra került annál, ahol az előző napokban elhelyezkedett. Gudmundsson szerint nem lehet megmondani, mikor fejeződik be a vulkán tevékenysége.A szeizmikus aktivitás észlelhető a tűzhányót takaró Eyjafjallajökull gleccser alatt, ami azt jelenti, hogy a magma továbbra is felfelé áramlik. "Nagy kitörésről van szó, a legnagyobbra a Katla 1918-as kitörése óta" - folytatta Gudmundsson. Hétfőn az Egyesült Királyság, Hollandia és Belgium légterét is elérte az Izland felől érkező hamufelhő, aminek következtében mintegy ezer járatot töröltek.Izlandon hétfőn reggel az országon belül közlekedő repülők menetrendje felborult, a nemzetközi járatok esetében pedig késést jeleztek a légügyi hatóságok. "A belföldi járatokat fogadó reykjavíki repülőtér bezárt, de az akureyri és az egilsstadiri még működik" - mondta Hjoerdis Gundmundsdóttir, az Isavia izlandi légiforgalmi hatóság szóvivője. "A keflaviki nemzetközi repülőtér jelenleg működik, de várható, hogy később a nap folyamán bezár majd, mivel a hamufelhő észak felé mozog" - pontosított Gundmundsdóttir. (MTI)
Életveszélyesen omladozik a Colosseum
Újabb faldarab szakadt le a régóta helyreállításra váró római Colosseumból. A 23 millió euróra becsült restauráláshoz szponzorokat keresnek.Szerencsére reggel hét órakor zuhant le egy darab a Colosseum földszinti mennyezetéről. Az összesen hetvennégy ókori bejárati kapuból a XXXVII. római számmal megjelölt árkád belső ívéből tört le egy rész. A XIX. század végén, malterral és mésszel végzett foltozásos restaurálás egy darabja esett le: másfél négyzetméter, tíz centiméter vastag falrész. A tavasztól reggel kilenctől este fél nyolcig nyitva tartó Colosseum a reggeli órákban üres volt, senki sem sebesült meg. A belső körfolyosónak ezt a szakaszát lezárták, de az amfiteátrum továbbra is zavartalanul fogadja a látogatókat. "Elképzelni sem merjük, mi lett volna, ha ez akkor történik meg, amikor a Colossum tele van turistákkal" - mondta Domenico Zola éjjeliőr. "Egy hajszálon múlott a tragédia. A Colosseum így jelezte ismét, hogy nem bírja tovább, restaurálásért kiált" - hangoztatta az olasz régészek szövetségének elnöke, Giorgia Leoni.Sorra veszti darabjait Róma leghíresebb ókori műemléke, mely évi 4 millió olasz és külföldi turistával a leglátogatottabb. A belépőjegy ára 9 euró, a pénz mégsem elég: az amfiteátrum restaurálása régóta várat magára. A most lehullott faldarabot a hetvenes-nyolcvanas években elhelyezett védőhálók sem tudták megtartani. A hálók régiek, a tíz méter magasról leomlott törmelék átszakította őket. "Nem ez az első alkalom" - ismerte el Francesco Giro kulturális államtitkár a Colosseum helyreállítási tervére emlékeztetve. A sürgősségi beavatkozásra szánt 5 millió euró elfogyott, a teljes restaurálás költségét 23-25 millió euróra becslik. Ennek részleteit a következő hetekben közlik. Annyit tudni, hogy az összeget szponzorok biztosítják. Japán finanszírozókról is hallani, egyelőre egy név hangzott el a főpolgármester Gianni Alemannótól: az olasz cipőgyáros Diego Della Valle.A világ hét csodája egyikének tartott Colosseum Róma szívében az állandó forgalomban szívja a szmogot. A szakértők szerint nem tesznek jót a Colosseum előtt rendezett rockkoncertek, maratoni futóversenyek okozta rezgések sem. A műemlékvédelem eddig nemet mondott arra, hogy árkádokra kiakasztott óriás reklámposzterekkel szerezzen pénzt, és arra is, hogy a Colosseum mellett haladjon el a római Forma-1-es nagydíj. A Colosseumhoz közeli Domus Aureában, Nero császár Aranypalotájában március 30-án omlott be 130 négyzetméter fal.
Jövő nyáron már bérelt közbringákkal járhatunk Pesten
Kerékpárkölcsönző-rendszert építenek ki Budapesten a Nagykörút és a Duna által határolt területen; a rendszer a tervek szerint jövőre indul, 1.000-1.100 kerékpárral és 70-80 úgynevezett dokkoló állomással.A Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája az MTI megkeresésére kedden közölte: a Budapesten kialakítandó kerékpárkölcsönző rendszer célja, hogy a városközpontot érintő utazásokhoz személyautó helyett minél többen vegyenek igénybe kerékpárt. A biciklik használatával ugyanis utazási idő takarítható meg, a csökkenő környezetterhelés miatt pedig javulhat a levegő minősége. A kerékpárkölcsönző-rendszer kialakítása része annak a folyamatnak, amellyel a városvezetés az alapvető és elkerülhetetlen közlekedési szemléletváltást ösztönözné. Az előzetes tanulmányok szerint Budapesten a zárt kölcsönző rendszert (úgynevezett dokkoló rendszert) érdemes megvalósítani. Ennek minimális működési felülete hét négyzetkilométer. Ez a Nagykörút és a Duna által határolt területet jelentené, kiegészítve a Szabadság híd és a Petőfi híd közti budai Duna-parti sávval, valamint a margitszigeti bejáróval és a Margit körúttal. A rendszer a belső városrészekben 70-80 úgynevezett dokkoló állomással és összesen 1.000-1.100 kerékpárral indulna. A beruházás várható költsége bruttó 1,32 milliárd forint - közölte a Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája.A Fővárosi Közgyűlés március 31-i ülésén az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő cégét, a Parking Kft. bízta meg a kerékpárkölcsönző kiépítésével és üzemeltetésével. A Parking Kft.-nek a közgyűlés elé beterjesztett pénzügyi terve szerint Pesten 60, Budán 13 gyűjtőállomást alakítanának ki, állomásonként átlagosan 22 dokkolóval. A gyűjtőállomásokat egymástól 300-400 méterre alakítanák ki, közterületeken (parkolósávokban és gyalogos felületeken), a legfontosabb közlekedési csomópontok közelében, illetve a közösségi közlekedési megállóktól távolabb található utazási célpontok mellett. A kerékpárok felvétele és leadása önkiszolgáló módon történne, bankkártya, hitelkártya, chipkártya vagy mobiltelefon használatával. Az előzetesen regisztráltak pedig egy speciális kártyával vehetnék igénybe a szolgáltatást. A kerékpárokat a hálózaton belül bármely gyűjtőállomáson le lehetne adni. A rendszer éjjel-nappal működne, használata az első fél órára ingyenes lenne, majd fokozatosan emelkedne a kölcsönzési díj. A Parking Kft. tervei szerint a rendszer próbaüzeme 2011. júniusában kezdődhetne.A Fővárosi Önkormányzat 2009 júniusában nyújtotta be azt az európai uniós pályázatot, amely egy nyugat-európai mintájú közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer kialakítását szolgálja. A kormány döntése alapján a főváros pályázata hazai és uniós forrásból 900 millió forint támogatásban részesülhet. A támogatásról szóló határozattal együtt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) értesítette a fővárost, hogy a beruházás sikeres megvalósítása és üzemletetése érdekében hozzon létre egy projektcéget, vagy vonjon be közszolgáltató céget. A közgyűlés ezt követően döntött március 31-i ülésén arról, hogy a Parking Kft. bízza meg a kerékpárkölcsönző kiépítésével és üzemeltetésével.
Megnyitják a Colosseum föld alatti szintjeit
Júliustól látogatható lesz a római Colosseumnak eddig sose látott része, megnyitják ugyanis az aréna alatti szinteket, ahol a gladiátorok és az állatok készültek a halálos küzdelemre.Júliustól lesz látogatható a Colosseum "köldöke". Az a ma is a föld alatti meghúzódó rendszer, ahol az előadáson fellépő gladiátorok, táncosok és állatok készültek. A színpad alatti szinteken öltözők, ketrecek, folyosók, díszletek, raktárak sorakoztak. Emelőszerkezeteket, süllyesztőket rejtett az alagsor, valamint csatornákat a vízzel megtöltött színpad kiürítésére. Ezeken folyt el annak a 16 ezer vadállatnak a vére is, melyeket Traianus császár alatt, a Dacia meghódításakor hirdetett 120 napos ünneplésen gyilkoltak le a Colosseumban.A Flavius-dinasztia emelte amfiteátrumnak ez a része nem volt olyan pompás, színes és fényes, mint a színpad feletti. Állandó volt a nedvesség, elviselhetetlen volt a szenvedő emberek, állatok szaga, fényt egyedül a fáklyák adtak. Miközben a nézőtéren tapsoltak, itt feszültség uralkodott: az előadás számait előkészítő rabszolgák ide-oda rohantak, a díszleteket cipelték, a láncra vert állatokat vezették, a gladiátorok pedig isteneikhez imádkoztak. "Ez volt az igazi Colosseum, a fenti látvány előcsarnoka" - mutatta be a sajtónak a földalatti labirintust az amfteátrum régészeti igazgatója Rossella Rea.A földalatti Colosseumnak egyelőre az egyharmada lesz látogatható előzetes helyfoglalással, korlátozott létszámú csoportban, idegenvezetővel. A mostani földszintről üvegfalú lift viszi le a látogatókat hat méter mélyre. Az aréna alatt az ókori teherszállító liftek épségben megmaradt sínjei láthatók, a színpadra emelhető panelek tartóoszlopai, az a kapu, melyen keresztül a vízicsatában részt vevő hajókat tolták színpadra. Júliustól a látogatók egészen az aréna közepéig juthatnak el: első alkalommal állhatunk a Colosseum páratlan látványt kínáló centrumában. Mint egykor a gladiátorok. (MTI)
Hétfőtől egy prágai top látványossággal kevesebb
Nem látogatható hétfő óta a prágai Arany utcácska, a cseh metropolisz egyik legvonzóbb és legfestőibb idegenforgalmi látványossága, mert felújítják.A rekonstrukció tervezett időtartama legalább egy év. "A legfőbb probléma, hogy az idők folyamán számos helyen megsérült, kilyukadt a helyi, szintén nagy múltra visszatekintő csatornázás, így az esővíz folyamatosan alámossa az apró, festői házacskák amúgy is elég gyenge alapzatát. Ha a felújítást elhalasztanánk, fennállna a veszélye annak, hogy az egész Arany utcácska belecsúszik a Szarvas-árokba, és gyakorlatilag megsemmisül" - indokolta már korábban a felújítást Ivo Velísek, a prágai vár kezelőségének igazgatója.Bár a cseh közvélemény megértéssel fogadta a döntést, a várbeli kereskedők, szuvenírárusok elégedetlenek, mert a várhatóan kevesebb látogató miatt csekélyebb bevételre számíthatnak. Elégedetlenséget váltott ki az is, hogy a felújított Arany utcácskában jelentősen megnövelik majd a kiállítások területét, így a kereskedőknek csak mintegy kétharmada térhet vissza a helyére. A Prága leglátogatottabb műemlékei közé tartozó Arany utcácskát évente több mint egymillió ember keresi fel. Felújítása a tervek szerint mintegy 40 millió koronába (400 millió forintba) kerül, miközben a Hradzsin is komoly bevételektől esik el. Csak a bérleti díjakból évente mintegy 20 millió korona folyt be a kasszába. Jelentős bevételi forrás a belépődíj is. Kárpótlásul a turisták előtt megnyílik a hradzsini Rozmberg-palota, amely eddig évente csak egy-két alkalommal volt látogatható. "Természetesen a turisták számára az Arany utcácskát semmi sem pótolhatja. A felújítás azonban valóban halaszthatatlan volt" - szögezte le Velísek.A nagyrészt a 16. századból származó kéttucatnyi házacska, amely fecskefészekként tapad az ősi Hradzsin várfalához, a valóságban nem szilárd talajra, hanem a Szarvas-árok szélére a hosszú évtizedek folyamán kihordott különféle törmelékre, szemétre épült, így geológiai szempontból eléggé ingatag. A helyi csatornázást legutóbb valamikor a 20. század közepén újították fel, de csak részben, és ma már nagyon meglátszik rajta az idő foga. Míg a turisták búslakodnak, addig a régészek körében a hír örömet váltott ki. Kiderült ugyanis, hogy az Arany utcácskában eddig még sosem volt nagyobb arányú régészeti kutatás. Miután ez a terület a 14. és a 15. században a Hradzsin városi szeméttelepeként is szolgált, a várakozások nagyok. "Az Ulászló-terem felújításakor beható ismereteket szereztünk arról, hogy nézett ki a vezető, uralkodó réteg élete a Hradzsinban. Az Arany utcácska felújításakor pedig lehetőséget kaphatunk arra, hogy megismerjük, hogyan élt egykoron az alsó réteg, az egyszerű nép, a szolgálók és a várfalakat védő lövészek" - jelentette ki Jan Frolík régész, aki a feltárást fogja felügyelni.Az Arany utcácska ma is álló legrégibb házai a Hradzsint elpusztító 1541-es tűzvész után épültek, többségük azonban a 17. századból való. A legenda szerint itt éltek II. Rudolf német-római császár alkimistái, a 20. század elején egy ideig ott lakott Franz Kafka, a világhírű prágai német író is. Az Arany utcácska házai mai formájukat, kinézetüket az 1950-es évek első felében elvégzett felújításkor kapták. (MTI)