Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
A Nébih a túlzott chia-mag fogyasztás veszélyeire figyelmeztet
Bár a chia-mag, magyar nevén aztékzsályamag slágerterméknek számít, értékesítésének szigorú feltételei vannak.Nem árusítható például ömlesztve, illetve pudingba vagy joghurtba keverve, a napi maximális ajánlott beviteli mennyiség felett pedig emésztési problémákat okozhat - hívta fel a figyelmet csütörtöki közleményében a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).A tájékoztatás szerint a chia-mag magas, 18-30 százalékos rosttartalma miatt fontos szerepet játszhat a napi ajánlott rostbevitel biztosításában. Azonban túlzott fogyasztása emésztőrendszeri problémákat is okozhat, ezért napi 15 grammnál nem lehet többet fogyasztani - hívták fel a figyelmet a közleményben.Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) állásfoglalásaiban megemlíti, hogy nem zárható ki az aztékzsályamag allergizáló hatása sem, néhány esetben ugyanis keresztallergiás reakció lépett fel a szezámmagra, illetve a mustárra érzékenyeknél - írták.A chia-mag kizárólag előrecsomagolt formában vagy csak bizonyos termékek összetevőjeként, szigorú feltételek mellett értékesíthető. A magot tartalmazó termék jelölésén fel kell tüntetni, hogy a napi bevitel legfeljebb 15 gramm lehet, összetevőként csak pékárukba, reggeli gabonapelyhekbe, valamint gyümölcs-, csonthéjas- és magkeverékekbe legfeljebb 10 százaléknyi mennyiségben tehető. A magot törve vagy őrölve gyümölcslevekhez és gyümölcsital-keverékekhez legfeljebb 450 milliliterenként 15 gramm mennyiségben adható. Nem árusítható tehát például a chia-puding vagy a chia-joghurt - írták.Az aztékzsályamag az Európai Unióban "új élelmiszernek" minősül, a forgalmazására irányuló kérelmeket a földművelésügyi miniszterhez kell benyújtani, azok elsődleges értékelését pedig a Nébih végzi el az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) szakértői véleménye figyelembevételével, és ezek alapján történik az engedély kiadása - írták.
5 százalékra csökkentenék a vad- és a halhús áfáját
Megkezdődtek az előkészületek a 2021-es budapesti vadászati világkiállításra - jelentette be Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes csütörtökön, a 24. Fegyver, Horgászat, Vadászat (FeHoVa) kiállítás megnyitóján a Hungexpo Budapesti Vásárközpontban csütörtökön.Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter a megnyitón bejelentette: a tárca indítványozza a vadhús és halhús áfájának 5 százalékra mérséklését, annak érdekében, hogy az egészséges, jórészt bio élelmiszerek szélesebb fogyasztói rétegekhez juthassanak el. Az indítványt várhatóan a következő költségvetés előkészítésekor nyújtják be, az áfacsökkentés fehéríti az ágazatot, munkahelyeket teremt.A miniszter hangsúlyozta, hogy a FeHoVa a magyar vadászok ünnepe, idén 10 százalékkal több, 310 kiállító van jelen 17 országból, ami az esemény jelentőségét is mutatja. Ismertette: Magyarországon nőtt a vadhúsfogyasztás, a lőtt vad a vadgazdálkodási ágazat meghatározó bevételi forrása lett, 2005-höz képest 15-ről 25 százalékra nőtt aránya az árbevételben, 2010-óta az értékesítési bevétel megduplázódott, 6 milliárd forint volt 2015-ben - ismertette.Ganczer Gábor, a Hungexpo Zrt. vezérigazgatója elmondta: a kiállítást idén február 9 és 12. között rendezik, a négynapos rendezvény kínálatában fegyverbemutatók, vadászíjász-, solymász-, és kisállatbemutatók lesznek, a 22 állami erdészet bemutatja vadász- és kirándulóterületeit, megrendezik a FeHoVa Kupa Nemzetközi Szarvasbőgő Bajnokságot is.
Kempinski nyílik Havanna világörökségi részén
A politikai nyitás már elkezdődött, és hamarosan a turisztikai szakma eddig ugrásra kész nagyvállalatai is megjelennek a kubai fővárosban, ahogyan az várható volt. A Kempinski nyitja az első modern luxusszállodát.A Kempinski vezetői bejelentették, hogy Havanna történelmi belvárosában - UNESCO világörökségi részen - 2017 második negyedében megnyílik a Gran Hotel Manzana Kempinski La Habana.A szálloda 246 szobával, illetve lakosztállyal büszkélkedhet majd. A Kempinskivel a kubai Grupo de Turismo Graviota SA vállalat kötött menedzsmentszerződést."Büszkék vagyunk rá, hogy a Gran Hotel Manzana lesz az első modern ötcsillagos luxusszálloda Havannában, ráadásul annak legelegánsabb részén, egy patinás épületben nyílik meg késő tavasszal - mondta Markus Semer, a szállodalánc igazgatótanácsának elnöke.Carlos M. Latuff, a Grupo de Turismo Gaviota SA alelnöke hangsúlyozta, nem véletlen, hogy Európa legrégebbi luxusszálloda-láncát választották ki, hogy nevével fémjelezze majd az ikonikus Manzana de Gómez épületben nyíló szállodát. A ház még a XX. század elejéről való, annak idején itt nyílt meg az első, európai stílusú bevásárlóközpont is.A régi épület adottságaiból következik, hogy a szobák tágasak lesznek és magasak, és természetesen a legszebb kilátást nyújtják a városra. A spa és a business center sem hiányzik majd, három étterem közül lehet majd választani, nem beszélve a lobby bárról és az itt tényleg elmaradhatatlan szivarszalonról.A Grupo de Turismo Gaviota SA-hoz tartozik az ország szálláshely-kapacitásának egyharmada, 64 hotelben, valamint apartmanházakban és villákban több mint 27 ezer szobával rendelkezik.
Street food: új irányzatok
Soha nem volt ekkora a hazai street food választék, a food truck-ok nemcsak megszaporodtak, hanem néhányuk igazi ínyencségeket kínál. Nem csoda, hogy mesterszakácsokat ejt rabul ez a műfaj, amely minőségi, ízletes, gyors, és olyannyira változatos, hogy már kategorizálni is lehet. A legfőbb irányzatokról Vad-Horváth Zoltán, a hazai Street Food Egyesület vezetője számolt be.Klasszikusok: hamburger, hot-dogA street food őrület hajnalán ezek merítették ki a gyorsételek fogalmát. A vízparti büfé műfaj nem tűnt el, viszont alaposan átalakult: a fogások minőségi alapanyagokból, válogatott (legtöbbször magyar) termelőktől érkeznek. A legtöbb városban már nemcsak egy burgerező, hot-dogos van, de választani sem csak a sima és a sajtos, vagy a majonézes és a ketchupos közül lehet.Utcára került nemzeti ételekGnocchit, pljeskavicat és burritót is kínálnak már street foodként a magyar furgonok, de akár orosz nemzeti ételek közül is válogathatunk. Ha egy nap alatt szeretnénk végig enni Európát, a sort érdemes a belga wafel mestereinél zárni.Elcsábult mesterszakácsokEgyre több az olyan autó, amit a kínálata alapján egyetlen kategóriába sem sorolhatunk. Nincs fő termékük, mégis imádja őket a közönség - ők az úgynevezett guruló séfek, akik szinte ugyanazt művelik egy apró büfékocsiban, mint az éttermek csúcstechnológiás konyháiban. Az ételekre mégsem kell órákig várni, és az utcán elfogyasztva is ugyanolyan finomak, mint a fehér abrosz mellett ülve.Gyorsan és édesen!Egyedi street food irányzatot képviselnek a desszertes, édességes truck-ok, a mozgó fagylaltozók, palacsintázók, vattacukros kocsik. Ezt a műfajt a gyerekek, családok kedvelik a leginkább, ezért évről-évre többen alakítanak ki erre a célra is furgonokat.Medvekarom és füstölt húsA street food műfajában külön kategóriát alkotnak az ún. smokeres-ek, akik minimum 12, de van aki 20 (!) órán át is kitartóan füstöli a különböző húsokat. Miután elkészülnek, egy különleges, medvekaromként emlegetett kesztyűvel tépik cafatokra a húsokat, hogy szendvicsekben, salátákban tálalják saját maguk főzte BBQ szószokkal.Ázsia varázsaKülföldön már hódít, ezért számíthatunk rá, hogy hamarosan nálunk is megjelennek az ázsiai ételeket kínáló büfékocsik. Erre ösztönzi a szakmát az ország első Food Truck Rally-ja is, ahol a résztvevő furgonoknak öt meghatározott ázsiai fűszerből kell választaniuk, és ebből alkalmi fogást kreálniuk a rendezvényre.
Padlástúra is lesz az ötmilliárdból megújuló kecskeméti városházán
Négymilliárd forintot fordítanak a kecskeméti műemlék városháza felújítására, további egymilliárd forintból pedig látogatóközpontot is kialakítanak. A turisták a 120 éves szecessziós épület kevésbé ismert részeit is bejárhatják majd.A kecskeméti városháza felújítására a Modern városok program keretében nyílik lehetőség. Jelenleg a kiviteli tervek készülnek. Ennek birtokában - hozzávetőlegesen nyáron - közbeszerzési eljárás keretében dől el, ki végezheti el a felújítási munkákat - mondta Öveges László főépítész.A kisebb restaurálásokat azonban már elkezdték, így a városháza dísztermének felújítása már nagyrészt el is készült. Megtörtént az ólomüveg ablakok tisztítása és a díszfestés restaurálása, de a bútor és padozat felújítása még hátravan.A teljes körű helyreállítás keretében a városháza kívülről minden részletében megújul. A tetőszerkezet restaurálása során eredeti Zsolnay-technológiával készülő cserepeket használnak majd. Az új mázas kerámiacserépből mintegy 250 ezret kell legyártatni, hogy a 6500 négyzetméternyi tető minden egyes cserepét - négyzetméterenként 40 darabot - le tudják újra cserélni.A homlokzat is teljesen megújul: a vakolat és festés mellett valamennyi pirogránit díszítőelemet, a záró díszítőpárkányokat és a műbádogos-szerkezeteket is restaurálják. Az eredeti részeket azonban csak akkor cserélik újra, ha már semmiképpen nem tudják felújítani. Ugyanígy járnak el a nyílászárók esetében is. A nyílászárók hőszigetelő üvegezést kapnak, így annak ellenére, hogy a folyosókon továbbra sem lesz fűtés, nem hűl le úgy a levegő, mint korábban.A tervekben akadálymentesítés is szerepel. Ez alapján a városháza négy oldalszárnyi lépcsőháza közül az egyikbe liftet szerelnek be.A tervek szerint a városháza épületén belül átalakított részek látogatóközpontként is szolgálnak majd. A turisták itt egyebek mellett a város történetével, a szecesszióval, a városháza múltjával és magával az épülettel ismerkedhetnének meg korszerű eszközök segítségével, interaktív módon. Várhatóan a városháza még kedveltebb turisztikai célpont lesz, hiszen a látogatóközponton túl az épület egyelőre kevésbé ismert részei is bejárhatókká válnának. Az érdeklődők megnézhetik a dísztermet és a két oldalsó tanácstermet, de lesznek úgynevezett padlástúrák is. Az ennek megvalósítására kidolgozott részletes terv ismeretében döntött úgy a kormányzat, hogy erre a feladatra további egymilliárd forintot biztosít.A kecskeméti városháza Lechner Ödön és Pártos Gyula tervei alapján 1893 és 1897 között, szecessziós stílusban épült. Később az 1911-es nagy földrengés után a helyreállítását is Lechner ellenőrzése mellett végezték el.
Öt éve állt le a Malév
Hatvanhat év működés után, 2012. február 3-án reggel 6 órakor állt le a Malév. A cég felszámolása csak tavaly ősszel fejeződött be, új légitársaság pedig nem indult helyette, bár erre voltak próbálkozások.A leállás közvetlen előzménye az volt, hogy 2012. január 9-én az Európai Bizottság a Malév számára nyújtott állami támogatás visszafizettetésére szólította fel Magyarországot. Az Európai Unió brüsszeli végrehajtó testülete megállapította, hogy a nemzeti légitársaság számára 2007 és 2010 között a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben nyújtott finanszírozás jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a Malév nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett.A kormány többször jelezte: elkötelezett a nemzeti légitársaság mellett, majd miután a légi cég finanszírozása ellehetetlenült, a kormány a légitársaságot stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősítette. A csődtörvény szerint a kormányrendelet kihirdetésétől kezdve a hitelezők csődeljárást nem kezdeményezhettek a Malév ellen.Február 2-án, egy nappal a leállás előtt, a Fővárosi Bíróság rendkívüli moratóriumról és rendkívüli vagyonfelügyelő kirendeléséről döntött. Másnap reggel 6 órakor sajtóközleményben jelentette be a Malév, hogy a kár minimalizálása érdekében leállt a légitársaság. Limburger Lóránt vezérigazgató azt mondta, a szolgáltató partnerek egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete.Széthordott flottaA Malév utolsó járata az MA745-ös Helsinki-Budapest útvonal volt, amelyet egy Boeing 737-es teljesített. A flotta gerincét adó 18 darab Boeing 737 Next Generation gépből 14-et, a "fekete sereget" még aznap este Shannonba, a gépek tulajdonosa, az International Lease Finance Corporation (ILFC) európai bázisára repülték.A kisebb 737-eseket azóta megsemmisítették, a többit a lízingcég más légitársaságoknak adta bérbe, ezek a gépek azóta is üzemelnek, köztük volt már, amelyik - bár más légitársaság színeiben -, de járt Budapesten. A Malév leállása előtt egy másik típus, a Bombardier Q400 Dash 8-as is része volt a flottának, négy szolgált belőlük.Mára egyetlen Malév-festésű gép sem maradt a repülőtéren. A korábban a hosszú távú járatokat teljesítő, és sokáig a forgalmi előtéren tárolt Boeing 767-est hosszú folyamat után eladták, új tulajdonosa kiszereltette belőle az összes értékesíthető műszert, majd hajtóművek, orrkúp és függőleges vezérsík nélkül átvontatták az irányító torony mögötti füves területre. A Malév felszámolója több mint hússzor próbálta eladni sikertelenül a Malév Express CRJ200-asát, amelyet évekig tároltak a repülőtéren, majd végül ezt a járművet is eladták.Szárnya szegett SólyomBár Orbán Viktor miniszterelnök akkor azt mondta, nem lehetetlen az újraindulás, azóta nem jött létre újabb nemzeti légitársaság, noha civil kezdeményezések voltak erre. Sólyom Hungarian Airways néven indított légitársaságot Vágó József két üzlettársával, Lucsik Jánossal és Hurtyák Róberttel együtt. A tervekben szélestörzsű gépek is szerepeltek, a légitársaság soha nem szállított utasokat. Budapestre érkezett egy általuk bérelt Boeing 737-500-as 2013. augusztus 18-án a Sólyom színeiben, de nem sokkal később a gép visszarepült Írországba és azóta sem indult el a társaság egyetlen gépe sem.A Nemzetgazdasági Minisztérium korábbi közlése szerint a légitársaság a központi költségvetés bevételeihez közvetlen és közvetett módon évi mintegy 70 milliárd forinttal járult hozzá. Döntő részben külföldről származó árbevételei miatt az ország egyik legjelentősebb exportőre, a Budapest Airport forgalmának 40 százalékát biztosította. A Malév közel 3 millió utast szállított évente 23 ezer járatpáron és 45 városba repült közvetlenül.Hosszadalmas felszámolásA Malév felszámolása évekig húzódott, a folyamatot szeptember végén zárták le, a Malévet februárban törölhetik a cégjegyzékből. Sajtóinformációk szerint a felszámolás kezdetekor kétszázmilliárd forintot is meghaladó hitelezői igényt becsültek a Malév ügyeit ismerők, ám a hitelezők egyetlen fillért sem látnak. A felszámolóhoz befolyt pénz ugyanis a dolgozókhoz került, de az ő követeléseik kielégítésére sem volt elég, az alkalmazottak az igénybe vett bérgarancia-forrásokat is beleszámolva, átlagosan járandóságuk feléhez jutottak hozzá. A vagyon értékesítéséből 735 millió forint folyt be a felszámoló tájékoztatása szerint, a követelésekből 2,6 milliárd, a zálogokból 207 millió, vagyis összesen mintegy 3,5 milliárd forint gyűlt össze.
Felfüggesztette a bíróság Trump beutazási tiltórendeletét
Azonnali hatállyal felfüggesztette Donald Trump amerikai elnök hét, muszlim többségű ország állampolgáraira vonatkozó beutazási tilalmi rendeletét egy seattle-i szövetségi bíró. A döntés országos érvényű.James Robart bíró - akit az előző republikánus elnök, George W. Bush nevezett ki - elutasította a kormány jogi képviselőinek azt az érvelését, hogy az államok nem támadhatják meg az elnöki rendeletet. A keresetet Washington és Minnesota nyújtotta be arra hivatkozva, hogy a tilalom súlyos károkat okoz. A bíró igazat adott nekik, emellett vitathatónak találta az is, hogy a Trump-kormányzat a 2001. szeptember 11-i merényletekkel indokolta az intézkedést. A szövetségi bíró rámutatott arra: nem követtek el támadásokat a hét országból származó egyének az Egyesült Államokban.A 2001-es merényleteket többségükben szaúd-arábiai állampolgárok követték el, Szaúd-Arábia azonban nem szerepel a beutazási tilalommal sújtott országok között. Robart úgy fogalmazott,"ahhoz, hogy Trump rendelete alkotmányos legyen, tényekkel kell alátámasztani, nem pedig fikcióval".Bob Ferguson, Washington állam főügyésze közölte: a bírói döntés azonnali hatállyal felfüggesztette a rendelet végrehajtását az Egyesült Államok területén. Hozzátette: "A mai napon győzött az alkotmány. Senki sem áll a törvény felett, még az elnök sem". Donald Trump rendeletének kulcselemeit több szakértő is alkotmányellenesnek tartja.James Robart bíró rendelete addig hatályos, amíg a bíróság mérlegeli, hogyan folytatódjon az ügy.A CNN amerikai hírtelevízió közlése szerint a pénteki rendelkezés azt jelenti, hogy a rendelet ideiglenesen érvényét veszti, az amerikai repülőtereken visszatér minden a rendelet előtti kerékvágásba.Egy légitársaság tisztviselője a Reuters hírügynökségnek azt mondta, a határőrség már tájékoztatta az amerikai légitársaságokat arról, hogy ismét felengedhetik az átmenetileg hatályát vesztett elnöki rendelet által sújtott állampolgárokat a járataikra. Az érvényes vízummal bíró érintettek ismét felszállhatnak az Egyesült Államokba tartó repülőjáratokra.Az NBC hírtelevíziónak a nemzetbiztonsági hivatal egy tisztviselője korábban viszont azt mondta, hogy a bírósági döntésnek nem lesz azonnal gyakorlati hatása, ugyanis a hét országban kiadott vízumokat visszavonták, ezért az Egyesült Államokba beutazni akaró érintetteknek újra beutazási engedélyért kell folyamodniuk.A Fehér Ház először "felháborítónak" minősítette a szövetségi bíró rendeletét, a közleményt azonban később átírták, kivették belőle ezt a jelzőt. Sean Spicer fehér házi szóvivő a bírói döntésre reagálva közölte: az elnöki rendelet, amelynek célja az amerikai emberek védelme, törvényes és helyénvaló. A szóvivő arról is beszélt, hogy a kormány mihamarabb fellebbez a döntés ellen, az igazságügyi tárca viszont azt mondta, még várnak ezzel.A január 27-én aláírt elnöki rendelet értelmében az Egyesült Államok 90 napra azonnali hatállyal felfüggesztette a beutazást Szíriából, Irakból, Iránból, Szudánból, Líbiából, Szomáliából és Jemenből. Trump egyúttal határozatlan időre elrendelte a szíriai menekültek befogadásának felfüggesztését, és 120 napra leállította az Egyesült Államok teljes menekültprogramját. A rendelettel kapcsolatban több keresetet is benyújtottak, a seattle-i a legátfogóbb döntés, amely eddig született.
Belga sörvacsorák és kóstolók egy éven át
Egész éves, tematikus sörvacsora- és sörkóstoló-sorozat indul a belga sörkultúra népszerűsítésére februártól. Elsőként a belga trappista szerzetesek által készített sörök és sajtok mutatkoznak be Budapesten.A programot meghirdető Belga Sörmester szakmai honlap küldetésének tekinti az osztrák-német alapokon nyugvó magyarországi sörfogyasztási szokások megváltoztatását, de a minőségi borfogyasztók figyelmét is szeretné felhívni a hasonlóan magas minőségű és akár közel azonos alkoholtartalmú belga sörökre - közölték az eseménysorozat szervezői.Ennek a törekvésnek egyik eszköze a belga sörvacsorák útnak indítása, amelyek ötvözik a gasztronómiát és a belga söröket. A menük mindegyik fogása belga sör felhasználásával készül, egyedivé téve az ételek ízvilágát. A felszolgált sörök mellé hazai és nemzetközi sörszakértők rövid ismertetőit hallgathatják meg a vendégek az egész estés program során.A sorozat különlegessége, hogy minden hónapban más-más belga sörfőzde szakértője érkezik Magyarországra bemutatni az általa képviselt főzde sörkülönlegességeit. A Dunaparti Matróz Kocsmában havi egy alkalommal megrendezendő sörvacsorák mellett Budapest több pontján sajtkóstolókkal egybekötve ismerkedhetnek meg a vendégek a belga sörök világával.Elsőként a Chimay sörfőzde képviselője érkezik februárban több alkalommal a magyar fővárosba, hogy bemutassa a főzde különleges trappista söreit és sajtjait. Az 1850-ben alapított apátság főzetei máig a trappista kolostorban készülnek, szerzetesek szakértő felügyelete mellett. A Chimay-hónap hatfogásos sörvacsorával zárul.Márciusban a La Trappe, áprilisban a Huyghe (Delirium) sörfőzde szakemberei látogatnak el Budapestre. Május 8-án a Belga Sörfesztiválon lehet belga sörkülönlegességeket kóstolni, majd júniusban a Du Bocq, júliusban a Dubuisson, augusztusban pedig a Léfebvre főzeteivel ismerkedhetnek meg az érdeklődők. Szeptemberben a Corsendonké, októberben a Van Steenberge-é, majd novemberben a Henricusé lesz a főszerep. Az évet a karácsonyi sörök kavalkádja zárni majd decemberben.
Az utasok bioritmusához igazodik a Lufthansa új A350-900-asa
A Lufthansa új utasszállítóinak üzembe állásával most először nyílik lehetőség arra, hogy az utasok megfelelően időzített és a bioritmusukhoz igazodó fényviszonyok között utazhassanak. Az új A350-900 látványos fényjáték kíséretében mutatkozott be február 2-án a nyilvánosságnak Münchenben, amit hivatalos névadó ünnepség követett a Lufthansa Technik hangárjában. A kétezer dolgozó és vendég jelenlétében ünnepélyesen a "Nürnberg" névre keresztelték a világ legfejlettebb nagy távolságú utasszállítóját. A keresztapa szerepét Nürnberg főpolgármestere, Ulrich Maly vállalta."Az Airbus A350-900-assal a Lufthansa a kétliteres fogyasztású flottáját mutatja be: a repülőgép 100 utaskilométerre vetítve 3 liternél is kevesebb üzemanyagot fogyaszt. Ez egy jelentős mérföldkő a flottastratégiánkban, egy generációváltás a nagy távolságú járatainkon üzemelő géptípusokban" - mondta Carsten Spohr, a Lufthansa Csoport vezérigazgatója.A Lufthansa az első légitársaság a világon, amely Airbus A350-900-as utasszállítóin többféle világítási beállítással igazodik utasai nappali és éjszakai bioritmusához. Aki már utazott több időzónán át, ismeri a problémát - az ember biológiai órája kizökken a megszokott kerékvágásból. Az új A350-900-as utasszállítókon most először nyílik lehetőség arra, hogy az utasok megfelelően időzített, és a bioritmusukhoz igazodó fényviszonyok között utazhassanak. A fényeffektusok emellett arra is alkalmasak, hogy kellemes éttermi hangulatot teremtsenek a fedélzeten étkezések idején. Az új LED-technológia 24 különböző fénybeállítási lehetőséget biztosít. Az A350-900-as flottát követően a Lufthansa Boeing 747-800-as gépeit is felszereli majd az új világítástechnikai rendszerrel.A technológia alkalmazását számos tudományos eredmény alapozza meg. Az ellazulást segítő meleg fényt pihenőidőszakokban állítják be, míg a hidegebb fényt a szervezet stimulálására használják az út aktívabb szakaszaiban. A Lufthansa a berlini Kardorff Ingenieure tervezőiroda szakembereivel dolgozta ki a különböző fénybeállításokat.A légitársaság február 10-étől veszi használatba első Airbus A350-es utasszállítóját, az első tíz Airbus A350-900-as Münchenben fog állomásozni. Eleinte a Delhibe és Bostonba repülő járatokon fogják használni az új gépeket, amelyek fedélzetén 293 fő utazhat - 48 az üzleti, 21 a prémium turista és 224 a turista osztályon.Az A350-900 a világ legfejlettebb és legkörnyezetbarátabb nagy távolságú repülőgépe: 25 százalékkal kevesebb kerozint használ, 25 százalékkal kevesebb káros anyagot bocsát ki és jóval csendesebben száll fel más hasonló repülőgépeknél.
Bővített Emirates prémium lounge-ok
Kibővítette a luxus lounge-ok használati jogosultságát hűségprogramjának tagjai számára az Emirates a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren.Az utasok felár ellenében immár vendégeikkel együtt igénybe vehetik a szolgáltatást, függetlenül attól, hogy a légitársaság mely osztályára szól a jegyük.Az egyszeri látogatásra jogosító belépőt az Emirates Skywards hűségprogram tagjai és a szintén Emirates-szel utazó vendégeik vehetik majd igénybe. A business osztályú utasok pedig egy upgrade lehetőséget kínáló díj ellenében a First Class lounge-okat is használhatják.A Dubaji Nemzetközi Repülőtér A, B és C szatelitjeiben lévő hét Emirates lounge mindegyikében megtalálható a first és a business osztályú utasok számára fenntartott váró.A belépőt megvásárló vendégek akár négy órán keresztül is élvezhetik a prémium lounge-ok nyújtotta kényelmet. A dubaji várókat jelenleg a first és business osztályú utasok, valamint a Skywards hűségprogram ezüst, arany és platina hűségszintű tagjai vehetik ingyenesen igénybe.Az Emirates folyamatosan befektet a várók fejlesztésébe és megújításába. A B szatelitben található Emirates Business lounge a közelmúltban egy 11 millió dolláros átalakításon esett át.Dubaj First Class várói az A szatelit prémium szivar lounge-ával, a belépést követő a la carte étkezéssel és cipőfényező szolgáltatással nyújtanak felejthetetlen élményt.Az Emirates a világ legnagyobb reptéri váró hálózatával rendelkezik. A dubaji hét lounge mellett további 33 található világszerte a nagyobb reptereken.
2017 a Furmint éve
A Furmint évének nyilvánította 2017-et a kormányzat, azzal a céllal, hogy felhívja a nemzetközi és a hazai piac, illetve a fogyasztók figyelmét az egyik legfontosabb őshonos magyar szőlőfajtára.A furmint olyan helyi szőlőfajta, amely méltó arra, hogy a magyar borágazatot képviselje a nemzetközi és a hazai piacon egyaránt - mondta Budapesten, a Furmint Február programsorozat csütörtöki nyitórendezvényén a Földművelésügyi Minisztérium kiemelt borágazati ügyekért felelős miniszteri biztosa.Kiss Eliza hozzátette, azért éppen a furmintra esett a választás, mert Tokaj már a nemzetközi piacon is sikeres brand, és ott a furmint a vezető fajta.Mint az MTI-nek elmondta, Magyarországon jelenleg 3951 hektáron terem furmint, ebből 3800 hektáron Tokaj-Hegyalján, de a fajta szinte mindegyik magyar borvidéken megtalálható már.Kiss Eliza hangsúlyozta, hogy a kormányzat a többi helyi szőlőfajtáról sem feledkezik meg, a hazai és a nemzetközi piacon azonban a fehérborok vannak túlsúlyban.Magyarországon mintegy 2,7 millió hektoliter bor termett 2016-ban, és 75-80 milliárd forint értékben érékesítettek magyar bort a hazai és a nemzetközi piacokon - közölte Kiss Eliza.Magyar Enikő, a Wines of Excellence nemzetközi borpromóciós program projektigazgatója hozzátette: a 2017 - Year of Furmint kampányt szerdán indították el az észak-amerikai piacon, ehhez a kezdeményezéshez csatlakozott a magyar kormány is. Beszámolója szerint azonban már a kampány indulása előtt, 2016 ősze óta 50 ezer palack mádi furmintot sikerült értékesíteni.Balla Attila, a Vinum Tokaj International importőr, márka- és piacépítő cég elnöke hozzátette: három éven át a Magyar Turisztikai Ügynökséggel és az agrártárcával együttműködésben népszerűsítik a magyar borokat, kiemelten pedig a furmintot az Egyesült Államokban és Kanadában.A helyi kizárólagos forgalmazó szerint évi 36 millió palack száraz furmintra lenne igény az észak-amerikai piacon, ennek Magyarország jelenleg 10 százalékát, három év múlva mintegy 30 százalékát képes teljesíteni - mondta Balla Attila.Hozzátette, hogy a The Somm Journal amerikai szakmai magazin legfrissebb száma is címlapján nyilvánította a furmint évének az idei esztendőt.