Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Tényleg tilos villogással előre jelezni a traffipaxot?
Egy tipikusan olyan téma, amelyről hosszasan vitatkoznak fórumokon az autósok: tilos-e másoknak jelezni a traffit, vagy sem? Megpróbáltuk hivatalosan is kideríteni a választ.Az egyik leghétköznapibb autós gesztus, hogy a sofőrök jelzik egymásnak - jellemzően villogással, hivatalosabban távolságifény használatával - hogy figyeljenek a sebességükre, mert traffipax közeledik. Mindez rendben is van - attól eltekintve, hogy alapvetően mindenki annyival közlekedjen, amennyivel az előírás szerint lehet maximum -, de büntethet-e a figyelmeztető villogásért a rendőr?A téma nagyon népszerű a neten is, a Facebookon már vagy tucatszor végigfutott például ez a bejegyzés, komoly kommentfolyamot generálva. Hivatalos állásfoglalást viszont sehol nem igazán találtunk, ezért megkérdeztük a rendőrséget, hogy mi az álláspontjuk. Mivel a rendőrség többnyire nem az igen/nem válaszok formájában kommunikál ilyen kérdésekben sem, ezért a mi válaszunk sem szimplán csak egy nem vagy egy igen. A törvény azt mondja:Tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni, valamint az ellenőrzés eredményét befolyásolni, ide nem értve az ellenőrzést előre jelző eszközök használatát.A villogás tekinthető-e az ellenőrzést befolyásoló, illetve előre jelző eszköznek? - kérdeztük. A rendőrség válasza szerint a villogástól függetlenül, az ellenőrző berendezés képes a mellette elhaladó jármű haladási sebességét a valóságnak megfelelően megállapítani, a jelzés pedig a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését nem akadályozza vagy zavarja, illetve az ellenőrzés eredményét nem befolyásolja. Ennek alapján tehát: nem, a villogás nem tekinthető az ellenőrzést magát befolyásoló eszköznek.A másik kérdésünk arra vonatkozott, hogy szankcionálható-e bármilyen módon a villogás, milyen mértékű és fajtájú bírság szabható ki érte? A válaszból kiderült, hogy a villogás a KRESZ szerint akkor jogsértő, ha azzal a többi autóst elvakítjuk. Viszont azt is írták, ha a rendőr tudomására jut ilyen - vagyis észreveszi - akkor egyedileg akár, a körülmények alapján, úgy dönthet úgy, hogy a villogás elvakította a többi autóst, akkor már büntethet. Helyszínen akár 15 ezer forintra, pénzbírság esetén pedig akár 30 ezerre is - tesszük hozzá mi, a rendelkezéshez tartozó bírságtáblázat alapján.A lényeg tehát, amit tessenek megjegyezni:1. nem tilos villogni,viszont2. magáért a villogásért bárhol (traffipax nélkül is) megbüntethetnek, ha rendőr szerint ezzel elvakítunk valaki mást a forgalomban.
Drónok harca lesz augusztus végén Fóton
Első alkalommal rendezik meg augusztus 26-án, Fóton a Korzó Drónfesztivált, ahol a technológia és a repülés szerelmesei tesztelhetik a legújabb eszközöket, összemérhetik saját készítésű drónjaik tudását és különböző csúcstechnológiás drónokkal ismerkedhetnek meg. Augusztus utolsó szombatján 10-től 18 óráig várnak minden drón iránt érdeklődőt a Korzó parkolóban, Fóton, ahol a látogatók megismerkedhetnek az újkeletű sportággal, hobbieszközzel és annak használatával.A kisebb korosztályt és az amatőröket egész nap a Drónsimogató sátorban várják, ahol biztonságos körülmények között sajátíthatják el a drónozás alapjait, így például a lebegést, a karikán átrepülést és a pontos leszállást. A látogatók a sátor mellett első lépésként egy drónszimulátoron ismerkedhetnek meg a távirányító használatával, majd a hálóval védett sátorban önállóan irányíthatják a védőkerettel ellátott drónokat.A profi pilóták akadálypályákon tesztelhetik tudásukat, ahol nagyobb méretű drónokkal kell függőleges és vízszintes kapukon átrepülni és különböző tárgyakat eljuttatni egy bevásárlókosárba.Az igazán tapasztalt drónozók pedig akár a Red Bull Air Race mintájára megálmodott Race of Drones elnevezésű akadályversenyre is benevezhetnek, amelynek keretein belül országos kvalifikációra nyílik lehetőség.Az égi verseny mellett az érdeklődők a földön is összemérhetik majd tudásukat a Jumping sumo race-en, ahol tabletről irányítható földi drónokkal kell majd gurulva, pörögve, pattogva átjutni egy épített akadálypályán, amelyen fűnyírók, gödrök, hidak, medencék és egyéb tereptárgyak állják majd útját a versenyzőknek.A földi drónok mellett a látogatók 1:12 méretarányú munkagépekkel is játszhatnak - az építkezési munkaterületen méretarányos téglákat, farönköket, homokot pakolhatnak különböző markolókkal, dömperekkel és homokrakodókkal.A fesztivál és a versenyszámok egyik legérdekesebb pontja minden bizonnyal az a bemutató lesz, ahol elektromos Peugeot autók és a drónok mérik össze egy gyorsulási futam keretében az erejüket. A versenyek mellett a szervezők számos rövidebb bemutatóval is készülnek, ahol a látogatók megismerhetik a csúcstechnológiát képviselő hobbi-, haditechnikai-, ipari-, kutató-mentő-, és filmes drónokat, sőt szakemberek vásárlási útmutatóval is segítik majd az érdeklődőket.Azok pedig, akik a drónozás jelenlegi jogi helyzetére, a biztosítási lehetőségekre vagy esetleg a hazánkban elérhető drónpilóta képzésekre kíváncsiak, a Magyar Nemzeti Drónszövetség sátrában kaphatnak megfelelő tájékoztatást.
A város a játszóterük, övék minden utca - ők a Midnight Runners
A történet Londonból indult, minden egy társadalmi kísérlettel kezdődött, ami mára országokon átívelő közösségi futásokká nőtte ki magát. Ismerjétek meg a Midnight Runners történetét.Az indulásKét éve, januárban, egy lengyel és egy dán srác, Greg és Christian Facebookon szerveztek egy közösségi futást késő estére, Londonban. A táv 10 kilométer volt, kíváncsiak voltak, mennyien vesznek részt rajta. Az első néhány hónapban néhány tíz ember tartott velük, kezdetben nem mindig futottak zenére, ám nyár végére ez megváltozott, ugyanis ekkor már minden futáson hordozható hangszórókkal haladtak át a városon.A változásokÉv végére pedig újabb változás következett be a megszokott programban: a 10K-s futást négy helyen szakították meg, hogy Tabata gyakorlatokat végezzenek. 2 kilométer lefutása után jöttek az intenzív erősítő gyakorlatok, aztán ismét a sprint következett, egészen addig, amíg el nem érték a 10K-s távot.Fontos megemlíteni, hogy az edzés és a zene mellett a fotók szerepe sem volt elhanyagolható a Midnight Runners edzésein. Az egyik fotósuk az egyik magyar kapitány, Dani, akihez később két másik magyar tag, Csilla és Máté is csatlakozott. Minden futásról profi képek készülnek, amiket az események után feltöltenek a Facebookra. Állításuk szerint sokan amiatt szeretnének részt venni az ő közösségi futásaikon, mert jó képeket szeretnének magukról készíttetni.Na de térjünk vissza a sztorihoz. A kezdetben néhány tíz főt számláló edzéseken néhány hónap alatt már 2-300 ember vett részt. Mára pedig a részvétel regisztrációhoz kötött, hiszen csak így lehet biztonságosan végrehajtani az edzéseket.A legemlékezetesebb edzésük a barcelonai volt, amit tavaly márciusban rendeztek meg, ugyanis ekkor futottak együtt a legtöbben, összesen háromezren. Ezt azóta is rendszeresen emlegetik a szervezők.Mi a menetrend?Minden kedden fél 8-tól indul a 10 km-es Boot Camp futás, ezen kívül gyakran futnak együtt vasárnap (15-30 kilométer közötti távokat), havonta egyszer pedig 8-tól rendeznek egy 10 kilométeres éjféli futást, aminek általában valamilyen külön témája van. Eddig már sor került egy Wimbledon, Halloween és James Bond tematikájú futásra is. A havonta változó playlisteket a kapitányok állítják össze, a futásokra pedig több hangszóróból is dübörögnek a kiválasztott dalok.
Görög tipp háziasszonyoknak, a hagymaszag eltávolítására
A hagyma sokak ellensége, pedig senkinek sem ártott még, sőt! A görög atléták versenyek előtt jó nagy adag fokhagymát fogyasztottak, csakúgy mint az ókori harcosok, valamint Hérodotosz, ókori görög történetíró szerint a piramis építői is minden alkalommal belakmároztak a fokhagymából, amely megóvta őket a lázzal járó fertőzésektől. Az egyiptomiak egykor annyira tisztelték a fokhagyma gyógyító erejét, hogy előfordult, hogy fizetőeszközként használták. A középkori Európában a légszomj és még a pestis ellen is a fokhagymát javasolták. A fokhagyma vértisztító, baktériumölő hatású, amelyet számos megbetegedésre használnak alternatív megoldásként.Régi iszlám mese szerint a fokhagyma ott nőtt ki, ahol a paradicsomból történő kiűzetése után az Ördög a lábát a földre tette. Más középkorból származó népi hiedelmek szerint a fokhagyma ördögűző, amely távol tartja a gonoszt. Egyes feltételezések szerint az a babona, miszerint a fokhagymának ördögűző hatása van, abból alakult ki, hogy régen a lepra idején az ember a fokhagymával távol tudta tartani magától a többi embert, így elkerülve a fertőzést. Az igazságot mindenki maga döntse el, egy azonban biztos. A fokhagyma fontos alapja az alternatív gyógyászatnak, erősíti az immunrendszert, véd a gombás fertőzésektől, csökkenti a vérnyomást, a vérrögképződés esélyét, és további számos gyógyhatással bír.Görögországban szeretik a hagymát, néhány legismertebb görög étel hozzávalói között is szerepel a hagyma. A Gyroshoz és a görögsalátához pl. fehér hagymát használnak, amely a szokásosnál enyhébb íze miatt nagyon finom a salátákba!Manapság azonban sokan az erős szaga miatt nem szeretik a hagymát, pedig a szag hamar elszáll, de ennek ellenére találtunk valamit a hagymaellenzőknek. A Tsantiri Magazin arra hívta fel olvasói figyelmét, hogy hogyan lehet a vágott hagyma, illetve fokhagyma erős illatát eltüntetni az ember kezéről. Azt írták, ha szeretnénk felesleges költségek és vegyszerek nélkül eltüntetni a hagyma szagot bőrünkről, dörzsöljük be egy csipet görög kávéval a kezünket. Azt is írták, hogy a lakás légköréből hogy lehet elnyomni a hagymaszagot; ez esetben tegyünk egy kis őrölt görög kávét a forró tűzhelyre, ezzel sikerül megszabadulnunk a kellemetlen szagoktól a konyhában, továbbá a konyhát átjárja majd a kellemes aromájú kávé illatával...
Horvátország átmenetileg betiltaná az Ubert
Horvát médiajelentések szerint az Uber fuvarmegosztó szolgáltatás mobil alkalmazásának átmeneti betiltását kérte bíróságon a horvátországi közlekedési minisztérium - számolt be pénteken az osztrák Die Presse hírportál a Jutarnji list horvát napilap jelentésére hivatkozva. A Jutarnji list napilap beszámolója szerint a horvát hatóságok azt kívánják elérni a bíróságon, hogy átmenetileg tiltsa be az Uber alkalmazás elérhetővé tételét a mobil hálózati szolgáltatóknál. A horvát közlekedési minisztérium megerősítette a lap értesülését.A horvát lap egyúttal arról is beszámolt, hogy a kormány a személyfuvarozás szabályozásának nagyszabású liberalizálására készül az ősszel, és csak addig kíván gátat szabni az Uber szolgáltatás használatának.Az Uber a horvátországi médiában csalódásának adott hangot a közlekedési minisztérium döntése miatt, mondván, hogy az egy "monopólium védelmét szolgálja", aminek csak a magas viteldíjat fizetni kénytelen fogyasztók látják a kárát. Üdvözölte ugyanakkor a kormány szándékát a piaci szabályozás liberalizálására. Az Uber 2015-ben indította el szolgáltatását Horvátországban a főváros, Zágráb mellett a Dubrovniktól Zadarig húzódó tengerparti üdülősávon. Saját bevallása szerint az Uber 1500 sofőrrel és 100 ezer ügyféllel rendelkezik az országban. A közúti fuvarmegosztó szolgáltatás mellett az Uber vízitaxi szolgáltatást is indított a horvát tengerpart turisták által frekventált szakaszain.A horvát kormány jogellenesnek tekinti az Uber működését, mivel a sofőrök jellemzően nem rendelkeznek személyszállítási engedéllyel. Az ellenőrzések során az idén júniusig 5,2 millió kuna (214 millió forint) bírságot vetettek ki és egy tucat autót foglaltak le.Az őszre tervezett piaci liberalizáció az előzetes beszámolók alapján megkönnyíti majd a fuvarozási engedélyek megszerzését és azonos feltételeket teremt a személyszállítási piac minden résztvevője számára.
Utazás és biztonság – hová utazzunk, hogy biztonságban legyünk?
A Telegraph megjelentetett egy térképet a biztonságos és kockázatos országokról, melyet az STA Travel kollégái is elemeztek. A 2001-es new yorki eseményeket követően előbb Amerikában, később a többi fejlett országban is bevezették a biztonsági információs szintek rendszerét - SAS - melyben 5 kategóriába sorolták a biztonsági kockázatokat, amiket színekkel is jelöltek: a piros a jelen lévő közvetlen kockázat, a narancs a magas kockázat, a citrom az emelt, a kék a figyelendő, a zöld pedig az alacsony veszély színe, ahogy a meteorológiában is.Az utazással kapcsolatos veszélyeket hivatalból figyelik az egyes országok külügyminisztériumai is, amelyek igyekeznek állampolgáraik kockázatát csökkenteni.Jelzéseikben figyelemre méltó, hogy egyes - politikailag nagy súlyú - országok bármekkora kockázat esetén sem kapják meg az utazásra nem ajánlott tiltó címkét, kisebbek pedig nagyon könnyen; aztán csak évek kitartó munkájával tudnak megszabadulni e bélyegtől.Az elmúlt években azonban már az ENSZ turisztikai világszervezetének, az UNWTO-nak is feltűnt, hogy ez a gondoskodó féltés néha túlzott: fel is szólították hát a kormányokat, hogy ne alkalmazzák politikai fegyverként egymás ellen a travel warning rendszert. A szándékosság mellett a frissítés elmaradása is szerepet játszhat abban, hogy egyes országokat vagy területeket utazási szempontból nem ajánl, vagy akár tilt egy ország: így a magyar oldalon most "magas biztonságú" jelzővel szereplő Fidzsi-szigeteket néhány éve roppant veszélyes, utazásra nem ajánlott országként jellemezték - az STA Travel kérdése nyomán aztán elárulta a Külügy tisztviselője, hogy a bejegyzés évekkel korábbról származott, amikor egy ausztrál turistát lelőttek az egyik szigeten.Az országok méretét és formáját elnézve egy idő után az is eszébe jut az embernek, hogy minél nagyobb egy ország, annál komolyabb esélye van arra, hogy előrelépjen a veszély-skálán.Hiába hatalmas kiterjedésű Kína, Oroszország vagy az USA, ha egy-egy városát veszélyesnek minősítették, az egész ország ijesztő helynek tetszhet a térkép szerint.Az STA Travel kollégai szerint: a korábbinál is jobban érdemes odafigyelni arra, hogy az ember biztonságosabb szállást válasszon, (pl. ne a hivatalosan nem is létező 'no-go zónák' egyikében foglaljon szobát), mindig tudják róla a közvetlen hozzátartozói, hogy merre jár, és senki ne utazzon biztosítás nélkül - hogy mérsékeljük az életre szóló élményekkel járó kockázatokat.
Megújul az augusztus 20-i ünnepi tűzijáték
Idén megújítják az augusztus 20 -i ünnepi tűzijáték struktúráját és koncepcióját - jelentette be a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára hétfőn Budapesten, sajtótájékoztatón. Kara Ákos kiemelte: az utóbbi évek leglátványosabb tűzijátékára készülnek.Az államalapítás ünnepe az egyik legfontosabb nemzeti ünnep - emelte ki az államtitkár, hozzátéve: ez mozgatja meg leginkább az embereket Magyarországon, a külhoni magyarság körében, és számos turista is érdeklődik a rendezvények iránt.Ennek megfelelően számos újítással, színvonalas programokkal készülnek a nemzeti ünnepre - mondta. A programok idén is a hagyományoknak megfelelően a Parlament előtti Kossuth Lajos téren kezdődnek, ahol katonai tiszteletadás mellett felvonják a nemzeti lobogót.Ezt követi a honvédtisztjelöltek avatása. Emellett idén is lesz hagyományos ünnepi körmenet, a budai Várban pedig megtartják a mesterségek ünnepét - fejtette ki az államtitkár, hozzátéve: a részletekről augusztus 10-én az Országházban tartanak majd sajtótájékoztatót.Az államtitkár kitért arra is, kiemelt figyelmet fordítanak a biztonságra is. Az ünnepi rendezvények biztonságos lebonyolításáért idén is az operatív törzs lesz a felelős.Kara Ákos bejelentette, hogy a szakemberekkel is egyeztetve idén a Lánchíd és a Margit híd közötti Duna szakaszra helyezik át a tűzijátékot. Ezen a szakaszon lehetőség van több új látványelem bemutatására, és a Parlament épülete is kiemelt szerepet kap - tette hozzá.Az államtitkár elmondta: az államalapítás ünnepének rendezvényeiért felelős Hungarofest Nonprofit Kft. által lefolytatott közbeszerzési eljáráson a NUVU Kft. lett a nyertes. A cég - amely a vizes világbajnokság megnyitó tűzijátékát is szervezte - nettó 175 millió 600 ezer forintból valósítja meg az augusztus 20-i tűzijátékot.Leskovics Éva, a NUVU Kft. képviselője, vezető pirotechnikus elmondta: a Dunán idén három nagyobb és tizennégy kisebb kilövési pont lesz, ezt támogatja a Lánchídról indított 29 kilövés.A szakember kiemelte: a Lánchíd és a Margit híd közötti szakasz mind a látvány, mind a biztonság szempontjából kielégítő.A NUVU Kft. képviselője elmondta: a félórás tűzijátékot az ipar legmodernebb programjával tervezik meg. A rakéták európai uniós közbeszerzésűek és gyártmányúak. Szükség esetén a tűzijáték egy gombnyomással leállítható.A sajtótájékoztatón közölték: minden eddiginél több látogatót várnak az ünnepi programokra. Az ünnepi rendezvényeket idén először az NFM szervezi.
A kagylóhéj formája
A KAGYLÓK puha testét a héjuk védi, hogy a zord körülmények között is megéljenek, és ellenálljanak a tengerfenéken tapasztalható óriási nyomásnak. Ez az optimális védelmet nyújtó tulajdonság arra ösztönözte a mérnököket, hogy tanulmányozzák a kagylóhéj formáját és felépítését. Szeretnének olyan járműveket és épületeket tervezni, melyek védelmet nyújtanak a bennük tartózkodóknak.Gondolkodj el ezen: A mérnökök kétfajta kagyló formáját vizsgálták. Az egyik a kétteknőjű (klasszikus kagylóforma), a másik a spirális (csavar alakú).A kétteknőjű kagylók esetében a héj külső bordázata a sarokpánthoz és a héj széleihez vezette el a nyomást. A spirális kagyló ezzel ellentétben középre és a kúp alak szélesebbik végéhez vezette el a nyomást. Mindkét esetben a testük legerősebb részére irányították a nyomást, hogy a belsejüket a legkevesebb sérülés érje.A kutatók összehasonlító teszteket is végeztek. Megvizsgáltak igazi kagylókat és 3D-nyomtatóval készített, egyszerű félgömb és kúp alakú modelleket, melyek a kagylók formáját és szerkezetét imitálták. Az eredmény? Az igazi kagylók héja csaknem kétszer akkora nyomásnak állt ellen, mint a modellek.A kutatás eredményének alkalmazásáról a Scientific American folyóirat ezt mondja: "Ha egyszer majd egy szép napon valaki kagyló alakú autót vezet, az nemcsak dizájnos lesz, hanem meg is védi a benne utazó »törékeny« testét."
Ingyenes lesz a nagy méretű kézipoggyász is a Wizz Airen
A téli menetrend kezdetétől, azaz pontosan október 29-től nemcsak a kis, de anagy méretű kézipoggyászért sem kell külön fizetni a Wizz Air járatain, közölték az MTI-vel.Váradi József vezérigazgató azt magyarázta még, hogy a gép telítettségétől függően majd lehet, hogy egyes poggyászokat levisznek a repülő csomagterébe, nem biztos, hogy minden elfér majd fenn a kabinban. Ezért praktikusan azoknak fog biztosabban elférni a nagy méretű kézipoggyászuk az utastérben, akik külön fizetnek az elsőbbségi beszállásért.Ugyanakkor egyébként is egyre csökkent a légitársaság poggyászdíjból származó bevétele, az utasok egyre kevésbé akartak ezért fizetni. A cég utasonként átlagosan 28,8 euró kiegészítő díjat tudott behúzni a jegyáron kívül, és ebből már csak 9,5 euró volt a poggyászért fizetett díj, a tavalyi 10,2 euró helyett. Úgyhogy úgy tűnik, hogy inkább erős marketingeszközt csinálnak az ingyenes nagyobb poggyászból is.A nagy méretű kézipoggyásznál azért nem kell még óriásbőröndökre gondolni a Wizz Airnél, náluk eddig fizetni kellett ugyanis a 42x32x25 centinél nagyobb csomagokért, legutóbb épp 10 eurót. A nagy méretű kézipoggyász felső határa jelenleg 56x45x25 centi, de ennek mérethatárát cserébe leviszik 55x40x23-ra, az ennél nagyobb poggyászok után ezután is extra díjakat számítanak majd fel.Az 56x45x25 centiméteres poggyász igazából nagyjából az a mérethatár, ami rengeteg más légitársaságnál, köztük a Wizz Air egyes közvetlen versenytársainál alapból díjmentes volt eddig. Egyébként a variálás a csomagokkal nem vicc, a repülés egyik legjelentősebb változó költségét jelentő üzemanyagköltség erősen függ attól, hogy milyen nehéz az adott gép. Hosszabban a repülés költségeivel ebben a cikkünkben foglalkoztunk.Váradi egyébként még elmondta, hogy nagyon jó első negyedévük volt, az utasforgalom a tavalyi első negyedévhez képest 25 százalékkal nőtt (7,2 millió ember), a bevételek 29 százalékkal (469 millió euró), az adózott eredmény 50 százalékkal (58,1 millió euró) ugrott meg.Tunkli Dániel, a Concorde elemzője az Indexnek a hírt úgy kommentálta, hogy a Wizz Air újonnan kidolgozott rendszere egyfelől illeszkedik az iparági normákba, másrészt részvényesi értéket teremt, hiszen arra ösztönzi a fogyasztókat, hogy az elsőbbségi beszállást igénybe vegyék így átlagosan 7-8 euróval fizethet többet az első nyolcvan utas."Nagyon fontos, hogy az újítás által a poggyászdíj bevételek csökkenő trendje nem csak megtörik, de várhatóan emelkedni is fog. Ezenfelül nagyon pozitív, hogy a vállalat kinevezte a már több mint öt éve a cégnél dolgozó Iain Wetherall-t pénzügyi igazgatónak, ez mindenféleképpen egy megnyugtató lépés a befektetők számára, hiszen a vállalat tőzsdére lépése óta már két pénzügyi igazgató hagyta el a fedélzetet" - vélte Tunkli Dániel.A flotta további növekedése által várhatóan az utasforgalom tovább tud nőni, így a vállalat a kedvező makrogazdasági illetve olajpiaci környezetben tovább tud szárnyalni. A Concorde továbbra is az egyik legígéretesebb befektetési lehetőségnek tartja a Wizz Air-t, ugyanakkor fontos látni, hogy a többségi tulajdonos Indigo Partner (45%) továbbiakban is értékesíteni fogja részesedését, amely átmeneti korrekciókat okozhat az árfolyamban.
Megszűnik a közel-keleti járatokon a laptopok tilalma
Az elmúlt hét közepén megszűnt a Trump adminisztráció által elrendelt közel keletről és Afrikából az USA-ba induló járatokon a laptopok bevitelének a tilalma.A terrorizmus megfékezésére hozott USA rendelkezés egy sor arab és észak afrikai légitársaság számára korábban megtiltotta, hogy az utasaik a laptopjaikat a kézipoggyászaikban behozzák az USA-ba. Maga a rendelkezés hatalmas elégedetlenséget váltott ki az érintett légitársaságoknál, különösen a business osztályon utazó üzletemberek körében.A papír alapú információk adat tárolását, az egymás közötti levelezést már régóta elektronikusan oldják meg és ennek a tiltása általában azt eredményezte, hogy az utasok más útvonalat és fuvarozót választottak, jelentős veszteséget okozva a hazai szállítóknak.A kézipoggyászban szállított gépeket útközben is használhatták, mellyel komoly idő megtakarítást is elértek, a Dubaiból, Abu Dhabiból, Quatarból, Törökországból, Egyiptomból, Marokkóból és Szaudi Arábiából az USA-ba utazók.Mivel az érintett légi szállítók, sorra bebizonyították, hogy a repülőtereiken végzett kézipoggyász vizsgálatok megfelelnek az amerikai szigorú előírásoknak, sorra oldották fel a hozott tilalmi határozatokat.Az utolsó két érintett a Saudi Arabian Airlines és a Kuwait Airways várhatóan e héten július 19-én kapja meg az engedélyt.
Előkelő helyen áll a magyar útlevél
A magyar útlevéllel a Passport Index szerint 150 országba lehet vízummentesen utazni. A rangsorban hazánk a 29. helyen szerepel Ausztria, Málta, Csehország és Izland után, megelőzve Szlovéniát, Szlovákiát, Lengyelországot és Litvániát - olvasható a Világgazdaság oldalán. A Visual Capitalist által feldolgozott Passport Index a világ 199 országának utazási dokumentumait rangsorolta, keresve a legerősebbeket.Az összeállításban figyelembe vett szempontok közül a legfontosabb a vízum nélkül elérhető országok száma volt. Azok az úti okmányok, amelyekkel legalább 150 országba lehet külön engedély nélkül belépni, általában egyszerűen szereznek a világ többi pontjára is erre engedélyt.A leggyengébb útlevelek ugyanakkor egyben azt is jelentik, hogy az ilyenekkel rendelkezőket jóval erősebben ellenőrzik a belépési pontokon szerte a világban.A globális listát Németország, Szingapúr, Svédország és Dél-Korea vezeti. Az európai top 10-ben a listavezetők és a skandináv országok mellett helyet kapott még Olasz-, Francia-, Spanyolország és az Egyesült Királyság is. Itt a mezőny viszonylag kiegyensúlyozott. Ázsiában található a legtöbb olyan ország, amelyek polgárainak utazási lehetőségei elég korlátozottak.A magyar útlevéllel a Passport Index szerint 150 országba lehet vízummentesen utazni. A rangsorban hazánk a 29. helyen szerepel Ausztria, Málta, Csehország és Izland után, megelőzve Szlovéniát, Szlovákiát, Lengyelországot és Litvániát. A lista legutolsó helyén Afganisztán áll, az ország útlevelével 22 helyre lehet bejutni vízum nélkül. Előtte Pakisztán áll 25 országgal, Irak 26 és Szíria 29 vízumnélküli belépéssel.
8 új elképesztő helyszínnel bővült a világörökségi lista
A bizottság 27 helyszínről dönt, eddig nyolcat vettek fel az UNESCO világörökségi listájára.Idén eddig nyolc - köztük dán, francia, német, iráni, lengyel - helyszínnel gazdagodott az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Oktatási Szervezetének (UNESCO) világörökségi listája, közölte a szervezet.Az UNESCO július 9. óta ülésező világörökségi bizottságának 41. ülésén az alábbi helyszínek kerültek a listára:A németországi Sváb-Alb hegység hat barlangja, ahol az 1860-as években felfedezték a jégkori ember egyik legrégibb ismert kultúráját. A barlangokban talált művek barlangi oroszlánokat, mamutokat, lovakat ábrázoló barlangrajzok, hangszerek és díszek. A világ legrégibb művészeti alkotásai közé tartoznak, koruk 43 ezer évestől 33 ezer évesig terjed.A 16. és 17. században épült velencei erődvonal 15 épülete, melyek az észak-itáliai Lombardiától a mai Horvátországon át Montenegróig, egy több mint 1000 kilométeres vonalon védelmezték a velencei dózsék szárazföldi és tengeri birtokait.A lengyelországi Tarnowskie Góry történelmi ezüst-, ólom- és cinkbányái és felszín alatti vizei miatt került a listára.Az iráni fennsíkon, Iszfahántól délkeletre fekvő Jazd település, amely "a sivatagi túléléshez szükséges, korlátozottan rendelkezésre álló javak felhasználásának élő tanúja". Jazd a zoroasztrizmus központja, több mecsetje, minaretje, hagyományos építési stílusa megmenekült a modernizációtól.A japán Kjúsú szigettől 60 kilométerre nyugatra emelkedő Okonosima szent szigete szintén világörökségi helyszín lett. A szinte érintetlenül fennmaradt régészeti ásatási helyen látható, hogy változtak a szigeten végzett rituálék a 4. és a 9. század között.A nyolc helyszín között szerepel a Francia Polinéziához tartozó Raiatea-szigeten fekvő Taputapuatea szentélye, Grönland Kujataa nevű területe, ahol az északi sarkvidéki földművelés első emlékei láthatók, valamint a Tatár Köztársaság Szvijazsszk szigetén álló katedrálisa.A bizottság döntött korábban arról, hogy a veszélyeztetett világörökségi helyszínek közé került Bécs belvárosa és az Izrael által megszállt Hebron óvárosa, a Nagy-korallzátony azonban nem.A július 12-ig tartó tanácskozáson hét természeti, 27 kulturális és egy vegyes helyszín nevezését vizsgálja meg a bizottság, emellett áttekinti a veszélyeztetett 55 világörökségi helyszín állapotát.Magyarország idén nem jelölt helyszínt a listára.