Tel.: 06 1 371 21 91 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Magyar borok a világ legnagyobb italvásárán
Marius Berlemann, a ProWein-vásárok projektigazgatója tartott tájékoztatót kedden az idei kiállításokról az egyik népszerű hazai borbárban.A düsseldorfi ProWein, a maga több mint 6000 kiállítójával a világ legnagyobb borseregszemléje, de más szeszes italból is óriási a felhozatal. Ugyancsak a ProWein nevéhez fűződik a sanghaji ProWine China, és a ProWine Asia, ez utóbbit Szingapúrban és Hongkongban váltakozva rendezik meg.A BD Expo magyarországi képviselete által szervezett tájékoztatón részt vett a Magyar Turisztikai Ügynökség gasztronómiáért és bormarketingért felelős igazgatója, Török András is, aki az idén március 19. és 21. között megrendezendő düsseldorfi vásáron való hazai részvételről, valamint a magyar bormarketing új koncepciójáról beszélt.Az idén 20 magyar bortermelő állít ki és kóstoltatja nedűit, de a közös standon kívül jelen lesz még néhány hazai nagyágyú is, elsősorban Tokajból. Kilenc szemináriumon lesz szó magyar borokról, illetve számos szakmai tanácskozáson vesznek részt a hazai borászok. A bor fontos része a magyar gasztronómiának és vonzereje a turizmusnak is, ezért is kezelik kiemelten az idei düsseldorfi részvételt.Több mint 55 ezer látogatót várnak idén a ProWein-ra. Ezen a három napon Düsseldorf a borok lázában ég majd: minden hotelben és étteremben partikat, kóstolókat, borvacsorákat szerveznek. A kiállításon pedig se szeri, se száma nem lesz a különféle trade show-knak és tájékoztatóknak.
Hajózási zárlat a Dunán
A Dunán kialakult jégviszonyok miatt teljes hajózási zárlatot rendeltek el kedden délután - közölte Budapest Főváros Kormányhivatala az MTI-vel.Közleményük szerint a fővárosi kormányhivatala közlekedési főosztálya, mint hajózási hatóság, a vízi közlekedés biztonsága érdekében 16 órától elrendelte a korlátozást a folyó 1792 és 1433 folyamkilométere között. Ennek nyomán Gönyűtől a déli országhatárig tilos a hajózás. Ez vonatkozik a komp- és révközlekedésre valamint a budapesti szakaszon történő hajózásra is. A zárlat feloldása a jégviszonyok alakulásától függ - írta a kormányhivatal.A zárlat alól mentesülnek a folyamfelügyeleti és a vízügyi szervek hajói, továbbá a jégtörésben, valamint a segítségnyújtási, mentési munkálatokban résztvevő hajók. A hajózási zárlat visszavonásig érvényes - olvasható a hirdetményben.Korábban a Mohácsi Városgazdálkodási és Révhajózási Nonprofit Kft. hajózási üzletágvezetője azt közölte, hogy a rendkívüli hideg időjárás és a Dunán egyre erősödő jégzajlás miatt keddtől bizonytalan ideig szünetel a komp- és révközlekedés Mohácsnál. Csóka István elmondta, a folyó vízfelületének 50-60 százalékán 10-20 centiméter vastagságú jégtáblák úsznak, ezért az utasok és a vízi járművek biztonsága érdekében leállították a közlekedést.Amint az időjárási körülmények megengedik, a járatokat újraindítják a Duna-parti város kompkikötője és Mohácsi-sziget között - tette hozzá.
Kijelölték az első hivatalos jégpályákat a Balatonon
Horváth Ákos, a siófoki obszervatórium vezetője az MTI-nek kedden azt mondta, hogy a parttól távolabb 17-18 centiméteres jégvastagságot mértek, a jég partközelben ennél jóval vastagabb is lehet.Hozzátette, csütörtök délután ugyan melegfront érkezik a térségbe, ami plusz pár fokos maximális hőmérséklettel járhat, de a napi átlaghőmérséklet továbbra is alacsony marad. Olvadástól már csak azért sem kell tartani, mert pénteken újabb hidegfront éri el a Balatont. A téli sportolásra vágyóknak inkább a melegfronttal érkező csapadék okozhat gondot, ami megváltoztathatja a jégfelületet, a hétvégén - főként szombaton - pedig erős szélre lehet számítani.A legutóbb 2011-ben volt ilyen vastag, sportolásra több helyen is alkalmas, tartós jégborítása a Balatonnak - mondta a szakember, aki figyelmeztetett arra, hogy jelenleg vékony hóréteg borítja a tó jegét, ellepve annak egyenetlenségeit. Ezért ahol lehet, mindenki maradjon a kijelölt jégpályákon, illetve a már kipróbált, biztonságos jégtáblákon, és kerülje a turzásokat, rianásokat.A tapasztalatok szerint egy-egy összefüggő jégtábla egyenletes vastagságú és több négyzetkilométeres kiterjedésű is lehet. A tó északi partján fokozott óvatosságra van szükség, mert a korábbi északi szelek miatt a part mentén sok helyen felszakadt, majd újrafagyott jégborítás igen eltérő, egyes helyeken még nem kellő vastagságú - közölte Horváth Ákos.Keszthelyen már vasárnaptól, Siófokon keddtől működik az önkormányzatok cégei által kijelölt jégpálya - a hirbalaton.hu tájékoztatása szerint. A két nagy balatoni városban műjégpályákat is üzemeltetnek, de népszerűbbnek mutatkozik a Balaton szabad jegén való korcsolyázás. A kijelölt jégpályák mellett néhány szolgáltatást (illemhely, büfé, kölcsönző) is igénybe lehet venni, és a hivatalos nyitvatartási időben (Keszthelyen 10 és 18 óra között, Siófokon 9 és 17 óra között) a korcsolyázók biztonságára is ügyelnek.Balassa Balázs, a balatoni önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség elnöke az MTI-nek elmondta, évek óta nem alakult ki ilyen, korcsolyázásra több helyen alkalmas jégfelület a Balatonon, mint most. Kiemelte, a tóparti önkormányzatokra komoly nyomás nehezedik, hogy a tulajdonukban lévő strandokon jelöljenek ki jégpályákat.A korábbi évek gyakorlata az, hogy a nagyobb települések teszik ezt meg, várhatóan nem lesz ez másként most sem. Ezeken a strandokon különböző szolgáltatásokat is biztosítanak az üzemeltetők, és lehetőség szerint büfé is nyit, ahol forró teát, forralt bort és némi harapnivalót is lehet vásárolni. Bizonyos strandokon, ha tartós marad a jég vastagsága, szervezett programokkal várják majd a vendégeket - tette hozzá.
Sokba fájhat, ha rossz helyen parkol Bécsben
Csaknem 2300 alkalommal állták el tavaly szabálytalanul parkoló autók a villamos- és buszjáratok útját Bécsben. Emiatt az utasoknak akár 40 percet is kellett várakozniuk, 650 esetben pedig csak a gépkocsi elvontatása segített.A bécsi villamosok és autóbuszok vezetőinek és utasainak sincs mindig könnyű dolga: tavaly csaknem 2300 alkalommal tartották fel őket a szabálytalanul parkoló autók. Ez átlagosan több mint napi hat szabálytalankodót és esetenként akár 40 perc kényszervárakozást jelentett. 2010-hez képest javult ugyan a helyzet, mert akkor még 3.600 alkalommal állták el szabálytalanul leparkolt gépjárművek a villamosok, buszok útját, de a 2015-ös 2200 esethez képest például enyhe visszaesés tapasztalható.A város és a Bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien éppen ezért folyamatosan igyekszik felhívni a sofőrök figyelmét arra, hogy úgy, és olyan helyen tegyék le az autójukat, ahol nem akadályozzák a buszokat, villamosokat. Utóbbiak esetében ez például azt jelenti, hogy nem szabad rálógni azokra a betonlapokra, amelyekben a villamossínek futnak. A Döblinger Hauptstraße egy szakaszán, a 37-es villamos vonala mentén pedig - kísérleti jelleggel - elektronikus kijelzők figyelmeztetnek, ha az autós nem tartotta meg a kellő távolságot a sínekhez. Währingben, a 9-es és 42-es villamos vonalán ugyanakkor csak a teljes megállási és parkolási tilalom bevezetése segített.Mélyen a pénztárcájába kell nyúlnia annak, aki nem figyel oda parkoláskor, és a leállított gépjárműve akadályozza a forgalmat. A minimum 36 eurós büntetés mellett ugyanis neki kell kifizetnie az autó elvontatását, a tűzoltókat, de még a személyzet túlóráit is. Így könnyen többszáz euróra is rúghatnak a költségek.
Római, vizigót és mór emlékek között Évorában
Csodálatos város, telis-tele látnivalókkal és emlékhelyekkel - röviden így jellemzik a portugáliai Évorát. A Lisszabontól két és fél órányi távolságra, pazar környezetben található, fallal körülvett város lépten-nyomon meglepetésekkel szolgál.Amikor Évorába értünk, a 15 fokos tavaszra emlékeztető télben gyorsan lekerült rólunk a kabát. A mozaikokkal teli régi vasútállomástól gyalogosan indultunk el Évora felfedezésére. A felújított emlékhelyek ma az UNESCO Világörökségi részét képezik. A belvárosban lévő turistainformációs irodában ingyen jutottunk térképhez, amely nagy segítségül szolgált ahhoz, hogy megtaláljuk a legfontosabb útvonalakat és látnivalókat.Diana istennő tiszteletére építettékA városfalon belül található terjedelmes téren a helyi hagyományőrzők sorfalát láthattuk, akik díszes ruhában, zászlóval és hangszerekkel felszerelve portugál dalokat énekeltek. A tér két oldalán árkádos - úgynevezett lábas - házak sorát fedezhettük fel. Ennek a helynek az egyik végében egy, a XVI. században épített templom emelkedik, előtte pedig szökőkút díszlik. Innen tovább haladva könnyűszerrel megismerkedhettünk a belvárossal, ahol az egykori rómaiak, vizigótok és mórok nyomait fedeztük fel.Így jutottunk el Évora legrégibb nevezetességéhez, a Diana istennő tiszteletére épített szentélyhez, amely a császárkori Róma emlékeként maradt fenn. Érdekessége, hogy a ma is épségben álló tizennégy korinthoszi oszlopát gránitból, a talapzatot pedig helyi márványból faragták. Az épület homlokzatát és a mozaikpadlót viszont napjainkra teljesen tönkretette az időjárás, ám a hátsó és két oldalt található oszlopok megmaradtak. Mindezt napjainkban Portugália legnagyobb, épségben fennmaradt római építészeti emlékeként tartják számon.Mint megtudtuk, ezt a templomot a középkorban erődként használták, majd pedig fegyverraktárként, színházként és 1870-ig mészárszékként működött. Az is kiderült, hogy ez a kevésbé méltó funkció mentette meg attól, hogy lebontsák.Ágytakarókkal köszöntik a vendégeketA római kori templomot árnyas kert veszi körül, ahonnan jól rálátni Évora alsó városrészére és a környező síkságra. A római emlék közelében találni a monumentális székesegyházat, melynek gránitból rakott román-gótikus homlokzatát a XII. században építették. A főkapu és a két kupalakú torony viszont csak négy évszázaddal később, a XVI. században készült. Belépve a templomba szintén a méretektől hökken meg a látogató, miután hetven méter hosszú, hármas hajó fogadja, ahogy mondják, ez a legtágasabb belső terű főtemplom egész Portugáliában. A boltozatos mennyezete pedig önmagában is lenyűgöző látványt nyújt.Bizonyára kevesen tudják, hogy Évora virágkorának csúcspontját az jelentette, amikor 1559-ben jezsuita egyetemet nyitottak a városban. Ez az elegáns épület ma is a különböző tudományok oktatásának, kutatásának híres központja. Tovább haladva a polgárházak sokaságával találkoztunk, amelyek a régi korok építészeti jegyeit őrzik. Így a magas, téglalap alakú ablakok alján csaknem mindenütt keskeny kovácsoltvas erkélyek díszlenek. Az ott lakóknak van egy érdekes szokásuk, miszerint a városba látogatókat az erkélyekre kiakasztott ágytakarókkal köszöntik.Évora közparkjának közepén zenepavilont látni, amelynek kovácsolt vasból készült dobogóján zenekarok és előadóművészek gyakran tartanak hangversenyeket. Még egy különlegesség található itt, mégpedig a Csontok kápolnája, ahol több mint ötezer ember csontjait halmozták fel.Élő múzeumban sétálhatnak a turistákA városháza épületében érdekes római kori leletekre bukkanhatunk. Az 1987-ben felfedezett emlékek az egykori római fürdő maradványai. Egyébként az egész óvárost körbeveszik a régi római városfalak, melyeket szintén érdemes megtekinteni. Egy részüket időközben beépítették a házakba, de jelentős részük még ma is eredeti állapotukban figyelhető meg.Évora sokak szerint Portugália egyik legszebb városa, melynek az óvárosi részét "élő múzeumnak" is nevezik. A település az évszázadok háborús és természeti csapásai ellenére teljes épségben maradt fenn. Így elbűvöli a látogatókat, akik az egymás mellé illeszkedő, különböző építészeti stílusokat csodálhatják meg. A városban különös utcanevekkel is találkoztunk, mint például A borotválatlan ember vagy A grófnő szabójának utcájával.A tél miatt azonban kisebb volt a nyüzsgés, mint nyáron, így a gazdag kínálattal rendelkező cukrászdákban és éttermekben könnyebben találhatott szabad asztalt a vendég.