Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
A Concordia balesete az eddigi legdrágább tengeri katasztrófa?
A legalább hat halálos áldozatot követelő Costa Concordia-baleset minden idők legdrágább tengeri katasztrófájaként vonulhat be a történelembe.A travelmole elemzése szerint a biztosítási iparág számára körülbelül 750 millió dolláros költséget jelent a baleset, ezen felül a hajótulajdonos Carnival társaságnak is legalább 40 millió dolláros kiadást jelent a baleset. A társaság részvényeinek értéke 370 pennyvel esett 18.78 fontra, ezzel a vállalat piaci értéke 3,5 milliárd fonttal csökkent.A hajó piaci értéke a baleset előtt 372 millió font volt. Szakértők szerint elképzelhető, hogy a hajó még javítható, bár valószínűleg először teljes mértékben le kell írni a Carnival könyveiben. A társaság bejelentette, hogy a hajó novemberig biztosan nem indul újra útnak.Részvét és biztonságA Costa Cruises január 15-én kiadott, a turizmusonline-hoz eljuttatott közleményében egyébként mély megrendülésének adott hangot, és részvétét fejezte ki az áldozatok hozzátartozói felé.Arról is beszámol a közlemény, hogy a hajó fekete dobozát a balesetet kivizsgáló hatóság lefoglalta. A vizsgálat eddigi állása szerint elképzelhető, hogy emberi mulasztás is hozzájárult a tragédiához, vagyis a kapitány túl közel kormányozta a hajót a parthoz. Ugyanakkor azt is megjegyzi a társaság, hogy Francesco Schettino kapitány a vészhelyzetben valószínűleg nem követte a Costa által kötelezően előírt eljárási protokollt.A közlemény szerint a hajó legénysége ellenben bátran és gyorsan reagált, és segített evakuálni a 4000 utast egy nagyon nehéz helyzetben. A Costa elkötelezett amellett, hogy egy ilyen baleset ne következzen be még egyszer. A mi első számú prioritásunk a vendégek biztonsága - írja a közlemény.Két magyart még mindig keresnekTovábbra is két eltűnt magyart keresnek az olasz óceánjáró pénteki balesete után, egyikük azonban eredetileg nem szerepelt az utaslistán - mondta Tóth József külügyi szóvivő kedden az MTI-nek. A magyar Külügyminisztérium vasárnapi információi szerint tizenkét magyar volt a Costa Concordián.A toszkán parti őrség által korábban nyilvánosságra hozott listán egy magyar szerepelt az eltűntek között, Tóth József azonban azt mondta, a római nagykövetség konzulja ellátogatott Grosseto városába, ahol válságközpontot állítottak fel az olasz hatóságok a baleset után, és itt a listák átnézésekor derült ki, hogy egy magyar nő nem szerepel az eltűntek között, holott utasként utazott a hajón. Felvették az eltűntek listájára, így őt is keresik az azóta is folyó kutatásban - tette hozzá.A szóvivő azt is megjegyezte, hogy a baleset miatt már korábban hazatért magyarok közül ketten szintén nem szerepeltek az utaslistán. A Costa Concordia nevű olasz óceánjáró luxushajón 4229-en tartózkodtak, közülük 3209 turista a világ 62 országából, többségükben olaszok, franciák és németek. A hajó a toszkán partok közelében fekvő Giglio szigetnél péntek este tíz óra körül beleütközött egy a tengerfenékből kiálló sziklába, és léket kapott, majd az oldalára dőlt.Keddre virradóra egy újabb holttestet találtak az óceánjáróban, ezzel hétre emelkedett a pénteki tragédia halálos áldozatainak száma, de 29 embert még mindig eltűntként tartanak nyilván a hatóságok.
Hungarikum-törvény a nemzeti értékek védelmére
A kormány megalakulása óta kiemelt feladatként kezeli a magyar értékek védelmét, ezt a célt szolgálja Hungarikum-törvény is, amelyet a kormány most fogadott el - mondta Giró-Szász András kormányszóvivő szerdán Budapesten, a kormányszóvivői sajtótájékoztatón.A Hungarikum-törvényt a Vidékfejlesztési Minisztérium múlt év végén nyújtotta be az Országgyűlésnek, és várhatóan még a tavaszi ülésszakon tárgyalni fogják a képviselők - tájékoztatta az újságírókat Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter.A törvény végrehajtásából adódó feladatokra mintegy 500 millió forintot különítettek el a Miniszterelnökségen - közölte a kormányszóvivő.Fazekas Sándor elmondta: a hungarikumok körébe tartoznak tárgyak, szellemi alkotások, kulturális javak, jelképek, valamint a magyar nemzettudatot megtestesítő alkotások, nemcsak Magyarországról, hanem a Kárpát-medencéből, sőt a világ minden tájáról.A hungarikumokat először helyben, majd megyei és regionális szinten kívánják összegyűjteni. Ezekből az értékekből egy 13 fős bizottság állítja majd össze a magyar értéktárat, a legismertebbeket hungarikum-védjeggyel látják el.Fazekas Sándor újságírói kérdésre válaszolva közölte: a hungarikumoknak és a hungarikum-védjegynek is piaci jelentősége van, mivel ezeket a termékeket az emberek már most keresik. A hungarikumok növelhetik a versenyképességet, előállításuk további munkahelyeket is teremthet. Közölte: a magyar élelmiszerek körében jelenleg 34 védjegyet alkalmaznak. Emlékeztetett arra, hogy a magyar termék elnevezés használatát a Vidékfejlesztési Minisztérium a magyar termékrendeletben szabályozza. Ez csak élelmiszerekre vonatkozik, eltérően a Hungarikum-törvénytől, amelyben nem csak élelmiszerek szerepelhetnek.
Ökoturisztikai fejlesztés a lillafüredi erdei vasútnál
A tizennégy hazai erdei vasút közül az Északerdő Zrt. tulajdonában levő Lillafüredi Állami Erdei Vasút a zászlóshajónak számít - mondta Turizmus Online-nak Mátrai Imre üzemigazgató.Hozzáfűzte: az évente szállított utasok számában ugyan a Szilvásvárad-szalajkavölgyi túlszárnyalja a lillafüredit, amelyen évente kétszázezer turistát szállítanak a Bükk fokozottan védett területén. A lillafüredi vasút 14 kilométer hosszú hegyi fővonalának környezetében található turisztikai attrakciók (a diósgyőri vár, a miskolci vadaspark, a garadnai pisztrángtelep) azonban kiemelkedők.Mátrai Imre arról is tájékoztatott, hogy nemrég fejeződött be az a 230 millió forintos program, amely az erdei vasút ökoturisztikai fejlesztését szolgálta. Ehhez 206 millió forint támogatást nyertek el, amelyet pályázat útján az Európai Unió biztosított.A program keretében két ökoturisztikai központot alakítottak ki. Lillafüreden az állomás épületét felújították és a vasút garadnai végállomásán pedig új épületet emeltek. Mindezeket kiegészítette az a műszaki fejlesztés, amellyel elkészült a világ jelenleg egyetlen, úgynevezett hibrid hajtásrendszerű mozdonya.Az üzemigazgató elmondása szerint Miskolc környezetének a barlangfürdő után a második látványossága az erdei vasút, amely ezzel a fejlesztéssel még vonzóbb lett a turisták körében. A működtetése környezetvédelmi szempontból az említett mozdonnyal kíméletesebbé vált. A felújított lillafüredi állomás ad helyet a Bükki Nemzeti Park térségi központjának, egy kiállító térben mutatják be a turistáknak a Bükk múltját. Az alsó szinten tizennégy színes tablón mutatják be a hazai erdőket, valamint a lillafüredi vasút pályája mellett található turisztikai értékeket és a több mint kilencven éves vasút történetét.
Pompeji csaknem hetven százalékát omlásveszély fenyegeti
Az ókori Pompeji fennmaradt építményeinek csaknem hetven százalékát fenyegeti omlásveszély. Utoljára december 22-én Loreius Tiburtinus házának oszlopa dőlt le.Pompeji állapotáról az olasz műemlékvédelmi felügyelőség készített kockázati térképet. Ezen kék szín jelöli az 50 százalékos, piros az ennél nagyobb és sárga az ennél kisebb omlásveszélyt.A most nyilvánosságra hozott, 2010-es állapotot mutató térkép szerint a Vezúv kitörésekor elpusztult város 31 százaléka számít rizikómentesnek. Ez az arány a kilencvenes években 14 százalékos volt."Láthatatlan és kiszámíthatatlan jelenségről van szó. Azt gondoljuk, egyetlen repedés is omlásveszélyhez vezethet, miközben Loreius Tiburtinus házán egy sem volt, az az oszlop mégis ledőlt" - nyilatkozta az olasz sajtónak Teresa Elena Cinquantaquattro a pompeji műemlékvédelmi felügyelőségtől. Az utóbbi két évben hat épület omlott össze az UNESCO által 1997-ben világörökséggé nyilvánított Pompejiben: az első a sorban 2010 szeptemberében a Gladiátorok háza volt, amely teljesen összedőlt. A csaknem 66 hektáros ásatási terület turisták által látogatott részén a sürgős helyreállításokra idén 1,2 millió eurót szánnak. A műemlék megőrzésében segít az évente eladott 2,3 millió belépőjegy is.Teresa Elena Cinquantaquattro szerint azonban ez csak "csepp a tengerben". "Egy ekkora, kétezer éves város karbantartása végtelen munka" - hangsúlyozta a szakember. Elmondta, hogy az Európai Uniótól kapott 105 millió euróval viszont 2014-ig újabb naprakész omlástérképet tudnak készíteni, és a pénzből máris tizenhatra nőtt a Pompejire vigyázó építészek száma, valamint az eddigi egyről tizenháromra emelték az itt dolgozó régészek létszámát is.
Próbaüzemen Budapest legrégebbi török fürdője, a Veli Bej
Jelenleg próbaüzemét tartja Budapest legrégebbi törökfürdője, a Betegápoló Irgalmasrend működtetésébe ősszel visszakerült Veli Bej fürdő. Bejutni egyelőre az Irgalmasrendi Kórház Frankel Leó úti bejáratán keresztül lehet, ám hamarosan megnyitják a fürdő Árpád fejedelem út 7. szám alatti bejáratát, mely tágas üvegportállal, előcsarnokában kávézóval csalogat majd, írja az Ingatlanhírek.hu.A szekrényes öltözőtérből néhány lépcsőn át közelíthető meg a fantasztikus kupolával fedett, nyolcszegletű központi csarnok, mely Közép-Európa legnagyobb törökfürdő medencéjét rejti, a sarkain hozzákapcsolódó, egykor családi fürdőzésre használt, különböző hőmérsékletű, kisebb medencéket rejtő fülkékkel. Hidrogén-karbonátos vize mozgásszervi bántalmakat enyhít.A mai kor igényeit a finn- és infraszaunával, gőzkabinnal és élményzuhannyal felszerelt szaunavilág szolgálja, a fürdőcsarnokot kerengőszerűen körülvevő, üveggel fedett széles folyosón pihenőágyak szolgálják a relaxálást. A teljes műemléki rekonstrukcióval helyreállított műemlék a rendezvényszervezők figyelmére is számot tarthat. A terápiás részlegben gyógyúszómedence, Kneipp-taposó és súlyfürdő, jacuzzi, vízsugarakkal masszírozó tangentor- és hidroxeur-kádak is igénybe vehetők, ez utóbbiak térítés ellenében és csupán a délutáni időszakban, ez a részleg addig a beutalóval érkezők gyógyítását szolgálja.A Veli Bej fürdő 9-12 óráig, illetve 15-21 óráig látogatható. A próbaüzemi időszakban a környékbeli fürdőárakhoz képest kedvezőbb áron fürödhetnek a vendégek.
Cicis, Kukis márkanevek
Cicis pizza, Fostat datolya, Fika kávéház, Kuki Idol tehetségkutató, Fos táplálék-kiegészítő. Íme, néhány ízelítő a legviccesebb márkanevek listájáról, melyet a mmonline.hu-n gyűjtött össze.Van egy svéd kávéfranchise, amit úgy hívnak, Fika. Az ottani nyelven ez a kávézás folyamatát jelenti, de nekünk persze más jut eszünkbe. Vélhetően az amerikai Cici's Pizza logója kapcsán is beindul a fantáziánk. A Távol-Keleten, a zenei produkciókon szórakozhatunk jókat: a Kaki Blue egy malajziai musical, míg egy thaiföldi tehetségkutató neve egyszerűen Kuki Idol. A Mar de Copas perui rockbanda CD-je már más asszociációkat kelt: az nemes egyszerűséggel Suna.Valószínűleg nem sok kedvünk lenne ugyanakkor betérni a Fing nevű hajszalonba, ahogy az azonos nevű, a rendszergazdák dolgát megkönnyítő szoftvert is kerülnénk. A Eurofos kutatási projektről is hamar negatív véleményt alkothatunk, a FOS nevű táplálék-kiegészítőt pedig aligha nyeljük le jókedvűen, pedig nem kell semmi durvára gondolni, az a fructo-oligoszacharid rövidítése.A példák persze részben hipotetikusak, hiszen ezekkel a márkákkal Magyarországon maximum az internet segítségével találkozunk. De ne gondoljuk, hogy csak ilyen esetek fordulhatnak elő. Amikor a német Eckes és a Sió egyesült, előbbi máris piacra kívánta dobni a németek kedvelt gyümölcsitalát. A magyar vásárlók fulladoztak a nevetéstől, amikor meglátták a polcokon, hogy Punica. Hasonló történt, amikor egy egyiptomi datolya jelent meg itthon. A kultúrtörténészek valószínűleg tudták, hogy a márkanév Kairó ősi megnevezését rejti, de a többieket inkább elrettentette a kipróbálástól. Az állt ugyanis a címkén, hogy: Fos-Tat.De mit lehet olyankor tenni, ha mindenképp bevezetjük a márkát, és nem tudunk vagy akarunk annak nevén változtatni? Az egyik trükk a kiejtés megváltoztatása: a Saridon fejfájás elleni gyógyszert például hazánkban nagyon okosan s-sel mondják.Mindennek fényében óvatosan kell kezelnünk a sokszor idézett márkanévbakikat. Akárhogy is, a gépjárműveket tekintve rengeteg ilyennel találkozhatunk: a Toyota Fiera nevű modellje Puerto Ricóban nem aratott túl nagy sikert, mert senki nem akart egy "csúnya, vén banyát" vásárolni. A Ford Brazíliában lepődött meg, Pinto nevű modellje ugyanis brazil portugálul (ami nem egészen ugyanaz, mint az európai portugál) a következőt jelentette: "apró pénisz". De ki akart egy "Ford Fütyköst" vezetni? Hasonlóan járt a Fiat, amelynek az előbbi dolog nőnemű megfelelőjébe sikerült beletrafálnia Pinta elnevezésű modelljével. A Mazda egyik típusa, a Laputa spanyol nyelvterületen váltott ki megbotránkozást: ott ugyanis ez a prostituáltnak felelt meg.Spanyol nyelvterülethez köthető a gyakran hangoztatott Mitsubishi Pajero - Montero eset is. E szerint a japánoknak sokáig fejfájást okozott, hogy miért nem mennek az eladások a spanyol ajkú országokban. Aztán egyszer csak rájöttek, hogy a Pajero jelentése "rejszoló". Nos, a valóságban a japánok sokkal körültekintőbbek voltak: a hispán ajkú országokban már a kezdettől fogva Montero néven árulták terepjárójukat. Ugyanerre figyelve, a Honda Svédországban Fitta nevű modelljét Jazz néven dobta piacra: előbbi ugyanis a női nemi szervet takarja a skandináv országban.Nem árt óvatosnak lenni nemcsak a márkanévvel, hanem annak kiejtésével. A Pschitt kedvelt üdítő Franciaország és Olaszország egyes részein, de angol nyelvterületen aligha van esélye, mert kiejtve "shit". A svédek egyik kedvenc vécépapírja, a Krapp's szintén nem szerencsés asszociációkat juttat az angolok eszébe: a "krap in the pants" jelentése ott "bekakilni".A thaiföldi gyümölcsszirup, a Cock on the Mountain Top vagy a portugál CockBurns likőr szintén Angliában kelthet megütközést, ahol a "cock" nemcsak kakas, hanem "nemi szerv" is. Ugyanakkor az angolok egyik kedvenc pudingja, a "spotted dick" viszont Amerikában hangzik mókásan, ahol a "dick"-et használják a nemi szervre. A német DickMilch, azaz dicktej ilyen szempontból még érdekesebb asszociációkat kelt. És a példák még sokáig sorolhatók: a dán Skum Banana Angliában csal mosolyt az arcokra, mert valami olyasmit takar: "banán szopogatása". A spanyol chips, a Bum jelentése erkölcstelen nő. A Finger Marie svéd süti "Ujjazó Marie"-t jelent.A valószínűleg az Orbitot utánzó Sor-bits rágó jelentése fájdalmas harapás - ami egy rágó esetén igencsak problémás. A ghánai Pee Cola jelentése "pisikóla", ami szintén nem szerencsés választás egy üdítőnek. A jamaicai Jerk Sauce-t pedig valószínűleg a bunkók szószának értelmezik. A Fart lengyel cukor angolul egyszerűen "fing".Persze amíg ezzel a márkanévvel a saját országukban tevékenykednek, addig nincs gond. De mi történik, ha kilépnek a nemzetközi piacra, és megjelennek az adott országban? Japán második legnagyobb utazási irodája maga is meglepődött, amikor angol ajkú országokba tette be a lábát. A legtöbben ugyanis egészen bizarr szextúrákra kívántak befizetni, pedig ilyeneket az iroda nem is kínált. Aztán rövid vizsgálódás után rájöttek, hogy a Kinki Nippon Tourist Company cégnév talán kissé félrevezető: a kinki jelentése ugyanis perverz.
Módosult az útlevélről szóló rendelet
A Kormány módosította a külföldre utazásról szóló, 1998. évi XII. törvény végrehajtásáról szóló rendeletet. Ennek értelmében az úti okmányok soron kívüli, sürgősségi, valamint azonnali eljárás keretében történő kiállítására vonatkozó kérelmek átvételére, és az ilyen eljárásban kiállított úti okmányok kiadására ügyfélszolgálati irodát tartanak fenn. A kérelmező a magánútlevél és a második magánútlevél iránti kérelmet belföldön a körzetközponti jegyzőnél vagy a Hivatalnál, külföldön a konzuli tisztviselőnél nyújthatja be.A diplomata- és külügyi szolgálati útlevelek esetében a külügyminiszter, az ideiglenes magánútleveleknél a konzuli tisztviselő, a menekültként és oltalmazottként elismert személyek, a menedékesek, valamint a bevándorolt és a már letelepedett jogállású személyek úti okmánya ügyében pedig a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal lakóhely szerint illetékes területi szerve járhat el. A menekültként, oltalmazottként és menedékesként elismert személyek egyszeri visszautazásra jogosító úti okmányai iránti kérelmet a külképviseletnél lehet benyújtani. A magyar állampolgárság az erről szóló törvényben meghatározottak szerint igazolható. Ha a kérelmező nem rendelkezik az állampolgárság igazolására alkalmas okmánnyal, az eljáró útlevélhatóság vagy az eljárásban közreműködő hatóság az állampolgárság megállapítása érdekében megkeresi a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalt. A konzuli tisztviselők a külföldön élő vagy tartózkodó állampolgárok részére az ideiglenes magánútlevelet soron kívül állítják ki. Az úgynevezett "különleges eljárás" során az útlevélhatóság a magánútlevelet, valamint a második magánútlevelet sürgősségi eljárás keretében a kérelem benyújtásától számított három napon belül, míg azonnali eljárás esetén a benyújtásától számított huszonnégy órán belül állítja ki. Az úti okmányt személyesen vagy törvényes képviselő útján a körzetközponti jegyzőnél, külföldön a konzuli tisztviselőnél, vagy postai úton lehet átvenni.
Titanic-túra tizennégymillió forintért
Áprilisában lesz a világtörténelem leghíresebb óceánjárója, az RMS Titanic tragédiájának századik évfordulója, a centenárium kapcsán 2012 júliusában nemzetközi expedíció szerveződik, amelynek az Első Magyar Mélytengeri Expedíció is részese lehet."Farkas Bertalan és Charles Simonyi személyében magyarok megjárták a világűrt, Erőss Zsolt feljutott a világ tetejére, a Mount Everestre, honfitársaink körülhajózták a Földet, s valamennyi országban letették a névjegyüket. Bolygónkon egyetlen helyre nem jutottak még el, a mélytengerek világába" - hangsúlyozta Palkó Zsolt, az expedíció vezetője, a részvételi jogot elnyert The Explorer Society Alapítvány elnöke.Mint kifejtette, a mélytengerek világa egy speciális terület, ahol rettenetes, 6 millió tonnás nyomás nehezedik a merülőkapszulára. A rendkívül bonyolult technikai feltételek miatt sokkal korlátozottabbak a megismerés lehetőségei, ezért kevesebb expedíció indul a mélytengerek birodalmába, mint a világűrbe. A Titanic tragédiájának centenáriuma adott lehetőséget arra, hogy az Orosz Tudományos Akadémia Sirsov Oceanológiai Intézete és a Deep Ocean Expeditions Ltd. expedíciót szervezzen, amelynek vezetője Anatolij Szagaljevics professzor, James Cameron 11 Oscar díjjal jutalmazott "Titanic" című filmeposzának volt főmunkatársa lesz."Húsz helyet hirdettek meg a világ vezető tudományos médiumai és szakemberei számára, ez lehetőséget ad arra, kétfős csapatokban a MIR1 és MIR 2 mélytengeri merülőszondákon lemerülhessenek a csaknem négyezer méteres mélységben nyugvó hajóroncshoz" - magyarázta Palkó Zsolt.A The Explorer Society Alapítvány hosszú előkészítő munka után a napokban hivatalosan is elnyerte a mélytengeri expedíción való részvétel jogát és a hivatalos merülői státuszt. A magyar expedíció tagja Palkó Zsolt és Elter Tamás, az Explorer Magazin főszerkesztője."A részvétel anyagi kérdés is, ezért támogatókat is keres az alapítványunk. A merülési közvetlen költségek személyenként 12-14 millió forint, de ennél többel kell számolni. Célunk, hogy a két fő közül legalább egy le tudjon menni és teljesíteni tudja az első magyar mélytengeri expedíció küldetését. A kezdő összeget már letettük, tehát jogosultak vagyunk a merülésre" - magyarázta.A rekordkísérleten túl az expedíció szeretné a környezettudatosságra is ráirányítani a figyelmet. "A 19. század végén, a 20. század elején a technika és a természettudományok rohamos fejlődése láttán általánossá vált az a nézet, hogy az emberi lelemény segítségével végleg úrrá lehetünk a természet erőin. A Titanic tragédiája megmutatta, hogy nem vagyunk mindenhatóak, a természet, a természet erői ma sem legyőzhetők. Napjainkban, a globális felmelegedés korszakában fel kell hívni a figyelmet, hogy a tengerek természeti állapota befolyásolja bolygónk éghajlatát" - fogalmazott az expedíció vezetője.A merülés alkalmából a magyar expedíció adatokat gyűjt a roncs állapotáról, elősegítendő a Titanic rohamosan romló állagának a felmérését. A kettétört hajóorr és tatrésze közötti törmeléksávot átkutatva igyekeznek minél több felvételen dokumentálni a Titanic utasainak és személyzetének a mélytengeri síkság aljzatán heverő egykori használati eszközeit és egyéb kiszóródott tárgyakat, de figyelmük kiterjed a hajóroncson megtelepedett mélytengeri organizmusok minél pontosabb azonosítására és a tengergeológiai megfigyelésekre is. Az expedíciót támogatja a hazai tudományos élet több jeles képviselője, ahogy a Magyar Természettudományi Múzeum és a Földrajzi Múzeum is. "Az expedíció lehetőséget biztosít arra, hogy a magyar tudomány számára üledékmintát hozzunk" - emelte ki Palkó Zsolt. Az expedíció tagjai el szeretnének helyezni a roncsoknál egy időkapszulát, amelyben megfogalmaznák az utókor számára a természet és a tengerek védelmével, bolygónk jövőjével kapcsolatos gondolataikat.A felkészüléssel kapcsolatban Palkó Zsolt elmondta, hogy komoly fizikai és lelki tréninget kíván a részvétel. A merülőkapszula háromfős, a kapitány mellett két kutató kap benne helyet."Tizenkét órás utat jelent - ebből három órán át tart a merülés, hat órát tölt az expedíció a Titanic roncsai körül, majd további három órán tart a felemelkedés. A mélyben 6 millió tonnás nyomás nehezedik a kapszulára, igen erősek az áramlatok, amennyiben valamilyen műszaki meghibásodás történik, nem sok lehetőség van a mentésre. A technika pedig, mint ezt a Titanic tragédiája is bizonyítja, nem mindenható. A két szonda egyszerre ereszkedik le, ha bármi történne, a másik szonda manipulátor karjaival esetleg tudna segíteni, de ez az egyetlen remény. Korlátozottak az oxigén-, víz- és élelmiszerkészletek, ilyen körülmények között csak rövid ideig lehet a túlélést biztosítani egy műszaki hiba esetén" - hangoztatta Palkó Zsolt, hozzátéve, hogy a MIR-szondáknak még nem volt műszaki balesete.
Mozdonyt kapott a magyarok királynéja
Erzsébet magyar királyné, osztrák császárné képe a világ első női arcmása, amellyel mozdonyt díszítettek. A GYSEV Zrt. Taurusát ma délben avatták fel a gödöllői Királyi Váróteremben. Az átadóünnepségen Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes, Molnár Ágnes fejlesztéspolitikai koordinációért felelős államtitkár és Habsburg György főherceg is beszédet mondott - közölte a Turizmus Online-nal a vasúttársaság.Erzsébet magyar királynénak, közismertebb nevén Sisinek állított emléket a GYSEV Zrt. a ma délben átadott Sisi-mozdonnyal. A királyné 175. születésnapját 2012-ben ünnepeljük, ebből az alkalomból bocsátotta első útjára ma a vasúttársaság a királyné arcmásaival díszített mozdonyt. Sisi maga is sokat utazott a kor legmodernebb közlekedési eszközén, Gödöllőn még várót is emeltek a királyi pár tiszteletére, itt rendezte meg a vasúttársaság a nagyszabású átadóünnepséget. Az ünnepségen Molnár Ágnes államtitkár és Habsburg György, az utolsó magyar király - IV. Károly - unokája is beszédet mondott.A vasúttársaság életében ez a negyedik tematikus mozdony. Tavaly Liszt Ferenc születésének 200. évfordulója alkalmából a zeneszerző emléke előtt tisztelegtek, 2009-ben Széchenyiről, 2008-ban pedig Haydn-ról emlékeztek meg hasonlóképpen.Németh László a dekorációt készítő, vasúti modellezéssel foglalkozó Loc&More ügyvezetője elmondta, hogy a 120 m2 fóliát 72 óra alatt feszítették fel a mozdonyra. A dekorációhoz a cég külön logót is tervezett, amely a jövő évi 175. születésnapnak szól. A Sisi-mozdonynak keresztelt Taurus a mai naptól fogva Magyarország és Ausztria egyes részein közlekedik majd az EuroCity és InterCity kocsik élén.