Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Bezár az 1-es terminál a Liszt Ferenc reptéren
A Malév csődje utáni lecsökkent forgalmat a 2-es terminál is el tudja látni a Budapest Airport szerint.A forgalom csökkenése miatt bezárják a Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálját - erősítette meg az origo kérdésére a Budapest Airport kommunikációs igazgatója, a Lánchíd Rádió korábbi értesülését. Hardy Mihály azt mondta, a bezárás nem megy egyik napról a másikra, de már értesítették a repülőtér dolgozóit, az üzleteket működtető vállalkozókat is.Elmondta azt is, hogy a jelenlegi fel- és leszállóforgalmat a 2-es terminál bőven ki tudja szolgálni. A szóvivő szerint a forgalomcsökkenés kétségkívül a Malév csődjének köszönhető. Arra a kérdésre, hogy ha lenne új nemzeti légitársaság, újranyithatna-e a terminál, Hardy Mihály azt válaszolta, ennek most nincs realitása.Az origo információi szerint három különböző koncepció is készült egy új Malév létrehozására, de befektetőt még nem sikerült találni. Az idő fogy, és egyre kisebb az esélye annak, hogy bárki is 10-15 milliárd forintot vagy akár többet költene egy új nemzeti légitársaságra.Vízy András, a repülőtér hivatalos utasszállítást ellátó szolgáltató, a Főtaxi szóvivője az MTI-nek elmondta: hivatalos értesítést még nem kaptak az 1-es terminál bezárásáról, a sajtóból értesültek a hírről. Kiemelte: a Főtaxi forgalmát nem befolyásolja a változtatás, hiszen az eddig három terminálra érkező utasmennyiség, most két terminálra - 2A és 2B - fog megérkezni. Utasforgalmuk 15-20 százaléka használta az 1-es terminált.Tamás Miklós, a City Taxi elnöke az MTI-nek elmondta: a Malév kiesése forgalomkiesést okozott a cégnek, a repülőtérről a városba történő beszállítások 20-25 százalékkal estek vissza.
Korlátoznák a turistabusz-forgalmat a Várban
Évtizedek óta panaszkodnak a budai Várban élők, hogy egy nap alatt több mint 300 buszmonstrum hajt be a szűk kis utcákba. Ez a régi épületeknek, az alattuk lévő barlangrendszernek és az úthálózatnak aligha tesz jót, nem beszélve a zajról, a benzingőzről. Ha támogatást nyer a Budai Vár és környéke közösségi közlekedését fejlesztő pályázat, akkor kitilthatók a Várból a turistabuszok és megoldható lesz a Hunyadi és a Palota út tehermentesítése - olvasható a kerületi újságban. Mindez szoros összefüggésben van a Várbazár rekonstrukciójával.A turistabuszokat a Hunyadi János útról kitiltanák, a Vár megközelítését a Palota út felől oldanák meg és az autóforgalmat is korlátoznák. Ezzel együtt a Várfal mentén mélygarázsok építésére tettek javaslatot. A vár akadálymentes megközelítése érdekében a gyalogosok számára lifteket, mozgólépcsőket terveztek, továbbá kerékpártárolók, illetve egy vári kerékpár-kölcsönző kialakítását is tanácsolnák.Dr. Nagy Gábor Tamás kerületi polgármester kiemelte, hogy az elkészült tanulmány csak javaslatokat tartalmaz. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a turistabusz-forgalom korlátozására égető szükség van, akárcsak a vári buszok cseréjére. Amint az a lakossági fórumon is elhangzott, jelenleg naponta átlagosan 300 busz hajt be a Várba, ám parkolásuk megoldatlan, és a kijelölt megállókban hiányzik az infrastruktúra is.
A repülőgép biztonságos közlekedési eszköz
Az IATA március 7-én közzétett elemzése szerint - elsősorban Észak-Amerikában, Európában és az ázsiai-csendes-óceáni térségben - 2011 a nemzetközi légiközlekedés eddigi történetének legbiztonságosabb éve volt, de a világ más régiói még elmaradnak az átlagtól. Tavaly a nyugati gyártású repülőgépekből 1 millió járatra mindössze 0,37 baleset jutott, s már csak minden 2,7 milliomodik járaton következett be halálos áldozattal járó repülőesemény. 2010-ben ez a szám még 1,6 millió volt, ami a 2011-es adat alapján 39%-os javulást mutat. Tavaly összesen 11 (míg 2010-ben 17) nyugati gyártmányú repülőgép szenvedett katasztrófát. A keleti - elsősorban orosz - típusokat is beleértve, 2011-ben 92 repülőbaleset történt, ami csak enyhe csökkenést jelent a 2010-es 94 eseményhez képest. A nyugati típusokkal közlekedő járatok közül mindössze öt (2010-ben nyolc) katasztrófa követelt halálos áldozatokat, az elhunyt utasok aránya pedig egymillió járatra számítva a 2010-es 0,21-ről 0,07-re csökkent. Az IATA a fenti mutatószám tekintetében - kizárólag a nyugati gyártású gépeket figyelembe véve - világ fontosabb régiói szerint is elkészítette elemzését (zárójelben az egymillió járatra jutó halálos áldozatok aránya szerepel). Ázsia-Csendes-óceán (0,25), Európa (0,0), Észak-Amerika (0,1), Észak-Ázsia (0,0) adatai azt mutatják, hogy itt a 0,37-es világátlagnál jobb eredmények születtek. Ezzel szemben jelentősen rontották a statisztikát Oroszország és a FÁK-tagállamok (1,06), Latin-Amerika és a Karibi-térség (1,28), a Közel-kelet és Észak-Afrika (2,02), valamint Afrika (3,27). Ennek alapján az IATA - immár nem először - most is felhívta a figyelmet arra, hogy azok az afrikai légitársaságok, amelyek csatlakoztak a nemzetközi szervezet IOSA (IATA Operational Safety Audit) biztonsági ellenőrző programjához, gyakorlatilag elérték a "nullás" átlagot. Az IATA szerint az afrikai kontinensen a problémák összetettek, és az világátlagnál jóval rosszabb repülésbiztonsági statisztikák elsőszámú oka az elégtelen kormányzati felügyelet és a szükséges infrastruktúra hiánya. A szervezet hasonló tendenciát tapasztalt Oroszországban és a FÁK-tagállamokban is, ahol az IOSA programban résztvevő légitársaságok ötször jobban teljesítettek, mint azok, amelyek még nem csatlakoztak. 2011-ben egyébként a balesetek 18%-a a földi guruláskor vagy felszállás előtt következett be, amit megfelelő ellenőrzéssel és a nemzetközi biztonsági ajánlások betartásával a jövőben gyakorlatilag nullára lehetne csökkenteni.
Megnyílt a világ legnagyobb alapterületű múzeuma
Megnyílt a nagyközönség előtt Kína megamúzeuma, a Tienanmen tér keleti oldalában található Nemzeti Múzeum, amely közel 200 ezer négyezetméteres területével a világ legnagyobbja.A megelőző egyéves kísérleti szakaszban - amikor a bővítés még részben folyamatban volt, és csak eseti csoportok jelentették a közönségét - több mint 4 millióan keresték fel. Hivatalos megnyitása újra felhívta a figyelmet a nemcsak méreteiben, de kínálatában is egyedülálló múzeumra, amely a kelet-ázsiai ország több ezer éves történelmének bemutatása mellett időszaki kiállításoknak is otthont ad.A múzeumot március második hétvégéjén is sok ezren keresték fel. A látogatók között unokáktól nagyszülőkig minden korosztály megtalálható volt; családok, diákok, baráti csoportok, párok, vidéki vándormunkások valamint bel- és külföldi turisták. A belépés mindenkinek ingyenes, a csomagvizsgálat és a személyes biztonsági ellenőrzés zökkenőmentes. Aki szeretné - élőben, egy készüléket használva, vagy a telefonjára letölthető szoftver segítségével - tárlatvezetést is hallgathat.A legnépszerűbb, az ősi Kínát bemutató, történelmi korszakokra bontott kiállítás, amely elsőként Kína és Kelet-Ázsia legrégibb felegyenesedett emberi leletét (homo erectus), a Jünnan (Yunnan) tartományban 1965-ben talált 1,7 millió évvel ezelőtti Jüanmou (Yuanmou) ember fogait és elképzelt környezetét mutatja be.A kiállítás fajanszokat, porcelánokat, fém ételtartó edényeket, víztárolót, maszkokat, textíliát, fegyvereket, harangokat, bronz tükröket, jáde csészéket, pecsétnyomókat, érméket és még sok egyéb ősi tárgyat vonultat fel, a több száztól, a több ezer évesig. Külön helyet kapott egy ezeréves, rézből készült emberi alak, amelyen az akupunktúrás pontokat jelölik precízen.Sem a tárolók, sem a termek nem zsúfoltak, torlódás, csoportosulás legfeljebb egy-egy monitor mellett van, amely az adott témához kapcsolódó animáció segítségével mutatja be a képzelt egykori világot, például a fegyverkészítést.A múzeum ad otthont több olyan tárgynak, amelyet sok kínai ismer már "látásból" mint az általános iskolai tankönyvek illusztrációit. Ilyen például az az 50 centiméter magas, nevető arcú agyagfigura, amelyet a Keleti Han-dinasztiában (25-220) készítettek, és 1982-ben találtak Szecsuan tartományban. Vidám, dobját verő mesélőt ábrázol.Itt van a Hou Mu Wu négyszögletes főzőedény is a Kínban talált legnagyobb és legsúlyosabb bronz ereklye, amely az uralkodói áldozatok fontos kelléke volt a Sang (Shang) dinasztia idején (Kr.e 17.-11. század). 832,84 kilogramm súlyú, 133 cm magas, az edény szája 110 cm hosszú és 78 cm széles. 1939-ben találták parasztok Honan (Henan) tartomány Vukuan (Wuguan) falujában, majd visszatemették, mert túl nehéz volt. 1946 júliusában ásták ki újra.A Nemzeti Múzeum helyén korábban az 1950-ben alapított kínai forradalmi múzeum és a kínai történelmi múzeum működött. Az épület 1959-ben készült el az új Kína kikiáltásának 10. évfordulója alkalmából épített tíz nagy épület egyikeként, egy időben a vele szemben álló Népi Gyűlés Házával. Homlokzati hossza 313 méter, magassága 40 méter.Az időszaki kiállítások témái között van például kalligráfia, kőfaragás, építészet és animáció. Háromezer négyzetméteren a német művészet is helyet kapott. A berlini, a drezdai és müncheni állami múzeumok mintegy 600 darabos, többségében festményeket és szobrokat felvonultató - A felvilágosodás művészete című - tárlattal mutatkozik be.Az épület újjáépítése négy éven át tartott, ma 28 kiállítótermében több mint 1,2 millió kiállított tárgy található. Az átalakítási munkálatokat - pályázat eredményeként - a hamburgi Gerkan, Marg and Partners építészeti tervező iroda tervei alapján végezték.
Aranyérmek és pálinkaautomata
Két világbajnoki arany, négy ezüst és egy bronzéremmel díjazták a Nobilis Pálinkafarm termékeit a 2012-es World Spirits Awardson, amely az érmek mellett a Mesterfőzde címet is elnyerte. A fesztiválon először mutatják be nemzetközi nagyközönség előtt a világ első pálinkaautomatáját is.Március 11-14-e között kilencedik alkalommal rendezik meg a világ egyik legrangosabb párlatversenyét és gasztronómiai vásárát az ausztriai Klagenfurtban, ahol Ausztráliától az Egyesült Államokig 30 ország közel négyszáz párlata verseng a neves szakmai elismerésért.Az idei díjátadón a pálinkapiacon új márkaként megismert Nobilis Pálinkafarm már első indulásakor kiérdemelte a Mesterfokozatú Pálinkafőzde címet, és összes nevezett tétele elismerést kapott. Birs és Irsai Olivér pálinkája a legmagasabb pontszámmal csoportgyőztesként nyert aranyérmet, vilmoskörte, kajszibarack, feketeribizli, és málna pálinkája ezüst-, míg meggypálinkája bronzérmes lett. A Nobilis Pálinkafarm a díjnyertes pálinkák bemutatása mellett a versenyhez kapcsolódó négy napos fesztiválon két rendhagyó eszközzel is népszerűsíti hungarikumunkat: a World Spirits Awardson mutatják be először nemzetközi közönség előtt a világ első pálinkaautomatájaként hírnévre szert tevő kóstoltató berendezést és a pálinkabárként funkcionáló korhűen felújított 1966-os Citroen oldtimer pálinkabuszt.A pálinkaautomataA világ első pálinkaautomatájának diplomáciai célra készült változatát 2011-ben mutatták be a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér EU elnökségi várójában, ahol a látogatók által "Nobilis box"-nak keresztelt kóstoltató installáció már a kezdetekkor is a vártnál nagyobb sikernek örvendett. A diplomáciai debütálást követően a pálinkaautomata nagyközönségnek szóló kiadását először a World Spirits Fesztiválon próbálhatják ki a nemzetközi vásár látogatói. A kóstoltatót Budapesten hamarosan a Liszt Ferenc repülőtér I-es termináljának kávézójában, illetve az egyik bevásárlóközpont borbárjában lehet megtekinteni és kipróbálni.
Ismét nyitva a Kaiserpavillon a Schönbrunni Állatkertben
A felújítást követően ismét teljes pompájában várja a látogatókat a Kaiserpavillon a bécsi állatkertben. A világ legrégebbi zoojában a tavasz beköszöntével egymást érik az újszülöttek.Alig két hónapig tartottak a Schönbrunni Állatkertben található Kaiserpavillon (császári pavilon) felújítási munkálatai, amelynek nyomán ismét eredeti állapotában látható Josef Ignaz Mildorfer freskója. A több mint 250 éves festmény Ovidius "Átváltozások" című művében megjelenő mitológiai alakokat ábrázol és valószínűleg I. Ferenc István császár, Mária Terézia férje megbízásából készült.Az 1759-ben az állatkert kellős közepére épített pavilont a császári pár reggeliző- és társalkodó helyiségként használta, a falait díszítő opulens freskók, olajfestmények és tükrök több bombatámadást is túléltek, de a helyenként elfekedett képeket ki kellett javítani és meg is kellett tisztítani őket.A 40 ezer euróra rúgó restuarálási munkálatokat az Osztrák Műemlékvédelmi Hivatal és a Schönbrunni Kastélyt fenntartó és üzemeltető Schloß Schönbrunn Kultur- und BetriebsgesmbH állta. A felújított pavilonban így ismét a monarchiát idéző díszletek között pihenhetik ki fáradalmaikat az állatkert látogatói, akiknek mostanában bőven akad új néznivalójuk.A tavasz közeledtével a világ legrégebbi állatkertjében ugyanis egymást éri a szaporulat. A hietzingi bejáratnál például négy fekete fejű, pálcikalábú cigája-bárány pillantgat ki érdeklődve a mamája mellől, a pelikán-tónál pedig a februárban kikelt kormorán- és pelikánfiókák követelőzése tölti be a levegőt.Az állatkert legfiatalabb lakója jelenleg egy pustertali borjú, amely március 1-jén született. A mára ritka osztrák fajtának számító marha a tiroli Pustertal környékéről származik, és a császári időkben szívesen látott jószág volt a nagy bécsi fejőüzemekben. Innen kapta a "bécsi tehén" becenevet is. A kis borjút a gondozói Silvrettának nevezték el és a héten mehet ki először a felnőttekkel a karámba.
Napkutya ugatott Magyarország egén
Március 4-én vasárnap látványos légköroptikai jelenség, napkutya volt látható az égen. A napkutya, vagy más néven melléknap (parhelia) egy, a halojelenségek körébe tartozó légköri fénytünemény, amely a napkorong két oldalán, fényes foltok formájában jelenik meg.Mindegyik halojelenséget a 8-12 kilométer magasban, a felső troposzférában képződő fátyolfelhők (cirrusok) jégkristályain megtörő fény alakítja ki. A halo típusa a kristályok alakjától, számától és a térbeli elhelyezkedésüktől, tehát a felhők homogenitásától, valamint a fénysugarak beesési szögétől függ. A fénysugarak visszaverődnek, megtörnek, vagy szétszóródnak a jégkristályokon, akárcsak a szivárványt létrehozó esőcseppeken. A jégkristályok leginkább a magasan lévő felhőkben fordulnak elő, de nagyobb hidegben a felszín közelében is kialakulhatnak: ezt nevezik gyémántpor jelenségnek. Hazánkban ilyen körülmények ritkán alakulnak ki, csupán különösen hideg téli napokon fordul elő.A melléknapok kialakulásához lapos, hatszögletű, függőlegesen elhelyezkedő kristályok szükségesek. Ezek vízszintesen törik meg a Nap fényét, és prizmaként 22 fokkal eltérítik, így a napkorongtól 22 fokos távolságban két darab melléknap jön létre. A vasárnapi napkutyát több megfigyelő magányosnak látta, de az Időkép néhány felvételén látszik, hogy a jelenség nálunk is párban jelent meg. A napkutyát az ország több pontján is észlelték.A melléknapok lehetnek egyszerű fehér foltok vagy színes fényjelenségek is, és akkor a leglátványosabbak, amikor a Nap alacsonyan jár, tehát napnyugtakor és napkeltekor. Amikor a legközelebb vannak a napkoronghoz, a melléknapok vörösen izzanak, távolodva pedig narancssárgára és kékre váltanak. Azért távolodnak el, mert ahogyan a Nap emelkedik, a jégkristályokon áthatoló fénysugarak beesési szöge egyre ferdébb lesz a vízszinteshez képest. A távolságtól függetlenül a melléknapok mindig a napkoronggal azonos magasságban figyelhetők meg. A jelenség lehet pár másodperces, de akár órákon át is tarthat.Cséki Gergő, az Időkép.hu okleveles meteorológusa az Indexnek elmondta, hogy a vasárnapi napkutyát két másik halo is kísérte: az egyik a légköri irizáló jelenség, amely úgy jelenik meg az égen, mint egy eltévedt szivárványfoszlány. A másik a 22 fokos halonak nevezett fénykör, amely a napkorongot veszi körül. Ez akkor alakul ki, amikor a jégkristályok véletlenszerűen helyezkednek el a fátyolfelhőkben, vagy amikor a melléknapok már nagyon eltávolodtak a napkorongtól. A 22 fokos halo is a fátyolfelhőkön alakul ki, a tartós jelenléte pedig melegfront érkezésére utalhat.Éjszaka, főleg telihold idején hasonló módon alakulhat ki mellékhold és halo a Hold körül is, ez azonban halványabb, így nehezebb észrevenni.
99,2 millió nap Magyarországon
2011 IV. negyedévében továbbra is lassuló ütemben gyarapodott az utasforgalom, a több napra érkezők száma 6%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. A forintban számított turisztikai fogyasztás értéke jóval magasabb volt, mint egy éve. A magyar lakosság többet utazott külföldre, többnyire egyetlen napot töltöttek külföldön. A fenti folyamatok eredményeképpen az utasforgalmi egyenleg 15%-kal haladta meg az előző év azonos negyedévének szintjét - közölte a KSH honlapján.2011-ben 13,6 millió külföldi látogatott Magyarországra turisztikai motivációval, számuk közel 2%- kal nőtt, összes magyarországi fogyasztásuk 847 milliárd forint volt. Ezen utazók 37%-a egyetlen napig tartózkodott az országban, és tovább rövidült az utazók átlagos tartózkodási ideje is. A turisztikai motivációval érkezők mellett további 28 millió látogató érkezett, többségük egynapos tranzitutas (15 millió átutazó), napi bevásárló (10 millió fő), illetve napi ingázó (2 millió fő). Ez utóbbi motivációkkal érkezők összes fogyasztása 313 milliárd forint volt. 2011-ben a külföldi látogatók összesen 1200 milliárd forintot költöttek el hazánkban, ami éves szinten 1%-os bővülést jelent.Az utolsó negyedévben 13%-kal emelkedtek a külföldiektől származó bevételek, melyre valószínűleg az euró/forint árfolyam változása miatt bekövetkezett vásárlóturizmus élénkülése is hatással volt.2011-ben az egynapos látogatások aránya a teljes látogatóforgalmon belül 75,2% (31,1 millió látogatás) volt. Az egy napra hazánkba látogatók 83,3%-a (25,9 millió fő) a szomszédos országokból érkezett, ennek közel 4/5-e Ausztriából, Szlovákiából és Romániából (20,3 millió fő). Szlovákiából 5%-kal többen, míg Romániából és Ausztriából 4, illetve 1%-kal érkeztek kevesebben. 2011-ben a legnagyobb mértékben Szerbiából (31%) és Bulgáriából (20%) élénkült meg az érkezések száma a tavalyi évhez viszonyítva.Az előző évhez képest a több napra látogatók száma 7,8%-kal emelkedett, ezen belül 8%-kal nőtt a szabadidős célú látogatásoké. A több napra érkező 10,3 millió látogató 84%-a turisztikai motivációval érkezett. Ezen belül 11% az üzleti utazók aránya, mely ez évben 8%-os visszaesést mutatott.A külföldiek összesen 99,2 millió napot töltöttek Magyarországon, ami 4%-kal több, mint 2010- ben.A legtöbbet a német, az osztrák, a szlovák, a román és az amerikai vendégek költöttek Magyarországon, a turisztikai célú utazók közül a legnagyobb arányú kiadás a német, az osztrák, az amerikai, az olasz és angol utazók részéről történt. A Magyarországra látogató külföldiek kiadásainak fogyasztási szerkezete nem változott. Az egy napra látogatók élelmiszer és egyéb árucikk vásárlásainak aránya 1 százalékponttal csökkent, a több napra látogatók esetében - a szállásra, vendéglátó-szolgáltatásokra fordított kiadások összege - 1 százalékponttal nőtt. A további szolgáltatáscsoportokban minimális arányváltozások figyelhetők meg.2011-ben a magyar állampolgárok 16,6 millió alkalommal utaztak külföldre, ennek fele turisztikai céllal történt. Az előző évhez képest az egy- és a többnapos utak száma eltérő mértékben nőtt, az egynapos utaknál 5, a többnapos utak számában csupán 1%-os növekedés volt.Az egynapos utak mindössze 30, a többnapos utak 87%-a volt turisztikai célú. Az elmúlt évben a turisztikai motivációjú utak száma 6%-kal bővült, amit a szabadidős célú utak számának jelentős növekedése eredményezett. Az üzleti turizmus mind az egy, mind a több napra utazók körében visszaesett, ami összességében 5%-os csökkenést okozott. A nem turisztikai célú motivációk közül a vásárlás és a munkavégzés jelentősebb arányú. A 15%-ot képviselő, munkavégzési célú kiutazások száma összesen 9%-kal nőtt. Az egynapos utak közel fele vásárlási célú, ezen utak száma 1%-kal csökkent.A magyar lakosság 51,5 millió napot töltött külföldön a vizsgált évben. A többnapos utak átlagos hossza 7,5 nap volt, ami egytized napos rövidülést jelent az előző évhez képest. 2011-ben a turisztikai motivációjú utak legkedveltebb célállomásai Ausztria és Szlovákia voltak. A legtöbb többnapos turisztikai út Németországba és Ausztriába irányult.A külföldre látogató magyarok 535 milliárd forintot költöttek el utazásaik során. A kiadások közel háromnegyede (389 milliárd forint) turisztikai motivációjú, 23%-a (123 milliárd forint) munkavégzési és vásárlási célú. A kiadások összességében 1%-kal csökkentek 2011-ben, a több napra külföldre látogatók kiadásai 2%-kal visszaestek, a jóval kisebb volument képviselő egynapos kiadások 5%-os növekedése mellett.A külföldre látogatók fogyasztási szerkezete - csakúgy, mint a hozzánk érkezőknél - lényegesen különbözik az egy, illetve a több napra látogatók esetében. Az egy napra látogatók kiadásaik kétharmadát élelmiszer, ital és egyéb árucikkek vásárlásra, a több napra látogatók kiadásaik több mint felét szálláshely- és vendéglátó-szolgáltatások igénybevételére, illetve egyéb árucikkek vásárlásra fordították külföldön. 2011-ben nőtt az üzemanyag-vásárlás aránya az előző évhez képest, különösen az egy napra látogatók esetében.Az utasforgalom egyenlege 2011-ben 666 milliárd forint, illetve 2385 millió euró volt. Az utasforgalmi szolgáltatások importja 1%-kal csökkent, az exportja 1%-kal nőtt. Az egyenleg - a kedvező IV. negyedéves adatoknak köszönhetően - 2%-kal haladta meg az előző év egyenlegét. A forint az euróhoz képest éves átlagban ugyancsak 1%-kal volt gyengébb, mint 2010-ben, az év első felében erősebb, utolsó negyedében a nagyon gyenge - az exportnak kedvező - forint volt a jellemző. Az MNB napi középárfolyama január és december között a 263 és 316 forintos tartományban mozgott.
Hé, már vonul is ki a Ryanair?!
A magát Magyarország kedvenc légitársaságának beállító Ryanair sajtóközleményben jelentette be, hogy törölni "kényszerül" 13 budapesti járatát, mivel szerintük a "Budapesti Repülőtéri Hatóság" megtagadta a járatok indulási engedélyét.Sértődött hangvételű közleményükben ekképp fogalmaznak: "Mivel Budapest Repülőtér Határőrsége ragaszkodik ahhoz, hogy a Ryanair pilótái és utaskísérői elhagyják a repőlőgépet minden 25 perces járatforduló alkalmával, és keresztülhaladjanak az útlevélellenőrzési pontokon. Mindehhez annak ellenére ragaszkodnak, hogy a Ryanair legénysége Budapesten él és a repülőtéren dolgozik. Nincs ilyen uniós előírás, amely ilyen módon kötné vagy határozná meg a pilóták és a légiutaskísérők áthaladását minden egyes járatfodulóban. Ez az értelmetlen eljárás teljesen példátlan, és szükségtelen. A Ryanair által igénybevett másik 170 EU repülőtér egyikén sem találkozhatunk ezzel hasonlóval sem." Bevallásuk szerint február 17-én szembesültek az útlevélvizsgálat szükségességével, mely szerintük "oktalan eljárás" és "oka a sorozatos járatkéséseknek és több ezer utas által tapasztalt kényelmetlenségnek Budapesten és más célállomásokon." Az ír fapados leszögezte: az ellenőrzésnek március 1-jétől nem tesz eleget. Közleményük szerint a vitatott eljárás miatt kellett törölniük elsején Manchester-i, 2-án Baden Baden-i járatukat, "mivel a felszállási engedélyt a budapesti Repülőtér megtagadta. " A Budapesti Repülőtérrel és a Budapesti Repülőtéri Határőrségel való többszöri kapcsolatba lépésünk ellenére egyenlőre nincs előrelépés ennek a bizarr és önhatalmú eljárás tekintetében - tájékoztatott a fapados és befenyített: "Miután a Ryanair nem engedi, hogy újabb járatok kerüljenek törlésre vagy késsenek ennek az önhatalmú eljárás következményeként, a Ryanair légitársaság arra kényszerül, hogy bejelentse 13 járat törlését a következő két hétben." Üzenet a fapadrólMichael O'Leary a következőt üzente az ultra fapados számára a 2-es terminál előtt közvetlen, de utashíd és busz nélküli beállást biztosító Budapest Airportnak: "Felszólítjuk a Budapesti Repülőteret és a Budapesti Repülőtéri Határőrséget, hogy szüntesse meg ezt az önkényes eljárást Budapesten. Egyértelmű, hogy nincs semmiféle probléma az itteni munkavégzéssel kapcsolatban bevándorlási/határellenőrzési területen. Amióta Budapest bázis megnyílt, és a járatok ezen repülőtérről üzemelnek, a Budapesten állomásozó személyzet minden tagja a munkanap kezdetekor áthalad a biztonsági ellenőrzési pontokon, valamint a munkanap végén áthalad az útlevélellenőrzési ponton és a bevándorlási ellenőrzési pontokon. Nem fogadjuk el azt a helyzetet, hogy a személyzetünknek el kell hagyni a repülőgépet minden egyes 25 perces járatfordulón, amely járatok késését okozza, valamint zavart okoz az utasainknak és az üzemeltetésünknek, főleg, hogy másik 170 EU repülőtér egyikén sem találkozunk ezzel az eljárással. Többször kértünk magyarázatot erre a bánásmódra és eljárásra, de ezidáig nem kaptuk meg. Többször kérdeztük azt is a budapesti hatóságoktól, hogyan lehetséges az, hogyha egy nem budapesten állomásozó személyzet üzemeltet egy nem-schengeni országból érkező járatot, abban az esetben ez a szabály miért nem vonatkozik rájuk? Ellenben miért kell ennek az értelmetlen és önkényes eljárásnak megfelelnie a Ryanair személyzetének, akik Budapesten élnek és állomásoznak ? Reméljük, hogy az ész érvek felülkerekednek ezen a hatástalan és értelmetlen eljáráson, és megszüntetésre kerül. Így lehetővé téve azt, hogy a járataink időben induljanak el Budapestről a nem-schengeni úticálokra ( amely budapesti személyzettel történik ) és teljesíteni tudjuk a 25 perces járatfordulókat annélkül, hogy a személyzetnek el kelljen hagynia a repülőt és a járatot késleltetnék. Elnézést kérünk azon utasainktól, akiket érint a járatkiesés az alábbi 13 járat valamelyikén a következő két hetes időszakban. Kapcsolatba fogunk lépni velük az átfoglalások lehetősége tekintetében " A törlés a Memmingen, Szaloniki, Baden Baden járatokat érinti március 16-ig, azaz ebben az időszakban törölhetik ezen járatok némelyikét leckéztető jelleggel. Hardy Mihály, a BUD szóvivóje a Turizmus Online-nak elmondta: ez esetben a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság illetékes reagálni a Ryanair állításaira. A felszállási engedély megtagadása a légiirányítás kötelessége abban az esetben is, ha a személyzet valamely tagja nem esett át az útlevél vizsgálaton. Ez pedig a nem-schengeni országból schengenibe történő belépés esetén kötelező - tett hozzá Hardy. Elmondta: csakúgy, mint a Wizz Air vagy akár megboldogult Malévunk esetében, a Ryanair előtt is nyitva áll a mobil útlevél ellenőrzés lehetősége egyik zónából a másikba történő átlépés esetén. A reptéren úgy tudják, a személyzet vonakodott alávetni magát a kötelező eljárásnak. A BUD a következő rövid közleményt töltötte fel honlapjára válaszképpen: "A Budapest Airport sajnálattal vette tudomásul, hogy egy repülőtéri működési kérdésben vita alakult ki az egyik itteni légitársaság, a Ryanair és a határőrizetért felelős Repülőtéri Rendőrség között. A Budapest Airport folytatja erőfeszítéseit, hogy ezt a vitát a két érintett fél minél rövidebb idő alatt sikeresen meg tudja oldani. Az ügyben érintett utasoknak kérdéseikkel közvetlenül a Ryanairhez kell fordulniuk." Utóbbi mondat már csak azért is lényeges, mert a március 1-i járattörlés miatt az utasoknak elküldött levélben Michael O'Leary a Ferihegyre hárítja át a felelősséget. Mi több, azt javasolja, hogy forduljon mindenki a vezérigazgató Jost Lammers-hez, akinek e-mail címét is megadták a levélben. A kényelmetlenségekre utalva a légitársaság ekképp fogalmaz: "Mivel ezen körülmények teljesen kívül esnek a Ryanair befolyásán, Önök jogosulttá válnak a megfizetett jegy ár teljes visszatérítésére, mely a napokban feldolgozásra is kerül." Az is kiderül, nem O'Leary vált bőkezűvé, hanem "bármely, a törlésből származó költség" megtérítését a Budapest Airporttól várja.
A Costa újabb hajója szenvedett balesetet
A Costa Concordia testvérhajója, a Costa Allegra hányódott több órán keresztül az Indiai óceánon kedden. A hajót szerda reggel elvontatták a Seychelles-szigetek irányába.A hajó azt követően vesztette el hajtóerejét, hogy tűz ütött ki generátor termében. A hajó fedélzetén 636 utas tartózkodott, akik a tűz miatt légkondícionálás, világítás és főzési lehetőség nélkül maradtak több órára. Mostanára a hibát elhárították. A híradások szerint minden utas és a személyzet minden tagja biztonságban van, a helyzet a hajón nyugodt, írja a TravelMole. A hajóra kedd reggel egy Mahéból érkező helikopter szállított friss ételt és kommunikációs eszközöket. Az első hírek még arról számoltak be, hogy Allegrát egy francia halászhajó vontatja Desroches-szigetre, amely Seychelles dél-nyugati részén található, ahova várhatóan holnap reggel fog megérkezni. Az utasokat és a személyzetet egy szállodában helyezik el a Desroches-szigeten, hogy megvárják a transzferüket Mahe szigetére. Az átszállítás várhatóan eltart majd egy ideig, mivel Desroches-én mindössze maximum 20 férőhellyel rendelkező repülőgépek szállhatnak le.Kedd délutánra azonban kiderült, hogy az utasoknak még másfél napot kell eltölteniük a tehetetlenné vált hajón, mert a sziget és annak kikötője is túl kicsi a tengerészeti szakemberek szerint a luxushajó fogadására. A szigeten mindössze egyetlen szálloda van, amely nem képes befogadni az Allegra több mint ezer fős utasát és személyzetét. A hajót ezért inkább a 155 mérfölddel távolabbi Mahéba vontatják, ahova csütörtökön reggel fog befutni.A területen gyakran tűnnek fel szomáliai kalózok, akik habár eddig még sosem támadtak tengerjáró hajóra, ennek ellenére az olasz tengerészet kalóz-ellenes egységének kilenc tagja elővigyázatosságból az Allegra fedélzetén tartózkodik.A Costa Concordiával azonos flottába tartozó hajónak, amely múlt hónapban hagyta el az olasz partokat, jelenleg nincsen áramellátása, és félő, hogy a vészhelyzetekre fenntartott generátor, amellyel jelenleg a rádiókapcsolatot tartják fent, szintén felmondja a szolgálatot. A hajó előző állomásáról, Madagaszkárról szombaton indult el és az eredeti tervek szerint utasai kedden érték volna el a Seychelles-szigeteket. További úti céljai között szerepelt még Alexandria és Nápoly.A Costa hajótársaság egyelőre nem közölte, hogy milyen módon kívánja a hajótörött utasokat kárpótolni, illetve mit ajánl azoknak az utasainak, akik a Costa Allegra egy jövőbeli útjára fizettek be.
Megtalálták Sába királynőjének aranybányáját?
Ha igazak a feltételezések, egy véletlen régészeti felfedezés jóvoltából megtudhatjuk, honnan származott Sába királynőjének legendás gazdagsága.A British Museum egykori kurátora, dr. Louise Schofield régész a közelmúltban úgy döntött, felfedezi Etiópiában Tigray térségét. Amit ott talált, minden elképzelését felülmúlta.Útja során eljutott egy régen felhagyott bányába, amelyet meglehetősen különösnek talált. A bányában észrevett egy hat méter magas kő sztélét, amelyre a nap és a holdsarló alakját vésték: ezek Sába királynő birodalmának jelei.Dr. Schofield alaposan megvizsgálta a követ, és talált egy sábai nyelvű feliratot. Ezek alapján a kutató úgy gondolja, hogy ez volt az a bánya, amely Sába királynőjének mérhetetlen gazdagságát adta évezredekkel ezelőtt.A Bibliában, a Koránban és az etiópok szent könyvében, a Kebra Nagastban egyaránt meg van írva, hogy háromezer évvel ezelőtt Sába királynője megérkezett Jeruzsálembe, és Salamon királyt rengeteg arannyal és főszerek tömkelegével halmozta el.Ugyancsak a legendás királynő volt az, aki találós kérdésekkel tette próbára az uralkodó bölcsességét. A legenda szerint később a király és a királynő szerelembe estek, és fiuk született: Menelik, Abesszínia későbbi királya.Az Observer híre szerint a királynőt "lenyűgözte Salamon bölcsessége és a birodalmának fénye. Amikor a királyi udvarból távozott, 120 talentum, vagyis 4 és fél tonna aranyat adott a királynak."A Tourism Review értesülései szerint hamarosan elkezdődik a bánya régészeti feltárása Dr. Schofield irányítása alatt, a közelben egy templom romjait és egy csatamezőt is felfedeztek. A környékbeliek már régóta keresgéltek aranyat egy közeli folyóban, de arról nem volt tudomásuk, hogy egy kincsesbánya közvetlen közelében élnek.A felfedezéstől azt remélik Etiópiában, hogy nőni fog a turisták érdeklődése a terület iránt. Ugyanakkor a közelmúlt eseményei azt mutatják, hogy a közbiztonság javítása terén még sokat kell tennie az országnak.
Március elsejétől új útlevél, személyi és jogosítvány
Március 1-jétől már Magyarország feliratú okmányokat állítanak ki.Március 1-jétől, csütörtöktől már nem állítanak ki Magyar Köztársaság feliratú útleveleket, személyi igazolványokat és vezetői engedélyeket, az új alaptörvénynek megfelelően azokon a Magyarország elnevezés szerepel majd ettől kezdve - közölte a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEK KH) elnöke kedden Budapesten, ahol bemutatta az új országnevet tartalmazó mintaigazolványokat.Az érvényes, Magyar Köztársaság feliratú okmányokat nem kell lecserélni. Vetési Iván újságírók előtt elmondta: a január 1-jétől hatályos alaptörvényben rögzített országnév-változtatás miatt az okmányokat - a látható és a szabad szemmel nem látható részeken - összesen 167 ponton kell módosítani.Ez érinti például az útlevelet, a személyazonosító igazolványt, a lakcímigazolványt, a jogosítványt, a forgalmi engedélyt és a magyarigazolványt is.A KEK KH a költségek minimalizálása érdekében nem január 1-jétől változtatta meg az okmányok feliratát, hanem folyamatosan, a meglévő készletek kifogyásával párhuzamosan történik meg az átállás, az év végéig minden okmány esetében - fejtette ki, hozzátéve, hogy március 1-jétől már csak Magyarország feliratú útlevelet, személyi igazolványt és jogosítványt állítanak ki, az azonban előfordulhat, hogy valaki még március elején is Magyar Köztársaság feliratú igazolványt kap kézhez, ha azt február végén igényelte.A hivatal elnöke hangsúlyozta, a meglévő, Magyar Köztársaság feliratú okmányaikat nem kell lecserélniük az állampolgároknak, azokat az érvényességükig használhatják.Vetési Iván egyúttal emlékeztetett, hogy január 1-jétől útlevélhez - külön díj fejében - akár már 24 óra alatt is hozzá lehet jutni, így az első, Magyarország feliratú okmányok akár már március 2-ától forgalomba kerülhetnek.Az átállás költségét firtató kérdésre a KEK KH vezetője azt válaszolta: az átállásnak nincs plusz költsége, az okmányok nem lettek drágábbak. Megjegyezte, bizonyos mennyiségű okmánykészletet biztonsági tartalékként megőriznek.