Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Üzleti utazók: így repülnek ők
Ugyan az autó a legnépszerűbb közlekedési eszköz, de a hivatalos ügyben külföldre látogatók már több mint fele a repülőt választja. Számukra a pontosság, a jegy ára, a foglalás rugalmas módosítása a legfontosabb, derül ki az easyJet friss reprezentatív felméréséből.Kik a magyar üzleti utasok?Magyarországon nagyságrendileg 200.000 ember volt üzleti úton az elmúlt 3 évben, ők átlagosan 8 alkalommal látogattak külföldre hivatalos céllal, derül ki az easyJet megbízásából a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet által készített országos reprezentatív felmérésből. Az üzleti utasok átlagéletkora 42 év, jellemzően városban élnek (85%), férfiak (72%) és egyetemet végzettek (62%).Mivel utaznak a hazai üzletemberek?A magyarok hivatalos útjaikra elsősorban autóval, valamint repülővel mennek - előbbivel 77, utóbbival 55 százalékuk utazik . Az életkor nagyban befolyásolja, hogy milyen közlekedési eszközt választanak, a 30 év alattiak háromnegyede már főként a légiközlekedést veszi igénybe.Hova utaznak a hivatalos ügyben külföldre látogatók?A hazai üzletemberek által leggyakrabban Bécsbe, Londonba, Párizsba, Münchenbe, Prágába, Berlinbe és Genfbe látogatnak hivatalos ügyben. Az osztrák és német fővárost, valamint Münchent leszámítva jellemzően mind a négy célállomást repülővel közelítik meg.Mi a legfontosabb az üzletembereknek útjaik során?A kutatásból kiderül, az üzleti utasok szívesen választanak olcsóbb légitársaságot, közel kétharmaduk nyilatkozott így. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a business osztály szinte senkinek sem fontos már, ellenben a pontossággal, az utazás dátumának módosíthatóságával, a repülőjegy árával és azzal, hogy a gép a célállomás központi repterén szálljon le.
Művészeti vaporetto Velencében
Új vaporetto-járattal bővült Velence idegenforgalmi kínálata: a művészeti hajó a lagúnák városának kulturális nevezetességeinél áll meg.A vörös színű hajójárat a Vaporetto dell'Arte - a művészet vaporettója nevet kapta. A Santa Lucia vasútállomástól indul és a Canal Grandén halad végig egészen San Giorgio szigetéig. A hajó kizárólag a velencei múzeumoknál és más művészeti nevezetességeknél áll meg. Az állomások között a hajó utasai több nyelvű multimediális vezetést kapnak a város művészettörténetéről. Június 15-ig a művészeti vaporetto reggel kilenc órától este nyolcig félóránként indul, azt követően minden órában.A menetjegy egy teljes napra huszonnégy euróba kerül, hat-tizenkét év közötti gyerekeknek tizenöt euró. Az utasok akármelyik állomáson fel- és leszállhatnak, a vaporetto jegye további kedvezményt ad a múzeumokba és más műemlékekbe való belépéshez, ráadásul sorban állás nélkül. A Velencei Biennále napjaiban a vaporetto egészen a kiállítási területig, a Giardini-Arsenale állomásig halad. Az új hajójárat a velencei önkormányzat kezdeményezésére indult "az igényesebb turisták" számára - írta az olasz sajtó. A Vaporetto dell'Arté azt a célt szolgálja, hogy a városban évente megforduló huszonnégymillió turista minél több napot töltsön itt. A számítások szerint minden művészeti vaporettóra legalább tizenöt utas kell, hogy fenn tudják tartani az új járat évi egymillió eurós költségét.
Ingyen wifi minden InterCity-n és az elővárosi vonatokon
A MÁV-START legújabb szolgáltatásfejlesztésével valamennyi InterCity vonaton és a budapesti elővárosi forgalomban közlekedő vonatok jelentős részén biztosítja a vezeték nélküli internetelérés lehetőségét. A díjmentes wifi szolgáltatás már ősztől egyre több vonaton vehető igénybe. A fejlesztés évente ötvenmillió utasnak ad majd lehetőséget a menet közbeni ingyenes internetezésre.A vasúton utazók visszajelzései és statisztikai adatok alapján is megállapítható, hogy folyamatosan növekszik az igény a díjmentes, vezeték nélküli internetelérésre, melyet leginkább azok az utasok hiányolnak, akik a menet közbeni időt is hasznosan, munkavégzéssel, vagy szórakozással szeretnék eltölteni. Mindezek alapján a MÁV-START jelentős fejlesztést végez az InterCity és a budapesti elővárosi forgalomban közlekedő vasúti kocsikon, hogy növelje a wifiszolgáltatásra alkalmas járművek számát. A fedélzeti, wifi szolgáltatás ingyenesen vehető majd igénybe. A bővítésnek köszönhetően évente ötvenmillió utasnak lesz lehetősége ingyen netezni a vonatokon.A fejlesztés közel 750 járművet érint, eredményeképp valamennyi InterCity kocsiban már ősszel, év végéig pedig a budapesti elővárosi vonatok jelentős részén, elérhető lesz a díjmentes wifi szolgáltatás.A wifi berendezések beépítését gazdaságos megoldást választva, házon belül oldja meg a MÁV Csoport: a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. szakemberei végzik el a munkát. Hamarosan elindul a szükséges eszközök felszerelése és ezzel párhuzamban a mobilszolgáltatók közbeszerzési eljárásban történő versenyeztetése.A MÁV-START a wifi szolgáltatás terén már rendelkezik előzetes tapasztalattal, hiszen tavaly szeptembertől néhány vonatán már biztosítja a díjmentesen vezeték nélküli internetelérés lehetőségét. A kezdeti visszajelzések alapján egyértelmű, hogy az utasok elégedettek a szolgáltatással, folyamatosan nő a felhasználók száma és a letöltött adatmennyiség.
Egy euróért kínálnak egy belga templomot
Alapítása után nyolcszáz évvel egy euróért árulják a belgiumi Binche Oltáriszentség templomát. Szállodát vagy lakásokat alakíthatnak ki benne - ha a leendő tulajdonosnak lesz erre elég pénze.A Brüsszeltől mintegy 50 kilométerre fekvő középkori város szívében álló templomban vasárnap tartják az utolsó istentiszteletet, egyszersmind tisztelegnek valamennyi vallási közösség előtt, amely alapítása - 1186 - óta megfordult benne.1976-ban a templomot jelképes egy frankért a legszentebb oltáriszentség apácái a parókiának adományozták, amikor elhagyták az épületet. Az ajándékon azonban átok ült - Michel Diricq, az egyházközség koordinátora szerint."Támogatás híján egy olyan kis parókia, mint a miénk, nem tudja kifizetni a villanyt, a biztosítást, megjavíttatni a födémet, az ablakokat vagy az esőcsatornákat. Legalább 100 ezer euróra lett volna szükség. Így úgy döntöttünk, hogy eladjuk, akár egy euróért is" - tette hozzá.A koordinátor a hívekkel együtt aggódik az épület jövőjéért, és reméli, hogy új tulajdonosa "nemes célra" használja majd fel. Eddig különböző ajánlatokat kapott, akadt, aki előadóteremnek, akadt, aki könyvtárnak és olyan is, aki szállodának szeretné használni. Mint mondta, még a nyár vége előtt dönt a kérdésben.Ha Binche-ben nagy visszhangja is volt a templom sorsának, Belgiumban, sőt Európában több hasonló példa akad. Brüsszelben a Szent Katalin templom rövidesen zárt piac lesz, az Ixelles negyed egyik elhagyott templomában New York-i mintára 2010-ben bár, étterem és diszkó nyílt.A binche-i templom új tulajdonosai flandriai példákból is ötletet meríthettek. Mechelenben 2009-ben elegáns szálloda nyílt a minorita szerzetesek egykori kolostorában.A belgiumi katolikus egyház nem kíván nyilatkozni arról, hány templomra várhat hasonló sors, de elvben nem ellenzi az épületek más célra történő hasznosítását. "Egyes városnegyedekben például a muzulmánok vannak többségben. Érthető, hogy itt a templomokat kevéssé látogatják, tehát más felhasználást találhatunk számukra" - fejtette ki Tomm Scholtes atya, a belga püspöki kar szóvivője."Ha könyvtárat csinálnak belőle, annak igencsak örülök. Ha azonban éjszakai bár, vagy valami jövedelmező vállalkozás nyílik benne, az már kevéssé tesz boldoggá" - tette hozzá.
Külföldi bankfiókban nem mindenütt drágább az ATM-nél a pénzfelvét
Egyre több bank ismeri fel, hogy a gyakran külföldre járókra is érdemes figyelni. Külföldön automatából akár ingyen juthat pénzhez már három bank ügyfele, de az OTP is kihasználja a csoportja adta lehetőségeket. A pénzfelvétel díjában egyébként 100 eurónál is ötszörös lehet a különbség.A CIB aranykártyás és Visa Inspire plasztikkal rendelkező ügyfeleit "kényezteti" díjmentes külföldi készpénzfelvétellel. Ez csak az anyabank bankjegykiadó automatáira (ATM) vonatkozik. Az olasz tulajdonos nevét persze nem minden magyar ügyfél ismeri. A CIB éppen ezért olyan ingyenes ATM kereső alkalmazást készítettek okostelefonokra, melynek segítségével 11 külföldi országban lehet keresni az Intesa Sanpaolo tartozó közel tízezer bankjegykiadó automatája között. Ilyen elnevezési nehézségek akadhatnak azért az OTP-nél is (a DSK-ban és a Komercijalna elnevezésben nehéz ráismerni). A legnagyobb magyar bank mintegy a hatodát számítja fel a kinti készpénzfelvétel normál költségének, ha valaki a csoporthoz tartozó ATM-et csapol meg. Saját automata használatáért egyáltalán nem kér pénzt az Erste és az UniCredit. Nem árt azonban figyelni arra (mielőtt a sokat utazók közül valaki rohanna ezekhez a pénzintézetekhez számlát nyitni), hogy a kedvezményeknél minden hitelintézet feltünteti, hogy azokat csak akciósan nyújtja. (A kinti pénzfelvételi díjaknak itt nézhet utána.)A Budapest Bank legutóbbi díjváltoztatásánál a külföldi ATM használatának költségét csökkentette, így már szinte nincs különbség a kinti bankfiók vagy automata között. A K&H-nál viszont, ahol szinte minden díj változott most júniusban, a fix költség 587 forinttal emelkedett (a mostani hazai számlaköltségeket itt kontrollálhatja).Nem árt utazás előtt tisztázni azt is, pontosan mely országokban, milyen berendezéseknél vehető igénybe a díjmentesség. Az Ersténél az ausztriai utazásoknál lehet nyerő a magyar kártya. Az UniCredit leírja, hogy a csoporthoz tartozó bankok a betéti kártyákkal az ingyenes készpénzfelvétel lehetőségét biztosítják a következő országokban: Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Csehország, Horvátország, Kazahsztán, Kirgizisztán, Lengyelország, Németország, Olaszország, Oroszország, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia, Törökország, Ukrajna.Ahol kérnek pénzt a kinti ATM-használatért, ott a díjak között már száz eurónál is ötszörös lehet a különbség. (Ennél nagyobb összegnél még jelentősebb az eltérés, hiszen több banknál alkalmaznak arányos mértéket, felső korlát viszont sehol sincs.) A legolcsóbb az AXA, a legtöbbe pedig a Citibank kerül. Tény viszont, hogy a Citinél két alkalommal ingyenesen juthatnak az ügyfelek (persze szintén a hálózathoz tartozó ATM-ekből) pénzhez.Meglepő módon egyébként nem egy banknál a fiókban az ATM-díjnál alig többért vagy majdnem ugyanannyiért vehet fel valaki pénzt (Magyaroszágon belül egyáltalán nem ez a helyzet). A bankfiókoknál felszámított költségeknél "csak" nem egészen háromszoros a költségek terén a különbség. Ez azonban száz eurós ügyletnél majdnem háromezer forintos eltérést jelent. A legolcsóbb a Volksbank (ahol az ATM is ugyanennyibe kerül), a legdrágább pedig a K&H.
Vizsgál a GVH: megtévesztik a fogyasztókat?
Több cégre is lecsapott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az elmúlt napokban. A Ryanair fapados légitársaság, a Provident Pénzügyi Zrt. és a Vodafone ellen indított versenyhivatali eljárást a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt. A Vodafone esetében a jogellenes összehasonlító reklám tilalmának feltételezett megsértése miatt is vizsgálódik.A Provident esetében az ütötte ki a biztosítékot, hogy az "Egy törlesztő részletet visszafizetünk", illetve "Az utolsó kettőt visszaadjuk" akciók során feltehetően nem tájékoztatta megfelelően az ügyfeleket a feltételekről. Az akciók során a cég azt hirdette, hogy aki pontosan fizeti a törlesztőrészleteket, visszakap egy- vagy kétheti részletet. A "pontosan" kifejezést a cég szó szerint értette, így az az ügyfél, aki feltehetően többet is akart tenni a visszajáró részletekért, emiatt az esedékes törlesztőnél valamivel többet fizetett vagy előtörlesztett, az nem kapta vissza a meghirdetett összeget. Emiatt vizsgálódik a GVH. A Pénzcentrum szerint a Provident kiadott egy közleményt, amelyben arról tájékoztat, hogy az ügyfelek elégedettsége és a transzparens működés számukra kiemelten fontos, és hogy a vizsgálat során természetesen együttműködik a hatósággal az ügy tisztázása érdekében.Félrevezetett a Ryanair?A Ryanair fapados légitársasággal szemben az a GVH kifogása, hogy nem tüntette fel a kedvezményes árú repülőjegyek igénybevételének pontos foglalási, utazási időszakait, beleértve azokat az utazási napokat, melyekre a kedvezményes árú jegyek foglalhatóak voltak, és elfeledkezett az elővásárlási követelmények tájékoztatásáról. A társaság reklámjaiban azt a benyomást kelthette, hogy a meghirdetett kedvezményes árú repülőjegyek valamennyi útirányban rendelkezésére állnak és foglalhatóak. Probléma még, hogy a meghirdetett repülőjegyárak valószínűsíthetően nem tartalmazták az összes olyan felmerülő díjtételt, melyet a foglaláskor meg kell fizetnie a viteldíjon felül. Valószínűleg nem tájékoztatta megfelelően leendő utasait arról sem, hogy a társaságnak lehetősége van az indulási időpontok egyoldalú módosítására, továbbá, amennyiben a repülőtéri illetékek emelkednek, a fogyasztók csak az áremelkedés okozta különbözet megfizetése után vehetik igénybe a Ryanair szolgáltatását. Megtévesztő lehet a Vodafone reklámA Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt-vel (Vodafone) szemben azért indított eljárást a GVH, mert a februárban elindított, "Az igazán jó hálózat az, amire mindenhol, minden helyzetben számíthatsz. A Vodafone vadonatúj hálózata országszerte veled van." szlogenekkel népszerűsített marketingkommunikációs kampányában egyrészt az egyes kommunikációs eszközökön megjelenő szlogenek a fogyasztók megtévesztésére lehetnek alkalmasak, mivel valószínűleg nem kellőképpen alátámasztottak. Másrészt a televíziós reklámban a mobilszolgáltatók közötti hálózat-minőségi különbség bemutatása feltehetően nem volt tárgyilagos.A versenyfelügyeleti eljárások megindítása még nem jelenti azt, hogy a cégek tényleg elkövették a jogsértést. Az eljárások befejezésére 3 hónapja van a GVH-nak, ez azonban két alkalommal, legfeljebb 2 hónappal meghosszabbítható.
Hallstatt Made in China
(MTI) - Elkészült az osztrák alpok festői szépségű falucskája, Hallstatt kínai mása, amely a déli országrészben, szubtrópusi környezetben épült, állítólag jó minőségben.A hétvégi ünnepélyes átadás alkalmával az "eredeti" település küldöttsége vegyes érzelmekkel sétált végig az elit lakópark ismerős utcáin, terein, a tipikusan hazai stílusú épületek között.Dacára annak, hogy a hallstattiak állításuk szerint büszkék a "népszerűségre", a képzeletüket felülmúló vállalkozás miatt a kedélyek máig sem csillapodtak, amit a meghívott vendégek egyikének-másikának a véleménye is kifejezett."Meg kellett volna kérdezniük a szállodák és a többi épület gazdáit arról, hogy hozzájárulnak-e a lemásolásukhoz, de ezt nem tették. Ez a legnagyobb problémánk a projekttel kapcsolatban" - háborgott csalódottságát kifejezve a Grüner Baum hotel tulajdonosa, Monika Wenger, még az ünnepség előtt.Az UNESCO által a világörökség részének minősített 800 éves felső-ausztriai település fő bevételi forrása a turizmus, s hírek szerint a kínai turistáknak is kedvelt célpontja. Hallstatt vezetőinek azonban csak egy éve jutott tudomására a kínai terv, ami akkor némi felzúdulást is keltett helyi körökben.Az ingatlanfejlesztő Minmetals Land egyik munkatársa épp Wenger szállodájában szólta el magát annak idején. Így derült ki, hogy az "ügynökök" turisták közé keveredve, vissza-visszatérve fényképezték végig a falut, vettek méretet és gyűjtöttek adatokat.Alexander Scheutz, Hallstatt polgármestere azonban a kínai ünnepségen már sokkal diplomatikusabb hangot ütött meg, és egy kulturális kapcsolatok létesítéséről szóló szerződést is aláírt az "új Hallstatt" vezetésével. Scheutz büszkének mondta magát, hogy szűkebb hazája Kuangtung (Guangdong) tartományban is megelevenedett.Beszámolók szerint nem az egész falu jelent meg az eredeti formájában és főleg nem az eredeti domborzati viszonyok között.A helyszínről küldött jelentésekből kiderült, az építkezések még helyenként tartanak a Hujcsou (Huizhou) városhoz tartozó területen, amely körülbelül 60 kilométerre helyezkedik el Hongkongtól, de az érdeklődő látogatók és a potenciális vevők előtt már nyitva a "kínai Hallstatt" kapuja. (MTI)
Szolnok lett a legélhetőbb magyar város
Idén Szolnok lett a legélhetőbb magyar város - jelentette be Takács Júlia, a CSR Hungary ügyvezető igazgatója, a díj alapítója kedden, Budapesten tartott sajtótájékoztatón.Fenntartható fejlődésük alapján idén első alkalommal hasonlították össze a több mint 10 ezer lakosú magyar településeket, Budapest kivételével összesen 143-at.Takács Júlia kiemelte: az országot járva jelentős különbségeket lehet látni a magyar városok között, míg egyes városok nagyon sokat fejlődtek, más településeken az elmúlt húsz évben szinte semmi változás sem történt. Ezért úgy gondolták, hogy a települések fejlődésének ösztönzésére bemutatják, hogy vannak pozitív példák, és összeállítják a követendő példának tekinthető városok TOP 10-es listáját.A legélhetőbb városok listája két nagy kategóriában - a környezeti és a társadalmi fenntarthatóság szempontjából - kapott pontok alapján állt össze. A felmérés során a Központi Statisztikai Hivatal adatait, a településeken folyamatban lévő, illetve tervbe vett fejlesztéseket, valamint a személyes látogatások tapasztalatait vetették össze.Takács Júlia elmondta: a vizsgálat szakmai felügyelőtestületét többek között az oktatás, a kultúra, a környezetvédelem és az energiahatékonyság területeinek szakértői alkották, úgy mint Kovács Balázs, a gödöllői Művészetek Házának ügyvezető igazgatója, Hatvani Szabolcs, a fenntartható fejlődés bizottságának munkatársa, illetve Karászi Zoltán, a TÜV Rheinland Intercert Kft. ügyvezető igazgatója.A győztes város, Szolnok a TÜV Rheinland-tól a legélhetőbb magyar város címről hivatalos tanúsítványt kap. Ezzel együtt Szolnok modelljét nyilvánosságra is hozzák, hogy a többi település ezek alapján követhesse példáját - mondta az igazgató.Takács Júlia megjegyezte: mivel céljuk elsősorban az ösztönzés, ezért most még csak a legjobb tíz város nevét ismertetik. A listán a második Zalaegerszeg, a harmadik Debrecen lett. Ezek mellett Kecskemét, Szeged, Győr, Nyíregyháza, Békéscsaba, Kaposvár és Veszprém került be a legjobb tíz közé.A CSR Hungary ügyvezető igazgatója szerint a települések élhetőbbé tételéért a településvezetők mellett, a lakosok, valamint a városokban működő vállalkozások egyaránt sokat tehetnek.Takács Júlia azt is elmondta: a mostani összeállításból Budapestet szándékosan hagyták ki, mivel azt világvárosnak tekintik, így a főváros élhetőségét majd később, más szempontok alapján elemzik majd.Karászi Zoltán elmondta: az élhetőség biztosításának szándékát a városok többségében tapasztalták, ennek feltételei viszont sokszor hiányoztak. Szolnokon viszont azt tapasztalták, hogy minden olyan megfelelőségi paraméter dokumentumokkal, adatokkal volt alátámasztva, követhető tervekkel és folyamatban lévő programokkal találkoztak.A sajtótájékoztatón Szolnok alpolgármestere, Kállai Mária elmondta: városukban hosszú távú városfejlesztési stratégiát dolgoztak ki, melyben egyaránt szerepet kapott az energiahatékonyság, a környezetvédelem, valamint a humánterületek fejlesztése is. Ezek a fejlesztések összeértek, eredményüket a mostani díj mellett korábbi elismerések is bizonyították. A közelmúltban Szolnok elnyerte többek között a hozzáférhető magyar város, valamint a családbarát önkormányzat díját is - hangsúlyozta az alpolgármester.
A világ 15 feltörekvő úti célja
A TripAdvisor összeállította 15-ös listáját azokról az úti célokról, ahol a következő időszakban várhatóan nőni fog a turistaforgalom. Budapest nem fért be a listába.Ők kerültek a 15-be:1. Lagos, PortugáliaA történelmi emlékekben gazdag Lagost tengerpartja, és parti bárjai teszik még inkább vonzóvá a mai kor turistái számára.2. Hua Hin, ThaiföldHua Hin elbűvölő tengerparti nyaralóhely kevesebb, mint 200 kilométerre Bangkoktól. Tiszta vize, homokos partja ideális napozáshoz, búvárkodáshoz. Amit itt mindenképp látni kell, a Pa La-u vízesés, és a Wat Huay Mongkol, Luang Pu Thuat buddhista szerzetes egykori otthona.3. Tallinn, ÉsztországTallin látványosságai akár gyalogosan is könnyen felfedezhetők, érdemes felkeresni a Rocca-al-Mare szabadtéri múzeumot, hogy képet kapjunk Észtország vidéki tavernáiról, szélmalmairól, vízimalmairól, vagy megtekinteni a Városház téren Szent Olaf templomának tornyát, amely egykor a világ legmagasabbja volt.4. Moszkva, OroszországOroszország politikai, tudományos, történelmi, építészeti és üzleti központja, Moszkva jól mutatja az országban felfedezhető különbségeket. Az ősi és a modern jól megfér a 10 milliós városban. A Vörös tér, a Kreml, a Szent Vazul Székesegyház, Lenin mauzóleuma, vagy a KGB múzeum mind-mind olyan látnivaló, amelyet érdemes megismerni.5. Bukarest, RomániaA "kis Párizsnak" is becézett város építészetén a 20. század elején jelentős francia hatás érezhető. Ne hagyja ki a Falumúzeumot, a Román Athenaeumot, a Földművelési múzeumot és a Parlamentet, amely a Pentagon után a világ második legnagyobb épülete.A 15-ös lista további helyezettjei:6. Innsbruck, Ausztria 7. Stockholm, Svédország8. Cannes, Franciaország9. Turin, Olaszország10. San Sebastian - Donostia, Spanyolország11. Austin, Texas12. Antigua Guatemala, Guatemala13. Seminyak, Indonézia14. Cape Town, Dél-Afrika15. Queenstown, Új Zealand
A tervek szerint 5 évre zár be az 1-es terminál
A légiközlekedés "fekete napján", február 3-án a Budapest Airport 1-es termináljának is megpecsételődött a sorsa. A bezárásról tartott sajtótájékoztatót Hardy Mihály, a BUD kommunikációs igazgatója, Jost Lammers vezérigazgató és Kam Jandu légiközlekedési igazgató. A Budapest Airport 1-es terminálja május 29-én zár.Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója elmondta, hogy a MALÉV csődjének következtében történő költségcsökkentés része a T1 május 29-i bezárása, hiszen a jelenlegi légiforgalmat a 2-es terminál is kielégíti. A BUD megtakarítása a T1 bezárása révén kb. 240 millió forint. Az 1-es terminál utasforgalmának szüneteltetését körülbelül 5 évre tervezik - amit persze igyekeznek rugalmasan kezelni -, ugyanis előrejelzések szerint 2017-re éri el a budapesti légiforgalom a 2011-es csúcsévet, amikor 8.9 millió utas (ebből 3.2 millió MALÉV utas) fordult meg a Budapest Airporton.VisszaesésekKam Jandu légiközlekedési igazgató beszámolt arról, hogy 2011-ben a Budapest Airport légiforgalmának 26%-át a fapados, 74%-át (ebből 50% MALÉV) a hagyományos légitársaságok tették ki, azonban idén ez jelentősen átalakult: 54%-ot tesznek ki fapados, 49%-ot a hagyományos légitársaságok, és a követlező 5 évben várhatóan ez az arány marad is. Bár a MALÉV csődjével sok desztináció kiesett, elmondható, hogy az új légitársaságok megjelenése, a célállomások számának kibővítése és a járatsűrűség-növelés következtében ma számos kieső úti cél újra elérhető: míg tavaly nyáron 33 légitársasággal 92 desztinációt érhettek el az utasok, addig idén nyáron 87 célállomás érhető el 36 légitársaság járatain, ám a gépmozgások tekintetében még így is 38%-os a visszaesés, és az összutasszámot tekintve is 13%-os csökkenést jósolnak az idei évre. Kam Jandu szerint egy kisebb, megfelelő méretű helyi légitársaságra lenne szükség, azonban reálisan nézve a közeljövőben nem látják ennek az esélyét. A BUD így lemarad a bécsi és prágai repülőtérrel folytatott regionális versenyben is.Mivel a Budapest Airport 2012-re tervezett bevételeinek fele kiesett, ezért számos projekt törlésére vagy halasztására került sor. Az új MALÉV központ felépítésének munkálatainak kezdését 2012-re tervezték, természetesen ezt a projektet törölték, de a BUD Cargo City szintén 2012-re tervezett megvalósítását is 2 évvel elhalasztották.Továbbra is használatbanAz 1-es terminál azonban nem zár be teljesen, csupán az utasforgalom szünetel: a két szárnyépületben folyó adminisztrációs és hatósági munka továbbra is az épület irodaházaiban fog folyni, éppen ezért szigorú biztonsági ellenőrzések során csak a dolgozók juthatnak be ide. A terminált megőrzik eredeti állapotában és a műszaki rendszereket is folyamatosan karban tartják, így a jövőbeni újranyitással kapcsolatos munkálatok körülbelül 3 hét alatt lezajlanak.Utastájékoztatás és az utolsó járatokA bezárásról kiterjedt kommunikációs utastájékoztató kampánnyal készülnek plakátokkal és hangosbemondóval, a hosszú távú parkolóban hagyott autókat pedig díjmentesen átszállítják a 2-es terminálra azoknak az utasoknak, akik még a T1-ről repültek el, viszont a bezárás után már a T2-re érkeznek vissza.Az utolsó járatok 2012. május 29-én a 20:25-kor induló Wizz Air Bariba és a 21:30-kor felszálló Germanwings Stuttgartba tartó járatai lesznek. Az easyJet, a Germanwings, a Jet2.com, a Norwegian és a Wizz Air járatok kiszolgálása a T2-n május 30-án 06:00 órától kezdődik meg.