Tel.: 06 30 343 4343 Mail: info@nagyutazas.hu Nyitva: H-P 9:00-17:00
Magazin
További cikkek
Ingyen bicikli Londonban is
Az európai nagyvárosok egy részében bárhol elérhető és igénybe vehető kerékpárok sikerei láttán London polgármestere 75 millió fontos (27 milliárd forintos) beruházást hirdetett az ottani induló infrastruktúra kiépítésére.A kezdetben hatezer bicikliből álló járműparkot a belvárosban egymástól nagyjából 300 méternyire lévő – az autóparkolók helyén kialakításra kerülő – dokkolópontokon helyeznék el, de az igény ismeretében számukat később akár a többszörösére is lehetne emelni, írja a Világgazdaság.A francia fővárosban tavaly nyáron elindult és hamar népszerűvé vált hasonló rendszerben nagyrészt a kerékpárparkoló helyekre kitett reklámok bevételeiből működtetik a kölcsönzőket, Londonban azonban már a kezdeti beruházási költségeket is adófizetői pénzekből állják. A 2010-re tervezett start után az vehet részt az adott szolgáltatásban, aki vállalja, hogy a szabályok megszegése esetén akár száz fontot is leemeljenek a számlájáról. A bejegyzett felhasználók számára az első félórában ingyenes lesz a kerékpárok használata, további félórákért pedig 1-1 fontot kell fizetni, míg a harmadik óra után meredeken emelkedni kezd a használati díj. Ez utóbbi szabály arra szolgál, nehogy valaki tartósan „ráüljön” egy-egy bringára.A rendszerbe bejelentkezett személyek egy kártya behelyezésével és egy személyi azonosító szám beütésével köthetnek el egy biciklit a megengedett időre.
Jövés-menés Budapesten
A Népszabadság információi szerint a nyáron több légitársaság is kivonul Ferihegyről, lesznek azonban új szereplők is.2005 ősze óta éves átlagban alig 2-3 százalékkal emelkedik az utasok száma Ferihegyen, noha előtte - főként a diszkont-légitársaságok megjelenésének köszönhetően - ugrásszerűen nőtt a forgalom. Budapesten 2007-ben 8,6 millió utazót szolgáltak ki, míg Prága 12,4 milliót (7 százalékkal többet 2006-hoz képest), Bécs pedig 18,8-at (11,3 százalékos növekedés). Míg máshol épp a fapadosok teljesítenek a legjobban, nálunk annak a 12 hónapos göngyölített adatokat tekintve tavaly decemberben sikerült ismét elérni a 2005. szeptemberi 2,2 milliós fapadosutas-számot. Azt ugyan nem tudni, hogy idén nyáron jelentősen nő-e az utazási kedv Magyarországon, de az már biztosnak látszik, hogy a járatok száma csökken. A szakmai előrejelzések szerint az előző év nyári menetrendjéhez képest a járatok száma 8-9, ezen belül a fapadosok 14, a férőhelyek száma pedig 3-4 százalékkal csökken, írja a napilap. Ferihegy legnagyobb fuvarozója, a Malév 4-5 százalékkal fogja vissza teljesítményét, a skandináv SAS, a román Tarom és a cseh SmartWings pedig kivonul. Egyedül a Wizz Air tervez jelentősebb növekedést Ferihegyen, illetve a SkyEurope várhatóan „visszasettenkedik” még egy Budapest-Trieszt üdülőjárattal. Lapunk kérdésére Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője elmondta: a nyári menetrend véglegesítése március közepén várható, addig nem lehet biztos információkat adni arról, mely légitársaságok indítanak új járatokat, illetve törölnek meglévő járatokat Ferihegyen.A 2007-es nyári menetrendhez képest 2008 nyarán a Ferihegyről üzemelő új légitársaságok a Népszabadság információi szerint az Air One, az Air Slovakia, a Bulgaria Air, a flyforbeans (június 3-tól), a Lybian Arab Airlines (május 17-től), a Ryanair és a Tunisair lesznek.
Szelek szárnyának építészete a londoni Heathrow-n
Fények forrásából kinőtt vasfák ágai tartják a British Airways új otthonának tetejétA híres párizsi Pompidou Center, a strasbourg-i Emberi Jogok Európai Bírósága, a londoni Millennium Dome, a linz-i Solar City és a new york-i ikertornyok helyén épülő Tower 3 épületeinek megtervezése után, Sir Richard Rogers újabb design remekművel írhatja be nevét az egyetemes építészet történetébe. A Heathrow repülőtér neves brit építész által tervezett új terminálja, amely a funkcionális építészet újabb emblematikus alkotása, hullámtetejével nemcsak a légiutazás könnyedségének új dimenzióit, de az új létesítmény és környezete kapcsolatának harmóniáját is kifejezi.A kizárólag a British Airways által használandó új terminálkomplexum megépítésére 1989-ben írt ki nemzetközi tervpályázatot a repülőteret üzemeltető British Airport Authority. Az egykori hulladékkezelő telep helyén felépítendő ultramodern terminálépülettel kapcsolatos legfontosabb üzemeltetői elvárás az volt, hogy az képes legyen „betölteni Nagy-Britannia és Európa kapujának szerepét” az évente itt megforduló mintegy 30 millió utas számára úgy, hogy eközben újabb kapukat és távlatokat nyit meg az utazási kényelem valamint a környezetvédelem terén is.Hullám, amelyet vasfák, vaságai emelnek magasbaSir Richard Rogers és az általa vezetett építész műhely újra lenyűgözte a világot. Nyertes dizájn koncepciójában, a neves építész tervei alapján egy 40 méter magas, 396 méter hosszú és 176 méter széles terminál épület született meg, amelynek teteje olyan óriás hullámot szimbolizál, amelyet „fények forrásából kinőtt vasfák vaságai emelnek a magasba”, végig az épület mindkét oldalán. E megoldás alkalmazásával az épület egy homogén, egységes, jól átlátható és impozáns belső teret kapott. Ezt a teret tovább tágítja az épületbe érkező fényáradat, hiszen az épület gigantikus, 6,5 fokos szögben kifelé dőlő faszádjának 30.000 négyzetméterét, összesen 5.500 üveg panellel borították az építészek.Könnyedségre és gyorsaságra tervezveA hullám, mint dizájn elem, elsősorban azt a légies könnyedséget és gyorsaságot fejezi ki, amelyet a T5 nyújt majd a British Airways utasainak. Az utazás e könnyedségének hátterét a T5 által alkalmazott műszaki megoldások biztosítják. A British Airways várakozásai szerint a T5-re érkező utasok 80 százaléka már otthon bejelentkezik a járatra a ba.com oldalon keresztül vagy a repülőtéren kihelyezett 96 önkiszolgáló check-in automata segítségével teszi ezt meg, csomagját pedig a 96 csomagfeladó (Fast Bag Drop) pult egyikénél adja le. A járatokra való bejelentkezés és a csomagfeladás így mindössze 90 másodpercet vesz majd igénybe, lerövidítve ezzel a repülőtéren való áthaladás idejét, mindeközben pedig maximalizálva a kényelmes és tágas utasterekben eltölthető „kényeztető” perceket.Utazási élmény a belső és külső terek harmóniáján keresztülA T5 belső tereinek kialakítása már az épületbe való belépés pillanatától kezdve egészen a repülőgépbe való beszállásig, egy olyan logikus és könnyen átlátható útvonalon vezeti végig az utasokat, amely útvonal minél több ponton rálátást biztosít az utazás egyes folyamataira és magára a repülőtérre, a fel és leszálló gépekre. Az utasok számára ezzel a belsőépítészeti megoldással a repülőtér egyes folyamataival és rendszereivel való érintkezés, a szükségszerű procedúra helyett egyetlen harmonikus utazási élménybe integrálódik.ÁtláthatóságA terminál külső és belsőépítészeti megoldásai számos olyan teret foglalnak magukba, amelyek lenyűgöző méretüknél fogva megkülönböztetik majd a T5-öt más európai repülőterektől. A középső alátámasztás nélkül épített tető hatalmas áthidaló ívei, a nagy, egybefüggő padlótér valamint a grandiózus üveghomlokzat nemcsak tágas, világos és átlátható belsőt terem, de ideális és barátságos teret is biztosít az indulásra várók számára. Az átláthatóság az érkező utasok számára kialakított terek tervezése során is fontos szerepet kapott. Ők a repülőgépből való kilépést követően egy olyan csomagfelvételi csarnokba érkeznek meg, amely a korábbinál kétszer magasabb belső terével és világos színeivel hivatott kifejezni az utazás befejezésének „ünnepélyes momentumát”.Dekadenciára és kényeztetésre várvaA T5 építése jó alkalmat adott arra, hogy a British Airways gyökeresen átalakítsa reptéri váróit is. Az új terminálépületben 6, összesen 2.500 utas kényeztetésére alkalmas váró létesült. Az új kristálycsillárokkal, a frottír anyagokkal és képzőművészi alkotásokkal díszített várók dekadens külsőt kaptak, amelynek hangulatát tovább emeli a napszakhoz igazodó megvilágítás. A várókat kézzel megmunkált térelválasztók osztják külön szekciókra. A várókban gyönyörű bor bárok állnak az utasok rendelkezésére, éttermeik pedig az utas igényeinek megfelelő ételeket készítenek és szolgálnak fel. Az interaktív munka és szórakoztató állomások lehetővé teszik az utasok számára az internet csatlakozást és szórakoztató műsorok megtekintését is. A Concorde váró egy úgynevezett „Pezsgő bárral” büszkélkedhet, a First Lounge az „Arany bárral”, a Club Lounge-ok pedig az „Ezüst” bárral” várják az utasokat. Érdekesség, hogy a nagyméretű “Club Lounge” még egy mozit is magában foglal majd, ahol az utasok a legjelentősebb televízión közvetített eseményeket követhetik nyomon. Azok számára, akik pihenésre és kényeztetésre vágynak, az Elemis Travel Spa kínál különböző egyénre szabott arc, váll, fejbőr, láb valamint hátmasszázsokat.ÖKO-designSir Richard Rogers tervezőcsapata már a tervezés korai fázisában integrálta a környezetvédelmi irányelveket a T5 előkészítő munkálataiba. Az új terminál fűtési energiájának 85 százalékát a repülőtér erőművének hő melléktermékéből fedezik. A hő melléktermék újrahasznosítását innovatív hőcserélő berendezések biztosítják. A T5 az édesvizet sem pazarolja feleslegesen. A tervezők a hagyományos vízellátó rendszer mellé kiépítettek egy esővízkezelő rendszert is, amely felfogja, megtisztítja és hasznosítja a terminálépület tetejére hulló esővíz több, mint 80 százalékát. A hasonló méretű épületekhez viszonyítva, az új terminál így mintegy 70 százalékkal kevesebb vizet használ majd fel.
Róma naponta háromszor
Napi háromra növeli a Budapestet Rómával összekötő járatainak számát a Malév és code share partnere, az Alitalia. A járatsűrítést a Malév utasforgalmának az előző évben tapasztalt jelentős, mintegy 12%-os bővülése indokolja. A két légitársaság ugyancsak közös milánói útvonalát a nyári menetrendtől a Malév gépei repülik.A Malév az olasz nemzeti légitársasággal közösen napi kettőről háromra emeli római járatainak számát a március 30-án életbe lépő nyári menetrendi időszaktól kezdődően. A járatsűrítésnek köszönhetően a reggeli és délutáni indulások mellett egy déli járat is szerepel a két légitársaság kínálatában. A reggeli járatot a Malév, míg a délit és a délutánit az Alitalia gépei teljesítik. A magyar nemzeti légitársaság jelentős 12 százalékos utasforgalom bővülést regisztrált római vonalán, míg a business utasok száma 11 százalékkal volt magasabb 2007-ben az előző évihez képest. A római járaton az utasok többsége a két főváros között utazik, ám nem elhanyagolható az átszálló utasok mintegy 25 százalékos aránya, akik közül legtöbben Ukrajnába, azon belül is főleg Odesszába utaznak. Népszerű úti cél még a tranzitutasok körében Bukarest és Várna is. A jegyek többségét, mintegy 50 százalékát Olaszországban értékesíti a magyar légitársaság. A Malév repülőgépei teljesítik a nyári menetrendtől kezdődően a Malév és az Alitalia közös (code share) milánói járatát. Ezen a vonalon a Malév az üzleti forgalomnak előnyös reggeli és esti járatokat biztosít a nyári menetrendben, lehetővé téve, hogy a magyar üzletemberek ügyeiket akár egy nap alatt is elintézhessék az olasz nagyvárosban.
Ligúriát nem csak tavasszal érdemes felkeresni
Részletek a ligúriai rendezvénynaptárbólA ligúriai riviéra évtizedek óta híres enyhe klímájáról és színpompás vegetációjáról. Sok ligúr város a mai napig megtartja a tradicionális virágünnepet. A szokásos évi körmenetet San Remo kezdi a „San Remo in Fiore” nevű rendezvénnyel, ahol január 27-én egy virággal feldíszített kocsi vonul végig a város utcáin. Májusban a „Corpus Domini” (Úrnapja) ünnepén a virágünnep Pietra Ligure (www.comunepietraligure.it) és Brugnato (www.comune.brugnato.sp.it) városkáiban kerül megrendezésre, ahol virágszőnyeggel díszítenek utcákat és tereket. Júniusban pedig Ventimigliában (www.battigliadifiori.com) rendezik meg a híres „Battiglia dei Fiori” nevezetű rendezvényt. Aki tudni szeretné, hogy mi lesz a következő szezon nyári slágere, az nem hagyhatja ki Olaszország legrégibb slágerfesztiválját. Az utolsó februári héten olasz előadók találkoznak Sanremo-ban és a Teatro Ariston színpadán adják elő legújabb slágereiket. (www.sanremo.rai.it)A sportrendezvények sora márciusban indul a nagy „Milano-Sanremo” kerékpárversennyel. A „tavaszi világbajnokság”, ahogy a versenyt nevezik, minden évben százával vonzza a nézelődőket a versenypályához. Az evés szerelmeseinek ajánlatos látogatást tenni a különféle „Sagra”-kon, vagyis a kulináris ünnepségeken. Május 11-én a festői Camogli városkában rendezik a halünnepet (www.sagradelpesce.it), Pegliben évi kétszer kerül megrendezésre a „farinata” ami egy csicseriborsó lisztből készült tésztalepény készítéséhez kötődik, május 18-án rendezik a „Mangialonga” nevű kulináris menetet, ami a Levanto völgyében vonul végig (www.comune.levanto.sp.it) és októberben tartják Genovában a pesto ünnepét (www.pestodintorni.org).További információk a rendezvényekről: www.turismoinliguria.it.